Gå til innhold

Hvordan lure seg til bra SAS-sete?


Anders Eikeland

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når jeg flyr med SAS er det ALLTID på Happy eller ungdomsbilletter. Når jeg skal sjekke inn på nettet, merker jeg ofte at de 10-15 radene er avstengt for innsjekk, men hvis jeg gjør et falskt kjøp på SAS og skal sjekke inn på flyet med Flex-billett, kan jeg sjekke inn nesten hvor jeg vil i flyet.

 

Finnes det en metode å omgå systemet på slik at jeg kan lure meg til en finere plass enn 21E?

 

 

OG da jeg fløy med SK4530 på søndag, skulle jeg fly med en 73G og sjekket inn på nettet på sete 5A og det var åpenbart en 73G jeg skulle fly med. Men da jeg kom inn i flyet syv timer etter innsjekk på nettet, var det 736(LN-RPH) som fløy. Det som er på 736 er at den har Businessplasser fremst i flyet, så de som satt egentlig skulle sitte vedsiden av meg hadde setenr 5B,5E,3B,3E osv. hadde ingen seteplass og måtte sette seg et annet sted i flyet. Vet noen hva som skjedde med 73Gen som skulle fly på søndag og hvorfor den ble byttet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du kan "lure" deg til å få en bedre plass nei, de har sikkert et system - slik at flex-billetter osv. kan velge plass hvor som helst. Dersom man bestiller billigere billetter har du ikke denne muligheten. Dersom det er noen her på forumet - som jobber innenfor de rette avdelingene i SAS, kan de sikkert svare mere spesifikt på dette med seating-policy utfra billettkategori osv.

 

 

At flytypen plutselig blir byttet ut, er helt vanlig. Dette kan skje helt fram til SVÆRT kort tid, før avgang. Det kan være en mengde årsaker til dette, selv om en flytype er planlagt brukt - kan den bli erstattet pga. evt. snag eller lignende med den maskina som var ment å bli brukt i utgangspunktet. Man kan aldri være sikker på hvilken maskin man får, før man faktisk sitter i den (praktisk talt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du tidlig ute ved innsjekkingsskanken er det muligheter for å bli oppgradert dersom det er en flyging med flere sete/service-klasser. Selskapene overbooker ofte flyene, og dersom 10 av setene er business, mens det bare er 5 businness-passasjerer kan du bli oppgradert. Det er ofte lurt å tilby seg å bli oppgradert før de annonserer det over høytalerne. De ansatte slepper en pinligsituasjon og du får mange smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når innskjekk åpner på nettet så skal det ifølge det jeg har hørt være fritt fram på de setene som ikke har blitt reservert av de som betaler flex biletter, eller de med gull og pandion kort.

 

Imidlertid så skal alle de på død og liv ha midtgang så langt fram som mulig, og om det ikke er noen av de setene igjen så går de på vindu så langt fram som mulig. De skal jo fort ut av flyet og gidder ikke vente naturligvis.. så da er det stortsett bare de bakerste setene igjen til resten av folket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rart, jeg flyr alltid med ungdomsbilett, men har ikke det problemet. Sist jeg fløy hadde jeg sete 5 elns, men da hadde jeg innsjekk (slik selvinsjekk ved flyplassen). Har heller ingen problemer med å velge et sete langt fremme når jeg sjekker inn på nettet.

 

Rart at ikke du også kan gjøre det slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks er en annen ting.. Da jeg dro til Japan i sommer ble jeg og 3 andre oppgradert helt uten å vite det på flighten mellom Amsterdam og Tokyo. Om det var Widerøe som sjekket oss inn hele veien i fra Bergen som gjorde en feil eller bare var greie vet jeg ikke, var i hvert fall en veldig hyggelig overraskelse når vi stod i flyet. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var Widerøe som sjekket oss inn hele veien i fra Bergen som gjorde en feil eller bare var greie vet jeg ikke, var i hvert fall en veldig hyggelig overraskelse når vi stod i flyet. ""

 

Går egentlig ikke an å gjøre en feil i og med at man i utgangspunktet ikke skal kunne sjekke en lavpris inn på ett full pris sete på utland! Systemet lar deg ikke en gang få alternativet. Stortsett må passasjerene oppgraderes av gate personalet eller en supervisor!

 

Når det gjelder selve topicen; Fullpris passasjerer har mulighet til å forhåndsreservere sete plass, noe lavpris ikke kan, derfor vil man i mange tilfeller med mange fullpris passasjerer ombord kun finne seter bak i flyet. Dette er jo, som nevnt tidligere i tråden, at de vil først opp og frem! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, jeg flyr alltid med ungdomsbilett, men har ikke det problemet. Sist jeg fløy hadde jeg sete 5 elns, men da hadde jeg innsjekk (slik selvinsjekk ved flyplassen). Har heller ingen problemer med å velge et sete langt fremme når jeg sjekker inn på nettet.

 

Rart at ikke du også kan gjøre det slik også.

