Gjest Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Må i jeg er glad nå! Gratulerer Airbus! Gleder meg til å reise med henne!! Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 CNN meldte nettopp at flyet er venta inn igjen til landing litt før kl 1400 norsk tid. Siter
Timmy Brandt Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Noen som vet hvor lang Takeoff / Landing runway A380 må ha ? KAN den lande på noen av de nordiske flyplasserne ? Så etter data på google, men fant ikke noe specifikt så jeg spør her, går nok raskere Siter
John Bugten Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 på vei inn for en "low fly by" nå...før landing NYYDELIG Siter
Rune Barmark Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff! For min del hadde det vært interessant med FSW, FSWCG, Block (Fuel) og GW. Er "fornøyd" når jeg har en tung A330 på 200 tonn, men det skal bli rart (heftig) og se en som det står "GW: 500 000 kg" Siter
O85_ Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Inbound for landing! (Live at BBC World) Dæven for en koloss av et fly! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Og som vanlig skal den jævla skolen ødelegge min sjangse til å se et så historisk øyeblikk live! Småirritert... Imponerende at den kolossen kan fly Siter
O85_ Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Da var den trygt nede etter en velykket landing! Gratulerer Airbus! Siter
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 da har den landa. skolen som måtte ødelege. fikk bare sett opbremsning. Siter
Sondre Aabø Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Jeg fikk fri fra Engelsk i siste økt i dag!! Og hva kommer jeg hjem til, A380 hadde ikke landet enda!!! Blander sammen et stort glass med Oboy og slår på TVèn, A380 ligger på downwind og jeg sitter klistra. En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe Gratulerer med en velykket jomfrutur!! Siter
Rune Barmark Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 En myk og fin landing, nesten som å se meg selv hehe Ja, skulle ikke vært passasjer på den flighten i hvertfall Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 For dere som ikke så denne nyydelige maskinen. Følg med på CNN eller BBC nå... Eller på nettet. (ligger i arkivet der) Den landa som en fjær! Reporterene har vert i kontakt med pilotene og de har sagt at den er helt lik å fly i simulator.. Så de som vil prøve den. Snik dere inn hos airbus å prøv sim.en de har Edit: Herregud! Den er ENORM!!! Se på CNN nå. Blir live pressekonferanse om noen minutter!! Siter
John Bugten Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Gratulasjoner til Airbus for en vel gjennomført flight av A380!!! Oi oi ...den var STOR ja Siter
Andreas F Berger Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Irriterende å ikke få med seg dette LIVE! SKOLEN! Der er jeg enig. Men jeg har jo sett det på web tv Siter
Michael A B Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Det jeg har hørt er at A380 ikke trenger mer rullebane enn B74x. Samtidig har den visst også kortere takeoff! Den skal kunne ta av og lande på alle flyplasser en 747 kan operere til/fra. Den har en dårligere thrust/weight-ratio, men de enorme vingene gir bedre løft. Hvordan det blir med A389 (dersom den blir lansert, noe jeg tror, da Emirates pusher på dette) blir nok en helt annen sak, den blir neppe noen sportsbil... Av flyplasser som gjøres klar til denne kan jeg nevne: LAX, JFK, SFO, LHR, MEL. Øvrige flyplasser (CDG, SIN, BKK, Seoul (Changi?), NRT, DXB, PEK, KUL, SYD, FRA) er vel klare? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Æsj, ble litt sur, kom hjem fra skolen og leste at den snart skulle lande. Jess, tenkte jeg, nå skal jeg få se verdens første landing med A380 live, og skrudde på TVen. Men det mest irriterendes problemet oppstod: Jeg trykte på feil kanal, og kom på TV-shop, og der streiket fjernkontrollen! Etter mye dunking, bytting av batteri osv. var det eneste som hjalp å skru av hele driten å starte på nytt, og da var det bare testpilotene som snakket etter turen. Nydelig engelsk de hadde . Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig Siter
