Gå til innhold

Flyulykke nord for Athen


Jørn Jovik

Anbefalte innlegg

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kan ikke se at noen i denne tråden har "hisset" seg opp på noen måte, hvis det er innlegg du ikke synes noe om i denne tråden - er det ikke verre enn å "overse" de innleggene.

Uansett tror jeg de fleste tar tabloidpressen med en klype salt, når det stadig kommer mer eller mindre "vage" overskrifter fra avisene som f.eks. "Ulykkesflyet flyr i Norge" eller "Noen prøvde å overta spakene" osv. Hvis man ikke kan kommentere hva avisene skriver i et diskusjonsfora, skjønner jeg ikke helt hvor dette skal gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet var helt ute av kurs

 

[image]http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/44/440/440202/grafikk.jpg[/image]

 

Har lest de 20 sidene som er skrevet på pprune om denne saken, og det er mye som tyder på at flyet ikke var ute av kurs. Tvertimot så lå den visstnok å sirklet i en time over siste punktet som ville vært naturlig å legge inn i autopiloten, nemlig et VOR-fyr som man skulle gå til dersom man foretok en go-around fra banen som var i bruk. Flyet fløy altså tilsynelatende hele den planlagte ruten, over rullebanen, til dette fyret, men forlot aldri FL340 fordi pilotene ikke valgte en lavere høyde.

 

Om flyet kom ned fordi det gikk tomt for fuel, eller fordi noen tilslutt kom seg inn i cockpit og trykket på knappene er vel ennå uklart, men pilotene i de avskjærende flyene hadde rapportert at det var to oppegående personer i cockpit i tillegg til den livløse styrmannen, så mye tyder jo på at ikke alle omkom av oksygenmangel og kulde før møtet med bakken...

 

Helt klart en tragisk hendelse, og det er nok svært mange som kommer til å følge med på etterforskningen, for som ulykke i passasjerfly-sammenheng så er vel denne ulykken unik.

 

Eneste ulykken jeg kommer på i farta som det er naturlig å sammenligne med er vel ulykken hvor en amerikansk golfproff omkom, etter at business-jet'en han reiste med mistet trykket i kabinen, og alle ombord omkom lenge før flyet gikk tomt for drivstoff og styrtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne ulykken er mildt sagt spesiell, på mange områder. Må ha vært en selsom opplevelse for jager-pilotene, å se passasjerer ombord på dette flyet - og vite at de hadde små eller ingen sjanser. Har hørt fra media at flyet fløy "førerløst" som et spøkelsesfly i 90 minutter før det falt ned.. Håper ihvertfall at de kommer til bunns i denne saken, uansett hvor lang tid det tar. Det har vært alt for mange flyulykker i det siste, så nå får vi håpe det blir svært svært lenge til neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS a hoax:

http://www.news24.com/News24/World/News/0,,2-10-1462_1754456,00.html

 

men grunnen til at jeg egentlig gikk til google news var for å finne utdrag fra en pressekonferanse som TV2 viste klipp fra, der en representant for det greske flygerforbundet uttalte at flygerne hadde gjort alt feil. Pussig måte å støtte avdøde medlemmer og kolleger på, spesielt før alle kortene er på bordet. Han kan da ikke ha sagt det?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spekulerer i om det har vært problem med oksygentilførselen i flyet. Av to piloter burde i alle fall en av de klart å fått på seg surstoffmaske og hjulpet sin kollega om noe skulle vært problematisk. Kan det ha vært en terroraksjon med forgiftet oksygen og planlagt trykksabbotasje? Lite sansynlig men det er en liten mulighet for at dette er noe planlagt. Likevel vil jeg anta at dette er en rekke uheldige faktore som har virket inn med hverandre. Noen andre som har noen særiøs formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært oksygen trøbbel har jeg heller tro på at oksygenet har vært avskrudd (noe som er normal prosedyre i mange selskaper på natta eller når flyet av andre grunner skal stå parkert over lengre tid). Det er en FARLIG situasjon og kan fort føre til panikk. Å dra maska over hodet er ren refleks når det er problemer med trykket, men jeg vil tro at du ikke har reflekshandlinger lengre dersom du ikke får ut noe av den.

 

Når jeg var i simulatoren og vi fikk problemer med trykket første gangen så glemte jeg meg litt, jeg begynte å fikle med panelet for trykksetting. Det er vel liten vits i å fortelle at simulatoren ble fryst (altså simuleringen stoppet av instruktøren) ganske fort og jeg fikk en klar beskjed om at skjedde det en gang til så tok han meg med ut på gangen og hoppa på meg, jeg gjorde aldri noe annet enn å ta på maska ved første tegn til trøbbel med kabintrykket etter den tid, og det tror jeg vil sitte i resten av livet også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja man skulle vel tro at det er bedre å ta på seg maska én gang for mye, osv..

