Gå til innhold

Husky41?


Jonas Mindt-Soot

Anbefalte innlegg

For å være nøyaktig: 330 - Saver ""

 

For de som ikke allerede vet:

Tallet indikerer hvilken person som flyr, den enkelte flyger har sitt eget tall. Tallkombinasjonen indikerer også hvilken posisjon på skvadronen vedkommende har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke allerede vet:

Tallet indikerer hvilken person som flyr, den enkelte flyger har sitt eget tall. Tallkombinasjonen indikerer også hvilken posisjon på skvadronen vedkommende har.

 

Å?

Tallet på hva da?

 

Vel, foreksempel har en skvadronsjef har 14, Nk 15, vingsjefer 20, 30 40 osv. En skvadron er gjerne delt opp i ulike typer vinger; treningsving, operative vinger. Ut fra tallkombinasjonen kan du (med litt innsikt) se hvilken ving som er ute å flyr. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitatNei men serriøst.. er det slikt med flya her i Bodø er det ikke mye forskjellige folk som flyr altså, da går det kun med de som har 01 - 06 normalt sett :P

 

Da har det muligens slått deg at det finnes flere muligheter for valg av kallesignal for luftforsvarets flygere enn det som finnes på skvadronenes kallesignal lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med Echo Golf er ikke det alert flyene det?

I så fall flyr beredskapsflyene hver dag, opptill flere ganger daglig her i Bodø da.

 

Da har det muligens slått deg at det finnes flere muligheter for valg av kallesignal for luftforsvarets flygere enn det som finnes på skvadronenes kallesignal lister.

Jeg har muligens ikke sett skvadronenes callsigns'lister.

Men det jeg vet, er at på flightplans, og ellers som ATC er det ikke drøss med tall bak callsignet. Har strips her på hybelen som jeg har fått fra TWR med både "SPOON", "KNIFE", "FORK" etc. (og ikke minst EG som er dagligdags) men alle har 01, 02, 03 osv.

Mulig jeg ikke er helt med her. Men har feks. aldri hørt EG35 vært ute å flydd liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offence her altså, men jeg mener fast og ganske så bestemt (inntill det motsatte er bevist) at EG er beredskapsflyene!

EG flyr som sagt hver bidige dag her i Bodø, både for T/G trening, VFR, birch6D osv... Man bruker ikke beredskapsflyene for å fly trengingstokter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens ikke sett skvadronenes callsigns'lister.

Men det jeg vet, er at på flightplans, og ellers som ATC er det ikke drøss med tall bak callsignet. Har strips her på hybelen som jeg har fått fra TWR med både "SPOON", "KNIFE", "FORK" etc. (og ikke minst EG som er dagligdags) men alle har 01, 02, 03 osv.

Mulig jeg ikke er helt med her. Men har feks. aldri hørt EG35 vært ute å flydd liksom.

 

Ikke vet jeg hvilke flightplans du har sett, men at det ikke står et nummer bak foreksempel Brave, Saver, Hocus etc er jo bare tull. Nå har jeg som fartøysjef fylt ut en del ATC flightplans de siste 17 årene og jeg skriver inn mitt kallesignal som er Brave XX (inklusive tall om det er tvil om hva XX står for).

Dersom du virkelig har sett en millitær flightplan hadde du også sikkert langt merke til det som står nederst på alle mil.flp i rubrikken fartøysjef; "Name on file at squadron". Dette er da opp mot callsign rubrikken i flightplanen hvor fartøysjefens nr står.

 

At du ikke har hørt foreksempel EG35 på luften er ikke så rart da det ikke er et skvadron kallesignal og derfor ikke hengt opp i personlige call signs. Blander du litt kort her kanskje? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Beredskapen i Bodø bruker bestandig EG01/02

Det er et standard air-defence callsign, uansett hvem som flyr. Ved diverse større øvelser, har man brukt flere fly til å trene air-defence. Ikke uvanlig opp til EG14-15

Men det er lenge siden nå...

Til daglig brukes det ofte Puma, Broom, Knife, Fist, etc..

For eksempel PUMA01-04 (4 F16 i en flight)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvilke flightplans du har sett, men at det ikke står et nummer bak foreksempel Brave, Saver, Hocus etc er jo bare tull. Nå har jeg som fartøysjef fylt ut en del ATC flightplans de siste 17 årene og jeg skriver inn mitt kallesignal som er Brave XX (inklusive tall om det er tvil om hva XX står for).

