Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
det jeg mener er at vanlige besøkende folk på museumet kan komme å få prøve. at vi simmer flyr på kvelden men ikke på dagtid.

 

Definer ordene "vanlige besøkende" og "simmer".

Vist en "vanlig besøkende" registrerer seg her på forumet, blir han da en simmer? Og da kan vel også han fly gratis om kvelden. I såfall blir det veldig enkelt å fly gratis for vanlige, så vell som simmere.

""

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg mener at å kutte ut hydraulikken og satse på en non-motion sim. er et bra alternativ. Jeg har selv vært og prøvd helikopter service sin motion simulator på Forus, og det er SVÆRT LITE man merker til bevegelsen, kun litte gran i forbindelse med departure og arrival.

Dessuten vil frakt og ikke mindst drift bli BEDTYDELIG MYE billigere. Mindre plass tar det også.

Jeg tror allikevel ikke det ville blitt noe særlig kjedeligere. Å fly simulator fra en "ekte" cockpit er utrolig gøy, uansett!

Skrevet

Full movement sim er ikke leketøy. Man kan bli hardt skadd i en slik. Komponenter er så spinndyrt så vedlikehold blir umulig. Tekniker må garantert på kurs for ha en liten mulighet til økonomisk feilsøking. Du bytter ikke en del til kr 100.000 og finner ut at det ikke var den som feilet likevel. Neste komponent du mistenker koster garantert 100.000 til og har leveringstid på 1 år.

 

Scenery i en slik er garantert dårlig - lignende FS5.

 

Eneste realistiske er å strippe den ned og bygge den opp på ny basert på "vår" flysim og kjente saker som f.eks Magenta.

 

Da vil den være driftsikker - billig vedlikehold og konstant utvikling.

Skrevet

Hei... bare en kort oppdatering fra Houston. Jeg pratet med et par av sim teknikerene i dag tidlig og har fått litt mere informasjon... men først vil jeg svare å svare på noen av de innleggene over.

 

Hans Petter... grunnen til at denne gis bort er ganske enkel... den har ingen markedsverdi lenger. De flyselskapene som fortsatt har DC10 i service... som for eksempel FedEX... enten har allerede sine egene simulatorer eller sender pilotene til de simulatorene som fortsatt er i drift. Dette er jo kun et spørsmål om økonoimi... og det er nok vesetlig billigere å kontrakte denne treningen ut enn å sette opp sin egen sim. Det har ikke noe med at den ikke virker lengere... men når dette er sagt... så er jeg nok også enig med deg at det skal en del til for å holde den ved like. Dette er som et eldre fly som trenger litt TLC... "tender loving care"... Det er derfor jeg ville trodd at en teknisk skole... som hadde muligheten til dette ville være det beste stedet... Den har ingen flight trening verdi lenger så det som Lars nevnte... at man ikke trenger "sertifiserte" teknikere for å jobbe med den... og dette vil bli mye billigere. Den går på tre fase 480 Volt og pumpa trekker 175-200 Amp når den starter og sirka 50-60 Amp når den går. Jeg vet faktisk ikke hvor mye computeren trekker men det er nok ikke på langt nær så mye... 10.000 NOK per time høres mye ut...? og om det må 8 mann for å holde den ved like ville jeg klaget til de som har bygget den...! Vi har for det meste THALES og CAE level D simulatorer og vi regner med sirka 4 mann per simulator for å holde den gående 24 timer... 7 dager i uka. Denne simulatoren trenger en klimakontrollert hall som har et 10 meters tak... og litt under 13 X 13 meter vegger. Pumpa bør sitte i et eget pumpehus for støy osv. og til slutt må computeren også sitte i et klimakontrollert rom. Vi har en del reserve deler til computeren og simulatoren og instrumentene er de samme som brukes i DC10'ern. Når alt dette er sagt så skal det fortsatt en del planlegging for å få dette til... men en umulighet er det nok ikke... ""

 

Geir... når kommer du... ""

 

Dag

 

Skrevet
Hva koster det å demontere dyret da? snakker vi om beløp i 100 tusen klassen?

 

Tvilsomt billig.

Transport tvilsomt billig.

Alt veldig dyrt!

 

Nei, få dere "lappen", det skal jeg (altså flylappen) istedenfor å bli med på noe sånt noe. Det er vel det alle egentlig alle drømmer om

Skrevet
Dersom vi selv skulle betalt frakt og demontering på denne simulatoren, hvor mye er hver enkelt villig til å bidra med? Jeg for min del kunne kommet med 300,-

Tviler på at vi klarer og finansiere dette.

