Gå til innhold

Kjell-Erik_Aarsheim

Members
  • Innholdsteller

    203
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Kjell-Erik_Aarsheim

  • Bursdag 04. okt. 1976

Kjell-Erik_Aarsheim's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Etter noen timer i Prepar3D v4 må jeg vel bare konkludere med at denne versjonen overgikk alt hva jeg hadde håpet og forventet. Etter å ha slitt med konstante OOM "pling" på alle langturer, hjerte i halsen mtp om vi i det hele tatt fikk lande eller CTD, merkelige crash, rare feil og tidvis dårlig framerate, så har P4D snudd alt dette på hodet. Borte er alle OOM, alle CTD, alle merkverdigheter etc. Det hele bare flyter - og det flyter godt. Selv på EHAM i overskyet vær og med heftig lavt skydekke, så flyter alt med 30fps....ingen lag's, ikke noe stuttering.....og med 32GB ram og ingen fare for å fylle VAS'en med det første kan man dra på med både textures og "eyecandy" som gjør verden "as real as it gets" fra kontorstolen hjemme ;D - Eneste jeg venter på nå er ORBX Global Vector og PDMG 737 NGX.......- Har her samlet sammen et lite utdrag bilder fra mine første turer med Prepar 3D v4. Takeoff med PMDG 747 QOTSII fra Værnes lufthavn (Aerosoft Værnes v2) Amsterdam/EHAM by Night Over skyene er det som regel fint vær, men under skydekke derimot er saken en helt annen. Regnvær på innflyvingen til Chang airport, Singapore Er ikke alltid det er sol og fint vær i Karbien heller..... Her innflyving til TNCM i lavt og ganske tett skydekke. Andre ganger derimot er været i Karbien helt topp. Her PMDG 747 QOTSII på vei til TNCM, en MNOLO transition til ULUBA1 STAR.... PDMG 777 på vei ut fra Gardermoen og norsk luftrom, MASE6B SID A2A Simulations Comanche 250 i fint driv ut fra Schipol Amsterdam Pushback gate D49, Schipol Amsterdam
  2. En ting som slår meg etter å ha fulgt med i nyhetene de siste årene når det har skjedd tragiske flyulykker er hvorfor man i 2015 fremdeles er så utrolig avhengig av å finne disse "sorte" boksene. Med dagens teknologi og satelittdekning over hele kloden, WIFI på flyene etc, burde det jo vært teoretisk og teknologisk mulig å faktisk backe opp disse boksene eller iallefall de mest kritiske data fra CVR og ferdskriveren til "skyen" slik at når uhellet først er ute så har man data online umiddelbart selv uten å fysisk finne disse boksene. Ref dette flyet fra Malaysian som bare "forsvant" og som trolig aldri vil bli funnet. Disse online-data kunne vært laget slik at de automatisk ble slettet når flyet var bekreftet landet. I dag lagrer vel CVR kun voice, men hvorfor lagres ikke også visuelt bilde? Ville ikke det også gjort analyse enklere når man ikke bare skulle tolke lyder, men faktisk kan SE hva som har skjedd. Det virker så 1960 liksom å skulle være avhengig av å finne vrak og vrakdeler, helst intakt for å kunne gi svar.
  3. Foreligger det ikke allerede en slik regel i USA om at det alltid skal være to i cockpit, og dersom en av pilotene skal ut, må en av det øvrige crewet inn, slik at det aldri er kun EN i cockpit? Isåfall hvorfor er ikke dette et krav i Europa? Denne låsefunksjonen er jo litt urovekkende på den måten at dersom en av pilotene går ut på toalettet, og den andre f.eks får et illebefinnende, så kommer jo ingen inn og kan hjelpe vedkommende heller. Må være utrolig bittert som kaptein/styrman å stå utenfor cockpit og se maskinen styrte fordi man ikke kommer inn pga låst dør. Greit det finnes en kode som besetningen kan bruke, men når den igjen kan overstyres med en LOCK slik at den heller ikke virker, så kan slike tragiske ting skje. Hva om de laget en funksjon ala Pilot Response systemet slik at denne override-lock'en som kan settes på slik at selv ikke besetningen kan låse opp, må holdes aktiv ved at pilotene må reaktivere den hvert 15 min f.eks. Da kan døren holdes låst og besetningen bruke koden som vanlig. Dersom pilotene ser behov for å overstyre koden slik at INGEN kommer inn, så kan de det (og så lenge de vil), men da må de respondere på et varsel hvert 15 min for å opprettholde den. Hvis ikke slår systemet tilbake slik at koden igjen virker. Da vil iallefall cockpiten alltid kunne bli tilgjengelig innen 15min dersom piloten(e) skulle være bevistløse eller få illebefinnende, uansett. Det vil fremdeles ikke kunne hindre bevisste handlinger som det nå ser ut til at dette er, men kombinert med krav til antall i cockpit, så ville det gjort det betydelig tryggere.
