Peter Henrichsen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Den danske avis Politiken, skriver i dag på deres net-avis http://politiken.dk/udland/article192726.ece Hilsen Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Henrichsen Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 eller i den svenske kilde "Dagens Industri" her http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...%3bHuvudnyheter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Minner meg om saken fra Norge der de også hadde hatt medvind. Er vel litt utenfor agurksesongen nå, men dette hører vel likevel til i den kategorien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 For noen år siden reiste vi med MyTravel og doningen A333, fikk da se hastighet, avstand fra destinasjon etc. Hold på å bli spennvill over at vi lå på en jevn hastighet på 999 km/h på samtlige deler av flyturen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte) Det gjelder jo for de fleste jetfly hver dag. Du bryter ikke lydmuren pga medvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DM Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte) Neppe, TAS er ikke det samme som GS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte) Neppe. På ingen måter faktisk. Lydens hastighet er ikke konstant men varierer sterkt med høyden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hadde over 1000Km i timen over fra new york til københavn med A330 SAS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Her er et artig bilde fra turen min til Sør-Afrika med Airbus A340-600 På www.groundspeedrecords.com er det veldig mye kult å finne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Hagen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Douglas dc-8 brøt faktisk lydmuren mach 1012 fra 52090 ft og ned til 41088 ft i 1961. Så Concorde var nok tregere ute til å bryte lydmuren,da DC-8 maskinen var det første komersielle flyet i verden som brøt lydmuren. Dette var jo i stup da,men alikevell.Det smalt ! DC-8.ORG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ja ble kanskje på land det med 1230-40 eller noe. (ThrustSSC) Vet at det varierer med henhold til høyde luft osv. osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Mach varierer med temperaturen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ja ble kanskje på land det med 1230-40 eller noe Som nevnt varierer det med temperaturen, men hastigheten for lydmuren blir faktisk lavere med avtagende temperatur. Dvs. at det stadig vekk er passasjerfly som med en god jetstrøm flyr raskere i forhold til bakken enn hastigheten for lydmuren med gitt temperatur. Men de bryter fortsatt ikke lydmuren, siden hastigheten gjennom luften er akkurat den samme som om det skulle vært vindstille. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? Fordi folk som bor rundt ekvator er døve? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jim Vold Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? Fordi folk som bor rundt ekvator er døve? Derfor bor jeg her i Norge!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? Skrämmande geografikunnskaper!! "Där nede"?? Det är ju faktiskt mitt på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Var det ikke i fjor (eller lengre siden), hvor et SAS eller SAS Braathens fly også hadde en slik "rekord-flyvning" i Norge. Mener det var en innenriksflyvning, som også gikk ekstremt kjapt unna pga. medvind (muligens fra OSL til Bodø eller Tromsø eller lignende..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Husker vi lå i 1015km/h med en Airbus A3eh ett eller annet, fra My Travel på vei til Thailand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Neppe. På ingen måter faktisk. Lydens hastighet er ikke konstant men varierer sterkt med høyden. Jøss, 3 stk for å underbygge påstanden, med samme innhold.. snakk om spaltesløsing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? Duh, du skjønner da vel at smellet kom idet jorda STARTET rotasjonen, og etter den tid har holdt seg over mach 1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74? Når man kaster et blikk på Groundspeedrecords.com, så ser man jo at man har dokumentert hele 520 kts på Q400, kun slått av en Piper Cheyenne med hele 527 kts GS i turbopropklassen... 338 kts GS i en C182 er jo heller ikke ille... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg syntes 116,1 kts i PA-18-95 i level flight er bra jeg. Tør ikke tenke på hva slags hastighet jeg hadde hatt dersom nesen hadde vendt andre veien... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Callin Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Var det ikke en gang for ikke så lenge siden (1-2 år?) at et innenlandsfly i Norge hadde GS på 1180 km/h pga ekstrem medvind? Mener jeg leste noe om det i nyhetene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.