Eirik Sørensen Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Her vil vi forsøke å oppdatere med linker til tidligere tråder som inneholder nyttig informasjon for både nye og gamle online simmere. Vennligst fyll på denne tråden med forslag til gode tråder, så vil jeg sortere og legge den inn i listen etterhvert. Det finnes et hundretalls av tråder knyttet til de samme temaene, så vi vil forsøke å ikke linke til for mye overlappende informasjon. Toms tips til nybegynnere Linker til VATSIM og annet nyttig for nybegynnere ----------------------------------------------- [color:"green"]Hvor kan jeg fly online?[/color] Følgende organisasjoner tilbyr online flyvning: [image]http://vatsim.net/3_bf128.gif[/image] The Virtual Air Traffic Simulation Network, known as VATSIM.net or "VATSIM" was created in 2001 by a group of individuals who came together with a goal of creating an organization which truly served the needs of the flight simulation and online air traffic control community. With an eye towards more than just providing a network of computers for users to log into, VATSIM is an online community where people can learn and, at the same time, enjoy the pastimes of flight simulation and air traffic control simulation all while making new friends from all over the world. VATSIM is not just for individuals who have experience in online flight simulation and ATC. It is perfect for both the new user, and the long time "simmer". Norsk avdeling: Scandinavian VACC [image]http://forum.ivao.org/images/forum.gif[/image] The International Virtual Aviation Organization is a dedicated, independent, free of charge, service to enthusiasts and individuals enjoying and participating in the flight simulation community worldwide. The International Virtual Aviation Organization was formed to supply high quality services to its users on demand. Providing the Flight Simulation community a highly realistic aviation environment, is IVAO's prime objective. This includes, a real-time system for online flying (as pilot) and controlling (as air traffic controller), databases with aviation information, and organizing training and online events. New Members: IVAO allows you to fly or control in the most realistic environment available - with real world weather and ATC. You can join immediately for free, take training and enjoy our online community! FlightProject International FPI is a free of charge online-based virtual aviation community. Virtual pilots and controllers come together throughout our FPI skies to join each other in an enjoyable atmosphere offering real-to-life aviation services With our free of charge cutting-edge pilot and controller software pilots are able to navigate around the globe in a realistic manner unknown to many, while controllers professionally guide those aircraft under their control safely to and from their target airports. Furthermore, our local communities together with our partners are here to assistance you along with your career, whether it be in the air as a pilot or on the ground as an air traffic controller. Both our communities and partners will offer you assistance and guidance in your very own native language. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Brandsegg Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Heisann! Jeg har flydd en del offline, men ikke fullt så mye online. Er litt redd for å drite meg ut. Fløy nemlig online nede i øst- europa, og der var tårnet, APP, CTR osv veldig slurvete på samband. De var laaangt fra sterk og klar og jeg følte meg dum som måtte be dem gjenta gang etter gang. Tom's tips for nybegynnere var meget bra. Veldig nyttig. Men en ting jeg lurer på er: Er det noen som kan komme med en grei fremgangsmåte for å komme igang. Jeg flyr som regel PMDG 737 og er brukbar god på FMC. Jeg har også kjøpt acars og FS-build,men har 0 erfaring på brukerområdene. Hva gjør man først? Start FS2004. Velg fly og startområde, osv, osv. En annen ting jeg lurer på. Hvis jeg flyr FMC og den er i VNAV mode. Kan jeg følge den kontenuerlig uten at jeg blir hengt hvis jeg decender uten å ha fått beskjed fra atc? Hvordan går dette i praksis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Det beste tipset jeg kan gi deg som vil starte å fly på VATSIM er å fly i Norge når det er ATC der. For det første kan du spørre og lure på mye og få et ordentlig svar. Vi har nemelig