Gå til innhold

Heliokopterstyrt ved Bergen


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Det stemmer at helikopteret var på

Ulven under flystevnet i begynnelsen av september. Dette helikopteret hadde 3 sitteplasser. Jeg kjenner godt flyveren, som også eide helikopteret. Dessverre ser det ut som om det

hans sønn som er savnet, og også fryktes omkommet.

 

sønnen er nå bekreftet død. "" Mine tanker går til familien. ""

synd når sønt skjer. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss fordel å ha papira iorden, blir jo "hengt" ut i pressa når alt går galt, som ikkje å miste sønnen vart straff nok.

 

Men offtopic, burde ikkje et helikoptersertifikat utstett i usa, kunne brukes i Norge uten alt byråkratiet? er alt for mye papir drit som kunne kappes bort. Er vel like strenge regler i USA som her i Europa? Eller er Norge så spessielt at en må ta ekstra prøver? Kan noen forklare meg kvifor det må vere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, regler, fraseologi og annen teori varierer en del mellom Europa og USA. Et eksempel er vel at "hold short" (tror jeg det var) i Amerika betyr line up and wait, mens i Europa betyr det at man skal vente ved holding point.

 

En av årsakene til disse forskjellene er at vi har to forskjellige organisasjoner, JAA og FAA som hver har sine regler, og Europa vil ikke føye seg for USA og omvendt, så derfor står hver på sitt i stedenfor å inngå et sammarbeid (slik jeg har forstått det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss fordel å ha papira iorden, blir jo "hengt" ut i pressa når alt går galt, som ikkje å miste sønnen vart straff nok.

 

Men offtopic, burde ikkje et helikoptersertifikat utstett i usa, kunne brukes i Norge uten alt byråkratiet? er alt for mye papir drit som kunne kappes bort. Er vel like strenge regler i USA som her i Europa? Eller er Norge så spessielt at en må ta ekstra prøver? Kan noen forklare meg kvifor det må vere slik?

Det er for at luftfarts tilsynet skal ha mer kontroll. ""

jeg syns det bare er positivt, da blir det tryggere for alle. ""

vet at mine utttalelser her er kontroversielle. "" men har hørt endel skrek historier. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, regler, fraseologi og annen teori varierer en del mellom Europa og USA. Et eksempel er vel at "hold short" (tror jeg det var) i Amerika betyr line up and wait, mens i Europa betyr det at man skal vente ved holding point.

Nesten. Hold short betyr hold short av runway her også. Men: "Cessna xxx position and hold 27R" betyr det samme som å "line up and wait" i Europa.

 

En av årsakene til disse forskjellene er at vi har to forskjellige organisasjoner, JAA og FAA som hver har sine regler, og Europa vil ikke føye seg for USA og omvendt, så derfor står hver på sitt i stedenfor å inngå et sammarbeid (slik jeg har forstått det).

Jeg vet ikke hvorfor de ikke kan samarbeide, men det er riktig som du sier at det to helt forskjellige systemer. Alt er lagt opp bittelitt forskjellig på så mange områder, så de føler seg vel ikke trygge på hverandre ""

Blant annet er teorien lagt opp annerledes her borte. Hvis man begynner på ab-initio utdanning f.eks, så er det vanlig at man først går i PPL klasseromsundervisning, mens man ganske raskt begynner å fly. Så, etter man flyr opp til PPL begynner man med instrument-klasserom og flyr instument-delen. Deretter kommer CPL/ME-program osv osv. -Ikke rett inn i 14 leksikon før man i det hele tatt nesten begynner å fly sånn som visse andre steder! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...