Gå til innhold

Eurofighter "frir" til Norge?


AMO

Anbefalte innlegg

Håper det blir Gripen "" Har kikka på en del gripen videoer og blir og mer imponert.

 

Eurofighter har også vært flink til å lage videoer...

 

USA trenger det ikke... de sier bare "Coalition of the buying" ""

 

 

Uansett hvem som tilbyr de beste inustrielle avtalene synes jeg at det må komme i andre rekke. La heller militære hensyn og operative krav komme i første rekke. Vi trenger ikke et pappfly fordi vi da får lov til at Rena Karton-fabrikk får gjenoppta sin fabrikkvirksomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med innlegget over.

Men økonomi er viktig her.

Gripen er halvparten så billig, og halvparten så billig i drift som de andre flyene.

Så da kan de ifølge min teori bli flydd dobbelt så mye.

Ingen vits med dyre fly som står på bakken.

Dessuten hadde det vært deilig å gitt amerikanerne fingern og vise dem vi er selvtendig land som kjøper fly der vi vil.

Kansje litt barnslig tanke når amerikanske fly sånn sett er to motors og stealth, og sikkerheten til norske flygere bør være 1.pri.

Men om noen år er det ikke sikkert vi sloss krigen mot terror for de. Og heller konsentrerer oss om å skremme tjuv fiskere fra russland og spania.

www.gripen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med innlegget over.

Men økonomi er viktig her.

Gripen er halvparten så billig, og halvparten så billig i drift som de andre flyene.

Så da kan de ifølge min teori bli flydd dobbelt så mye.

Ingen vits med dyre fly som står på bakken.

Hva om en da ender opp med et fly som ikke kan utføre alle typer oppdrag fordi en gikk for billigløsningen, hva om en må regne med større tapstall, fordi en gikk for billigløsningen, er det fremdeles billig og bra da?

 

Dessuten hadde det vært deilig å gitt amerikanerne fingern og vise dem vi er selvtendig land som kjøper fly der vi vil.

Se bort i fra sånn tankegang er du snill. Det RNoAF bør få er det beste utstyret, punktum.

 

Kansje litt barnslig tanke når amerikanske fly sånn sett er to motors og stealth, og sikkerheten til norske flygere bør være 1.pri.

Stort sett tomotors? Et av de mest suksessfulle kampfly gjennom tidene, F-16, det hadde bare én motor sist jeg sjekket...

 

Men om noen år er det ikke sikkert vi sloss krigen mot terror for de. Og heller konsentrerer oss om å skremme tjuv fiskere fra russland og spania.

Ja, Gripen er billigere, men da kjøper en et fly med begrensede muligheter i forhold til de to øvrige kandidatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer i all overskuelig fremtid til å være avhengig av å være i allianse med USA.

 

Med tanke på at de er den eneste store troverdige millitærmakten i dag (EU greier skjelden bli enige om å hjelpe noen før det er for seint) bør vi helt klart gå for JSF.

 

Det er heller ingen tvil om hvem som er fremt når det gjelder teknisk utvikling/forskning.

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen tvil om hvem som er fremt når det gjelder teknisk utvikling/forskning.

Av de tre kandidatene bør det ikke være mye tvil om hvilken maskin det er som er best teknisk nei.

 

Et av de mest suksessfulle kampfly gjennom tidene, F-16, det hadde bare én motor sist jeg sjekket...

 

Har du i tillegg tall på hvor mange som har gått tapt fordi den ene motoren stoppet?

 

La oss gjøre det enklere: Hvor mange norske F-16 har gått tapt fordi motoren stoppet?

Helt sant det, og det er en risiko en tar. Men vil du si at F-16 har vært en fiasko av den grunn?

 

Jeg vil gjerne få komme med dette innspillet i debatten:

Dette er ikke en F-16, men en T-45 Goshawk (en versjon av BAe Hawk Mk.50) som styrtet i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du si at F-16 har vært en fiasko av den grunn?

 

Å neida... At over 10% av dem har gått tapt pga. motorstopp bør en absolutt regne med... ...og det må man også regne med om man velger Gripen eller JSF selvsagt...

 

Hvor mye var det JSF kostet igjen?

 

Jeg vil gjerne få komme med dette innspillet i debatten:

Dette er ikke en F-16, men en T-45 Goshawk (en versjon av BAe Hawk Mk.50) som styrtet i Canada.

 

Vel, det er likefullt et enmotors jagerfly som bukker under for en fugl...

