Gå til innhold

Nye flyplassnavn


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Avinor har nå bestemt at hver lufthavn i Norge skal ha navn etter nærmeste by. I praksis betyr det for eksempel at lufthavnen ved Bergen nå heter Bergen lufthavn. Flesland er ikke lenger et offisielt navn. Likeledes skal det hete Stavanger lufthavn, ikke Sola osv.

 

Her er en liste over lufthavner og kontrollsentraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at vi endelig skulle få tilbake gamlenavnet Evenes Lufthavn "" og så blir det dette forferdelige Harstad/Narvik Lufthavn p.g.a. "nabokrangel". Narvik har jo sin egen lufthavn, så sunn fornuft burde tilsi at navnet ble Harstad for å unngå misforståelser. Det skal ikke være enkelt "". Jada, jeg vet jeg får pepper fra narvikingene her ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måste du lära om igjen för att dom byter till BY namn, hur vet du idag vilken by du flyger till ?

 

Hmmm! Timmy, du har kanske inte fått med dig detta men, vi flyger till flygplatser inte till byer..! ""

 

Seriöst, när man står på OSL och ska till BGO så begär man färdplan till Flesland. (Request clearance to Flesland) inte Bergen. Eller så säger man "goodmorning Kvernberget" inte Kristiansund...

Har man vant sig till ett namn så är det inte helt lätt att bara byta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske greit det da!

 

Men Gardermoen ligger jo ett stykke unna Oslo?

 

Det skulle jeg mene... ...og Lillestrøm er nærmest, så da blir det vel Lillestrøm Lufthavn...

 

Torp blir da byttet med Sandefjord Lufthavn. Veldig bra det, da man kan lære om flere byer o.s.v

 

Nåh... Torp har nå vært Sandefjord Lufthavn så lenge jeg kan huske, og det står faktisk "Sandefjord Lufthavn" på terminalen..

 

Torp er navnet Forsvaret brukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med Stord lufthavn da? Blir det Leirvik lufthavn, hvor mange vet hvor Leirvik ligger, hehe ""

 

Er det ikkje betre å kalle den for Sunnhordland Lufthavn då? :P Hehe nei Sørstokken ER OG BLIR SØRSTOKKEN for alltid hos meg i allefall. Same med Flesland. Kjem ikkje til å kalle den Bergen i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avinor har nå bestemt at hver lufthavn i Norge skal ha navn etter nærmeste by. I praksis betyr det for eksempel at lufthavnen ved Bergen nå heter Bergen lufthavn. Flesland er ikke lenger et offisielt navn. Likeledes skal det hete Stavanger lufthavn, ikke Sola osv.

 

Det er sikkert en del diskusjoner rundt om i kommunene om hvor vidt dette kan gjøres uten å diskutere/ samarbeide med kommunene!! Hørte på radioen at en ordfører i en kommune var meget frustrert over at Avinor tar denne avgjørelsen uten å tenke på en del andre nærliggende utfordringer av et slikt navnskifte. Jeg tror at det vil komme en del innspill på denne avgjørelsen i nær fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske greit det da!

 

Men Gardermoen ligger jo ett stykke unna Oslo?

 

Det skulle jeg mene... ...og Lillestrøm er nærmest, så da blir det vel Lillestrøm Lufthavn...

 

Torp blir da byttet med Sandefjord Lufthavn. Veldig bra det, da man kan lære om flere byer o.s.v

 

Nåh... Torp har nå vært Sandefjord Lufthavn så lenge jeg kan huske, og det står faktisk "Sandefjord Lufthavn" på terminalen..

 

Torp er navnet Forsvaret brukte...

 

 

Torp er jo en privat flyplass, kan avinor bestemme hva den skal hete da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier stakkars Ryanair, som nå må begynne å fly til Haugesund og Sandefjord i stedet for Bergen og Oslo...hehe..

 

Til info:

 

Ryanair har aldri påstått at de flyr til Bergen.. Det står faktisk Haugesund på Ryanair.com...

 

...og jeg trodde aldri dagen skulle komme hvor jeg faktisk følte at jeg måtte forsvare Ryanair..

Tror jeg får bestille en tvangstrøye...

 

 

...men jeg finner det mer interessant at ifølge Avinor's egne regler så må nå Oslo Lufthavn døpes om til Lillestrøm Lufthavn.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja det er vel som mye annet her i landet; når det ene "verket" bestemmer noe kommer det andre og sørger for at det ikke skal skje.

 

Luftfartstilsynet skriver i dag

Luftfartstilsynet understreker at ingen norske lufthavner skal skifte navn. For eksempel skal det offisielle navnet på hovedflyplassen fortsatt være Oslo lufthavn, Gardermoen. Bakgrunnen for denne presiseringen er at flere medieoppslag har skapt inntrykk av at flyplasser over hele landet får nye navn. Navngiving av flyplasser er strengt regulert, og flyplassnavn endres svært sjelden.

Les mer hos luftfartstilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...