Jump to content

Olav M. Rønningen

Members
  • Content Count

    635
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Olav M. Rønningen

  • Birthday 12/25/1956

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Takk for sist, Bjørn Olav, det var hyggelig! Er ikke ofte her inne jeg heller lenger, morsomt at det skulle sammenfalle med din tilbakekomst. :grin:
  2. Hei, Geir. Det var ikke på noen måte meningen å fornærme deg. Dette med utnevnelsen av 'månedens utsagn' var fra min side generelt og litt humoristisk ment sett i relasjon til den pågående JSF tråden her, men jeg ser at det kanskje kunne misforstås. Jeg ber om unnskyldning hvis du oppfattet meg som utilbørlig overfor deg.
  3. God kveld. Jeg tror også at JSF er det beste kamplyet i denne sammenhengen, men også kanskje det dyreste? Jeg mener at jeg har hørt at Obama administrasjonen har satt ned noen statlige utvalg, hvorav ett av dem har foreslått å kutte kraftig/legge ned JSF programmet. Dette som et ledd i et større militært budsjettkutt. Hvis dette stemmer, og hvis det skulle skje at JSF programmet blir lagt ned, hva da med alle de millionene som prosjektets kunder allerede har lagt ned i JSF programmet? Det er vel kanskje ikke sikkert at dette blir et reelt scenario, men det er uansett litt interessant. Noen som vet?
  4. Som jeg allerede har antydet - jeg påberoper meg ikke noe som helst kunnskap eller sterke meninger hverken for eller i mot kampflyprosjektet. Jeg diskuterer her kun takt og tone i forumdiskusjoner som denne. Da jeg ble 'medlem' her på forumet i 1999 var det faktisk mulig å delta i lange, gode, kunnskapsrike og ikke minst vennlige diskusjoner relatert til aviation. Savner det. Ha det!
  5. Så, så. Hvis du finner frem forstørrelsesglasset og virkelig leser det jeg har skrevet så vil du kanskje klare å snappe opp at jeg ikke påberoper meg noe som helst innside kunnskap om kampflyavtalen - for det har jeg faktisk ikke utover det som man kan lese seg til på nettet. Føl deg gjerne truffet, men det er faktisk forumholdninger, eller mangel på slike, jeg kommenterer i denne tråden.
  6. (QUOTE)Ikke sikkert at alle skal vite alt her i verden vet du :-) (QUOTE) Det får være månedens utsagn.. Man skal ikke undervurdere kunnskapsnivået til andre 'motdebattanter', hverken her eller andre plasser.
  7. Jeg vil da anta at det er mange flere enn undertegnede som godt kunne tenkt seg en litt mer dyptgående innføring i Herr Furuhatt's åpenbart allvitende kunnskap om JSF-saken. Vi andre dødelige som knapt hverken følger med i verden eller bryr oss særlig mye om hvor og hvordan skattepengene våre brukes er overmodne for en kildenær innføring i dette skoleeksempel på en perfekt anskaffelse. På forhånd takk! Popkorn maskinen er satt i standby.
  8. Selvsagt er det flott at alle kunne spasere fra buklandingen, men fra et flyhistorisk synspunkt er det faktisk også utrolig trist når slike veteranmaskiner går i bakken. Det utrolig triste mhp selve flymaskinen utelater selvsagt ikke det utrolig hyggelige at alle ombord nesten kom uskadet fra dette. Og, det gjenstår faktisk å se om denne maskinen virkelig kommer på vingene igjen, men jeg håper jo at den gjør det.
  9. Det er mulig dette har vært dekket her tidligere, men jeg fant det ihvertfall ikke. Utrolig trist sak! :cry:
  10. Fløy Amsterdam - Vancouver t/r med KLM og MD-11 for to år siden. Har absolutt ikke noe å utsette på den turen. Flyet hadde helt nye seter, rent og pent, rimelig god plass, god mat og service. Underholdningsanlegget var ennå ikke skiftet ut til in seat skjermer, men jeg fikk til svar når jeg spurte at KLM var i ferd med å oppgradere samtlige MD-11 maskiner på det området også. Jeg planlegger om ikke så veldig lenge å ta samme turen om igjen, og det blir avgjort KLM da også. Anbefales herved! At trådstarter i utgangspunktet synes noe skeptisk til skranglekassa MD-11 høres mer 'flyskrekkrelatert' ut enn fly-innsiktsfullt ut. Uten sammenligning forøvrig: en av de mest behagelige maskinene jeg flyr er faktisk DC-3 bygget under WWII, men det går sakte og er uten digital underholdning og flyr heller ikke på Canada....
  11. Godt Nyttår! Ble en smule overrasket da jeg i dag kom over denne artikkelen i desember utgaven av Flight International. For all del, vi sliter vel alle med å glemme litt sånn grunnleggende ting fra tid til annen, men kunnskapen om flyets aerodynamikk burde ihvertfall være solid lagret i enhver pilots minne........
  12. Ok, takk for oppdateringen . Jeg liker F22, tøft fly, trist å høre at det gikk ett i bakken og at piloten omkom.
  13. Er det ikke andre gangen dette skjer med F22 da, og jeg som faktisk trodde at Raptor prosjektet var stoppet? Og så har vi jo i tillegg denne Joint Strike Fighteren da som stadig setter nye 'prisrekorder', man er vel passert milliarden pr. fly nå? Jeg synes selvsagt synd på de som jobber og sliter i disse prosjektene (og spesielt i disse finanskriser), men kan ikke helt si det samme om de av kundene som fortsatt tror de gjør en kjempehandel. Det er ettehvert en stiv pris på disse produktene. Det er synd, for noen av disse er visstnok teoretisk sett gode fly.........
  14. F35 har så vidt jeg vet nylig vært gjennom den virkelige lydmuren også' date=' til og med med opptrukket understell. Det er jo lovende! [/quote'] Hahaha! Lurer på hvordan hjulene ser ut dersom de ikke blir trukket opp under mach 1+ påkjenning:D _____________________________ Hjulene hadde vel kanskje tålt det, det hadde nok vært luftmotstanden som vile blitt det største problemet her. Og bare for å avklare: det med opptrukket understell var jo selvsagt bare ironisk ment....
×
×
  • Create New...