Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må i jeg er glad nå!

 

Gratulerer Airbus! Gleder meg til å reise med henne!! ""

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Noen som vet hvor lang Takeoff / Landing runway A380 må ha ?

KAN den lande på noen av de nordiske flyplasserne ?

 

Så etter data på google, men fant ikke noe specifikt så jeg spør her, går nok raskere ""

Skrevet

Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff!

 

For min del hadde det vært interessant med FSW, FSWCG, Block (Fuel) og GW. Er "fornøyd" når jeg har en tung A330 på 200 tonn, men det skal bli rart (heftig) og se en som det står "GW: 500 000 kg" ""

Skrevet

Jeg fikk fri fra Engelsk i siste økt i dag!! Og hva kommer jeg hjem til, A380 hadde ikke landet enda!!! Blander sammen et stort glass med Oboy og slår på TVèn, A380 ligger på downwind og jeg sitter klistra. En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe "" Gratulerer med en velykket jomfrutur!!

Skrevet

For dere som ikke så denne nyydelige maskinen. Følg med på CNN eller BBC nå... Eller på nettet. (ligger i arkivet der)

Den landa som en fjær! Reporterene har vert i kontakt med pilotene og de har sagt at den er helt lik å fly i simulator.. Så de som vil prøve den. Snik dere inn hos airbus å prøv sim.en de har """"

 

Edit: Herregud! Den er ENORM!!! Se på CNN nå. Blir live pressekonferanse om noen minutter!! """"

Skrevet
Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff!

 

Den skal kunne ta av og lande på alle flyplasser en 747 kan operere til/fra. Den har en dårligere thrust/weight-ratio, men de enorme vingene gir bedre løft. Hvordan det blir med A389 (dersom den blir lansert, noe jeg tror, da Emirates pusher på dette) blir nok en helt annen sak, den blir neppe noen sportsbil...

 

Av flyplasser som gjøres klar til denne kan jeg nevne:

LAX, JFK, SFO, LHR, MEL. Øvrige flyplasser (CDG, SIN, BKK, Seoul (Changi?), NRT, DXB, PEK, KUL, SYD, FRA) er vel klare?

Skrevet

Æsj, ble litt sur, kom hjem fra skolen og leste at den snart skulle lande. Jess, tenkte jeg, nå skal jeg få se verdens første landing med A380 live, og skrudde på TVen. Men det mest irriterendes problemet oppstod: Jeg trykte på feil kanal, og kom på TV-shop, og der streiket fjernkontrollen! Etter mye dunking, bytting av batteri osv. var det eneste som hjalp å skru av hele driten å starte på nytt, og da var det bare testpilotene som snakket etter turen. Nydelig engelsk de hadde "".

 

Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig

Skrevet
Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig

 

A380 har marktrykk på linje med 747, og mindre enn 773ER, så det er ikke noe problem.

Når det gjelder bredden på runway, taxebaner, så blir det lagt fast materiale langs eksisterende taxebaner og runways for å forhindre innsuging av fremmedlegemer (FOD). (A380 har bare reversers på de to innerste motorene for å minske risikoen for at FOD kan bli slengt opp mot skroget under nedbremsing)

Skrevet

Så klippet i god kvalitet hos NRK nå. Langt var det også.

 

Noen som vet hvorfor flygerne "aldri" tok inn de hjulene?

 

Anbefaler forøvrig alle som ikke fikk sett klippet å besøke NRK.no. Her ligger alt gratis, hele sendingen fra Toulose, med takeoff, landing og pressekonferanse.

Skrevet

Vel det er standar at de ikke blir tatt inn før lengre ut i flyvingen..... De tok inn både hjul, slats/flaps når de var kommet opp i snaue 10000fot.

 

For de av oss som så dette live via linken airliners.net ga ut. Så så du at de fløy en god stund i clean config ""... Men blir sikkert mange som legger ut videoer etc etterhvert så alle får sett !!

 

Igjen, grattis Airbus !

Skrevet

Neppe. Karene har 13000+ timer med erfaring og ganske sikkert rikelig med simulatortimer. Det blir som å sykle, du kan det til slutt utenat. Dog dette er et nytt fly, men det bygger jo helt i grunnen på A320 (osv) som har vært på markedet siden slutten av 1980.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...