Gå til innhold

Puppe-kontroll på Sola


Anders johansen

Anbefalte innlegg

Æsj, det der var absolutt ikke nødvendig. En hver person som har sett litt nærmere på en BH vet akkurat hvor den stålbøyla går, og det er kun snakk om å legge metalldetektoren rett over det området. I verste fall få en kvinnelig kontrollør til å sjekke nøyere.

 

Det er en god stund siden reglene ble gjort om (et par år tror jeg) slik at kontrollørene kan kroppsvisitere akkurat hvem de vil uten at det har pepet i den metaldetektoren man går igjennom. Det skjedde meg på Heathrow på vei hjem til Norge. Ikke noe moro, men ikke noe ubehag heller, det hele gikk fort og greit av en kvinnelig kontrollør. Det er forskjell på å ta på, og å grafse. Hadde jeg vært henne eller mannen hennes hadde jeg sagt klart ifra, men der og da blir man så sjokkert at man mister munn og mæle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull med alle de vaktene. Gi dem sparken og bruk pengene på etteretning og risikovurdering, det er slik terrorplaner avsløres. Som det er nå er man fullstendig på etterskudd, og kontrollørene har ikke peiling på hva de driver med. ETTER skobomberen må folk ta av seg skoene, ETTER flytende-eksplosiver plottet (som ble avslørt av etterretning, ikke vakter) må mødre smake på egen brystmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt ekstremt ""

Terroristene har vunnet og behøver ikke å sprenge bomber lengre. Det holder med et BØ!, for maken til paranoia skal man vel lete lenge etter.( Selv ikke de paranoide amerikanerne kan være så gale som dette)

En annen mulighet er å la vær å reise, slik at flyselskapene ikke får kunder, dermed ingen vekere for å sjekke passasjerer o gvips ingen kontroll( litt lettvint kanskje, men...) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å la vær å reise, slik at flyselskapene ikke får kunder, dermed ingen vekere for å sjekke passasjerer o gvips ingen kontroll( litt lettvint kanskje, men...)

 

Det er vel heller motsatt, at det er vanskeligere enn man tror. Verden er avhengig luftfarten.

 

Og Tom, ironi i den formen synes jeg ikke er helt passende i en sånn sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henvisning til nevnte "puppekontroll" må jeg få lov til å komme med noen opplysninger. Det er det stort sett Tollvesenet og Politiet som kan foreta denne type rutinekontroller. For Tollvesenets del (som jeg kjenner mest til), er bestemmelsen om undersøkelse på person hjemlet i tollovens §12 nr. 5, jfr. tollovforskriftens pkt. 3.2 - "Undersøkelse på person". Bestemmelsene sier en del om hvordan og hvor kontrollen skal foregå. Blant annet heter det i forskriftens pkt. 3.2.1 at undersøkelsen skal foretas på en minst mulig krenkende måte. I pkt. 3.2.2 sies det videre at "Kontrollen skal foretas på dertil egnet sted av tolltjenestemann av samme kjønn som den kontrollerte". Bestemmelsene er meget strenge. Dette gjelder også for Politiet. Jeg betviler derfor at Securitas eller andre som skal ivareta sikkerhetskontrollen på våre flyplasser har fått hjemlet adgang til å kroppsvisitere persom av motsatt kjønn. Dette ville i såfall være eksepsjonelt. Skulle noen av forumets medlemmer bli utsatt for dette, vil en anmeldelse til Politiet om overgrep være den naturlige konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har selv opplevd en del slike kvinnelige kontrollører som med disse stavene sine driver å stikker den rundt overalt på kroppen og også delvis litt innunder både her og der.

 

Føler etter alt oppslaget som har vært omkring dette i det siste at jeg nok har blitt rimelig dypt krenket av disse jentene ved nevnte undersøkelser jeg også. Ja, såpass sterkt at jeg er på grensen til å ville karakterisere nå også meg som et slags overgripsoffer i denne sammenhengen. (Huff, trodde sånt bare skjedde andre jeg).

 

Etter råd fra Rune sitter jeg derfor nå å vurderer om jeg skal dra å politianmelde disse ungjentene i morgen tidlig når jeg allikevel har fri og anledning til å gjøre det.

