Gå til innhold

Rygge Sivile Lufthavn


Teodor Liland

Anbefalte innlegg

Rygge Flyplass er den flyplassen i Norge som påvirker flest beboere med støy. (22 400) Hvordan kan man tenke på å bygge Sivil lufthavn der i det hele tatt? Man nesten ødelegger livet til 22 400 personer ved støyforurensning. Fra tidlig morgen til langt på kveld, lørdager og søndager; støy. For å gjøre pakka komplett er det jo også litt småflyaktivitet på Rygge som gir en konstant summing. Alt dette blir tredd nedover ørene på alle som bor i området. Sats heller på bedre transportmuligheter til Gardermoen.

 

Synsupnkter?

 

EDIT: Nei, ikke ødelegger livene da men flyene er iallefall til konstant irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammenlignet med de flyene som har operert fra rygge tidligere bråker en airliner minimalt, så jeg ser ikke det store problemet. det er tross alt ikke en ny hovedflyplass med x100 avganger i døgnet det er snakk om. litt flystøy en gang i blant må folk finne seg i; jeg ser/hører alle fly som lander på r9 på værnes uten at det har gjort livet ulevelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bodd i innflygingen til Torp i over 10 år, uten varige mén, og nå bor jeg en dryg kilometer lengre unna, og hører normalt ikke et eneste fly...

 

...og innflygingen til Torp fra syd går over Sandefjord sentrum, og riktignok er det en og annen [*********] som klager i ny og ne, men jeg har stått mange steder i Sandefjord når fly har kommet over der, og hvis de synes DET er ille så burde de jaggu flytte ut av byen, for den generelle støyen der er verre enn flyene... ""

 

Edit: Ja riktig.. T.u.l.l.i.n.g er jo helt klart et kraftutrykk som bør rammes hardt av sensuren ja... ""

 

Edit2: Ser nå at tallet du har lagt frem overstiger antallet innbyggere i Rygge og Råde kommuner tilsammen... Skal man tenke sånn vil vil vel Torp ramme over 50.000 mennesker i Sandefjord og Stokke kommuner, men jaggu er det som sagt bare noen få som klager... De fleste som klager er kanskje de som plutselig en dag oppdaget at de hadde en flyplass som nærmeste nabo? DET er deres egen skyld...

 

Liker du ikke flyplasser, ikke flytt til en.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir noe stort problem med støy på Rygge når de bygger ut der. Jeg bodde rett på andre siden av E6`en et helt år i fjor og var aldri plaga av no "støy" selv under øvelse Iron Sword. Da var det en hel haug av sivile fly som landa der. Men det skal jo sies at jeg er fly-gal som de fleste som er inne her, og er ganske vant med flystøy...og når jeg hører et fly, så kikker jeg somregel opp ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene får jeg fra lokalavisa. "" Der er en del av Moss inkludert siden venteringen elns er over der. Jeg mener ikke at livet er ødelagt, det er nok å ta litt vel hardt i ja, men i forhold til jetflyene er sivile værre. Støynivået er lavere på hvert enkelt fly men til gjengjeld flyr jetfly innenfor arbeidstiden mens sivile fly starter tidlig morgen og slutter seint på kveld pluss lørdag og søndag.

 

Om målet blir nådd blir det 35 flybevegelser om dagen.

 

EDIT:

 

Liker du ikke flyplasser, ikke flytt til en.."
De som bor i området fra før av da? Kan da ikke evakuere byen heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, dette er nok kanskje ikke rette fora for "vi hater flyplasser" sympatiaksjoner Teodor.

Noen vil klage uansett hvor man legger en flyplass, og bortsett fra dere 20000+ som nå altså får livet lagt i ruiner, er vel dette en kjærkommen oppgradering for Østfold.

 

Husker godt sutringen fra Snarøya, der folk flyttet 300 meter unna rusegropa til Fornebu lufthavn, for så å syte og klage over støy. Ja det var støy, ganske ekstrem støy også, men mitt intrykk var at de som skrek høyest, faktisk var de som kom dit sist.

Jeg syns Rygge høres ut som et godt alternativ når man skal gi Østfold bedre flykomunikasjon. Synd for noen få, bra for de fleste andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har bodd like ved Rygge hovedflystasjon i godt over 20 år, og jeg har selv bodd der store deler av livet, og jeg skjønner virkelig ikke hva Teodor snakker om...

Som det nevnes tidligere i tråden er støyen fra E6 (selv med voller som skal begrense støyen) langt verre enn den jeg noengang har opplevd fra Rygge, selv da både 332 og 336 var i full vigør.

De eneste jeg kan se som skulle få store problemer med støy er de som bor rett under innflygingen til Rygge, men der er det trossalt i hovedsak bare skau og vann.

 

Og folk som klager på småflytrafikken ser jeg for meg at er mye av de samme som skriver lange leserinnlegg til lokalavisa om hvor fælt det er at naboen klipper gresset, at postbudet bråker når han slipper post i postkassene osv.

Takler man ikke såpass "støy" som den som kommer fra småfly, skjønner jeg heller ikke hvordan man takler å bo i en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet her. Bor selv 3 km fra enva rett under innflyvninga til 27.

