Gå til innhold

Full stans på Gardermoen


Alex Solvang

Anbefalte innlegg

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

I utgangspunktet gang det virke som det er ganske dårlig gjort av flygelederene å la det gå ut over alle de reisende. Men, jeg hadde i vertfall ikke klart å yte mitt beste å være helt på topp mentalt om jeg hadde fått nyheten om at jeg vil miste jobben min (eller må flytte). For mange tanker hadde svirret rundt i hodet mitt angående dette. Og da er flygelederne lovpålagt å melde seg tjenesteudyktig. Derfor synes jeg det er bra at de gjør det, og ikke bryter loven og samtidig rissikerer hundrevis, i vertsefall tusenvis. av passasjerers liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår at de er fortvila og at de gjør det eneste som kan gjøres i deres situasjon.

Personlig så tror jeg at de uten problemer ville ha greid å lede trafikken om de bare hadde ØNSKET det. Men de vil jo ikke , og da er det vel kanskje bedre at de lar være..

 

MEN, jeg har en søster som skal ta flyet fra stanstead nå om ikke så lenge.. HUn digga ikke akkuratt nyheten da jeg ringte henne i sted.

Hun kommer med fly fra sveits, og har vel egentlig ikke så mye å ta seg til om hun må bli en natt i london... Noen som har en aning om hvor lenge dette skal holde på?

eller alternative reiseruter?

 

ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt forståelse for de Avinor ansattes frustrasjon, og skjønner at man ikke er mentalt tilrette for å utføre jobben sin i en slik situasjon

 

Men det som er jæ***g er at flyselskapene sitter (nok en gang) med regninga på flere titalls millioner etter dette..

Og som på nært hold opplever passasjerenes frustrasjon... kan tenke meg at mange ansatte på OSL i dag har fått som øra flaggrer...

 

Håper inderlig de høye herrer (og damer) i SAS Braathens, Widerøe, Norwegian, osv. sender regninga videre til Avinor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flygledare, eller en pilot, ska inte behöva sitta och fundera och oroa sig över sin arbets situation och grundläggande trygghet när han/hon är på jobb.

 

Att bara trä ned en arbetsplatsnedläggelse över huvudet på de anställda på detta vis skapar onödig stress och oro.

 

Stresspåslaget med att mista sitt arbete är likt med att förlora en nära anhörig...

 

Att få veta att arbetsplatsen ska läggas ned och att du måste dra barn ur skolan och från vänner, fru/man måste byta jobb för att flytta, ger ett stort stresspåslag innan man får kontroll över situationen.

 

Flygledare stressar nog som det är på jobb. I normala fall kanske de klarar ett extra stresspåslag som detta, men vad sker om de måste hantera en nödsituation..?

 

Alla människor har en gräns för vad de tål. Även flygledare och piloter som är vana att hantera stress. Det är för övrigt skillnad på olika typer stress också...

 

Därför är det viktigt för arbetsgivare som Avinor och Flygbolag att tänka på hur de ger ut information om sådana tilltag till sina anställda.

 

Flygledarna ansåg att den information de fick idag satte ned deras förmåga att utföra sitt arbete. De tog konsekvensen av det och gick inte på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere er tydligvis Avinor "hatere" av en eller annen grunn. Flere av dere som kommer med bemerkninger på Avinor er ikke gamle nok til å kunne ha hatt noen annen opplevelse med dissen enn å nyte en problemfri flytur fra a til b.......

Vel verden har blitt slik at det er økonomien som teller. Det betyr at det vil bli tatt beslutninger som vil påvirke noen som i dette tilfelle flygeledere.

På samme tid sitter mange å "krever" billigere flyturer, lavere landingsavgifter, bedre og sikrere utstyr på flyplasser, flere flyplasser, bemannede flyplasser o.s.v vel noen må dessverre betale denne prisen som alle vi andre krever. Å spare 24 mil på å flytte disse enhetene sammen og i tillegg kanskje få en bedre enhet...vel jeg mener det høres fornuftig ut.

Synes skikkelig synd på de som stod på Gardermoen i dag. Vil tro at Alle som stod der å venta i dag var fly forbanda og med rette.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skikkelig synd på de som stod på Gardermoen i dag. Vil tro at Alle som stod der å venta i dag var fly forbanda og med rette.........

 

Helt enig med det du skriver!

 

Synd på de resande! Synd på Flygbolagen som mister pengar!

Klart att Avinor måste spara pengar!

 

Det inser alla! Vill tro att även de berörda flygledarna förstår detta.

Men Avinor visar väldigt liten förståelse och ledarförmåga när de plötsligt kastar ur sig att Röyken ska läggas ned.

Det får konsekvenser för de anställdas välbefinnande.

