Jørn Jovik Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286746 Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Ser veldig alvorlig ut dette, også mtp. spekulasjonene om at flyet mulig var kapret før det styrtet. Helios 737-800 har vel vært i Norge noen ganger også i chartertrafikk. Siter
Gjest Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Nei nei nei og nei, ikke enda en flyulykke. Forferdelig tragisk. Siter
Magnus Wiik Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Er dette første gang en 737NG går ned? Utrolig trist uansett Siter
Alexander Lian Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Alt for mange fly ulykker i det siste:( Siter
Espen Furfjord Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Står litt mere hos dagbladet. Det snakkes om at det skal ha vært et kraftig temperaturfall i kabinen samt at oksygenmaskene skal ha vært utløst før ulykken. les her Siter
Sindre Grut Hilstad Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Mulig trykkabinsvikt med påfølgende hypoksi? Temperaturfallet i kabinen kan skyldes trykkfall. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Ja dette var slett ikke bra, mange motstridene meldinger om hva som kan ha vært årsaken - noe som uansett er for tidlig å si noe om. Helios Airways ble startet i 1999 av private aktører, for bl.a. å konkurrere med Cyprus Airways (og søsterselskapet EuroCypria som utfører charter-flyvninger). Helios Airways var det første private flyselskapet som ble startet på Kypros. Helios Airways har blitt et populært selskap på Kypros, og denne hendelsen er noe som kan påvirke selskapet svært negativt - i verste fall kroken på døra for selskapet. Flåten til Helios Airways består av 4 stk. 737-maskiner, deriblant 2 stk. moderne B737-800 som de fikk levert fabrikknye i 2001. De benytter seg også av to stk. andre 737-maskiner, bl.a. en 737-300 Flyet som styrtet hadde rutenummer: ZU522 , og skulle ha fløyet ruten Larnaca-Athen - desverre kom flyet altså bare "nesten" helt fram. Videre skulle flyet etter planen ha fortsatt til Praha. Ruten Larnca-Athen tar i underkant av 2 timer, kan muligens ha blitt flydd med en av selskapets to 737-classic maskiner. Dette er noen av kommentarene som har kommet: "Flyet skal ifølge BBC ha hatt problemer med air condition-anlegget på turen. Jagerpilotene skal ha sett at oksygenmaskene var sluppet ned. Tv-kanalen har fått opplysninger om at en passasjer sendte en tekstmelding til venner på bakken. Der sto det at de hadde fått et plutselig temperaturfall i kabinen, slik at det ble iskaldt." "F16-pilot så bevisstløs pilot over spakene i Kypros-flyet." Det har ikke kommet noen meldinger ennå, om hvilken av de fire Boeing-maskinene som har styrtet - det er altså ikke bekreftet at en av 737NG-maskinene var ulykkesflyet. Helios sin B737-800 maskin har ihvertfall vært mange ganger i Norge. Både Ving og Saga har brukt selskapet til sine charterflyvninger. I tillegg har Helios i sommer ukentlige flyvninger: Bergen-Larnaca, neste avgang er førstkommende Mandag (15.August) Kl: 19:00. Dette er beskjeden på Ving sine sider (www.ving.no) om avgangen fra Bergen nå på Mandag: "Helios Airways avgang fra Bergen til Kypros mandag ettermiddag vil gå som planlagt." Helios Airways sin hjemmeside: http://www.flyhelios.com Bilder fra Airpics av Helios-fly: Link til Airpics.com med bilder av Helios Airways-fly Les mer her: "Ulykkesselskapet" flyr Bergen-Larnaca http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article437203.ece http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/14/440137.html Se ekstra nyhetssending på TV 2 eller web-tv klokken 14.25! Siter
Even Ericsson Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Syke greier, detter jo ned fly i ett sett for tiden. Huff Huff Leste på ett annet forum at det muligens var en Boeing 737-300 (cn 29099/2982) med reg: 5B-DBY. edit: Er bekreftet nå av Helios at det var en av 737-800 maskinene deres. edit 2: Var visst sannsynligvis etter ruteplanen 737-300 maskinen 5B-DBY som gikk ned. Pilotene hadde gitt beskjed til ATC om problemer med airconditionen om bord like etter avgang. Samme flyet hadde hatt problemer med airconditionen for 1 måned siden også, men skal ha hatt service etter dette. Siter
Joakim Valkvæ Volle Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Nei! Ikke igjen! Tanker går til alle som mistet sine kjære i det flyet. Fryktelige saker! Synes det er litt rart at det skjer så mange flyulykker for tiden... Siter
Even Ericsson Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 kom over en link i et forum: http://www.carsurvey.org/air/review_11283.html der er det en som har flydd med helios forrige søndag, der det dryppet vann fra airconditionen. Mistenkelig..samme fly? Siter
Sindre Grut Hilstad Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Fra Dagbladet.no: Greske luftfartsmyndigheter bekrefter i ettermiddag at ulykka skyldtes plutselig trykkfall i kabinen. Det førte til et voldsomt temperaturfall og bevisstløshet etter kort tid. Brannsjefen på stedet bekreftet i 15-tida at alle 121 omkom. Forferdelig tragisk. Det kan være utrygt å spekulere for mye så tidlig, men det faktum at flygerne ble satt ut av stand til å handle kan tyde på svært kort TUC. Noen som vet noe om hvilken høyde flyet befant seg i da ATC'en mistet radiokontakten? Siter
