Gå til innhold

Fly online - nyttig informasjon


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

Her vil vi forsøke å oppdatere med linker til tidligere tråder som inneholder nyttig informasjon for både nye og gamle online simmere.

 

Vennligst fyll på denne tråden med forslag til gode tråder, så vil jeg sortere og legge den inn i listen etterhvert. Det finnes et hundretalls av tråder knyttet til de samme temaene, så vi vil forsøke å ikke linke til for mye overlappende informasjon.

 

Toms tips til nybegynnere

 

Linker til VATSIM og annet nyttig for nybegynnere

 

-----------------------------------------------

[color:"green"]Hvor kan jeg fly online?[/color]

 

Følgende organisasjoner tilbyr online flyvning:

 

[image]http://vatsim.net/3_bf128.gif[/image]

The Virtual Air Traffic Simulation Network, known as VATSIM.net or "VATSIM" was created in 2001 by a group of individuals who came together with a goal of creating an organization which truly served the needs of the flight simulation and online air traffic control community. With an eye towards more than just providing a network of computers for users to log into, VATSIM is an online community where people can learn and, at the same time, enjoy the pastimes of flight simulation and air traffic control simulation all while making new friends from all over the world.

 

VATSIM is not just for individuals who have experience in online flight simulation and ATC. It is perfect for both the new user, and the long time "simmer".

 

Norsk avdeling: Scandinavian VACC

 

 

[image]http://forum.ivao.org/images/forum.gif[/image]

The International Virtual Aviation Organization is a dedicated, independent, free of charge, service to enthusiasts and individuals enjoying and participating in the flight simulation community worldwide. The International Virtual Aviation Organization was formed to supply high quality services to its users on demand.

 

Providing the Flight Simulation community a highly realistic aviation environment, is IVAO's prime objective. This includes, a real-time system for online flying (as pilot) and controlling (as air traffic controller), databases with aviation information, and organizing training and online events.

 

New Members: IVAO allows you to fly or control in the most realistic environment available - with real world weather and ATC. You can join immediately for free, take training and enjoy our online community!

 

FlightProject International

FPI is a free of charge online-based virtual aviation community. Virtual pilots and controllers come together throughout our FPI skies to join each other in an enjoyable atmosphere offering real-to-life aviation services

 

With our free of charge cutting-edge pilot and controller software pilots are able to navigate around the globe in a realistic manner unknown to many, while controllers professionally guide those aircraft under their control safely to and from their target airports.

 

Furthermore, our local communities together with our partners are here to assistance you along with your career, whether it be in the air as a pilot or on the ground as an air traffic controller. Both our communities and partners will offer you assistance and guidance in your very own native language.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har flydd en del offline, men ikke fullt så mye online. Er litt redd for å drite meg ut. Fløy nemlig online nede i øst- europa, og der var tårnet, APP, CTR osv veldig slurvete på samband. De var laaangt fra sterk og klar og jeg følte meg dum som måtte be dem gjenta gang etter gang. Tom's tips for nybegynnere var meget bra. Veldig nyttig. "" Men en ting jeg lurer på er: Er det noen som kan komme med en grei fremgangsmåte for å komme igang. Jeg flyr som regel PMDG 737 og er brukbar god på FMC. Jeg har også kjøpt acars og FS-build,men har 0 erfaring på brukerområdene. Hva gjør man først? Start FS2004. Velg fly og startområde, osv, osv.

En annen ting jeg lurer på. Hvis jeg flyr FMC og den er i VNAV mode. Kan jeg følge den kontenuerlig uten at jeg blir hengt hvis jeg decender uten å ha fått beskjed fra atc? Hvordan går dette i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, var tidlig ute med april snarren i år, hehehe.

Hei Geir ja det har vært utrulig mye å gjort den siste tiden så har ikke vært mye liv den siste tiden. Gleder meg til FLG07 men nå er fsx kommet og jeg er så konge fornøyd med den, så den kjøres på full guffe som mine stakkars ram skriker for å få til. Men må si jeg venter spent på VATSIM sin SB4 til fsx. Men tenk for en businis dem hadde fått om dem tok et årlig gebyr.