Bare hold kjeft når flya passerer og fortsett samtalen etterpå. blir en vane;-)

 

Er da vant til det ettersom F16 også bråker litt, akkurat dette er ikke noe problem. Problemet er heller at de begynner tidlig morgen og holder på til sent kveld pluss helgene. Når folk prøver å slappe av og det kommer fly etter fly rasende inn er det ikke moro.

 

Men jeg ser vel at jeg allerde har tapt diskusjonen på dette forumet. "" Skal se meg om etter et eller annet miljøvernforum. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er kanskje ikke støyen, men den ekstreme forurensingen som følger. Jeg er som de fleste andre her glad i fly, men møkka fra det uendelige antall fly som kommer inn over huset hver dag er ubeskrivelig. De er jo space temmelig tett og det går i ett hele døgnet. Jeg bor 6 mil fra ENGM, men rett under approachen deres og selv inne i min leilighet kommer det sort sotbelegg (joda den kan vaskes bort, men tenk på alt det man puster inn). Bor man under slike forhold burde det være et krav til ventilasjonsanlegg i huset med filtrering. Selv sneen har et mørkt belegg på seg.

 

Så man skal ikke kimse av ulempene ved å bo nærme en flyplass. På sikt flytter jeg, i allfall til et sted som ikke ligger rett under flytraseene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang gått deg en tur i Oslo? Der er jo snøen brunere enn møkka i kloakken, men det er det ingen som klager over... Dessuten kommer ikke Rygge til å bli lik Gardermoen i omfang. ENGM er tross alt hovedflyplass, det er ikke ENRY.

 

Og si meg en ting: Tar aldrig motstanderne av flyplassene seg en tur til syden eller lignende? De klager og de syter, men de fleste av dem har vel ikke noe i mot at flyet går dit de skal når de vil ut og reise? Og da vil de ha flyplassen så nærme inntil hjemmet som mulig? Jeg bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har rett til å klage, spesielt hvis de plutselig får en flyplass i bakgården. Jeg har ingen sympati for dem som flytter inn i støysonene rundt en flyplass og deretter klager på flystøy - hva forventer de egentlig? Kommunene bør jo ta sin del av skylden - penger rår, og det blir fort enkelt å omregulere områder hvor det tidligere ikke var tillatt med boliger pga. støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem?

 

Enten et tynt innlegg...eller ren spøk...

 

Når det gjelder å "reise til syden" er nok min kvote oppfylt, har reist verden rundt flere ganger og jobbet mye i utlandet, så jeg vet nok å se ting i et større perpektiv.

 

Ellers bodde jeg rett i innflyvningen til Fornebu, og det må jeg si var temmelig plagsomt innimellom. Senere bodde jeg i nærheten av en laminatfabrikk, og den alltid tilstedeværende lavfrekvente støyen var den sterkeste avgjørende faktoren for å igjen flytte. Jeg vil påstå den fabrikken ødelegger for alle byggefelt som finnes rundt den. Det er jo gjerne ofte slik at det bygges ut for nære slike fabrikker/flyplasser, men jeg synes ikke det er helt rett å bare skylde på de som har flyttet inn der og be dem holde kjeft med sytinga. Det er for lite nyansert. Man bør først og fremst skylde på kommunen som "tilrettelegger" for slikt. Mange som likevel flytter inn slike steder har kanskje ikke noe annet valg.

 

På sikt bør flyplasser og fabrikker flyttes vekk fra tettbebygde strøk. Den fabrikken jeg nevnte skal faktisk flyttes til et eget industriområde, men hva som var de mest tungtveiende grunnene til å flytte vet jeg ikke så mye om. Men er temmelig (kynisk) sikker på at grunnen er ekspansjonsmuligheter og *ikke* støyproblematik ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen kommuner som ønsker å ta hensyn til støyproblemer. Planleggingsprosessen går bra helt til man kommer til budsjettet. Er budsjettet trangt setter nok det (som vanlig) en effektiv, iskald stopper for dette med menneskelige aspekter. Det er nok også mange steder som blir dårlig planlagt fordi man klamrer seg til gammeldagse, tradisjonelle løsninger kontra evne/vilje til nytenkning. Et annet problem er denne patetiske frykten for å satse/prøve noe nytt. Samt mangel på regelverk basert på nyere forskning, og med klart definerte grenser for støy. Jeg så en gang statens såkalte støygrenser i forbindelse med hus nære veitrafikk, og de reglene fikk meg bare til å le rått. Det samme da jeg jobbet hos NSB, støygrenser i førerrom i gamle lokomotiver fikk ca. 40 mann (alle) til å bare riste på hodet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygge burde bli militær igjen, lyden av afterburnere er musikk for sjelen! Det trengs her på det stille østland.

 

Akkurat dette er jeg enig i. Litt liv er bare bra, jetflyene holdt seg innenfor rimelighetens grenser. De bråket mye men i forhold til sivile fly så forsvinner F16 på et blunk samt at de holdt seg innenfor arbeidstiden. Helgene var også stille.

 

Husker det var moro å se den lange blå flammen ut bak F16 idet det suste forbi i firetiden om vinteren og de sjeldne gangene de drev nattflyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...