 

300 spenn, ja .. Hvis vi i snitt snakker 500 per medlem .. og, det er vel ca 50? medlemmer her som kunne tenke seg å være med på dette ..

 

Da får man 25000,- .. Hey .. da mangler vi jo bare rundt 120-130.000 ... (må jo betale for å få den satt opp igjen også) ..

 

 

-Morten-

Skrevet
Dersom vi selv skulle betalt frakt og demontering på denne simulatoren, hvor mye er hver enkelt villig til å bidra med? Jeg for min del kunne kommet med 300,-

Tviler på at vi klarer og finansiere dette.

 

300 spenn, ja .. Hvis vi i snitt snakker 500 per medlem .. og, det er vel ca 50? medlemmer her som kunne tenke seg å være med på dette ..

 

Da får man 25000,- .. Hey .. da mangler vi jo bare rundt 120-130.000 ... (må jo betale for å få den satt opp igjen også) ..

 

 

-Morten-

 

Hihihi, nei dere gir ikke opp...

Skrevet

Christer...

The C-130 cargo compartment is approximately 41 feet long, 9 feet high, and 10 feet wide.
MAO ingen praktisk løsning... "" Jeg tror dette har vært diskutert allerede... og båt er vel den beste... og billigste løsningen... ""

 

Dag

Skrevet
Hei hei.

 

Jeg har bare et spørsmål angående transport. vi kan jo høre med vårt kjære luftforsvar om de kan tenke seg å hjelpe? eller er dette bare dumt?

""

 

 

Skader absolutt ikke å spørre ! ""

 

Transport er vel kun en veeeldig liten brikke i hele dette. Er vel andre ting dere bør tenke på først?

 

Jo, som også er nevnt et par ganger over.

Skrevet

Det mest realistiske er vel å involvere flyklubber på Østlandet. Er ikke de på Jarlsberg ganske aktive? Med noen flyklubber og et "laug" burde det vel kanskje kunne la seg gjøre? Denne sidens medlemmer utgjør vel ikke akkurat noen forening eller klubb som får støtte noen plass.

Plasseringen bør vel være "desentralt" på Østlandet? Og da passer vel flyklubber i området (120-140 km radius) gannske bra, og der er vel heller ikke lokalleie all verden?

Men realismen i å ta dette prosjektet herfra tror jeg er liten! Men jeg er gjerne med på en andel i størrelseorden 1000-3000.

Skrevet
Hva koster det å demontere dyret da? snakker vi om beløp i 100 tusen klassen?

 

Tvilsomt billig.

Transport tvilsomt billig.

Alt veldig dyrt!

 

Nei, få dere "lappen", det skal jeg (altså flylappen) istedenfor å bli med på noe sånt noe. Det er vel det alle egentlig alle drømmer om

 

Tvilsomt ""

Skrevet

Halooooooooooooo!

 

Er det ingen som har lest Anders Forseths innlegg?

Tro om det ikke er lettere å tigge til seg den som står i Shelter 36 på Bardufoss flystasjon.....

Tror det er NAC som eier den.

NAC fikk SAS FLight Academys DC10-simulator ved oppstarten i 1994. (eller 93). Den ble med brask og bram fraktet opp til Bardufoss på SAS'regning, satt i et shelter og siden har den stått der. Ubrukt. Og med null, nada, zip verdi for noen.

 

Om noen av dere virkelig har lyst på en DC10-simulator, ville jeg heller ta kontakt med NAC og høre om de har lyst til å bli kvitt klumpen. Helst er det vel forsvaret som kunne tenke seg å bli kvitt den, siden den bruker masse plass i et shelter.

 

Motion (hydraulikk-) delen er det jo ingen som trenger. Så kan man jo la noen av avionikk og dataguruene ta seg av resten.

 

Så slipper man unna med lastebiltransport til et egnet sted.

 

Og forsvaret kan kanskje være behjelpelige med det for å bli kvitt den?

Skrevet

Hmm, hvis dette er tilfellet, så ville det i allefall vært langt mer økonomisk bra?

 

Litt OT: Lars Ola, er du pilot av yrke? Da vet du kanskje hvem Øystein Bentzen (bor i Moss) er?

Skrevet

Vi har mottatt søknad om sponsing på overnnevnte prosjekt, men må beklage at TV 2 ikke kan sponse dette prosjektet.

 

 

Med vennlig hilsen

Nina Ulrichsen|Markedsassistent |Marketingassistant|

TV 2 AS Norway|tel +47 22 31 47 07 1mob+47 900 19349

 

 

 

""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...