Gå til innhold

Lars Ola Bækkevold

Members
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Siste besøk

Lars Ola Bækkevold's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. For de som er litt "serriøse" kan jeg anbefale å prøve å få tak i Boeings Flight Crew Training Manual (FCTM) for den flytypen man ønsker. FCTM'ene til Boeing er veldig fine og oversiktelige og vil gi masse tips og kunnskaper til de som er interessert. Prøv et google søk på "4shared Boeing 737 FCTM" for eksempel. Kanskje det funker? Jeg vet ikke...
  2. Detet her kan for så vidt sammenlignes med et hvilket som helst yrke, egentlig. Om en eller annen hadde funnet opp en kirurgisimulator hvor man kunne laste ned pasienter, sykdomstilfeller, instrumenter og utstyr (mon tro om det kanskje finnes allerede?), hadde det sikkert vært folk som hadde kastet seg over den og lest med iver og lyst alt man hadde kommet over om medisin, patologi, kirurgi og hva det måtte være. De ivrigste hadde vel lest seg gjennom halve medisin-pensumet i sin iver etter å få "High Score" i pasientoverlevelse. Om disse så hadde blitt sluppet løs på ekte pasienter skal man nok ikke se bort ifra at en og annen hadde klart en og annen blindtarmesoperasjon eller utblokking av en blodåre eller to. I alle fall etter et par gangers forsøk. Men jeg hadde ikke lagt meg under kniven hvis en av disse sim-kirurgene hadde stått i den andre enden.
  3. Var på OSL på nyttårsaften. Da var det slike blå skjermer på alle Screen's reklameskjermer. Alle informasjonsskjermene fungerte som normalt. Med andre ord går passasjerene glipp av annonser. Ingen ting annet. Om ikke "viruset" spredde seg senere, da.
  4. Tja, om det blåser en 130-140 knop rett i nesa (over dobbel orkan styrke), så skulle vel det være mulig. Også praktisk. Men allikevel teoretisk, for man får ingen til å sette seg inn i et fly med det formål å faktisk fly det, om det blåser så mye.
  5. Nordlandsbenken på stortinget har våknet opp fordi sakens realiteter begynner å komme for en dag: Man kan ikke flytte LT til Bodø og opprettholde samme nivå på flysikkerheten både under og etter flyttingen. Og dette var forutsetningen for flyttingen til Bodø. Om Torild Skogsholm virkelig ser alvoret i situasjonen, stopper hun flyttingen av tilsynet. Ikke omvendt. Les for øvrig: Halv lønn hvis han hvis han tar jobb i Bodø som står i Aftenopsten i dag. (Den bør Furuhatt få med seg også.)
  6. Hvis du synes det er tåpelig å påpeke fordommer og missoppfatninger, bør du holde deg til sakens kjerne. Nemlig at det ble fremsatt påstander som til de grader er forsøplet av fordommer. Hvis du leser ditt eget innlegg en gang til, vil du kanskje se at det er ditt innlegg som er forsøplet av fordommer mot de som bor sørpå. Å beskylde folk for å "være uvitende om landet sitt", å ha fordommer mot nordnorge fordi de ikke ikke ønsker å flytte nordover blir for dumt. Som du fremstiller det, virker det som om den eneste grunnen til at størsteparten av norges befolning bor rundt Oslofjorden, er at alle går rundt og er lykkelig uvitende om hvor fantastisk flott det er å bo i Nordnorge. Selvfølgelig bor det mange søringer i Bodø som trives godt der. Men hvor mange nordlendinger bor det sørpå, tror du? Har det slått deg at det like gjerne kan være fordi man vet mye om landet sitt, at man ikke ønsker å flytte til Bodø? Det kan være praktiske og familiære årsaker som gjør at folk ikke ønsker å flytte nordover. Det kan også hende at folk rett og slett føler at det finnes bedre alternativer sørpå. Derfor blir det bare så utrolig latterlig når nordlendingene skal trekke frem fordommer, forutintatthet og syting som årsak til at man ikke klarer å få folk til å hive seg rundt og flytte nordover bare fordi en gal minister har bestemt seg for at din arbeidsplass skal flyttes. Argumentasjonen din er på nivå med å kalle alle som ikke ønsker å flytte til Afrika om arbeidsplassen blir flyttet dit, for rasister. Hvis du ikke evner å se det, må jeg bare melde pass.
  7. Dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt. Jeg har bodd i nordnorge i 4 år, og har "hatt mitt virke" i vår nordlige landsdel i til sammen 7 år. Jeg synes Nordnorge er vår desidert flotteste landsdel, men det betyr ikke at jeg kunne tenke meg å flytte 100 mil nordover med kone og barn når det finnes alternativer hvor jeg fremdeles kan bo i nærheten av øvrig familie. De menneskene i Norge som sitter med den formen for luftfartskompetanse som LT har behov for (fortsrinnsvis folk med bakgrunn fra forsvaret eller sivile flyselskaper) er nok mer enn gjennomsnittlig klar over at det finnes liv nord for Skedsmokorset. Jeg vil anta at de fleste av dem har langt bedre kjennskap lil vårt langstrakte land, og har færre fordommer mot andre landsdeler enn det du viser i ditt "partsinnlegg", Furuhatt. Det er bare å innse det: Flyttingen av LT til Bodø er en flopp. Man kan ikke tvinge folk til å flytte. Selv om Victor Nordman og politikerne i nordnorge mer enn gjerne ville ha gjort det.