Et godt eksempel, selv om det ikke var en F-16... Man hører jo også i filmen at Bitchin' Betty har blitt erstattet av Bitchin' Nigel, og det gir jo en pekepinn mot flyets opphav... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja personlig synes jeg det var "latterlig" å investere såpass mange milloner, i forbindelse med utviklingen av JSF. I tillegg er det temmelig naivt å tro, at vi skal "tjene" så fryktelig mye på å bestille JSF kontra Gripen eller Eurofighter. Selv om vi kjøper x antall JSF-maskiner, så er det defintivt ingen garanti for noen gjenkjøpsavtaler.

 

Så lenge det enten blir Eurofighter eller Gripen er jeg fornøyd, håper virkelig ikke det blir JSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ser jeg en eneste god grunn for å investere i JSF, av det jeg har sett så langt av argumenter.

 

Og jeg har enda til gode å forstå hvorfor alle er så imot JSF, JSF er jo teknisk overlegent alt annet vi har muligheten til å kjøpe...i mine øyne blir det dumt å bytte ut gamle fly (F-16 maskinene som skal byttes ut) med andre gamle maskiner (Gripen, og tildels Typhoon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skal man med et fly som man ikke får oppgradere til det beste av det beste, fordi en annen nasjon krever det beste for seg selv?

 

Det blir som at jeg skal kjøpe Nokia 3210 fordi du skal ha Nokia 3310 for deg selv, om du skjønner prinsippet?

Da er det heller bedre å kjøpe et "gammelt" fly i dine øyne, og oppgradere til det beste av det beste, enn å ha et "nytt" fly som må forbli slik det er? Det er helt latterlig, F-35 er bare et stort pengesluk Norge blir svindlet av. Hadde Norge brukt pengene de hadde investert i F-35, i å heller kjøpe litt dyrere kampfly fra en annen produsent, så hadde nok de "gamle" flyene gjort bedre nytte enn JSF'en din.

JSF er også unødvendig for oss, hva skal vi med stealth f.eks.? Det blir som at jeg skal kjøpe en gitar med 40 mikrofoner langs strengene selv om jeg ikke hører det dønn forskjell?(ikke at det er virkelighetens tilfelle), eller som at jeg skal kjøpe Ferrari for å kjøre mormor til dagligvarebutikken oppe på Finnmarksvidda, hvor det ikke finnes veier.

 

Helt unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurofighteren kan vi bare luke ut med en gang, det eneste den er god til er å bruke på flyshow, den er utrolig bra aerodynamisk. Men Storbritannia, Tyskland, Spania og Italia i lag klarer heller ikke denne gang å sette i sammen en bra maskin for fremtiden...som sist de prøvde med Tornado.

 

Vi driver et luftforsvar i dag basert på 60 år i allianse med USA, der taktikk spesielt ikke er noe nordmenn selv har dratt ut av ræva fordi vi er så smarte, men fordi vi har henta det fra USA. Skal vi kjøpe svenskt, så må vi begynne å jobbe fra begynnelsen av, finne nye samarbeidsland som også kjøper Gripen. Kjøper vi JSF, så vet vi hva vi får, ingen lager bedre avionikk enn det amerikanerne setter sammen fordi de har bred erfaring og er selvstendige.

 

Du sier at vi ikke trenger Stealth, alt er jo relativt, men det er jo utvilsomt en fordel da. Er det forresten noen her som vet hvordan trusselbilde vil se ut om 15-20 år når vi får de nya flya da??

 

Trenger vi en maskin som er laga mer for fremtiden eller en fra 1980-tallet som er stort sett tenkt på i luft-til-luft rollen?

 

Kjøp amerikansk; "If it works, don't fix it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JSF er også unødvendig for oss, hva skal vi med stealth f.eks.?

Helt unødvendig!

 

LOL..ja det er jo helt "unødvendig" at flyene våre blir vanskeligere

å oppdage på radar og bli skutt ned av SAM eller skip etc. Det er også helt unødvendig å ha ett overraskelsesmoment i kamp med andre fly. ""

 

Glem heller ikke at mye av bruken til de nye norske flyene vil være

i forbindelse med NATO oppdrag andre steder i verden (afganistan etc)

hvor trusselbildet er helt anderledes.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg vil ikke kalle Typhoon og Gripen gamle fly, selv om basis-designen er fra slutten av 80-tallet. Begge flyene har jo vært mer eller mindre under utvikling i mange år. Typhoon er under levering til mange land,mens SAAB Gripen har vært opprativ endel år allerede. At JSF kommer til å bli ett stort pengesluk har vært ett diskusjonstema på ett par forum allerede og selv mange amerikanere ser på F-35 som ett godt overpriset og undervurdert konsept,med potensiale å bli samme pengesluket og politisk katastrofe som med F-22 Raptor.Som etter mye om og men samt vanvittige budsjettoverskridelser, ble nærmest halshugget av kongressen og ett program som var planlagt og produsere over 750 fly, ender opp med en håndfull hvis de er heldige. Pr idag så er antallet F-22 Raptor fly satt til 190 stk. Noe som gir en enhetskostnad på over 140 mill USD pr fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående antall motorer:

Norske F-16 som har duppet under pga "singel-engine" concept er 4 stk (2 pga birdstrike, 1 pga turbinblad og 1 pga oljepumpe).

