Gå til innhold

Full stans på Gardermoen


Alex Solvang

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Huff jeg kommer meg ikke i seng jeg.....her er gjengitt hva en kollega skriver på "veggavisen".....det er en del lesing men gir et lite inblikk i noen problemstillinger. Kan være greit for de spesiellt interesserte å ha litt "horisont" når man skal belyse hvorfor reaksjonen ble som den ble......

------------------------------------------------------------

 

Til tross for mer enn tre flygeledere på overtid samtidig i dag, søndag, mangler ettermiddagsskiftet en flygeleder. Supervisor har "tråklet" sammen et taktisk opplegg basert på hvordan trafikktoppene/prognosene fra CFMU i Brussel ser ut, og hvorfra "trøkken" av trafikk kan forventes utover ettermiddagen.

På den måten har man planlagt et løp der kun innenlands trafikk blir "moderat" berørt, gjennom sammenslåing av områdekontrollsectors mot nord og vest (sett fra Gardermoen.) Siden "trøkken" i ettermiddag tydeligvis kommer hovedsaklig fra kontinentet, vil altså denne delen av oslo kontrollsentrals ansvarsområde bli prioritert og forsinkelser forsøkt minimalisert. Størrelsesorden på forsinkelsene innenriks er meget vanskelig å spå i mangel på stadig oppdaterte tabeller fra CFMU, men håpet er at vi snakker om minutter og ikke om timer.

Vaktliste/bemanning på landets travleste sectors som jo styres fra oslo kontrollsentral i samråde med våre nabosentraler, er satt opp med et absolutt minimum i forhold til hva man trenger for å kjøre "full trafikk". Siden den famøse mandagen 27.09. har holdningen på arbeidsplassen vært "Alle mann til pumpene" noe som selvsagt har medført at våre overtidsdkvoter stadig har "blitt spist av". Derfor sliter vi med å dekke fredag ettermiddag, da de fleste aktiviteter rundt det operative har "tatt helgefri". Til vanlig jobber våre flygeledere annenhver helg, frihelger jevnlig bestående av ettermiddagsvakt fredag og/eller nattevakt til mandag. Etter fjorten dager å ha opplevd at arbeidsgiver "henger" på flygelederne, trurer med erstatningssøksmål, og desperat prøver å bringe fokus bort fra den egentlige problemstillingen, er det en glede å kunne bekrefte at de ansatte likevel altså klarer å dekke 3,5 vakter (for å være nøyaktig) på en søndag som i dag med så godt vær. At vi har et antall langtidssykemeldte er på ingen måte årsaken til dette problemet, selv om antallet tilgjengelige flygeledere, som ikke har nådd sin kvote med overtid, dermed blir mindre.

Håper og tror at dette svindelforsøket fra toppledelsen blir avslørt av våre politikere. Uten at vi engang klarer øyne logikken i forsøket på å lamme flytrafikkavviklingen over sør norge for minst fem år fremover i tid, når den snaue flygelederbemanningen her på bruket blir ytterligere mindre tilgjengelig ettersom stadig flere må benyttes på deltid og ta tak i det latterlige prosjektet å skulle nedbygge røykenanlegget, og flytte det hele til Sola. Da brukes både overtidskvoter og hull i en snau vaktliste blir neppe mindre.

Det hører jo med til historien at vår eminente toppledelse har lagt ned en meget oppegående skole på røyken, et tipp topp internat med hotellstandard til innkvartering av bl.a. aspiranter står feks tomt.

Istedet skal man lage et prosjekt der en nordisk skole er målsettingen mens vi hvert halvår, som de krangler med dansker og svensker, mister opptil flere muligheter for å få nye aspiranter inn i systemet. Som et eksempel på tallmagien som en sjokkert arbeidsplass ble servert mandag 27.09. "Oslo innf.kontroll skal flyttes som en del av prosessen, til gardermoen for ca 35 mill. På værnes står fremdeles et nytt ubrukt bygg som de ansatte ikke fikk ta i bruk, trondheim kontroll ble flyttet til Bodø. Prislapp 180 mill forgjeves investerte skattekroner. Bygget er ikke ulikt størrelsen på dette bygget som plutselig nå planlegges på gardermoen. Det lukter underbudsjettering. Takeoff05, et såkalt innsparingsprosjekt, har pr. i dag et behov for større antall flygeledere på de to nye sentralene etter å ha redusert fire kontrollsentraler til to. Før nummer to er tatt i bruk. I fjor skulle 80 flygeledere permittereres pga disse innsparingene. På et år, har ledelsen prestert å bomme med ca 50 flygeledere bare på disse to sentralene sine. 49 flygledere på ACC N har blitt til 58, men det er et sterkt ønske om 64 pga oppdekning av prosjektarbeid i tiden som kommer. Etter at ledelsen i Avinor skjønte tabben, ble behovet for flygeledere diskret justert opp fra 67 til 99. Foreløpig.