  4. Etter at jeg nylig dro VISA'en og handlet inn PMDG's oppdatering til den fantastiske 777-200, nemlig storebror 777-300, måtte jeg jo også legge ut på en prøvetur for å teste den litt. Må si jeg liker dette flyet utrolig godt. Det er utrolig bra simulert og det håndflyr bra også! Rett og slett en maskin som innbyr til flyglede. Blir nok en laaang stund til denne parkeres i hangaren. Den første flyturen ble planlagt på også nyinnkjøpte PFPX med TopCat og jeg hentet inn et scenery jeg ikke har brukt på en stund. St. Maarten og Princess Julianna Airport. Departure gikk fra KJFK for å ikke få alt for laaaang tid i cockpit..... - OK, her er noen screenshots fra turen! Etter et lengre opphold på GATE32, innlasting av passasjerer og baggasje, setter UAE2912 kursen for St. Maarten, Princess Julianna's Airport, TNCM, med 312 sjeler ombord. V1, Rotate og vi har en 10min forsinket takeoff fra KJFK, RW4R, BETTY3 departure. SID'en går i en 240 graders bue og setter kursen sørover, rett mot sola, og passerer delvis over KJFK igjen Up, Up, Up we go.... stigningen flater ut på FL350 og vi har nådd cruise høyde for den litt over 3 timer lange turen til de Nederlandske Antillene. Drøye 3 timer senere, har vi St. Maarten i sikte, TNCM ligger rett forut, men noe sier meg at vi kommer inn en smule for høyt Måtte sende ut en missed approach her og foreta en GA etter at jeg kom litt feil i høyden og følte at et landingsforsøk ville være en smule uansvarlig. De 300 passasjerene ville trolig ikke sette pris på et svalestup med en 777-300 Etter en håndflydd GA etter kartene, passerer vi ULUBA1 i 1600fot og gjør klar for et nytt landinsforsøk. Gear down! Rullebane forut.... Igjen er jeg en smule for høyt, men langt fra så ille som isted. En liten reduksjon i thrust og nesa litt ned, så skal vi nok komme inn i glideslope igjen. Er visst en smule off center fra rullebanen også. Last second corrections. Håper virkelig ikke noen på den stranda får hjula i softicen Ladies and gentlemen - Touchdown! - Welcome to Princess Julianna Airport, St. Maarten. Tax'er mot gate Parkert på gate. På tide å laste ut passasjerer og baggasje.
  5. Det stemmer. Har slått av weather-engine i REX og bruker rex kun til å laste texturer. Bruker OPUS til weather-engine og camerastyring. Funker helt problemfritt :-)
  6. Begynner endelig å få ferdig oppsettet av min nye FSX-rigg og tenkte å poste noen ingame screenshots fra en av de første virkelige testflight med alle addons aktivert og takeoff fra ENZV. Addons i bruk er: Opus, Rex, AoN 3.5, NSXII, UTX, Norway Mesh, FTX Global og Aerosoft Stavanger X
  7. Jepp, fant ut the hard way at denne maskina er temmelig avansert og noe helt annet enn NGX og Jumbojet's. Fikk til å starte den opp uten feil på andre forsøk, og tok en kjapp tur til værnes - men fy søren for en lunefull flymaskin. Å få den opp er jo grei skuring etter å ha lest litt i tutorialen og manualen - men å få den ned, og samtidig ned i fart??? Glem det :-) - Sliter fremdeles med stadige GA's på approchene mine grunnet at maskina rett og slett ikke vil ned. Utrolig frustrerende å se rullebanemeterne forsvinne under deg og innse at du nok en gang må ta en runde rund og prøve på nytt.... Men utrolig morro å fly dette flyet også, så jeg skal definitivt øve mer.... og jeg merker jo at det blir bedre og bedre for hver tur :-)
  8. Tenkte bare å poste dette litt artige bildet fra mitt første forsøk på C&D oppstart av BEA J41 Jetstream (PMDG). Er vel ikke så mye annet å si enn: "RTFM!!!! Stupid!" :-)
