Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Ja dette var slett ikke bra, mange motstridene meldinger om hva som kan ha vært årsaken - noe som uansett er for tidlig å si noe om.

 

Helios Airways ble startet i 1999 av private aktører, for bl.a. å konkurrere med Cyprus Airways (og søsterselskapet EuroCypria som utfører charter-flyvninger). Helios Airways

var det første private flyselskapet som ble startet på Kypros.

 

Helios Airways har blitt et populært selskap på Kypros, og denne hendelsen er noe som kan påvirke selskapet svært negativt - i verste fall kroken på døra for selskapet.

 

Flåten til Helios Airways består av 4 stk. 737-maskiner,

deriblant 2 stk. moderne B737-800 som de fikk levert

fabrikknye i 2001. De benytter seg også av to stk. andre

737-maskiner, bl.a. en 737-300

 

Flyet som styrtet hadde rutenummer: ZU522 , og skulle ha fløyet ruten Larnaca-Athen - desverre kom flyet altså

bare "nesten" helt fram. Videre skulle flyet etter planen ha fortsatt til Praha. Ruten Larnca-Athen tar i underkant av 2 timer, kan muligens ha blitt flydd med en av selskapets to 737-classic maskiner.

 

Dette er noen av kommentarene som har kommet:

 

"Flyet skal ifølge BBC ha hatt problemer med air condition-anlegget på turen. Jagerpilotene skal ha sett at oksygenmaskene var sluppet ned. Tv-kanalen har fått opplysninger om at en passasjer sendte en tekstmelding til venner på bakken. Der sto det at de hadde fått et plutselig temperaturfall i kabinen, slik at det ble iskaldt."

 

"F16-pilot så bevisstløs pilot over spakene i Kypros-flyet."

 

Det har ikke kommet noen meldinger ennå, om hvilken av de fire Boeing-maskinene som har styrtet - det er altså ikke bekreftet at en av 737NG-maskinene var ulykkesflyet.

 

Helios sin B737-800 maskin har ihvertfall vært mange ganger i Norge. Både Ving og Saga har brukt selskapet til sine charterflyvninger. I tillegg har Helios i sommer ukentlige flyvninger: Bergen-Larnaca, neste avgang er førstkommende

Mandag (15.August) Kl: 19:00.

 

Dette er beskjeden på Ving sine sider (www.ving.no) om

avgangen fra Bergen nå på Mandag:

"Helios Airways avgang fra Bergen til Kypros mandag ettermiddag vil gå som planlagt."

 

Helios Airways sin hjemmeside: http://www.flyhelios.com

 

Bilder fra Airpics av Helios-fly:

 

Link til Airpics.com med bilder av Helios Airways-fly

 

Les mer her:

 

"Ulykkesselskapet" flyr Bergen-Larnaca

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article437203.ece

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/14/440137.html

 

 

Se ekstra nyhetssending på TV 2 eller web-tv klokken 14.25!

Skrevet

Syke greier, detter jo ned fly i ett sett for tiden. Huff Huff ""

 

Leste på ett annet forum at det muligens var en Boeing 737-300 (cn 29099/2982) med reg: 5B-DBY.

 

edit: Er bekreftet nå av Helios at det var en av 737-800 maskinene deres.

 

edit 2: Var visst sannsynligvis etter ruteplanen 737-300 maskinen 5B-DBY som gikk ned. Pilotene hadde gitt beskjed til ATC om problemer med airconditionen om bord like etter avgang. Samme flyet hadde hatt problemer med airconditionen for 1 måned siden også, men skal ha hatt service etter dette.

Skrevet

Fra Dagbladet.no:

Greske luftfartsmyndigheter bekrefter i ettermiddag at ulykka skyldtes plutselig trykkfall i kabinen. Det førte til et voldsomt temperaturfall og bevisstløshet etter kort tid. Brannsjefen på stedet bekreftet i 15-tida at alle 121 omkom.

 

Forferdelig tragisk.

 

Det kan være utrygt å spekulere for mye så tidlig, men det faktum at flygerne ble satt ut av stand til å handle kan tyde på svært kort TUC. Noen som vet noe om hvilken høyde flyet befant seg i da ATC'en mistet radiokontakten?

Skrevet

Dette kan jo se ut til å være samme type ulykke som den golf spilleren Payne Stewart havnet i med en lear jet i 1991. Ut ifra FAA får man følgende tall for hvor lenge man er i `våken tilstand`:

Useful Time of Consciousness

45,000 ft. 9-15 seconds

40,000 ft. 15-20 seconds

35,000 ft. 30-60 seconds

30,000 ft. 1-2 minutes

25,000 ft. 3-5 minutes

20,000 ft. 30+ minutes

Source: FAA

Skrevet

I flymedisin mener jeg å huske at et totalt trykkfall i 40.000 fot gjør at man har under 10 sekunder på seg til å få på oksygenmasker så dette er vel noe det skal trenes regelmessig på for å ha bevegelsene helt inne. Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt.

Skrevet
Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser

 

Negative! Luften inneholder like mye oksygen i forhold til nitrogen og andre gasser i 40.000ft som i 0ft. Men en kubikkmeter luft i 40.000ft inneholder betydelig mindre av både oksygen og nitrogen enn en kubikkmeter luft på bakken.

Skrevet
Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt.

 

Dette er feil, riktignok er det "mindre luft" i høyden, men den prosentmessige sammentsetningen av de forskjellige gassene er den samme. Du må tenke på at kabinluften på et fly ikke er noe annet enn luften utenfor flyet trykket sammen til et høyere trykk.

Skrevet
Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt.

 

Dette er feil, riktignok er det "mindre luft" i høyden, men den prosentmessige sammentsetningen av de forskjellige gassene er den samme. Du må tenke på at kabinluften på et fly ikke er noe annet enn luften utenfor flyet trykket sammen til et høyere trykk.

 

Lirer på om det muligens ble nevnt litt høyere oppe i tråden? ""

 

Ellers er det helt riktig at kroppen ikke klarer å utnytte oksygen like godt når trykket blir lavere. Oksygentes partialtrykk i lungene blir tilslutt så lavt at lungene ikke er i stand til å ta opp oksygen.

Skrevet

Og VG slår til med pangoverskrifter igjen, denne gangen er det:

 

"Pårørende raser mot flyselskapet, tror luft fra utsiden drepte 115 passasjerer".

 

Ehh, hallo, hvor klønete er det mulig å skrive da ? Luft ifra utsiden blir presset inn i flykroppen hele tiden, det er vel heller først når den ikke lengre blir presset inn at det er fare på ferde.

Skrevet

Flere medier har hevdet at flyet fløy kontrolert inn i fjellet med AP aktivert. Hvordan skulle dette være mulig? Om crewet allerede hadde startet descend da problemene oppstod, skulle vel flyet ha flatet ut på valgt høyde (noe jeg antar ikke var så lav at flyet ville kollidere med fjellet, vet dog ikke hvor høyt dette fjellet er)?

 

Kondolerer til familie og venner av de omkomne ""

Skrevet

Om de valgte en høyde som var lavere enn omkringliggende fjell er vel ikke det så rart, men det er alt for tidlig å spekulere. Vanndråper fra aircondition og kondens fra nødutganger er derimot ganske vanlig, har opplevd dette selv enkelte ganger.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...