veldig flinke ATCèr her til lands! Go tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Hvis jeg flyr FMC og den er i VNAV mode. Kan jeg følge den kontenuerlig uten at jeg blir hengt hvis jeg decender uten å ha fått beskjed fra atc? Når du ser at du nærmer deg T/D (Top of decent) kan du be om decent. Rett og slett bare å si "CNOXXX, request decent" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Har du en mail-adresse? Kan nok hjelpe deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Du skal alltid ha klarering fra flygeleder før du skifter høyde eller retning når du flyr i kontrollert luftrom. Derfor er det vanlig praksis å stille inn høyden du er klarert til i MCP-altitude, da vil den aldri gå over eller under denne høyden i VNAV modus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Brandsegg Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Har du en mail-adresse? Kan nok hjelpe deg. Tusen takk. Alt av nyttig hjelp kan sendes til mats@brandsegg.net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav-Moldestad Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hei, var tidlig ute med april snarren i år, hehehe. Hei Geir ja det har vært utrulig mye å gjort den siste tiden så har ikke vært mye liv den siste tiden. Gleder meg til FLG07 men nå er fsx kommet og jeg er så konge fornøyd med den, så den kjøres på full guffe som mine stakkars ram skriker for å få til. Men må si jeg venter spent på VATSIM sin SB4 til fsx. Men tenk for en businis dem hadde fått om dem tok et årlig gebyr. Satt å regnet på det og det hadde blitt noen årlige mill dollar fatter ikke hvorfor jeg ikke fikk svart i tråden jeg startet.. jaja er jo ny her inne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Fordi den er stengt Olav Og for info så har grunnleggerne av VATSIM sagt at de vil aldri ta betalt for de p.g.a de er frivlige arbeidere og derfor driver det grats Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 21. januar 2007 Premium Medlem Del Skrevet 21. januar 2007 Litt info !! FlightProject International er STENGT Men noen fra gamle FPI har startet opp en ny plass en kan fly online for de som ønsker det https://www.pilot-club.com/ [image]https://www.pilot-club.com/skin1/images/logo_pilotclub.gif[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Nordling Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg har blitt medlem av vatsim. Men unnskyld min dumhet her. Hvordan i all verden går man inn for å kunne fly????? Jeg finner ingen loggin steder. På Multiplayer så er det ikke noe problem, der er det jo bare å fylle ut og skrive inn kode. Men dette her forstår jeg ingenting av. Kan noen være så snill og forklare meg på enkel måte, hvordan man får logget seg på Vatsim for kunne fly eller være "student" slik at man kan få en oversikt over hvordan dette fungerer?? Logger man seg på via multiplayer??? Unnskyld min dumhet, men håper på svar snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du må laste ed et program som heter FSINN (eller SB alt etter smak og behag) FSINN og Copilot Hvis du velger FSINN så må du også laste ned FSCopilot fra samme nettside. Men alt dette skal stå på Vatsim sine "Get started" sider (under "New pilots begin here") Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Bergum Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Slet litt jeg også. Hadde nettop min første vatsim tur, som tilfeldigvis også var første tur for VNoAF fra enbo til engm. FSinn fungerte som en drøm når jeg endelig skjønte at jeg faktisk fløy online hehe. Det gjorde jeg nemlig ikke før jeg fikk en melding fra engm_app. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon L Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 finnes det noen enkel maate aa finne en flyplass med aktiv atc? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein T. Henriksen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jada,last ned Servinfo og/eller Vroute Da har du full oversikt over det meste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S. Lillehaug Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hva er egentlig squawkbox?