Gå til innhold

A380 i lufta idag........


Stian Svensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff!

 

For min del hadde det vært interessant med FSW, FSWCG, Block (Fuel) og GW. Er "fornøyd" når jeg har en tung A330 på 200 tonn, men det skal bli rart (heftig) og se en som det står "GW: 500 000 kg" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fri fra Engelsk i siste økt i dag!! Og hva kommer jeg hjem til, A380 hadde ikke landet enda!!! Blander sammen et stort glass med Oboy og slår på TVèn, A380 ligger på downwind og jeg sitter klistra. En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe "" Gratulerer med en velykket jomfrutur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke så denne nyydelige maskinen. Følg med på CNN eller BBC nå... Eller på nettet. (ligger i arkivet der)

Den landa som en fjær! Reporterene har vert i kontakt med pilotene og de har sagt at den er helt lik å fly i simulator.. Så de som vil prøve den. Snik dere inn hos airbus å prøv sim.en de har """"

 

Edit: Herregud! Den er ENORM!!! Se på CNN nå. Blir live pressekonferanse om noen minutter!! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff!

 

Den skal kunne ta av og lande på alle flyplasser en 747 kan operere til/fra. Den har en dårligere thrust/weight-ratio, men de enorme vingene gir bedre løft. Hvordan det blir med A389 (dersom den blir lansert, noe jeg tror, da Emirates pusher på dette) blir nok en helt annen sak, den blir neppe noen sportsbil...

 

Av flyplasser som gjøres klar til denne kan jeg nevne:

LAX, JFK, SFO, LHR, MEL. Øvrige flyplasser (CDG, SIN, BKK, Seoul (Changi?), NRT, DXB, PEK, KUL, SYD, FRA) er vel klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ble litt sur, kom hjem fra skolen og leste at den snart skulle lande. Jess, tenkte jeg, nå skal jeg få se verdens første landing med A380 live, og skrudde på TVen. Men det mest irriterendes problemet oppstod: Jeg trykte på feil kanal, og kom på TV-shop, og der streiket fjernkontrollen! Etter mye dunking, bytting av batteri osv. var det eneste som hjalp å skru av hele driten å starte på nytt, og da var det bare testpilotene som snakket etter turen. Nydelig engelsk de hadde "".

 

Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig

 

A380 har marktrykk på linje med 747, og mindre enn 773ER, så det er ikke noe problem.

Når det gjelder bredden på runway, taxebaner, så blir det lagt fast materiale langs eksisterende taxebaner og runways for å forhindre innsuging av fremmedlegemer (FOD). (A380 har bare reversers på de to innerste motorene for å minske risikoen for at FOD kan bli slengt opp mot skroget under nedbremsing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er standar at de ikke blir tatt inn før lengre ut i flyvingen..... De tok inn både hjul, slats/flaps når de var kommet opp i snaue 10000fot.

 

For de av oss som så dette live via linken airliners.net ga ut. Så så du at de fløy en god stund i clean config ""... Men blir sikkert mange som legger ut videoer etc etterhvert så alle får sett !!

 

Igjen, grattis Airbus !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...