Slutter fire-fem navngitte teknikere på røyken, fordi de er lei sin arbeidsgivers rot og dårlige strategiske tenking, vil prislappen for å oppdatere kontrollsentraler øke med flere hundre millioner. Dette prøver ledelsen å fortie. Årsaken er at disse teknikerne var med amerikanerne å bygge røyken anlegget som på mange måter var et banebrytende arbeid. Som de eneste til nå fikk avinor gjennom disse menneskene lov til å bygge "tekniske døtre" av Røykenanlegget selv, og dermed "gratis". Sola sitt nye anlegg er en slik teknisk datter. Om Avinor skal forsøke å gjenta suksessen i Bodø uten disse teknikerne vil fru flesland måtte spørre amerikanerne om hva de krever, og amerikanerne er i så fall i en ren monopolsituasjon. Vi bruker si at arbeidsgiver sparer kroner og sløser millioner. For vel ti år siden, kunne vi sågar le av et oppslag på jobben "Vil du snakke med sjefen, eller vil du vite hva som foregår". Vi kan konstatere at latteren har stilnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

  • Premium Medlem
Men.. Hvorfor gidder flygelederne å jobbe i Avinor da? Siden de har null tillit til selskapet. Å jobbe for en arbeidgiver der arbeidstakeren ikke føler seg verdsatt er ikke spesielt motiverende.

Har ikke flygelederne andre ben å stå på? Ingen annen utdannelse enn den de fikk gjennom Avinor?

Back in business......

Jeg kan faktisk "glede" Rune J. med at jeg nå er i en planlagt aksjon.........høstferie..... """"

 

Dag Eri: Jeg jobber som flygeleder fordi

1. Det er for meg det absolutt mest meningsfylte jeg kan drive med.....det er også den eneste utdannelsen jeg har

2. Jeg (med få unntak...slik som i disse dager) trives enormt godt i jobben, og miljøet på Røyken er nesten unikt godt....nøkternt sett så opplever jeg ikke at jeg jobber for Avinor, men for Oslo ATCC,Røyken.

 

-I norge så finnes det inget annet ATC alternativ enn Avinor...og for Avinor eksisterer det heller ingen reele alternativer til å drive ATC i Norge enn oss.... ""

Tatt i betraktning at Avinor trenger oss "real bad", så kan man jo heller snu spørsmålet litt: Hvis de trenger oss, hvorfor prøver de å bli kvitt oss..... ""

 

Det er nesten som å høre (en stor del av) befolkningen rundt Gardermoen......flyplass er kjekt (arbeidsplasser etc.) Det er bare et problem....det kommer så mange støyende fly.... ""

 

ATC må vi ha....det er bare synd at det er disse "kranglete" (les kritiske til dårlig ledelse og mangel på planlegging) flygelederene som driver den.

 

Men dette er jo litt på kanten av de du spurte om......

 

 

Så valget for meg er enten å dra utlands (noe som heller ikke er utenkelig hvis ikke ting snur til det bedre snart) eller omskolere meg.....noe jeg ikke har noen intensjoner om..ref 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk "glede" Rune J. med at jeg nå er i en planlagt aksjon.........høstferie.....

 

Ja, fint det slipper å dukke opp en diskusjon om det da ""

 

Det er klart, dere er jo i en særstilling i forhold til at dere er veldig knyttet til avinor...og ikke akkurat kan skaffe arbeid et annet sted; uten at det får store konsekvenser. Men jeg er fortsatt ikke overbevist om at det som skjedde for noen uker siden ikke var en aksjon jeg da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Gunnar:

Iflg. media skjedde ikke dette "med mange samtidig", men med alle samtidig. Er dette feil?

Det er en sannhet med modifikasjoner......leser man bare tabloidene så får man intrykk av at her var det 80+ flygeledere som "brøt sammen i gråt" og alle som en nektet å jobbe. Det som skjedde var at formiddags og ettermiddags crewene ikke følte seg i stand til å jobbe p.g.a omstendighetene. Så kommer det viktige...alle de som ikke hadde vakt den dagen (fridag, høstferie etc) ble forespurt om de kunne komme inn på overtid.......er det noen som finner det sjokkerende at de betakket seg....

 

Ja, det er det som i hovedsak overrasker meg også! At ikke noen var "i ubalanse" i dagene/dagen før, er....