 

Att få så viktig information utan att se konsekvenserna skapar oro och stress. Det bör Avinor ledelsen förstå, eller så bör de ta några grundkurser i Psykologi och kanske en eller fler ledarskapsutbildningar.

 

En flygledare kan inte acceptera att han/hon är irriterad och stressad på jobb. Eftersom de är människor de med så medför det att deras reaktionsmönster förändras med ökad och okänd stress. Det finns då bara en lösning, att inte gå på jobb.

 

Se på det så här:

 

En flygledare på Röyken får veta att arbetsplatsen ska läggas ned. Direkt börjar vedkommandes hjärna att bearbeta problemställningar som var de ska bo, hur barnen kommer att reagera, hur kone/man kommer att reagera, ekonomi, etc.

Samtidigt missar denne flygledare att 2 flyg kommer på kollisionskurs och vi får ett haveri i värsta fall eller en airprox (nästan kollision) i bästa fall.

Oavsett så blir det en utredning.

Jag kan garantera dig att HSL, i sin värdering, kommer att lägga vikt på att flygledaren möjligen borde stannat hemma pga högt stress nivå.

 

Det är så den här världen fungerar.

 

Hellre 10 flygledare i hemmet, än 1 stressad flygledare på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dette: Stavanger Aftenblad

 

Helt enig!

 

Karln vet inte vad han pratar om!

 

Citat ur artikeln:

- Ingen andre grupper kan, uten å være sykmeldt, på egen hånd avgjøre at de ikke kan jobbe fordi de er for ukonsentrerte, sier Svendsen.

 

Han mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år.

 

En flygledare, eller en pilot, inte bara kan men också ska stanna hemma från arbete om han/hon inte anser sig kapabel att utföra sitt arbete på ett säkert sätt.

 

Det är inte en rättighet, det är en plikt!

 

"Förbigående arbeidsuföre"..! ""

 

Han har missat hela uppgiften för en flygledare.

En flygledare arbetar i nuet, när vedkommende sitter i tornet eller vid sin skärm och leder trafiken.

 

En journalist kan radera det han skrivit om han är missnöjd med sin instats.

 

En flygledare kan inte spola tillbaks det som just har hänt om något gått galt.

 

Så om en flygledare anser sig arbetsoför av en eller annan grund så är det för han är oför där och då. Det duger inte att försöka arbeta och sen säga att det "inte gick så bra". Den avgörelsen måste tas i nuet, där och då! På förhand, inte i efterhand.

 

"En arbetsgrupp som har flygsäkerhet som uppgift måste vara såpass mental starka". Ha! Där har vi den berömda supermann förebilden igen..!

 

Flygledare, Piloter, Stuere, Leger, Politi, Stuepiker är alla människor. Inte superhjältar födda på planeten Krypton...

 

Det har i stress studier konstaterats att mista sitt arbete skapar en lika stor stress faktor som att förlora en nära anhörig (jag vet att jag skrivit det förr!).

 

Tror någon verkligen att Flygledare är så stress tåliga att de kan gå på jobb samma dag som de får veta att deras barn/fru/förälder dött? Naturligtvis inte!

 

Dessutom så är flygledare tränade att hantera en helt annan typ stress än sådan här känslomässig stress. Stress är inte stress. Det finns olika typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Les dette: Stavanger Aftenblad

 

Helt enig!

 

 

Tull..

 

Hva ønsker Kenneth Svendsen å oppnå ved å "stille spørsmålstegn ved flygelederne ansettelsesforhold"?

 

Flygelederne har en ekstrem ansvarsfull jobb... Skal vi ha et slikt samfunn at vi ikke kan sykemelde oss, i frykt for å bli oppsagt? Alternativt gå på jobb syk?

Klart vist en flygeleder er syk -fysisk eller mentalt- så bør han ikke ha ansvar for menneskeliv... trodde dette sa seg selv jeg..

 

Jeg synes Hr. Svendsen synker ned på Ryanair`s ultra kapitalistiske nivå nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert Sitat tatt fra Stavanger Aftenblad

 

Kenneth Svendsen mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år.

 

 

Ja for Vedkommende her vet jo alt!! om hvordan det er å vere Kontroller i Luftrommet over Østlandet og det å takle stress. Sjokerende og FORKASTELIG!! Steike for en [sensurert].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har alltid vært sånn. Ignorant dust som bare bryr seg om den svære bilen sin og at han skal få lov til å gjøre som han vil. Har aldri sett noe seriøst fra den soppen.

 

Heilt Enig i hvert ord du sier her Magnus! Og slikt individ er på tinget. Er sikker på Hamsteren min hadde gjort en bedre kariere på tinget, uten tvil PUNKTUM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...