 

Skal i hvert fall fra nå av alltid bastant kreve at det kun er en mann jeg slipper til hvis de finner behov for å begynne med stavene og fingrene sine både her og der på kroppen min. Prøver evt. en kvinne i uniform å nærme seg meg etter å ha bedt meg om å spre ut bena mine, vil jeg heretter bare tverrsnu i sikkerhetskontrollen med uforettet sak og heller la fly- eller ferieturen planlagt i 1/2 år med resten av familien gå åt skogen. Dette mye heller enn å nok en gang å bli slikt krenket av en fremmed ung jente. Så sterkt føles dette for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke har noen spesielle motforestillinger mot å bli klådd på av jenter... ""

 

Jeg kan skjønne at jenter/damer ikke liker at gutter og menn klår på dem, men selv har jeg altså ikke noe imot at jenter sjekker hva jeg har i baklommene... ""

 

Når man går igjennom det 10 ganger om dagen, så kan man venne seg til det meste... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

 

Greit nok at dama ikke helt finner det populært at en annen føler for å bruke blindespråk for å sikkerhetsklarere meg, men må jeg bli klådd på av en jente, så må jeg bli klådd på ""

Jeg protesterer ikke for fem øre!

 

Er det en mann derimot, som jeg opplevde å bli kroppsvisitert av hele to ganger på alle områder av nå sist fredag, da er det en helt annen sak, og det fant jeg utrolig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, når man skal ut å reise så er det sikkerhetsvaktene som sjekker og eventuelt kroppsvisiterer deg, ikke politietr eller tollere. Jeg syntes også det er merkelig hvordan de har fått uendelig rettigheter til å gjøre alt mulig med passasjerene. Dog så har de ikke lov til å kroppsvisitere de av motsatt kjønn.

 

Og som det sies over her, så er det forskjell på kroppsvisitering og regelrett klåing. Vaktene burde gå kurs hvor de "klår" på hverandre så finner de nok fort ut forskjellen.

 

Også burde det installeres en trygghets-alarm i kontrollen hvor de som føler seg krenket kan trykke.... *ironi*

 

Men det er vel som andre sier at man er i en stresset situasjon og har ikke tid eller muligheter til å gjøre stort med situasjonen, man skal jo videre.

 

Jeg har aldri blitt klådd på.. så prosentvis så skjer det kansje ikke så ofte? eller muligens jeg er for gammel og slapp i fisken """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det sies over her, så er det forskjell på kroppsvisitering og regelrett klåing. Vaktene burde gå kurs hvor de "klår" på hverandre så finner de nok fort ut forskjellen.

 

Helt enig med deg, Toril ""

Var bare ment som litt spøk!

 

Men det er absolutt forskjell på klåing og kroppsvisitering som gjøres på en skikkelig måte!

Jeg har ofte opplevd å bli kroppsvisitert, og det er ikke noe problem for meg ""

Men siste sikkerhetskontroll på Gardermoen, den tok kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi den dagen illsinte fanatikere begynner å svelge sprengstoff? En metode som blir brukt av smuglere, med relativt høy suksessrate...

 

Våre ledere ønsker ikke å erklære krig mot en nesten usynlig fiende. Forståelig nok. Men hvis de gjør det, kan de legge om retorikken og faktisk si at det er en sjanse for sivile fataliteter. Mistenkeliggjøring satt til side, så vil man kunne "slappe" litt mer av i sikkerhetskontrollen...

 

Uhørte tanker ?

 

Isralitter har lang erfaring, kan ikke se at det er så mange som har flyttet derfra. Ser også at de tviholder på sin samfunnstruktur og sin orden. Selvom busser, biler, barnevogner, restauranter og jeg vet ikke hva går i luften med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok, Toril, fått med meg hvem som sjekker hva for lengst. Jeg har ikke påstått i innlegget mitt, slik du antyder, at politi eller tollere foretar sikkerhetskontroll når en skal ut å reise. Etter 35 år i etaten vet jeg såpass, spesielt etter flere års tjeneste på blant annet en flyplass. Men jeg skal forsøke å omforme innlegget slik at du forstår hva jeg mener:

 

I et forsøk på å belyse hvem som har lovhjemmel til å foreta hva av kontroll på hvem nevner jeg til sammenlikning at tollvesenet og politiet (nå snakker vi om den generelle kontrollen) er gitt fullmakt i medhold av lov til å foreta utvidede undersøkelser(herunder full avkledning på person - etter mine kunnskaper også de eneste etater som har fått en slik lovhjemmel), og undersøkelsen skal foretas av tjenestemann/kvinne av samme kjønn som som den kontrollerte. Det essensielle med mitt innlegg var at jeg betviler at Stortingets lovkomite har gitt f.eks. Securitas utvidet(les klåing på pupper) fullmakt til å foreta kroppsundersøkelser av det motsatte kjønn i sikkerhetskontrollen, og med publikum som tilskuere. Det er dette forholdet som jeg mener brukerne bør motsette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...