Gå til innhold

Lage egen flystripe?


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Har fryktelig lyst til å peise på, ta flysertfikat, ta opp et søtt lån og kjøpe eget fly. Og siden jeg ikke bor i tjukkeste skogen eller byen, kunne det vært gøy å hatt en egen flystripe å stikke innom fra tid til annen.

 

[image]http://www.orklaguiden.no/rokkones/hoelsjaaren_A.jpg[/image]

Her bor jeg, på gården til venstre for elva. Og lenger nedover i dalen, mot høyre i bildet, har vi noen andre jorder som er enda breiere, dog kortere...

 

Hvor lang/bred bane må f.eks. en cessna172 eller Piper Cherokee180 ha for take-off og landing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få så gode tilbakemeldinger. ""

 

Jeg får sannsnyligvis en liten perm fra siviltjenesten utpå sommeren, så får vi ta frem kalkulator, målband og det som skal til for å se på dette. Ellers har vi en millionær i bygda som sikkert gjerne vil ha flyplass, og han bor på høyreside av elva der det er enda mer bredde og lengde - kjøpe opp jordene og vips så har man det man trenger. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel nevnt det i første innlegg. Elva er en lakseelv, og en stor attraksjon. Fiskere fra Finnland, Sverige, Danmark og Tyskland strømmer til hver sommer. Så å lage flystripe av elva er bad idea. Skal godt gjøres å få med kommunen og andre på det tror jeg.

 

Ellers har jeg alltid likt meg best på fast grunn ""

 

Men konklusjonen fra dere folkens, er at det fint skal la seg gjøre å lande/lette nede i dalen i Rennebu med et lite fly av typen Cessna eller Piper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo.. Har tenkt litt på det med mikrofly, men hvordan er det med tanke på sertfikat der? Pris for fly/sertfikat? Hvor mye plass trenger en slik en i forhold til take-off og landing?

 

I tillegg kunne jeg tenkt meg å fått med meg venner å bare kosefly fra sted til sted, spleise på utgifter, og få en heidundrande fin tur, filme litt og styre på. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev forøvrig en mail til ei som er litt "oppe i gradene" i kommunen, om at jeg ser det som et turisme/attraksjonspotensiale å få en flystripe tilgjengelig. Nabokommunen Oppdal har jo en, så hvorfor kan ikke vi?

 

Turismedelen skulle vel gått ut på å hatt en flystripe åpen på dagen, og motell som pilot m/ følge kunne leid rom på over natten, eventuelt tanket opp før avreise igjen neste dag eller noe.

 

En annen ting er at jeg tror det ville økt potensialet i det å ville flytte til bygda å få en såpass grei hobby litt nærmere og i flott natur! Spent på om jeg får noe svar på den.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo.. Har tenkt litt på det med mikrofly, men hvordan er det med tanke på sertfikat der? Pris for fly/sertfikat?

 

Vel.. Brukbare to-setere finnes brukt fra ca. 100k og oppover.. Gode to-setere fra ca. 200k og oppover...

 

Sertifikatet koster ca. halvparten av PPL-A, og noen klarer å slippe unna med under 20k...

 

 

Hvor mye plass trenger en slik en i forhold til take-off og landing?

 

En gresstripe på 300x10 meter er normalt stor nok for de fleste mikrofly.. Selv stikker jeg innom en modellflystripe på 220 meter av og til, og det med god margin...

 

I tillegg kunne jeg tenkt meg å fått med meg venner å bare kosefly fra sted til sted, spleise på utgifter, og få en heidundrande fin tur, filme litt og styre på. ""

 

Vel, der har du ulempen med mikrofly kontra småfly... Du kan ta med deg en venn, ikke venner...

Utover det så er resten av punktene dine noe vi mikroflygere også nyter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel la seg gjøre å lage en flyplass der. Men for det jeg ser så ligger det en del fjell rundt.. Man bør da vurdere hvor man bør plassere flyplassen og hvilken rettning med tanke på terrenget og evt. virkninger vinden kan få på lesiden av fjellene. Hold oss oppdatert, så kommer det Trøndere på besøk til deg etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje de passer litt bedre i en garasje enn en Cessna. Behøver ikke tilgang på 100LL eller JET-A1 heller om det er bensinmotor.