 

Så også på pprune at rutinene med å teste maskene varierte mye fra type til type og selskap til selskap...

 

Fokker 70 (og sikkert også Fokker 100) er genialt designet sånn sett... Cockpit sin O2-flaske står hvor? Jo, rett ved siden av co-piloten. Kan ikke forestille meg at de har noen ekstra kraner gjemt rundt omkring på de flyene, siden hovedkrana på flaska er en halvmeter unna...

 

På mange andre fly så er jo flaskene gjemt unna i underetasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om Tarjejs forlag kan være en meningsfull teori. At pilotene har klart å få på seg maskene er jo å regne med. Oksygenkraner som er skrudd igjen kan være mulig. Det var snakk om at kaptein var vekke fra cockpit. Om man kan skru opp oksygenkran innenifra flyet er det jo en mulighet at de har forsøkt å puste i sine "on demand" masker i cockpit og fysisk merket mangelen på oksygen, deretter at kaptein har tatt avgjørelse om å gå for å prøve å løse problemet. Om man kun har opp mot 14 sekunder bevisthet uten O i slik høyde vil det vel uansett vanskelig la seg gjøre. Noen som kan dele teori med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. de to passasjerene som ble sett i F/D, så kan jo dette tolkes på mange måter. Enten at det var terrorister osv. , men mere peker vel på - at det var to "uskyldige" pax som faktisk muligens prøvde å gjøre det de kunne. Redde flyet fra å styrte, eller prøve å gjøre en så vellykket landing som mulig - desverre gikk det ikke. Ellers kan jeg bare tenke meg hvor panikkartet det må være, når man først har røsket til seg en full-face quick donning mask - for så å oppdage at den ikke gir noe hjelp overhodet. Ellers må jeg si meg enig med Pål ang. uttalelsen fra en gresk representant fra flygerforbundet, stiller meg svært tvilende til denne kommentaren han kom med. Enten ved han noe ikke vi (alle andre) gjør, eller så får man kanskje håpe at oversettelsen/tekstingen var gjenstand for "lost in translation" ?. Uansett blir dette en flystyrt som skiller seg veldig fra mange andre, hvor det virkelig blir ekstra rom for svært mange spekulasjoner - inntil alle fakta ligger på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært oksygen trøbbel har jeg heller tro på at oksygenet har vært avskrudd (noe som er normal prosedyre i mange selskaper på natta eller når flyet av andre grunner skal stå parkert over lengre tid). Det er en FARLIG situasjon og kan fort føre til panikk.

 

Var en hendelse for litt siden hvor en kaptein i Air India på vei til Kuwait, tok av med tomme oksygentanker ombord (tankene til pax,) da han anså risikoen for trykkfall som så liten. Vedkommende ble selvsagt satt på bakken, muligens for godt, etter denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en hendelse for litt siden hvor en kaptein i Air India på vei til Kuwait, tok av med tomme oksygentanker ombord (tankene til pax,) da han anså risikoen for trykkfall som så liten. Vedkommende ble selvsagt satt på bakken, muligens for godt, etter denne turen.

 

Nå tror jeg gjerne det må være en slik "røverhistorie" hvor en fjær ble til 29 høns. Det er nemlig normalt ikke oksygentanker til passasjerene på de fleste fly, men kjemiske generatorer som genererer oksygen ved en kjemisk prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nyheter:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1097265.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1097391.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1097339.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1097075.ece

 

En annen teori er at han rett og slett tok seg en liten vandrepause i kabinen da trykket falt.

 

Og hvor ofte gjøres det?

 

Jeg lurer på om evt. F-16'en som fløy på venstre side av passasjerflyet gjorde opptak med AN/AAQ-14'en på 5R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teori er at han rett og slett tok seg en liten vandrepause i kabinen da trykket falt.

 

Og hvor ofte gjøres det?

 

Varje gång man ska från cockpit till do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke gidder å lese alt, se poenget nederst på siden...

 

Mutter'n (som er Pursher hos SASBraathens) var med på en såkalt "Rappid Decompression" mellom Paris og Oslo her for 1 år siden... Dette var ganske dramatisk, men ikke verre enn at crewet hadde trent på dette utallige ganger og alt gikk da HELT automatisk... Det første pilotene gjorde var å ta på seg oksygenmaskene og desende til en høyde med mer oksygen (mulighvis under 10000 fot) Grunnen til denne "Rappid Decompressionen" var rett og slett en ventil til klimaanlegget som ikke lukket seg...

