Gå til innhold

Eurofighter "frir" til Norge?


AMO

Anbefalte innlegg

Grindvoll:

 

Uansett hvem som tilbyr de beste inustrielle avtalene synes jeg at det må komme i andre rekke. La heller militære hensyn og operative krav komme i første rekke. Vi trenger ikke et pappfly fordi vi da får lov til at Rena Karton-fabrikk får gjenoppta sin fabrikkvirksomhet...

 

Aye!

 

Olstad:

 

Ikke ser jeg en eneste god grunn for å investere i JSF, av det jeg har sett så langt av argumenter.

 

Hva med videreføring av utdanningsprogrammer som har eksistert en stund og som man er vant med? Videreføring av teknisk og operativt samarbeid med USA og f.eks. de av EPAF-landene som vil satse på F/A-35?

 

JSF er også unødvendig for oss, hva skal vi med stealth f.eks.? Det blir som at jeg skal kjøpe en gitar med 40 mikrofoner langs strengene selv om jeg ikke hører det dønn forskjell?(ikke at det er virkelighetens tilfelle), eller som at jeg skal kjøpe Ferrari for å kjøre mormor til dagligvarebutikken oppe på Finnmarksvidda, hvor det ikke finnes veier.

 

Stealth-kapasitet kan være en grei ting å ha ved operasjoner som innebærer radarrelaterte trusler. Hvis vi tar utgangspunkt i en offensiv luftoperasjon som DESERT STORM eller ALLIED FORCE: Det å (til en viss grad) kunne omgås og/eller bekjempe motstanderens K&V-nettverk, IADS, øvrig radarstyrt luftvern, lufttrusler med radarbaserte kontraluftkapasiteter osv. kan være en stor fordel, spesielt i løpet av operasjonens tidlige faser/før man har oppnådd tilfredsstillende luftoverlegenhet. Fordelene med/behovet for stealth-kapasitet er dermed høyst relativt til trusselbildet, oppdragstyper osv., men det kan som sagt være en god ess å ha i ermet, både ifm. offensive og defensive operasjoner, ute så vel som hjemme.

 

Andreassen:

 

Eurofighteren kan vi bare luke ut med en gang, det eneste den er god til er å bruke på flyshow, den er utrolig bra aerodynamisk. Men Storbritannia, Tyskland, Spania og Italia i lag klarer heller ikke denne gang å sette i sammen en bra maskin for fremtiden...som sist de prøvde med Tornado.

 

Så sikker du er, da? Er det mulig at du har førsteklasses kjennskap til hele rekka av kapasiteter hos de ulike kandidatene, hvordan de svarer til Norges nåværende og fremtidige behov osv.? Og hvorfor er du så negativ ift. Tornado?

 

Du sier at vi ikke trenger Stealth, alt er jo relativt, men det er jo utvilsomt en fordel da. Er det forresten noen her som vet hvordan trusselbilde vil se ut om 15-20 år når vi får de nya flya da??

 

Poeng. Det gjelder å tenke fremover, kanskje med en viss åpenhet for ymse hypoteser. Verden står aldri stille, uansett hvor "paranoid" det kan høres ut for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...