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Enten er jeg blind eller så er jeg komplett dum. Okey, jeg logger meg inn, får opp servere osv.. hvordan kan jeg da finne norske servere? Er VATSIM en egen server? Hvordan finner jeg så IP-adressen til den? Er ikke så gøy å fly med en gjeng med portugisere på en random server akkurat. Dårlig med norske servere etter hva jeg kan se på listen min, som forøvrig bare står å hopper opp og ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei Mathias! Det er det samme hvilken server du velger, siden de på en eller måte jobber sammen, eller et eller annet bla bla, så samme hvilken server, så får du opp fly på andre servere, så dette er ikke noe du trenger og tenke på, bare og ta en det:) Aner ikke om dette hørtes fornuftig jeg, men prøvde iallefall;) Mvh Lars Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hva er egentlig squawkbox?? Her står godt forklart om hva squawboks er: http://squawkbox.ca/doc/start/introduction.php Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei Mathias! Det er det samme hvilken server du velger' date=' siden de på en eller måte jobber sammen, eller et eller annet bla bla, så samme hvilken server, så får du opp fly på andre servere, så dette er ikke noe du trenger og tenke på, bare og ta en det:) Aner ikke om dette hørtes fornuftig jeg, men prøvde iallefall;) Mvh Lars Petter [/quote'] Aha! Takk for et fornuftig svart som gjorde meg en del klokere. Prøvde meg litt online nå nede i Spania, det gikk så som så. 1. Utrolig irriterende med folk som ikke gidder å følge taxelinjer osv. De kjører på kryss og tværs der det måtte passe. 2. Jeg finner ikke ut hvordan jeg prater med ATC. Er det en tast jeg må holde nede, eller er det en plass i cockpit jeg må trykke/stille inn på? 3. Enkelte ATCèr prater utrolig utydlig. På Alicante, hvor jeg fløy online nå, så var det helt umulig å høre hva han sa. I tillegg pratet han nesten kun på sitt eget språk også. Ingen som kunne tenkte seg å ta en liten flytur med meg online nå i kveld da? Så jeg får lært litt mener jeg. Hadde vært morsomt om flere også kunne tatt turen og vært med. Hva med en tur fra ENAL til ENGM i kveld? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 1: Jeg vet ikke hva slags scenery du har, men stortallet av de som flyr på flyplassen vil antageligvis ha lastet ned det mest korrekte sceneryet, så kanskje det er bare du som taxer på kryss og tvers? 2: Det ordner du i settings i Squawkbox, eller høyreklikke på de grønne lysene i oppgavelinja til FSinn og let deg fram til keymapping der. 3: Be ATC snakke tydelig fordi du er ny, og hvis du enda ikke forstår det kan du be han sende instruksjonen på tekst Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Gilberg Jensen Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Tenkte jeg skulle legge inn en link til en artikkel jeg la ut om hvordan man går fram for å planlegge og gjennomføre en tur på Vatsim og MFS. Link til artikkel ENTC - ENGM her. Hva synes du om den? Jeg tenkte å gå mer detaljert inn på enkelte fly og systemer om litt, for eksempel PMDG/WILCO 737`n som er et greit sted å avansere til for folk fra de flyene som følger med som standard til ulike flysimulatorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hei! Eg føler at det alltid er fint vær når eg flyr på Vatsim... kordan får vi det været som de melder i Metaren? Bruker FSinn til en opplysning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Prøv å trykke på den lille skyen ved siden av "VATSIM" som lyser grønt i FSinn control panel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Takk Even! Skal prøves etterpå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Eide Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Nok en newbie som har prøvd seg med vatsim her, men det gikk ikke bra Prøvd med både fsinn og squawkbox, men med sistnevnte begynner bare begge skjermene og blinke da jeg starter den opp (SB4) Hvem av disse egner seg best for FSX og er enklest å bruke ? Er ikke av de som gir opp lett, men nå er det like før desverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Har du SB på skjerm 2? Da blinker det her også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Eide Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Ja, bruker skjerm 2 til gps sb osv. Da får jeg teste ut v å bytte til skjerm 1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg vet ikke hva som skjer, eller hvorfor. Jeg starter SB og den legger seg på skjerm nr 1. Så slider jeg SB boksen over på skjerm nr 2, og da går hele systemet bananas. Som oftest. Noen få ganger har det gått bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.