 

Jeg finner det egentlig ikke så merkelig......at alle var spent på avgjørelsen er det ingen tvil om, men du må også huske på at vi har gått å ventet på en avgjørelse side i fjor høst. Du må også være klar over at Avinor i denne saken har holdt kortene tett til brystet...ingen lekkasjer (ei heller noen lekkasjer om den egentlige grunnen til at kunngjøringen ble utsatt i 12'te time for en tid tilbake)

Det vi visste var at det var veeldig sterke krefter som jobbet for at Sola skulle få det, men samtidig visste vi om alle argumenter (areal, sikring, simulator, kostnader ved å flytte APP til GM etc. etc) som var sendt inn i prosjektet.

De aller aller fleste trodde, helt ærlig innerst inne, ikke at det var MULIG å begå en sånn blunder (i våre øyne) som de faktisk gjorde

Det er ikke uvanlig at arbeideres sinne, fortvilelse og avmakt overfor en arbeidsgiver kan føre til "en aksjon".

Det er helt korrekt, men som jeg (og flere) her prøver å klargjøre så var det en menneskelig reaksjon, utløst av en melding som for utenforstående kan virke bagatellmessig (det er jo først om 4 år, ingen mister jobben etc.) men som for personellet ved Oslo ATCC (p.g.a hemmelighold,mistanker om falskt spill, praktiske og privatmessige konsekvenser etc. etc) samlet ble til en enorm provokasjon, med etterfølgende reaksjoner som def. ikke var forenelig med å være "ledende innen sikkerhet og punktlighet"...... ""

 

Også dette overrasker meg. At ingen fikk en reaksjon eller var "i ubalanse" i dagene/dagen før, hverken i Røyken eller i Sola. Eller at noen var "kalde" under selve avgjørelsen, men derimot fikk reaksjonen noe senere. Men dette er noe jeg tidligere har påpekt flere ganger.

 

 

Som nevnt lenger opp, så er det vel sjelden man får slike dramatiske reaksjoner i en "stillstands situasjon", som sagt, alle var avventende.....

Kald under avgjørelsen, men reaksjon senere? Vet ikke helt hva du sikter til her?

Men en ting kan jeg fortelle deg.....en slik uke som vi hadde etter mandag 27 er tøff....

En liten historie (ikke for å få sympati, men for å illustrere)

Jeg var så heldig at jeg jobbet lite operativt i den uken p.g.a simulator kjøring. Men tankene var stort sett på hva som skjedde, følge med i media og på diskusjoner som denne ""

Forrige Lørdag (fridag) så sa jeg på morgenen til kona at dersom jobben ringer nå, så føler jeg meg forpliktet til å gå overtid for å holde hjulene i gang (at jeg har ødelagt uendelig mange helgeplaner av samme grunn er en annen historie...) På ettermiddagen var jeg på butikken. Der jeg bor så møter man gjerne noen kjentfolk på butikken, og alle vil naturlig nok gi sitt syn (bare sympati forøvrig)...men etter å ha levd med denne situasjonen i nær en uke konstant, så bare toppet det seg for meg, og jeg måtte bare gå ut av butikken, jeg var helt skjelven.....believe me.....dette er en situasjon jeg ikke kan huske å ha opplevd, men jeg er sikker på at andre kan kjenne seg igjen. Hadde jobben ringt der og da så hadde jeg sagt nei....hadde jeg sittet i "hot seat" og opplevd noe slikt, så hadde jeg erklært meg uskikket..period! Er kanskje dette også noe jeg burde ha tålt "fordi flygeledere er håndplukket, og skal takle masse psykisk press"...? Jeg bare spør jeg.....

Understreker at jeg ikke prøver å gråte for min syke mor her.....dette er fortsatt kun et ærlig forsøk på å forklare hva som skjedde på Røyken "bloody monday"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Og for de som tror det bare er oss på Røyken som er bekymret for utviklingen.......les fra IFATCA's europeiske møte her

 

Legg spesiellt merke til hva som blir sagt om Norge:

In Norway unacceptable management practices caused strong reactions and unrest among controllers that could have resulted in safety implications.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er vel ikke IFATCA akkurat upartisk i denne saken så at de sier dette er vel ingen "bombe". Om det er "unacceptable management practices" som praktiseres i Avinor vet jeg ingenting om. Men uansett så virker det noe merkelig på meg det dere flyveledere bedriver. Vi snakker tross alt om en flytting som først skal skje i 2008. Det er rikelig med tid til å opplyse "folket" om hva dere mener og hvorfor uten å gå til drastiske tiltak som rammer de reisende og som jeg er temmelig sikker på at ikke akkurat skaper sympati. Dere er tross alt ikke alene om å bli omorganisert. Dette skjer og har skjedd de siste årene i veldig mange andre statlige og halvstatlige etater. Men nå har vel ikke de fleste samme mulighet som dere til å misbruke maktmidler på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! En konspirations teorist till! ""

 

Jaja! Om du läst bakåt i tråden så såg du att det finns fullt acceptabla förklaringar till hur människor (ja, även flygledare) kan reagera som de gjorde på Röyken, utan att det måste varit en makt demonstration.

