SH Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 det jeg mener er at vanlige besøkende folk på museumet kan komme å få prøve. at vi simmer flyr på kvelden men ikke på dagtid. Definer ordene "vanlige besøkende" og "simmer". Vist en "vanlig besøkende" registrerer seg her på forumet, blir han da en simmer? Og da kan vel også han fly gratis om kvelden. I såfall blir det veldig enkelt å fly gratis for vanlige, så vell som simmere. Siter
Timmy Brandt Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Det var ju faktisk ikke dyrt alls ! Men da er det 88000 ca for demontering + 11500 for frakt. Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Jeg melder meg frivillig til å dra over å sjekke den ut Hvis jeg i tillegg får meg en testtur i 777 eller 737ng simen ... Siter
Thomas Gundersen Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Jeg mener at å kutte ut hydraulikken og satse på en non-motion sim. er et bra alternativ. Jeg har selv vært og prøvd helikopter service sin motion simulator på Forus, og det er SVÆRT LITE man merker til bevegelsen, kun litte gran i forbindelse med departure og arrival. Dessuten vil frakt og ikke mindst drift bli BEDTYDELIG MYE billigere. Mindre plass tar det også. Jeg tror allikevel ikke det ville blitt noe særlig kjedeligere. Å fly simulator fra en "ekte" cockpit er utrolig gøy, uansett! Siter
Øystein Eker Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Full movement sim er ikke leketøy. Man kan bli hardt skadd i en slik. Komponenter er så spinndyrt så vedlikehold blir umulig. Tekniker må garantert på kurs for ha en liten mulighet til økonomisk feilsøking. Du bytter ikke en del til kr 100.000 og finner ut at det ikke var den som feilet likevel. Neste komponent du mistenker koster garantert 100.000 til og har leveringstid på 1 år. Scenery i en slik er garantert dårlig - lignende FS5. Eneste realistiske er å strippe den ned og bygge den opp på ny basert på "vår" flysim og kjente saker som f.eks Magenta. Da vil den være driftsikker - billig vedlikehold og konstant utvikling. Siter
Dag Johnsen Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Hei... bare en kort oppdatering fra Houston. Jeg pratet med et par av sim teknikerene i dag tidlig og har fått litt mere informasjon... men først vil jeg svare å svare på noen av de innleggene over. Hans Petter... grunnen til at denne gis bort er ganske enkel... den har ingen markedsverdi lenger. De flyselskapene som fortsatt har DC10 i service... som for eksempel FedEX... enten har allerede sine egene simulatorer eller sender pilotene til de simulatorene som fortsatt er i drift. Dette er jo kun et spørsmål om økonoimi... og det er nok vesetlig billigere å kontrakte denne treningen ut enn å sette opp sin egen sim. Det har ikke noe med at den ikke virker lengere... men når dette er sagt... så er jeg nok også enig med deg at det skal en del til for å holde den ved like. Dette er som et eldre fly som trenger litt TLC... "tender loving care"... Det er derfor jeg ville trodd at en teknisk skole... som hadde muligheten til dette ville være det beste stedet... Den har ingen flight trening verdi lenger så det som Lars nevnte... at man ikke trenger "sertifiserte" teknikere for å jobbe med den... og dette vil bli mye billigere. Den går på tre fase 480 Volt og pumpa trekker 175-200 Amp når den starter og sirka 50-60 Amp når den går. Jeg vet faktisk ikke hvor mye computeren trekker men det er nok ikke på langt nær så mye... 10.000 NOK per time høres mye ut...? og om det må 8 mann for å holde den ved like ville jeg klaget til de som har bygget den...! Vi har for det meste THALES og CAE level D simulatorer og vi regner med sirka 4 mann per simulator for å holde den gående 24 timer... 7 dager i uka. Denne simulatoren trenger en klimakontrollert hall som har et 10 meters tak... og litt under 13 X 13 meter vegger. Pumpa bør sitte i et eget pumpehus for støy osv. og til slutt må computeren også sitte i et klimakontrollert rom. Vi har en del reserve deler til computeren og simulatoren og instrumentene er de samme som brukes i DC10'ern. Når alt dette er sagt så skal det fortsatt en del planlegging for å få dette til... men en umulighet er det nok ikke... Geir... når kommer du... Dag Siter