 

Jeg merker selv at det er lettere å få sete langt frem i flyet med ungdomsbillett enn Happybillett. Jeg har flere ganger fått sitte på 1A osv. Satt på 5A forrige søndag med U-billett. Men ofte så er det slik at hvis du har Ungdomsbillett eller billigere, er de 10-15 fremste setene avstengt på nettinnsjekk. Så da må jeg sitte bak vingen med dårlig benplass og LANG tid før jeg får gå av flyet på Gardermoen. Jeg klarer heller ikke å finne en logikk på når det er avstengt på de fremst og når det ikke er det. Da har jeg sammenlignet flytype, antall passasjerer osv.

 

Da jeg fløy fra Molde til Kristiansand via Oslo i sommer med 736, klarte jeg å få sete 1A på begge flyene. På flyturen ned la jeg setekvitteringen min i "søppelbøtta" på armlenet på flyet. Da jeg tre timer senere tok flyet etter mellomlandingen, fant jeg igjen setekvitteringen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks er en annen ting.. Da jeg dro til Japan i sommer ble jeg og 3 andre oppgradert helt uten å vite det på flighten mellom Amsterdam og Tokyo. Om det var Widerøe som sjekket oss inn hele veien i fra Bergen som gjorde en feil eller bare var greie vet jeg ikke, var i hvert fall en veldig hyggelig overraskelse når vi stod i flyet. ""

 

Dette har skjedd på en interkontinental reise med en bekjent av meg. Han hadde Businessclass. Ved gaten ble han ropt opp av personalet som bare måtte beklage seg. De hadde overbooket Businessclass, så han måtte dessverre overflyttes til First Class!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selve topicen; Fullpris passasjerer har mulighet til å forhåndsreservere sete plass, noe lavpris ikke kan, derfor vil man i mange tilfeller med mange fullpris passasjerer ombord kun finne seter bak i flyet. Dette er jo, som nevnt tidligere i tråden, at de vil først opp og frem! ""

 

Dette er jeg klar over.

Men det som skjer, er at når jeg 22 timer før avreise prøver å sjekke inn på flyet via SAS sine sider med en Happybillett er INGEN seter mellom 1 og 15 ledige.

Om jeg med en gang etterpå går inn på SAS, prøver å bestille en flexbillett på samme strekningen og samme tid og velger sete på forhånd, kan jeg plutselig velge nesten alle seter i flyet. Da er det ikke at andre har valgt plassene fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det er litt lettere og lure disse Her! """"

 

Men akkurat den lurer jeg på! Om jeg tar med boardingcard til Trondheimavgangen når jeg egentlig skal til Bergen uten innsjekket bagasje, greier billettmaskinen å se forskjell på billettene, eller er det likegyldig hva som puttes inn så lenge den har riktig billettform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetstripa på boardingkortet gjør vel en jobb her Anders. Mener maskinen sjekker destinasjonen, navnet på passasjeren og også at vedkommende har et setenr. (hvis det er "seating") og at det ikke er noe "dobbelbooking" av seter. Da spytter evt. maskinen billetten ut igjen og damen/mannen begynner å stresse litt, tar en markørpenn og ser fort nedover en liste som ligger på pulten ved maskinen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart maskinen ser forskjell på dette, problemet oppstår når ting ikke funker og når det går på bekostning av rutiner og holdningen til disse. Det er i enkelte selskaper en kultur som indikerer at det og prosessere er viktigere en og ha et forhold til hva du prosesserer, dette gjelder alle bedrifts segmenter enten det er i varehandlen eller luftfart.

 

Jeg fløy Norwegian fredag og lørdag sist helg, og det var en helt grei opplevelse, maskinen tilhørte jo en generasjon tilbake i tid, men det er jo slik det er. Hyggelig betjening og kaffen den vet jeg ikke hvordan smaker, fikk ikke noe. Bagasjen tokk det ca 3 ganger så lang tid som vanlig og få, og i og jeg satt og dingla med bena på enzv i 3 timer, da det ikke var snakk om og flytte flighten. Men det var digge seter i maskinen vi fløy hjemm, skinn seter faktisk. Så det var greit nokk det om man ser isolert på flyturen.

 

Så da har jeg gjort det også... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte på det, var fordi man stadig vekk leser om personer som har kommet seg på feil fly. Havnet langt oppi nordnorge når de egentlig skulle til Kristiansand, fordi de hadde gått til feil gate. Da begynner jeg nesten på å lure om det bare er å ta et gammelt boaringkort, legge det oppå et A4-ark og klippe rundt og vips kan man reise jorden rundt ""

Men så enkelt er det vel neppe.

 

Har prøvd å dra Eurobonuskortet mitt på feil gate en gang med vilje, men da gikk den ikke igjennom. Men da er det en datamaskin den sjekker flightnummeret opp til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man raskt ut av flyet egentlig? Du får ikke bagasjen noe tidligere når du går først ut av flyet enn om du er sistemann ut, så det er jo ikke noe å bry seg om, er det vel?

Finnes noen som bare har med seg pc vet du,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man raskt ut av flyet egentlig? Du får ikke bagasjen noe tidligere når du går først ut av flyet enn om du er sistemann ut, så det er jo ikke noe å bry seg om, er det vel?

 

Som regel reiser jeg kun med håndbagasje. Greier å ta med trillekofferten som AKKURAT får plass i hyllene =) Det er forutsatt at jeg boarder tidlig.

 

Får håpe ikke denne regelen endres da =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...