 

Men du vet best ""

 

Vel, det å rigge flyet ned og opp mellom hver flytur har sine ulemper:

 

- Det er et ork å komme seg i luften..

 

- Det gjør lite for sikkerheten da man hele tiden fikler med vesentlige bolter og muttere... Jo oftere man fikler med sånt, jo større sjans er det for at man én dag glemmer noe..

 

- Hypping montering og demontering av nevnte bolter bidrar til slitasje og slark...

 

Med disse grunnene så tror jeg at jeg trygt kan påstå at de færreste rigger ned flyet etter hver flytur...

 

...og uansett så har alle fly det bedre i hangar enn å stå utendørs, så uansett hva slags fly man velger så bør man sørge for å beskytte det mot vær og vind når det står på bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresstripe og hangarplass tilgjengelig da er du et godt stykke på vei. Da er det bare å sette seg ned å regne på kostnader i forbindelse med forsikring, vedlikehold osv.

 

Eks: Hvis du kjøper en C172 til en halv million, må du regne med kostnader som tilsvarer to års nedbetaling av lånet på flyet per år! Det vil si at det du betaler i lån på flyet må du gange med tre. Da har du kostnaden ved å eie en C172 med lån/vedlikehol/forsikring ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel la seg gjøre å lage en flyplass der. Men for det jeg ser så ligger det en del fjell rundt.. Man bør da vurdere hvor man bør plassere flyplassen og hvilken rettning med tanke på terrenget og evt. virkninger vinden kan få på lesiden av fjellene. Hold oss oppdatert, så kommer det Trøndere på besøk til deg etterhvert!

 

Jeg er ingen ekspert på vind og vær, ei heller fly. Men det jeg er ekspert på er å drømme meg bort og ønske. Om en eventuell flystripe skulle finne sted nede i dalen, vil jeg anta det skulle gått i langs med elva som på bildet i første innlegg. Er bare det å skulle fått med bøndene som eier de forskjellige stykkene bortover med på leken ""

 

Forøvrig, du flyr real?

 

edit

Jøss, da blir det fort litt mer kostbart enn man skulle tro ja. Men pokker. Det hadde vært gøy. Og får man den jobben jeg akter å få til høsten skal det da ikke være klin umulig å dyrke hobbien sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er inne i siste fase på opplæringen nå, solotur til Røros i morgen formiddag, så blir det vel solotur til Møre på lørdag.

 

Så kan mildt sagt si at jeg er 110% sikker på at jeg har lappen før landingsstripa kommer i orden, men da håper jeg at jeg er invitert på kaffe? ""

 

Roar; nå er RAI nydelig og ren! Skulle vært med på vaskinga du også, vi fikk påspandert helikoptertur med Helitrans, og tror du ikke Anders fikk fly! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar: Hørte rykter om helitur ja! Hadde vært sinnsykt kult å fått med seg det! Var på kurs så det ble litt vanskelig. Men men ""

 

Og til Haldor: Man får jo foreksempel en gulle god 172 fra slutten av 60 tallet til ett par hundre tusen! Håndflaps og enkel instrumentering, men dog et godt fly for vfr flyging! Det blir billigere forsikring av det! Og kansje du har noen naboer som er intressert i å være med på spleiselag og? Kansje danne flyklubb! Det er jo på ingen måte umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev forøvrig en mail til ei som er litt "oppe i gradene" i kommunen, om at jeg ser det som et turisme/attraksjonspotensiale å få en flystripe tilgjengelig.

 

Og hvis elva er full av laks, så må det vel gå an å fly inn pengesterke laksefiskere fra all over Europa? Snakk mer med denne millionær-naboen din! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyklubb-tanken friste ja. ""

 

Jeppjepp. Denne millionæren åpna skiannlegg på Nerskogen for en del år tilbake, en mer familievennlig greie i forhold til Oppdal som er mer for de som liker å kjøre fort, mye, og til dels ekstremt, så å anlegge flystripe et eller annet sted med ham i ryggen tror jeg faktisk kan være veldig interessant.

 

 

Noen som har noen erfaring med Cessna VS Piper? I FS finner jeg Piper bedre å fly, mer behagelig, også ser de mye penere ut. "" Speiler det virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...