Christer Elde Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Hva koster det å demontere dyret da? snakker vi om beløp i 100 tusen klassen? Tvilsomt billig. Transport tvilsomt billig. Alt veldig dyrt! Nei, få dere "lappen", det skal jeg (altså flylappen) istedenfor å bli med på noe sånt noe. Det er vel det alle egentlig alle drømmer om Siter
Bjørn Erik Hansen Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Men dere.... Det er ikke bare VI som vet at den gis bort..! Tenkt på folka i USA da! Og ikke glem resten av Verden! Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 12. desember 2003 Skrevet 12. desember 2003 Dersom vi selv skulle betalt frakt og demontering på denne simulatoren, hvor mye er hver enkelt villig til å bidra med? Jeg for min del kunne kommet med 300,- Tviler på at vi klarer og finansiere dette. Siter
Morten B. Skrevet 13. desember 2003 Skrevet 13. desember 2003 Dersom vi selv skulle betalt frakt og demontering på denne simulatoren, hvor mye er hver enkelt villig til å bidra med? Jeg for min del kunne kommet med 300,-Tviler på at vi klarer og finansiere dette. 300 spenn, ja .. Hvis vi i snitt snakker 500 per medlem .. og, det er vel ca 50? medlemmer her som kunne tenke seg å være med på dette .. Da får man 25000,- .. Hey .. da mangler vi jo bare rundt 120-130.000 ... (må jo betale for å få den satt opp igjen også) .. -Morten- Siter
Christer Elde Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Dersom vi selv skulle betalt frakt og demontering på denne simulatoren, hvor mye er hver enkelt villig til å bidra med? Jeg for min del kunne kommet med 300,- Tviler på at vi klarer og finansiere dette. 300 spenn, ja .. Hvis vi i snitt snakker 500 per medlem .. og, det er vel ca 50? medlemmer her som kunne tenke seg å være med på dette .. Da får man 25000,- .. Hey .. da mangler vi jo bare rundt 120-130.000 ... (må jo betale for å få den satt opp igjen også) .. -Morten- Hihihi, nei dere gir ikke opp... Siter
Frode Danielsen Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Er tvilende til om alle entusiastene her får til noe uten å minst organisere seg på et vis. Men sist jeg sjekket var det ikke tollavgifter på flysimulatorer og moms på kjøpsprisen skulle bli 0,- Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Jeg tror ikke vi kommer til noen avgjørelse i denne diskusjonen. Det beste haddde vert om Dag hadde ramset opp en del av alternativene som har kommet opp her, så hadde vi tatt en avstemning. Noen som er enig i det? Siter
Christer Havnø Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Hei hei. Jeg har bare et spørsmål angående transport. vi kan jo høre med vårt kjære luftforsvar om de kan tenke seg å hjelpe? eller er dette bare dumt? Siter
Dag Johnsen Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Christer... The C-130 cargo compartment is approximately 41 feet long, 9 feet high, and 10 feet wide. MAO ingen praktisk løsning... Jeg tror dette har vært diskutert allerede... og båt er vel den beste... og billigste løsningen... Dag Siter
Mats Gjertsen Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Transport er vel kun en veeeldig liten brikke i hele dette. Er vel andre ting dere bør tenke på først? Siter
Timmy Brandt Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Hei hei. Jeg har bare et spørsmål angående transport. vi kan jo høre med vårt kjære luftforsvar om de kan tenke seg å hjelpe? eller er dette bare dumt? Skader absolutt ikke å spørre ! Transport er vel kun en veeeldig liten brikke i hele dette. Er vel andre ting dere bør tenke på først? Jo, som også er nevnt et par ganger over. Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 14. desember 2003 Skrevet 14. desember 2003 Synes det var en bra idè og strippe ned hele skiten og lage en simulator basert på FS og Project Magenta. Dog uten hydraulik. Men da må jo alt annet ordnes. Og jeg er blakk student så......jaja. Siter