  8. Din dysleksi gir deg tydeligvis mye moro i hverdagen.
  9. Tror kanskje du tenker litt svart/hvitt her, Roald. Det hele startet med at de gikk gjennom glidebanen og lå litt for høyt. Derfor hadde de høy sinkrate i utgangspunktet. Idet Autopiloten catchet glidebanen, falt denne ut, og det ble ikke vist noen flagg. I tillegg viste Flight Mode indikatoren knyttet til autopliotsystemet at glidebanen fremdeles var "captured" ("GS" i grønt) selv om det ikke var noen glidebane som autopiloten kunne henge seg på lenger. Med denne høye sinkraten (som pilotene ikke var klar over, antakeligvis fordi de brukte noen sekunder på å lure på hva f@en som skjedde), bestemte de seg for å fortsette LLZ approach. Når man så hadde funnet ut hva som skjedde, bestemte de seg for å fortsette på en LLZ approach. Da var de allerede under glidebanen, og med en for høy sinkrate. Hovedessensen i rapporten er at når noe uforutsett skjer når man har kommet såpass nærme rullebanen (og bakken, ikke minst), skal man gjøre en go-around. Det vil alltid ta litt tid å "samle" den informasjonen som trengs for å konvertere en ILS-approach til en LLZ-approach undervegs. Når der i tillegg kommer utydelige signaler om hva som er i ferd med å skje (ingen flags, AP tilsynelatende fremdeles i capture mode, etc) tar det også lenger tid å identifisere problemet. Da har man liten tid igjen til å etablere seg på en stabilisert LLZ-innflygning.
  10. Men den der må nok sees litt i sammenheng med at Rygges kommunepolitikere hater Moss som pesten. Motstanden mor kommunesammenslåing og samarbeid for øvrig er rimelig stor. Rygges kommunepolitikere ble faktisk snurt da det for første gang ble indikert at at flyplassen skulle ha noe annet navn enn bare "Rygge". At flyplassen skulle ha navn etter nærmeste by, og at Rygge ikke ble definert som by, falt ryggepolitikerne tungt for brystet. Enda verre var det at Moss var "by nok" for lufthavnnavnet. Da er det bedre med Oslo Lufthavn Rygge enn at Moss skal få navnet sitt på flyplassen. Jeg foreslår Moss (nærmeste by) Lufthavn Halmstad (stedet flyplassen ligger)...
  11. Kenneth: Det er én ting du glemmer (blant mange): Rygge er ikke avhengig av trafikk fra Vestfold. Like lite som Torp er avhengig av trafikk fra Østfold. Rygge ligger nærmere Oslo enn Torp gjør, og dermed kommer Rygge til å trekke flere Pax fra Osloområdet enn Torp til de rutene som flys fra begge steder. Og ruter til de største plassene i Norge og Europa blir et uansett. (BGO, TRD, CPH, LON +++) Torp vil uansett bestå, uavhengig av hva som skjer med Rygge. Skavsta spiller ingen rolle i forholdet mellom Torp og Rygge. Om man klarer å hanke inn en og annen svensk passasjer til Rygge er jo det fint, men med både Göteborg og Karlstad i rimelig nærhet, vil knapt nok noen svensker regne Rygge for "sin" hovedflyplass. Man kan diskutere så fillene fyker om hvilke flyselskap som vil og ikke vil etablere seg på Rygge, og om hvor mye eller hvor lite en deicingbil eller en baggasjetralle koster. Men ett faktum står klart uansett: Det er et marked på Rygge. Og i god kapitalistisk ånd vil ethvert marked som bare "ligger der" bli betjent på den ene eller andre måten før eller siden. Jeg tror at selv SAS kommer som et minimum til å fly til Rygge fra CPH. SAS har ingen ting å tjene på å holde "ryggemarkedet" ute fra sitt nettverk. Selvfølgelig stritter de imot i det lengste, men når RSL er en realitet, vil det ligge et marked der som noen kommer til å betjene før eller siden. Det vil da være idioti av SAS å holde seg selv utenfor dette markedet. SAS er redd for lekkasjer fra OSL, og det med rette. Men det er bedre at SAS flyr "sine" passasjerer fra Rygge enn at andre gjør det. Hvor lang tid det tar før SAS skjønner dette selv, gjenstår jo å se. Men med SAS og SAS Braathens' nye "Low Cost -profil" skal listen i alle fall ligge mye lavere for dette nå enn det gjorde for kun kort tid siden. For øvrig er mellom 3,5 og 4,5 millioner kroner for en deiceingbil et piss i havet i denne sammenhengen. Forsinkelser på grunn av dårlig deiceingkapasitet koster mye mer. Det er dyrt å drive flyselskap.
  12. Mitt forslag: [color:"red"]NSC[/color] Den tror jeg hadde vært kul. Hvis ikke denne vinner, synes jeg Stig Harald sin er den beste så langt.
  13. Og så må det ganges med den ukjente konstanten "f".
  14. Vi kan jo sjekke: Oslo ligger på ca. 60 grader, og Tromsø ligger på ca 69 grader. Det er 9 grader forskjell. 9g x 60NM/g = 540NM. 540NM * 1,852km/NM = 1000KM. Hundre mil i luftlinje skulle stemme ganske bra, det.
×
×
  • Opprett ny...