Geir G Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Se landingen her: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4488361.stm Gratulerer med dagen alle sammen! GG Siter
Rune Barmark Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 For de av dere som ikke har en A380 modell så kan dere printe denne ut og farvelegge den slik du vil ha din http://www.airbus.com/a380/seeing/learnandplay/pdf/A380_owncolours.pdf Forøvrig en god side med mye informasjon: http://www.airbus.com/A380/seeing/indexminisite.aspx Under Learn & Play Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Se landingen her: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4488361.stm Gratulerer med dagen alle sammen! GG åå, du er en ehh.. engel Takk i allefall, skal se det nå. Siter
Anders johansen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 ååå, steike. Første gang jeg ser et fly med BAR og sofaer. Skikkelig bra Gratulerer Airbus, Håper flyene deres aldri kræsjer. Siter
Michael A B Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Forøvrig, så er det ikke først og fremst lengden på rullebanen som begrenser hvilke flyplasser den kan fly på, men hvor stor vekt underlaget klarer å bære, bredden på taxebanene ol., og fasilitetene på flyplassen skal være i stand til å motta 550 passasjerer fra ett eneste fly og sende nye 550 avgårde igjen så effektivt som mulig A380 har marktrykk på linje med 747, og mindre enn 773ER, så det er ikke noe problem. Når det gjelder bredden på runway, taxebaner, så blir det lagt fast materiale langs eksisterende taxebaner og runways for å forhindre innsuging av fremmedlegemer (FOD). (A380 har bare reversers på de to innerste motorene for å minske risikoen for at FOD kan bli slengt opp mot skroget under nedbremsing) Siter
Hans Nikolai Førde Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Så klippet i god kvalitet hos NRK nå. Langt var det også. Noen som vet hvorfor flygerne "aldri" tok inn de hjulene? Anbefaler forøvrig alle som ikke fikk sett klippet å besøke NRK.no. Her ligger alt gratis, hele sendingen fra Toulose, med takeoff, landing og pressekonferanse. Siter
Stian Svensen Skrevet 27. april 2005 Forfatter Skrevet 27. april 2005 Vel det er standar at de ikke blir tatt inn før lengre ut i flyvingen..... De tok inn både hjul, slats/flaps når de var kommet opp i snaue 10000fot. For de av oss som så dette live via linken airliners.net ga ut. Så så du at de fløy en god stund i clean config ... Men blir sikkert mange som legger ut videoer etc etterhvert så alle får sett !! Igjen, grattis Airbus ! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Det er bla. for å ha dem ute i tilfelle noe skjer slik at dem må ned igjen fort. Det er ikke vits i å stresse med å få dem inn i tilfelle noe skulle gå galt (f.eks. med understellet når det taes inn). Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Var det ikke mer en del av testen at de ikke tok opp flap og gear, enn det "sikkerhetsmessige" aspektet? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Var vel helst sikkerheten... Er jo greit å vente til de kommer opp i god høyde før de begynner å trekke i spaker og hendler så ting rører på seg... Går det galt så skal de tross alt ha tid til å fikse problemet eller komme seg ut av flyet... Siter
Geir G Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 komme seg ut av flyet... Er det på bakken du mener da? Eller har de med fallskjerm under testflygningen? GG Siter
Rune Barmark Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Alle sammen hadde på seg fallskjerm under turen. Derfor den synlige fargen på drakten. Er glad turen gikk bra! Lurer fremdeles på vekt, V1/VR/V2, VAPP osv Siter
Geir G Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Ja, hehe. Og en må jo føle seg litt presset når en skulle lande et fly for 30 milliarder doller? ( ? ) GG Siter
Rune Barmark Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Neppe. Karene har 13000+ timer med erfaring og ganske sikkert rikelig med simulatortimer. Det blir som å sykle, du kan det til slutt utenat. Dog dette er et nytt fly, men det bygger jo helt i grunnen på A320 (osv) som har vært på markedet siden slutten av 1980. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.