olal hollum Skrevet 15. desember 2003 Skrevet 15. desember 2003 Det mest realistiske er vel å involvere flyklubber på Østlandet. Er ikke de på Jarlsberg ganske aktive? Med noen flyklubber og et "laug" burde det vel kanskje kunne la seg gjøre? Denne sidens medlemmer utgjør vel ikke akkurat noen forening eller klubb som får støtte noen plass. Plasseringen bør vel være "desentralt" på Østlandet? Og da passer vel flyklubber i området (120-140 km radius) gannske bra, og der er vel heller ikke lokalleie all verden? Men realismen i å ta dette prosjektet herfra tror jeg er liten! Men jeg er gjerne med på en andel i størrelseorden 1000-3000. Siter
Ronny Olsen Skrevet 15. desember 2003 Skrevet 15. desember 2003 Ja fordi Norge begrenser seg til Østlandet, resten er Nord-Norge... Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 15. desember 2003 Skrevet 15. desember 2003 Ja fordi Norge begrenser seg til Østlandet, resten er Nord-Norge... Kunne ikke vært mere enig! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 15. desember 2003 Skrevet 15. desember 2003 Hvorfor skal bestand østlendingene ha alt der nede? Steinar Grindstein Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 15. desember 2003 Skrevet 15. desember 2003 Jarlsberg er faktisk ikke et dumt forslag (og at jeg bor 10 min. unna skader jo heller ikke)... Jarlsberg er jo et relativt stort luftsports-senter, og såvidt jeg vet så har de vel allerede fått smaken av simulatorer, så dette er jo kanskje noe de kunne bitt på.. http://www.jfs.no/simulator.html Siter
Gjest Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Hva koster det å demontere dyret da? snakker vi om beløp i 100 tusen klassen? Tvilsomt billig. Transport tvilsomt billig. Alt veldig dyrt! Nei, få dere "lappen", det skal jeg (altså flylappen) istedenfor å bli med på noe sånt noe. Det er vel det alle egentlig alle drømmer om Tvilsomt Siter
Lars Ola Bækkevold Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Halooooooooooooo! Er det ingen som har lest Anders Forseths innlegg? Tro om det ikke er lettere å tigge til seg den som står i Shelter 36 på Bardufoss flystasjon..... Tror det er NAC som eier den. NAC fikk SAS FLight Academys DC10-simulator ved oppstarten i 1994. (eller 93). Den ble med brask og bram fraktet opp til Bardufoss på SAS'regning, satt i et shelter og siden har den stått der. Ubrukt. Og med null, nada, zip verdi for noen. Om noen av dere virkelig har lyst på en DC10-simulator, ville jeg heller ta kontakt med NAC og høre om de har lyst til å bli kvitt klumpen. Helst er det vel forsvaret som kunne tenke seg å bli kvitt den, siden den bruker masse plass i et shelter. Motion (hydraulikk-) delen er det jo ingen som trenger. Så kan man jo la noen av avionikk og dataguruene ta seg av resten. Så slipper man unna med lastebiltransport til et egnet sted. Og forsvaret kan kanskje være behjelpelige med det for å bli kvitt den? Siter
JM Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Hmm, hvis dette er tilfellet, så ville det i allefall vært langt mer økonomisk bra? Litt OT: Lars Ola, er du pilot av yrke? Da vet du kanskje hvem Øystein Bentzen (bor i Moss) er? Siter
JM Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Vi har mottatt søknad om sponsing på overnnevnte prosjekt, men må beklage at TV 2 ikke kan sponse dette prosjektet. Med vennlig hilsen Nina Ulrichsen|Markedsassistent |Marketingassistant| TV 2 AS Norway|tel +47 22 31 47 07 1mob+47 900 19349 Siter
Dag Johansen Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Skrevet 22. desember 2003 Flysimulatoren vil komme til Norge og vil bli plassert i nærheten av Oslo. Mer om det her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.