Husker ikke i farten hvem det var, men det var en eller annen som gjorde en studie for noen år siden angående en-motors kontra to-motors, med fordeler og ulemper dette innebar. Husker heller ikke detaljene i konklusjonen, men det var ihvertfall ikke så overveldende med risikoer som man tror med en-motors fly.

Men.... Det er vel noen ekstra risker med en-motors, men med dagens driftssikkerhet på f.eks 220E- motoren i F-16 så har disse en meget høy "safety-record" basert på flydde timer.

Kan også nevne at jeg så med egne øyne at en F-15 gikk til helv... når den fløy gjennom en formasjon med måker.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfly kan bli for dyre for Norge:

 

Sakset fra NRK/NTB:

 

"Norge er i markedet for å kjøpe inn erstatteren til dagens F-16, og vurderer den svenske Gripen, den felleseuropeiske Eurofighter og USAs nye kampfly F-35 Joint Strike Fighter (JSF).

 

Nederland skal kjøpe 85 fly av USA og prisen blir 124 milliarder kroner, skriver Aftenposten.

 

Norge skal etter planen anskaffe 48 nye kampfly. Prisen på JSF blir i så fall 70 milliarder kroner, altså langt over beløpet på 40 milliarder kroner som tidligere er antydet fra regjeringen."

 

Det amerikanske kampflyet F-35 JSF kan blir et milliardsluk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og titter litt i min gamle lokalavis og kom over denne saken:

 

Dahlø vil satse på SAAB-fly - Folkebladet.no

 

Og da spør jeg: Hva i svarte har rektoren på Universitetet i Tromsø med dette å gjøre?

Så vidt jeg vet, har vel ikke Universitetet i Tromsø en eneste forbindelse med Forsvaret overhodet, så hvorfor skal personer eller organisasjoner invitere produsenter til landet i forbindelse med kjøp av norske jagerfly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvorfor skal personer eller organisasjoner invitere produsenter til landet i forbindelse med kjøp av norske jagerfly?

 

Det är väldigt naivt att tro att endast militära hänsyn tas vid ett inköp av militärt materiel...

 

Politik, lokal så väl som national, har en stor betydelse. Civil och militär ekonomi har också stor inverkan på dessa beslut.

 

Så detta blir inte en avgörelse om vilket flygplan som är bäst för det norska flygvapnet, men vilket helhetligt avtal som blir bäst för Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja,denne diskusjonen er jo interressant,særlig når vi ser på nyhetene at forsvarssjefen vil legge ned 5 av 7 flybaser i Norge,hehe.

En annen sak er diskusjonen om å bytte ut Westland Sea King helikopterene til redningstjenesten,tror det har kokt bort i kålen....har vært snakk om dette i 15-20 år...

Har visst ikke funnet noen alternativer ennå ""

Hvis Norge ikke kjøper JSF,har den amerikanske produsenten truet med å saksøke oss.hmmm.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som syns vi har bra nok fly fortsatt da??? Jeg tror de kan vare en stund til jeg, så kan vi heller konsentrere oss om å holde flyplassene i drift sånn at vi får brukt flyene! "" er liksom litt rart at de snakker om å kjøpe nye fly til flere milliarder, så snakker de om å legge ned flyplassene... Da er det jo bedre å bruke noen av de milliardene til å holde de viktigste flyplassene i drift, så kan vi heller se etterpå om økonomien tillater at vi kjøper nye fly. Seakingen er jo snart helt borte, så jeg tror det ville vært smartere å rydda opp litt i den delen av forsvaret før vi skal ha nye fly. f-16 er jo fortsatt et bra fly, og norge har utviklet mange gode systemer som gjør at norge har de mest brukbare f-16 i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne ut hva vi skal ha i dag. Kald krig er over (men fortsetter i form av tåpelig ubåtjakt under havoverflaten). De som tror det er over må tenke seg om en gang til. Og de som tror ja nå er alt fredelig bør også tenke seg om en gang til. Verden er ennå et skummelt sted, og alle dere pasifister bør ta en grundig titt på verdenshistorien gjennom århundrer før dere sier at vi ikke lenger trenger et forsvar. Jeg kunne sikert skrevet A4 sider opp og ned om dette, men stoler på at forumet forøvrig har sine inputs å komme med i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...