Gå til innhold

Angrep piloter med øks


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Det var tydeligvis en brannøks/nødøks som var ombord i flyet, dvs ingen øks som er smuglet med seg inn i flyet.

 

her er hva aftenposten skriver:

 

To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø.

 

Les mer i aftenposten

 

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tydeligvis en brannøks/nødøks som var ombord i flyet, dvs ingen øks som er smuglet med seg inn i flyet.

 

her er hva aftenposten skriver:

 

To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø.

 

Les mer i aftenposten

 

 

Jan Roar Rød

 

Ja, det måte jo være en utelending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken.

 

Vilken kommentar..! Man upphör inte att förvånas på detta forum.

 

Jag kan lova dig att dessa piloter inte är "Fit for Flight" efter en sådan händelse, varken fysiskt eller psykiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje det. Men det er jo litt pussig at passasjerer ikke kan ha noe med seg inn i et fly som kan brukes som våpen samtidig som det er mulig å få fatt i en øks ombord...

 

Ja, det är en paradox!

 

I Fokkern så är yxan nästan det första passagerarna ser när de går ombord. Den sitter på Cockpit väggen fullt synlig.

 

Kan man inte flytta på den då?

 

Nej, det kräver re-certifisering av flyget eftersom det är safety utstyr..!

 

Fantastiskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen bra at disse pilotene ikke var like nervøse som flygelederne i Røyken.

Pilotene kunne jo ikke sykemelde seg der de satt i cockpiten på finale! Som Jörgen sier så kommer ikke de til å fly med det første. Akkurat som flygelederne som sykemeldte seg ETTER at de fikk vite at jobben deres skulle flyttes.

 

Kato Air's piloter har vist oss før at de kan takle en nødsituasjon og de greide det jammen igjen. Flinke piloter!

 

Jeg har personelg ingeting imot innvandrere i Norge, og jeg synes det er dumt at de gir seg selv dårlig rykte. Sjangsen for å få oppholdstilatelse i Norge er ikke større om man begår noe kriminelt. Det er ikke sånn Norge fungerer (jeg har ingen anelse om hvordan de er vant til å oppføre seg der dfe kommer i fra)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken kommentar..! Man upphör inte att förvånas på detta fo.

 

Jag kan lova dig att dessa piloter inte är "Fit for Flight" efter en sådan händelse, varken fysiskt eller psykiskt.

Burde vel satt et lite smilefjes på kommentaren min, for den var ikke alvorlig ment, men ville se om noen ble provosert. Jeg er klar over at disse pilotene sikkert ikke kommer til å fly igjen på en stund. De Fedexpilotene som ble angrepet med øks i cockpit for endel år siden har ikke flydd etter den hendelsen så vidt jeg vet.

 

Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år.

 

Just den här settningen visar att du inte förstått problemet.

Det var ingen som bröt samman, men fakta är att dåliga nyheter sätter ned koncentrationen, vilket är en finit resurs hos alla. En flygledare behöver god koncentration på jobbet!

Hur mycket nedsatt koncentration kan en flygledare tåla? Ja, det måste var enkelt flygledare få bedöma själv! Det kan inte hobby synsere göra för de!

Vad är det som är så svårt att förstå???

 

Sorry att det blev lite OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fokkern så är yxan nästan det första passagerarna ser när de går ombord. Den sitter på Cockpit väggen fullt synlig.

 

Kan man inte flytta på den då?

 

Nej, det kräver re-certifisering av flyget eftersom det är safety utstyr..!

 

Fantastiskt!

 

Inte säkert du refererar ditt innlägg ang Fokkern till denna artikel som vi diskuterar, för det var en Dornier 228 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte säkert du refererar ditt innlägg ang Fokkern till denna artikel som vi diskuterar, för det var en Dornier 228

 

Vad menar du? Jag är fullständigt klar över att Kato inte flyger Fokker50..? ""

 

Det var bara en reflektion över Dags kommentar om att det är underligt att man kontrollerar passagerare när det finns yxor ombord.