 

En annen tilng jeg vil nevne var et British Airways fly hvos vinduet til kapteinen i cockpit sprakk... Kapteinen hadde ikke på seg beltet og ble sugd halveis ut igjennom vinduet i et par ogtyvetusen fot...(Pursheren grep tak rundt beina til kapteinen slik at han ikke ble dratt helt ut av flyet) Det første co.piloten gjorde da var som nevnt over... Alt gikk bra og kapteinen hang ut av vinduet helt til flyet landet...

 

Det jeg mener med disse to historiene er at dersom f.eks vinduet på dette flyet knuste, og kapteinen ble sugt helt ut av flyet, så burde co-piloten klare og håndtere en slik situasjon helt OK (dvs klare å lande flyet) En annen ting er jo hvis oksygenen ikke var skrudd på... Da er det jo lite håp... Men fortsatt er det merkelig at flyet ikke gikk lavere før motorene døde...

 

Poeng: Muligens dårlig trente piloter.....eller.....ikke påskrudd oksygentilførsel.

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

citerer aftonbladet:

" Den ena lådan, den som registrerar piloternas röster, uppges dock vara mycket svårt skadad. Den kan också vara av en äldre modell som bara har 30 minuters inspelningstid.

–Efter en halvtimme börjar bandet om. Det som tidigare spelats in spelas över. Viktig information kan ha raderats, säger Chris Yates. "

 

 

30 sekunders svarta låda höres ikke så bra ut...

""""

 

 

Aftonbladet:

På tisdag förmiddag meddelades att 25 av de 121 dödsoffren obducerats. Samtliga 25 var vid liv då planet kraschade ett par mil utanför Aten

 

Leste i en Norsk avis tidligere idag som skrev at de som de obdusert så langt, hade fruset ihjel i luften....

 

der ser man hvor mye man skal höre på media. (like we didnt knew that already "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

citerer aftonbladet:

" Den ena lådan, den som registrerar piloternas röster, uppges dock vara mycket svårt skadad. Den kan också vara av en äldre modell som bara har 30 minuters inspelningstid.

–Efter en halvtimme börjar bandet om. Det som tidigare spelats in spelas över. Viktig information kan ha raderats, säger Chris Yates. "

 

 

30 sekunders svarta låda höres ikke så bra ut...

""""

 

 

Nå er det snakk om 30 MINUTTER da, slik som det står i artikkelen du siterer også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom alle innleggene i tråden. En teori er at flymaskinen sluttet å fly i FL340 etter å ha brent seg tom for fuel i holding og kom ned - ukontrollert.

 

Et av de første øyevitneskildringer (også vist på norske TV-kanaler) like før impact var at flyet fløy veldig lavt, og at det ble eskortert av 2 stk F-16. Like etter gikk flyet i bakken.

 

Halepartiet er relativt helt.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at motorene stopper pga fuelmangel, vil ikke da også generatorene slutte å produsere strøm, og akkurat den strømmen CMD tar fra slik at du får CMD Disengage? CMD får ikke strøm fra battery pwr? Dermed vil flyet bare fly i et ukontrollert stup? Sier kildene noe om flyhøyden når menneskene ble observert i cockpit? Kan det ha vært at de lå på 340 og de rett og slett i viste hvordan deaktivere AP? Det var snakk om en pursher med utsjekk på 737, han hadde jo garantert taklet situasjonen vil jeg tro? Det er mulig han fikk "jernteppe" og bare surret og gjorde ufornuftige ting, men det anser jeg som lite sansynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There is interesting new information available in the German media (CNN affiliate n.tv), citing the chief investigator and the Greek defense ministry who rely on the now released testimony of the F16 fighter pilots:

 

The jet fighter pilots took a picture of the cockpit at 1118hrs, showing the co-pilot slumped over the control panel. 30 Minutes before the crash (i.e.: 1134 hrs), two people entered the cockpit of the stricken airliner, allegedly two flight attendants, the male with pilot training, the female his fiancée. The guy's name is reported as Andreas Prodromou, 25 years old, his fiancée is said to be one Haris Charalambous. The theory at this point is that they were able to survive on portable oxygen available to F/A in the cabin. The F16 fighter pilots took a picture of what was going on in the cockpit at 1140hrs.

 

The aircraft then left its holding pattern 23 minutes (1141hrs) before the crash, heading in the direction of ATH. Interpretation is that the F/A switched the AP off. The aircraft descended to approx. 10.000ft and then to 2.500ft (other news say 9.000ft and 7.000ft) over the sea. At that altitude, it started heading towards ATH airport and started slowly climbing again as if the F/A noticed he was too low.

 

The interpretation at this point is that the aircraft ran out of fuel, only a few miles out of ATH airport, and crashed at Grammatikos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...