Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Douglas dc-8 brøt faktisk lydmuren mach 1012 fra 52090 ft og ned til 41088 ft i 1961.

Så Concorde var nok tregere ute til å bryte lydmuren,da DC-8 maskinen var det første komersielle flyet i verden som brøt lydmuren.

Dette var jo i stup da,men alikevell.Det smalt !

 

DC-8.ORG ""

Skrevet
Ja ble kanskje på land det med 1230-40 eller noe

 

Som nevnt varierer det med temperaturen, men hastigheten for lydmuren blir faktisk lavere med avtagende temperatur.

Dvs. at det stadig vekk er passasjerfly som med en god jetstrøm flyr raskere i forhold til bakken enn hastigheten for lydmuren med gitt temperatur. Men de bryter fortsatt ikke lydmuren, siden hastigheten gjennom luften er akkurat den samme som om det skulle vært vindstille.

Skrevet
Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

 

Fordi folk som bor rundt ekvator er døve?

Skrevet
Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

Fordi folk som bor rundt ekvator er døve?

Derfor bor jeg her i Norge!! ""

Skrevet
Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

 

Skrämmande geografikunnskaper!!

"Där nede"?? Det är ju faktiskt mitt på!

 

""

Skrevet

Var det ikke i fjor (eller lengre siden), hvor et SAS eller SAS Braathens fly også hadde en slik "rekord-flyvning" i Norge. Mener det var en innenriksflyvning, som også gikk ekstremt kjapt unna pga. medvind (muligens fra OSL til Bodø eller Tromsø eller lignende..)

Skrevet

Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74?

Skrevet
Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74?

 

Når man kaster et blikk på Groundspeedrecords.com, så ser man jo at man har dokumentert hele 520 kts på Q400, kun slått av en Piper Cheyenne med hele 527 kts GS i turbopropklassen... 338 kts GS i en C182 er jo heller ikke ille... ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...