Satt å regnet på det og det hadde blitt noen årlige mill dollar "" fatter ikke hvorfor jeg ikke fikk svart i tråden jeg startet.. jaja er jo ny her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt medlem av vatsim.

Men unnskyld min dumhet her.

Hvordan i all verden går man inn for å kunne fly?????

Jeg finner ingen loggin steder.

På Multiplayer så er det ikke noe problem, der er det jo bare å fylle ut og skrive inn kode. Men dette her forstår jeg ingenting av.

Kan noen være så snill og forklare meg på enkel måte, hvordan man

får logget seg på Vatsim for kunne fly eller være "student" slik at man kan få en oversikt over hvordan dette fungerer??

Logger man seg på via multiplayer???

Unnskyld min dumhet, men håper på svar snart.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er jeg blind eller så er jeg komplett dum.

 

Okey, jeg logger meg inn, får opp servere osv.. hvordan kan jeg da finne norske servere? Er VATSIM en egen server? Hvordan finner jeg så IP-adressen til den?

 

Er ikke så gøy å fly med en gjeng med portugisere på en random server akkurat.

Dårlig med norske servere etter hva jeg kan se på listen min, som forøvrig bare står å hopper opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias!

 

Det er det samme hvilken server du velger, siden de på en eller måte jobber sammen, eller et eller annet bla bla, så samme hvilken server, så får du opp fly på andre servere, så dette er ikke noe du trenger og tenke på, bare og ta en det:)

Aner ikke om dette hørtes fornuftig jeg, men prøvde iallefall;)

 

Mvh Lars Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias!

 

Det er det samme hvilken server du velger' date=' siden de på en eller måte jobber sammen, eller et eller annet bla bla, så samme hvilken server, så får du opp fly på andre servere, så dette er ikke noe du trenger og tenke på, bare og ta en det:)

Aner ikke om dette hørtes fornuftig jeg, men prøvde iallefall;)

 

Mvh Lars Petter [/quote']

Aha! Takk for et fornuftig svart som gjorde meg en del klokere.

Prøvde meg litt online nå nede i Spania, det gikk så som så.

1. Utrolig irriterende med folk som ikke gidder å følge taxelinjer osv. De kjører på kryss og tværs der det måtte passe.

 

2. Jeg finner ikke ut hvordan jeg prater med ATC. Er det en tast jeg må holde nede, eller er det en plass i cockpit jeg må trykke/stille inn på?

 

3. Enkelte ATCèr prater utrolig utydlig. På Alicante, hvor jeg fløy online nå, så var det helt umulig å høre hva han sa. I tillegg pratet han nesten kun på sitt eget språk også.

 

Ingen som kunne tenkte seg å ta en liten flytur med meg online nå i kveld da?

Så jeg får lært litt mener jeg. Hadde vært morsomt om flere også kunne tatt turen og vært med. Hva med en tur fra ENAL til ENGM i kveld? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jeg vet ikke hva slags scenery du har, men stortallet av de som flyr på flyplassen vil antageligvis ha lastet ned det mest korrekte sceneryet, så kanskje det er bare du som taxer på kryss og tvers? ;)

 

2: Det ordner du i settings i Squawkbox, eller høyreklikke på de grønne lysene i oppgavelinja til FSinn og let deg fram til keymapping der.

 

3: Be ATC snakke tydelig fordi du er ny, og hvis du enda ikke forstår det kan du be han sende instruksjonen på tekst

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge inn en link til en artikkel jeg la ut om hvordan man går fram for å planlegge og gjennomføre en tur på Vatsim og MFS.

 

Link til artikkel ENTC - ENGM her.

 

Hva synes du om den? Jeg tenkte å gå mer detaljert inn på enkelte fly og systemer om litt, for eksempel PMDG/WILCO 737`n som er et greit sted å avansere til for folk fra de flyene som følger med som standard til ulike flysimulatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en newbie som har prøvd seg med vatsim her, men det gikk ikke bra :( Prøvd med både fsinn og squawkbox, men med sistnevnte begynner bare begge skjermene og blinke da jeg starter den opp (SB4) Hvem av disse egner seg best for FSX og er enklest å bruke ? Er ikke av de som gir opp lett, men nå er det like før desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...