 

Precis som det finns naturliga förklaringar till UFO observationer, så önskar en del människor att fortsätta tro det var ett rymdskepp från en annan planet de såg.

 

En konspirationsteori är så mycket mer underhållande, och säljer framför allt fler aviser... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket intressant rapport!

 

Generelt heter det at flygere skal være ”fit for flying”, både medisinsk og psykologisk. Erfaringsmessig er flygere flinkere til å ta vare på den medisinske delen av disse kravene enn den psykologiske. Selv om mye har skjedd de siste årene når det gjelder flygeres forståelse av betydningen av menneskelige faktorer, er det fortsatt vanskelig for mange å innrømme at de har problemer, og at man under visse betingelser burde melde seg ”unfit for flying” for en kortere eller lengre tid. I det aktuelle tilfellet hadde begge flygere et stressnivå på grunn av personlige forhold som virket inn på yrkesutøvelsen

 

Det har ställts frågor i denna tråd om inte flygledare ska kunna hantera stress...

 

Ska inte piloter kunna hantera stress?

 

Jo, visst, men som jag sagt tidigare i denna tråd så är det en sak att hantera stressande situationer som man har erfaring med, och något helt annat att hantera stressande situationer man inte har erfaring med...

Att bli uppsagd, att ha sjukdom i familjen, att vara överarbetad, är personliga stressfaktorer som påverkar dig i ditt arbete även om du tror de inte gör det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Också ett mycket bra exempel, som jag förvisso relaterat till tidigare i tråden.

 

Ett citat ur HSLB:s rapport:

Det kan være krevende å være flygeleder. Ett krav er å være oppdatert på regelverk og prosedyrer, men det er like viktig å være frisk og opplagt når man sitter i posisjon og være i stand til å holde fokus på trafikkbildet og den rollen man skal fylle for å bidra til en sikker avvikling av lufttrafikken. Man må være hundre prosent ”til stede” for å ha kontrollen på trafikken og være godt forberedt på takle situasjoner som måtte oppstå.

 

I denna tråd finns det folk som hävdar att påståenden som i sitatet ovan inte är sant, till trots för att det är en del av Havarikommisjonens konklusion... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi väl alla, med tidens hjälp, fått distans till denna diskussion hoppas jag..! ""

 

Jag har äntligen fått tid att läsa HSLB:s rapport om Norsk flygsäkerhet...

 

Där fann jag att HSLB bekräftar säkerhetsrisken i att så känslomässiga diskussioner blir ett tema i en operativ arbetssituation.

Vidare anser HSLB att Avinor borde lära av sammanslagningen av Trondheim och Bodø till KS Nord, och stoppa sammanslagningen av Røyken och Stavanger och analysera den på nytt:

 

6.3.4 Prosessen med opprettelse av KS Sør

Oslo APP og Oslo ACC jobber begge i samme OPS rom på Røyken. Da lokaliseringsvalget ble kjent og kontrollsentral sør ble lagt til Stavanger, var APP og ACC organisatorisk delt opp i to separate enheter. Prosessen omkring ”utvelgelse” av de som får bli igjen på Østlandet

eller ikke, har skapt et ugunstig arbeidsmiljø i en organisasjon som skal håndtere en stadig økende trafikkmengde i Østlandsområdet i en periode på flere år.

 

Fra Avinors evalueringsrapport for delprosjekt 07:

 

Det at det oppstår en situasjon hvor så alvorlige og følelsesmessige diskusjoner blir

tema i en operativ sektor, er et sikkerhetsmessig faremoment. Personellet har ulike

terskler for hva som er og ikke er greit å snakke om i en operativ jobbsituasjon.

 

• Kollegastøttene har også problemer med å finne sin rolle fordi dette berører dem i

samme grad. Man har med andre ord en arena hvor de mest kritiske og de med de

sterkeste meninger dominerer. Situasjonen er vanskelig, de ansatte opplever et stort

psykisk press. Mange vegrer seg for å møte på jobb, og dette bidrar til et

uforholdsmessig høyt sykefravær.

 

HSLB ser at det må jobbes mye for å bedre denne situasjonen. Det burde ligge mye lærdom i

prosessen omkring KS Nord. HSLB er av den oppfattning at prosessen bør stanse opp og analyseres på nytt slik at man er sikker på at valg som tas er de beste for flysikkerheten.

 

Denne undersøkelsen har ikke sett på den økonomiske siden, men har oppfattet at uklarheter vedrørende den økonomiske framstillingen mellom ledelse og ansatte også er en kilde til frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...