Dersom du virkelig har sett en millitær flightplan hadde du også sikkert langt merke til det som står nederst på alle mil.flp i rubrikken fartøysjef; "Name on file at squadron". Dette er da opp mot callsign rubrikken i flightplanen hvor fartøysjefens nr står.

 

At du ikke har hørt foreksempel EG35 på luften er ikke så rart da det ikke er et skvadron kallesignal og derfor ikke hengt opp i personlige call signs. Blander du litt kort her kanskje? ""

 

Militær FP? De som benyttes av ATC er de jeg har sett, og de er identiske alle sammen. EGXX, FORK XX, KNIFE XX osv hvor XX = to tall. De to tallene er som regel 01, 02, 03 osv.

 

Mulig vi ikke snakker om det samme her nei.

 

Hva det står i FPs som evt. forsvaret holder for seg selv vet jeg ikke. Har ikke vært i OPS'en eller noe slikt, kun kontrollsentral, og tower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh...føler at man bør avklare litt her.....

 

EG er callsign for alle Air Defence/Policing oppdrag fra Bodø, trening som skarpe. EG01-02 har vært callsign for beredskapen i Bodø i ørten år, så det har russerene god kontroll på. (Det er andre dimmensjoner i denne sammenhengen, men det kan vi ikke snakke om)

 

Alle callsign som brukes utover Skvadronens eget (Lion, Eagle, Tiger etc) og Norwegian/NOW, er callsign som er tildelt via en Air Tasking Order, eller untaksvis andre metoder fra ansvarlig CAOC3 eller FOHK i Stavanger.

 

EG, EE, EA, EH, HL, HA, Fork, Broom, Spoon, Knife, Hammer, Croc, Gold, Jazz, Blues, Opal, Kodak, Agfa, Wolf, Pony, Horse, Hippo, Bunny, Cannon, Canon (kun forsvaret klarer å bruke så like callsign på en gang "" ) etc er slike callsign

 

Nummer som følger har ikke noe med piloten å gjøre, men er knyttet til oppdraget. Nummeret er stigende, så en 4 ship vil være f.eks 01-02-03-04. (Eller 06-07-10-11, noen som skjønner hvor 8 og 9 ikke blir brukt??? "" )

En annen gjenganger under øvelse er desverre bruken av MISSION callsign, forkortes MSN fulgt av (som oftest 4) tall. Det er noe vi har prøvd å avskaffe, for callsign confusion får en helt ny dimmensjon når du har 18 helikoptre på frekvensen, alle på sitt eget MSN callsign. (Særlig når 10 av dem er franskmenn som kun snakker engelsk når de føler for det)

 

 

 

Er det snakk om formasjonsflyging med skvadroncallsign, så brukes som oftest en farge for å beskrive formasjonen. "BRAVE BLUE" kan være f.eks 2 Lynx. Skulle de splitte formasjonen, vil de kalle seg "BRAVE BLUE-1" og "BRAVE BLUE-2". I reiseplaner vil det stå "BRAVEBE" i callsign feltet. (BE=Blue, RD=Red, GN=Green, PK=Pink, BK=Black)

 

En del utenlandske helikopter og transportfly avdelinger bruker callsign knyttet til maskinen når de er på øvelse i Norge. (Da de som regel ikke styres av Air Tasking Order)

Britene bruker f.eks "Army-LB", "Navy-YK" osv på helikopter under sine vinter dets.

 

Om noen skulle lure, så er millitære reiseplaner helt like med de sivile, med unntak av Felt 19. (Sjema varierer fra stasjon til stasjon) All operative felt er identiske, og informasjonen til flygeleder er den samme.

 

HPS: Er det nytt callsign oppsett på gang for skvadronene? I dag kom "Eagle-Bravo-2" (EagleB2) oppom en sving. Den var ny for oss! "" (Kan det være det som var Eagle 31 før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPS: Er det nytt callsign oppsett på gang for skvadronene? I dag kom "Eagle-Bravo-2" (EagleB2) oppom en sving. Den var ny for oss! "" (Kan det være det som var Eagle 31 før?)

 

Meget god oppsummering Anders! Det måtte en flygeleder til!!

 

Jeg har forøvrig ikke hørt at det skal være noe nytt callsign oppsett på gang. Har ikke sirkulert noe på skvadronen som skulle tilsi dette, men det meste endres jo for tiden.

Ellers kan jeg bare avklare det jeg skrev om "millitær flightplan". Jeg mente selvsagt ikke at vi bruker egne flightplans, men jeg brukte det som et begrep for når vi som millitære filet ATC Flp (noe jeg antok de fleste ville forstå) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...