Gå til innhold

Hvorfor må vi slå av mobiltelefon på fly?


Andreas Grindvoll

Anbefalte innlegg

Det jeg har hørt at 1 Mobil ikke gjør store utslaget, men om man sitter i 737-800 med ca 200 passasjer og 100 av disse fikler med telefonen sin, klart det vil gjøre et utslag. Også er det vel ikke bare at det kan påvirke instrumenter, er vel også det at i et fly så pleier folk å sove. Hadde nok vært veldig irriterende om 6 Nokia Tunes ringer på flyet på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke Dash mye mer følsom på mobil-stråling enn f.eks 737 og A320 serien? Trodde jeg hørte noe slikt en gang.

Men selvfølgelig, det er jo lurt å slå den av uansett hvilket fly man er i.

 

Dash 8 reagerer ikke mer enn en hvilket som helst annet fly, men det instrumentene som har forskjellige grader av utslag og følsomhet ovenfor disse signalene mobil telefonen sender ut. Noe er meget følsom, mens andre typer instrumenter ikke behøver å reager i det hele tatt. Flyet i seg selv vil reagere like mye som bilen din, dvs ingenting i det hele tatt. ""

 

Jeg er ikke noe radioinginør, men hvis man tenker på enkkel elektronisk radio signaler (hvordan de produserers og virker etc.) Så skjønner man fort at det ikke er så særlig bra.

 

Uansett så ser jeg daglig flygere som sitter i cocpiten å snakker i mob, noe som kanskje er litt motsigende? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært veldig irriterende om 6 Nokia Tunes ringer på flyet på samme tid.

 

Tror strengt tatt ikke du har så mye dekning i et fly 30 000 fot over bakken.

 

Det var kanskje ikke i FL300, men en gang fra Andøya via Bardufoss via Værnes til Gardermoen med C-130, så var på på det siste leg'et. Satt en i førstegangstjenesten som sikkert skulle hjem på permisjon der baki og forsøkte å sende MMS-bilder fra mobilen. Dårlig dekning. Løsning? -holder mobiltelefonen OPPOVER for å få bedre dekning... Skulle man ikke tro man burde ha lagt mobilen på gulvet for å få bedre dekning, der senderne faktisk her? "" Det var så morsomt syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Controllere skal vel også ha mobilen avskrudd på jobb vel?

Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har hørt "pip pip-pip pip" ifra Røyken når de snakker med fly.

 

En Widerøepilot komenterte det for en av dem der over sambandet også.

ATC: "Widerøe 313. *ratara ratara ratara* Climb to flightlevel *PIP PIP* 240".

WID: "Climbing flightlevel 240 313.. Fikk du tekstmelding melding nå eller he he he"

ATC: "Ja folk maser mye på meg idag ja. he he"

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm dette er en jobb for Mythbusters right ?

 

De testar myter...

 

Mobiltelefoner och flygning är ingen myt.

 

Som alla vet, och som nämnt i tråden, så stör mobilsignaler vanlig radiokommunikation. Om inte det är illa nog, så tänk på ILS och VOR signaler som ligger i samma frekvensband.

 

Det är också bevisat att mobiltelefoner aktiverar rökvarslare vilket har orsakat flera falska nödsituationer med allt det innebär av brand och räddningsmannskap som måste släppa allt de har och löpa till bilarna.

 

Det är inte frågan om mobiltelefoner kan utgöra en fara för flygsäkerheten, utan i vilken utsträckning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om mobiltelefonen er EX sikker da ? Bør være lov da

 

Är ingen expert på EX teknik och dess godkänning, men som jag förstår det så har det med gnist bildning att göra som när man talar om statisk elektrisitet, och inte frekvens störning... Olika saker.

 

Hva med andre artikkler som f.eks video kamera, bærbar pc , foto apparat , osv..

 

Är heller inte tillåtet, men då endast vid avgång och landning. Artiklarna ovan orsakar inte lika stor störning som en mobiltelefon, som till skillnad har en radiosändare.

 

Man är inte rädd för att en mobiltelefon ska sätta fyr på flyget. Men dess signal stör radio/NAV kommunikation, och utlöser rökvarslare (inte genom att den brinner, men den stör elektroniken i varslaren så den larmar). Det är två tillfällen som det är bevisat att mobiltelefoner utgör en risk för flygsäkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på elektronikk, men alle vet jo at når mobilen ringer, spraker det i høyttalere og CTR skjermer blir forstyrret. Det er tydelig at det mer enn nok eletromagnetisk stråling til å forårsake forstyrrelser som tidligere ikke var vanlig blant "consumer electronics products".

 

Mobilens effekt på kropp og sinn, og annen elektronikk er langt fra kartlagt!

 

Ser for meg noen aha! opplevelser nær fremtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...