Andreas Thoresen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Dette kan jo se ut til å være samme type ulykke som den golf spilleren Payne Stewart havnet i med en lear jet i 1991. Ut ifra FAA får man følgende tall for hvor lenge man er i `våken tilstand`: Useful Time of Consciousness 45,000 ft. 9-15 seconds 40,000 ft. 15-20 seconds 35,000 ft. 30-60 seconds 30,000 ft. 1-2 minutes 25,000 ft. 3-5 minutes 20,000 ft. 30+ minutes Source: FAA Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 I flymedisin mener jeg å huske at et totalt trykkfall i 40.000 fot gjør at man har under 10 sekunder på seg til å få på oksygenmasker så dette er vel noe det skal trenes regelmessig på for å ha bevegelsene helt inne. Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Andreas Thoresen, så innlegget ditt når mitt var ferdigskrevet. Jaja... Siter
Thomas Gundersen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser Negative! Luften inneholder like mye oksygen i forhold til nitrogen og andre gasser i 40.000ft som i 0ft. Men en kubikkmeter luft i 40.000ft inneholder betydelig mindre av både oksygen og nitrogen enn en kubikkmeter luft på bakken. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt. Dette er feil, riktignok er det "mindre luft" i høyden, men den prosentmessige sammentsetningen av de forskjellige gassene er den samme. Du må tenke på at kabinluften på et fly ikke er noe annet enn luften utenfor flyet trykket sammen til et høyere trykk. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Før jeg leste den flymed. boken tenkte jeg at man uansett hadde kanskje 2-3 minutter før man mistet bevistheten men slik er det altså ikke på grunn av en helt annen oksygen% og luftsammensetning i en slik høyde. Det er jo alle bekjent at luften blir "tynnere" i høyden og at den inneholder mindre oksygen i forhold til andre substanser men i tillegg klarer altså kroppen å gjøre seg nytte av en mindre del av oksygen enn normalt. Dette er feil, riktignok er det "mindre luft" i høyden, men den prosentmessige sammentsetningen av de forskjellige gassene er den samme. Du må tenke på at kabinluften på et fly ikke er noe annet enn luften utenfor flyet trykket sammen til et høyere trykk. Lirer på om det muligens ble nevnt litt høyere oppe i tråden? Ellers er det helt riktig at kroppen ikke klarer å utnytte oksygen like godt når trykket blir lavere. Oksygentes partialtrykk i lungene blir tilslutt så lavt at lungene ikke er i stand til å ta opp oksygen. Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Var vel på vei til LGAV for mellomlanding. Så skulle flyet videre til Praha LKPR. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Og VG slår til med pangoverskrifter igjen, denne gangen er det: "Pårørende raser mot flyselskapet, tror luft fra utsiden drepte 115 passasjerer". Ehh, hallo, hvor klønete er det mulig å skrive da ? Luft ifra utsiden blir presset inn i flykroppen hele tiden, det er vel heller først når den ikke lengre blir presset inn at det er fare på ferde. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Ja nå fikk ihvertfall tabloidpressen noe å "meske seg i" så det holder, i disse sene agurk-tider - er jo nettopp en slik tragisk flyulykke noe man kan "mele" lenge på.. VG sin artikkel som er nevnt ovenfor, kan sees her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286782 Siter
Marius Dahl Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Flere medier har hevdet at flyet fløy kontrolert inn i fjellet med AP aktivert. Hvordan skulle dette være mulig? Om crewet allerede hadde startet descend da problemene oppstod, skulle vel flyet ha flatet ut på valgt høyde (noe jeg antar ikke var så lav at flyet ville kollidere med fjellet, vet dog ikke hvor høyt dette fjellet er)? Kondolerer til familie og venner av de omkomne Siter
Gjest Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Om de valgte en høyde som var lavere enn omkringliggende fjell er vel ikke det så rart, men det er alt for tidlig å spekulere. Vanndråper fra aircondition og kondens fra nødutganger er derimot ganske vanlig, har opplevd dette selv enkelte ganger. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Det sies at co-piloten var bevisstløs. Hva om han ikke hadde på seg setebeltet, og falt over yoken? Vil ikke AP bli disconnecta da? Siter
vidar vangen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Hjelp....! Fløy med dem til Kreta og tilbake til Tromsø den 4 Aug. Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Hjelp....! Fløy med dem til Kreta og tilbake til Tromsø den 4 Aug Ja dæ...Flaks du overlevde Siter
Tommy Iversen Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Flyet var helt ute av kurs [image]http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/44/440/440202/grafikk.jpg[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.