Det är inget unikt för Kato och 228:an... See? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil benytte anledningen til å rose pilotene for en bragd uten like. Dette er nok ett bevis på at pilotene i Kato Air er kjempedyktige. For andre gangen på under ett år viser de at de under ekstreme situasjoner holder hodet kaldt å berger liv. Episoden i fjor,like før jul er en prestasjon uten sidestykke der de lander et fly i nær blindet tilstand uten høyderor og i vind opp mot orkan styrke.

Men nå må virkelig debatten starte der samferdselsdepartemente blir stilt ovenfor kritikk. De har gang på gang uttalt at Dornier 228 er et sikkert fly for passasjerer å reise i. Ja klart dette er et teknisk sikkert fly, men kabinmessig er dette alt for dårlig sikkerhetsmessig. Det er åpent inn til cockpit og når man sitter på fremste rad har mann nesten bedre utsikt enn på klapp i Dash8(noe som er veldig bra for en flyentusiast som meg, men mindre heldig dersom du bytter ut meg med en mentalt forstyrret nordafrikaner). Denne episoden hadde ikke skjedd dersom staten hadde for 2 år siden gått inn for å la Widerøe fortsette flyvingen på rutene Narvik-Bodø-Røst... En skam at Norge ikke får bestemme selv, men at et EU-direktiv skal pålegge oss å tilatte persontraffik med flytyper som har slike kabiner. Penger penger og atter penger, det er alt som betyr noe her i samfunnet i dag.

 

Men hovedsaken her er å berømme de dyktige Kato Air-pilotene. Har vært så heldig at jeg har fått stiftet en viss bekjentskap til noen av pilotene siden mine foreldre jobber begge på flyplassen på Røst. Jeg kan derfor personlig bekrefte at dette er proffe piloter som er noen skikkelige kjernekarer.

P.S.

Den ene piloten fra i dag er, utfra det jeg har fått vite, en av de pilotene som fløy den dagen i Desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad menar du? Jag är fullständigt klar över att Kato inte flyger Fokker50..? ""

 

Det var bara en reflektion över Dags kommentar om att det är underligt att man kontrollerar passagerare när det finns yxor ombord.

Det är inget unikt för Kato och 228:an... See? ""

 

Ja ok, då fattar jag, att du förstod att det jag sa inte var ment som något "påhopp" ""

 

 

Åh, sorry for at jeg sier det her ass, men jeg er så DRIT lei sånne jævla innvandrere som kommer til det landet her, å herjer og driver på! [sensurert], eller...

Jeg blir SINT..! ""

 

Du kom för meg med dette innlegget. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har fremdeles ingen tro på flygeledere som "bryter sammen" når de får vite at de kanskje må flytte om fire år.

 

Just den här settningen visar att du inte förstått problemet.

Det var ingen som bröt samman, men fakta är att dåliga nyheter sätter ned koncentrationen, vilket är en finit resurs hos alla.

Svenske alvorsmenn forstår fremdeles ikke satire! Ja, dårlige nyheter bryter ned konsentrasjonen, men det får være måte på. Hadde det vært en oppsigelse, eller melding om flytting i løpet av kort tid, så skulle jeg ha sagt meg enig. Men dette var altså flytting i en fjern fremtid. Hvis du forteller meg at jeg om tre-fire år skal bytte jobb, eller kanskje bare relokaliseres, så skal jeg da jammen klare å jobbe med 100% konsentrasjon likevel, eller i alle fall ta meg sammen slik at jeg ikke lammer transporten i Norge (så beleilig at det skulle bli konsekvensen!). Dette var en aksjon og et misbruk av et regelverk som er beregnet på å skape trygghet, bløffen om nedsatt arbeidsevne biter ikke på noen. Håper de blir saksøkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øksene er ikke det første JEG ville tatt for å kapre dem iallefall...

 

Spørsmålet er kanskje hvor paranoide og redde vi skal tillate oss å være. Vil vi være så redde for naboen som Amerikanerne? (Jamf. Michael Moores "Bowling for Columbine")

 

Væpnede vakter på Kato Airs flygninger?

 

Nå gikk det heldigvis bra denne gangen; og måtte det - bank i bordet - være lenge til neste gang en slik sak kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...