Dag Johansen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 En passasjer på et fly som nettopp har landet i Bodø, gikk til angrep på pilotene med øks. [Les mer i netavisen...] Hvordan får man inn en øks i et fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Er det ikke øks i flyet som standard utstyr da?. dvs Brannøks? Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Det er kanskje det. Men det er jo litt pussig at passasjerer ikke kan ha noe med seg inn i et fly som kan brukes som våpen samtidig som det er mulig å få fatt i en øks ombord... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dette er helt syk. Syk verden vi lever i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Narvik lufthavn har ikke sikkerhetskontroller. Man kan ta med seg hva man vil på et fly fra den flyplassen.. Tragisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dette var trist og høre Jeg bare spør meg selv åssen er det mulig Noen må vel ha sett noe mistenklig angående gjerningspersonen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Horne Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dette er ene og alene et resultat av nedbyggingen innen psykiatrien. Ingen ved sine fulle fem gjør dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det var tydeligvis en brannøks/nødøks som var ombord i flyet, dvs ingen øks som er smuglet med seg inn i flyet. her er hva aftenposten skriver: To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø. Les mer i aftenposten Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det var tydeligvis en brannøks/nødøks som var ombord i flyet, dvs ingen øks som er smuglet med seg inn i flyet. her er hva aftenposten skriver: To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø. Les mer i aftenposten Jan Roar Rød Ja, det måte jo være en utelending. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Syke greier! Ubehagelig opplevelse, men det gikk heldigvis bra. Kunne gått mye verre..... Ingen tvil om at det var en bragd av pilotene som klarte å få flyet velberget ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Ivar Torset Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hva i svarte er det som skjer med folk?? Sjuk Person altså. Skal tro hva som skjer i hue på vedkommende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Ivar Torset Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken. Veldig viktig for deg og konstatere akkurat det der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken. Vilken kommentar..! Man upphör inte att förvånas på detta forum. Jag kan lova dig att dessa piloter inte är "Fit for Flight" efter en sådan händelse, varken fysiskt eller psykiskt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er kanskje det. Men det er jo litt pussig at passasjerer ikke kan ha noe med seg inn i et fly som kan brukes som våpen samtidig som det er mulig å få fatt i en øks ombord... Ja, det är en paradox! I Fokkern så är yxan nästan det första passagerarna ser när de går ombord. Den sitter på Cockpit väggen fullt synlig. Kan man inte flytta på den då? Nej, det kräver re-certifisering av flyget eftersom det är safety utstyr..! Fantastiskt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken. Pilotene kunne jo ikke sykemelde seg der de satt i cockpiten på finale! Som Jörgen sier så kommer ikke de til å fly med det første. Akkurat som flygelederne som sykemeldte seg ETTER at de fikk vite at jobben deres skulle flyttes. Kato Air's piloter har vist oss før at de kan takle en nødsituasjon og de greide det jammen igjen. Flinke piloter! Jeg har personelg ingeting imot innvandrere i Norge, og jeg synes det er dumt at de gir seg selv dårlig rykte. Sjangsen for å få oppholdstilatelse i Norge er ikke større om man begår noe kriminelt. Det er ikke sånn Norge fungerer (jeg har ingen anelse om hvordan de er vant til å oppføre seg der dfe kommer i fra)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Vilken kommentar..! Man upphör inte att förvånas på detta fo. Jag kan lova dig att dessa piloter inte är "Fit for Flight" efter en sådan händelse, varken fysiskt eller psykiskt. Burde vel satt et lite smilefjes på kommentaren min, for den var ikke alvorlig ment, men ville se om noen ble provosert. Jeg er klar over at disse pilotene sikkert ikke kommer til å fly igjen på en stund. De Fedexpilotene som ble angrepet med øks i cockpit for endel år siden har ikke flydd etter den hendelsen så vidt jeg vet. Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år. Just den här settningen visar att du inte förstått problemet. Det var ingen som bröt samman, men fakta är att dåliga nyheter sätter ned koncentrationen, vilket är en finit resurs hos alla. En flygledare behöver god koncentration på jobbet! Hur mycket nedsatt koncentration kan en flygledare tåla? Ja, det måste var enkelt flygledare få bedöma själv! Det kan inte hobby synsere göra för de! Vad är det som är så svårt att förstå??? Sorry att det blev lite OT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hva i svarte er det som skjer med folk?? Sjuk Person altså. Skal tro hva som skjer i hue på vedkommende. Og hva slags folk var det som gjorde dette da? Akkurat.. kom jo ikke akkurat som et sjokk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 I Fokkern så är yxan nästan det första passagerarna ser när de går ombord. Den sitter på Cockpit väggen fullt synlig. Kan man inte flytta på den då? Nej, det kräver re-certifisering av flyget eftersom det är safety utstyr..! Fantastiskt! Inte säkert du refererar ditt innlägg ang Fokkern till denna artikel som vi diskuterar, för det var en Dornier 228 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Inte säkert du refererar ditt innlägg ang Fokkern till denna artikel som vi diskuterar, för det var en Dornier 228 Vad menar du? Jag är fullständigt klar över att Kato inte flyger Fokker50..? Det var bara en reflektion över Dags kommentar om att det är underligt att man kontrollerar passagerare när det finns yxor ombord. Det är inget unikt för Kato och 228:an... See? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michael8210 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Innlegg slettet av Dag Johansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg vil benytte anledningen til å rose pilotene for en bragd uten like. Dette er nok ett bevis på at pilotene i Kato Air er kjempedyktige. For andre gangen på under ett år viser de at de under ekstreme situasjoner holder hodet kaldt å berger liv. Episoden i fjor,like før jul er en prestasjon uten sidestykke der de lander et fly i nær blindet tilstand uten høyderor og i vind opp mot orkan styrke. Men nå må virkelig debatten starte der samferdselsdepartemente blir stilt ovenfor kritikk. De har gang på gang uttalt at Dornier 228 er et sikkert fly for passasjerer å reise i. Ja klart dette er et teknisk sikkert fly, men kabinmessig er dette alt for dårlig sikkerhetsmessig. Det er åpent inn til cockpit og når man sitter på fremste rad har mann nesten bedre utsikt enn på klapp i Dash8(noe som er veldig bra for en flyentusiast som meg, men mindre heldig dersom du bytter ut meg med en mentalt forstyrret nordafrikaner). Denne episoden hadde ikke skjedd dersom staten hadde for 2 år siden gått inn for å la Widerøe fortsette flyvingen på rutene Narvik-Bodø-Røst... En skam at Norge ikke får bestemme selv, men at et EU-direktiv skal pålegge oss å tilatte persontraffik med flytyper som har slike kabiner. Penger penger og atter penger, det er alt som betyr noe her i samfunnet i dag. Men hovedsaken her er å berømme de dyktige Kato Air-pilotene. Har vært så heldig at jeg har fått stiftet en viss bekjentskap til noen av pilotene siden mine foreldre jobber begge på flyplassen på Røst. Jeg kan derfor personlig bekrefte at dette er proffe piloter som er noen skikkelige kjernekarer. P.S. Den ene piloten fra i dag er, utfra det jeg har fått vite, en av de pilotene som fløy den dagen i Desember. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wiik Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Burde vel satt et lite smilefjes på kommentaren min, for den var ikke alvorlig ment, men ville se om noen ble provosert. Du skriver utelukkende for å provosere for så etterpå å trekke påstanden tilbake? Hva slags debatteknikk er det? En ganske ufyselig en spør du meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Vad menar du? Jag är fullständigt klar över att Kato inte flyger Fokker50..? Det var bara en reflektion över Dags kommentar om att det är underligt att man kontrollerar passagerare när det finns yxor ombord. Det är inget unikt för Kato och 228:an... See? Ja ok, då fattar jag, att du förstod att det jag sa inte var ment som något "påhopp" Åh, sorry for at jeg sier det her ass, men jeg er så DRIT lei sånne jævla innvandrere som kommer til det landet her, å herjer og driver på! [sensurert], eller... Jeg blir SINT..! Du kom för meg med dette innlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Øksa var forresten medbrakt, det var visstnok ikke snakk om nødøksa. Mao overfall med fullt overlegg! Alle berømmer pilotene, men jeg vil rette minst like mye takk til de passagerene som grep inn i situasjonen. Uten dem kunne det gått enda værre. Basert på denne. (for ref.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år. Just den här settningen visar att du inte förstått problemet. Det var ingen som bröt samman, men fakta är att dåliga nyheter sätter ned koncentrationen, vilket är en finit resurs hos alla. Svenske alvorsmenn forstår fremdeles ikke satire! Ja, dårlige nyheter bryter ned konsentrasjonen, men det får være måte på. Hadde det vært en oppsigelse, eller melding om flytting i løpet av kort tid, så skulle jeg ha sagt meg enig. Men dette var altså flytting i en fjern fremtid. Hvis du forteller meg at jeg om tre-fire år skal bytte jobb, eller kanskje bare relokaliseres, så skal jeg da jammen klare å jobbe med 100% konsentrasjon likevel, eller i alle fall ta meg sammen slik at jeg ikke lammer transporten i Norge (så beleilig at det skulle bli konsekvensen!). Dette var en aksjon og et misbruk av et regelverk som er beregnet på å skape trygghet, bløffen om nedsatt arbeidsevne biter ikke på noen. Håper de blir saksøkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Nyborg Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Innlegg slettet av Dag Johansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 En kraftig opprydding pågikk her.... Nå bør dere holde dere til saken. Innvandringspolitikk er noe dere kan diskutere andre steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Øksene er ikke det første JEG ville tatt for å kapre dem iallefall... Spørsmålet er kanskje hvor paranoide og redde vi skal tillate oss å være. Vil vi være så redde for naboen som Amerikanerne? (Jamf. Michael Moores "Bowling for Columbine") Væpnede vakter på Kato Airs flygninger? Nå gikk det heldigvis bra denne gangen; og måtte det - bank i bordet - være lenge til neste gang en slik sak kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.