  9. Er dette en voicepack som er kjøpt, eller fritt tilgjengelig noe sted? Om den er freeware, kunne du henvist meg til hvor denne kan lastes ned, evt. mailet meg en kopi? - Mye artigere når man får slikt på norsk når man flyr i Norge, og hever realismen en par hakk.
  10. Har ingen brukerveiledning, selv har jeg lært det meste jeg kan ved prøving, feiling og litt youtube/tutorials osv. FMC'en på de ulike flyene er også litt forskjellig, så det er ikke helt likt å programmere f.eks en FMC på PMDG sin MD-11 som PMDG sin NGX, eller wilco sin 737. Captain sim har sine små tilpasninger etc. Så det er kanskje lettere å hjelpe deg hvis du sier hvilket fly du sliter med og eksakt hva som er vanskelig - så er jeg sikker på at noen her besitter svar som kan få deg videre :-)
  11. Etter utelukkende å ha flydd NGX'en i det siste, hentet jeg nylig frem den gode gamle dronningen fra hangaren. 747X'en ble satt på en langtur fra Gardermoen til JFK på andre siden av dammen. Like før innflyvning til JFK smalt det brått til og det begynte å brenne i 2'ern - dermed ble det litt action også :-) Fortsatte imidlertid approach mens jeg pumpet brannslukker inn i motoren, og tok en fuel cutoff, og det skal jammen mere til enn litt brann i en motor for å stoppe Queen of the skies - Med tre motorer i aktiv drift ble det en litt vinglete landing, grunnet litt kraftige vindkast på 31L, og skremte passasjerer kunne omsider forlate kabinen, mens dronningen ble tauet inn for en liten visit hos mekanikerene - så får vi se om hun er klar for en retur senere i uka :-) Må si jeg liker 747'en selv om den er noe eldre og ikke fullt så lekkert simulert som NGX'en, for det er morro med litt langtur innimellom, og da kommer NGX'en til kort - men gleder meg villt til PMDG slipper re-releasen som holder NGX-standardm for ikke å snakke om 777 :-)
  12. Bare gøy med litt pirk - er jo slikt man lærer litt av og forbedrer til neste gang, men ser dessverre ikke ut til at alt kan løses. GSX håndterer ikke pushback 100% korrect ift til hvordan ting er på ENGM og kjører left/right på alle gates. AES derimot håndterer push her 100% correkt og pusher til helt korrekt posisisjon for enginestart. Dette skyldes nok at ENGM er et Aerosoft-addon (hos meg) og spesiellaget med support for AES, mens GSX er generisk og bruker AFCAD-filer og FSX sine configs. Nettopp dette gjør jo at man på engm må tilpasse hver gate med GSX og fortelle at det faktisk er JETWAY der osv, hvis ikke dukker GSX opp med airstairs siden ENGM sin adfcad spesifiserer at det IKKE er jetway der (fordi denne er en del av scenery og ikke FSX)... Med litt tilpassninger fungerer GSX og AES fint sammen, men man får ikke 100% reality med noen av dem.... Men heretter får jeg vel la AES håndtere push på ENGM for å slippe ukorrekt svingpush i neste Video :-)
  13. Ser at GSX i sin nyeste update har fått enda flere config-valg ift config av gate, og man kan her sette opp at man kun skal ha loader bak og ikke forran f.eks. Dessverre ser det noe bugget ut, for selv om man velger NONE på loader forran, så triller et tog med bagger opp forran luka hvor det ikke er noen loader, og forlanger at luka skal åpnes.... og det ser unektelig teit ut med bagger som bare står der og ikke lastes - da vil jeg heller ha to loadere - men skal melde denne bug'en til devs, så kanskje det rettes opp - er jo ingen vits å velge none på loader forran dersom baggene kommer likevel :-) Videre ser det ut til at man kan hindre to catering-trucks ved å endre airplane config og fjerne en dør, funker kanskje på cargo også - men dette blir jo permanent for selve flyet, og da vil jo dette gjelde på andre flyplasser også, og da er det plutselig ikke det som er realistisk der.... Ser ut som man må svelge noen kameler ift til 100% reality. Men synes uansett FSX blir mye mye morsommere med slikt enn kun cockpit-prep - setter liksom litt ramme på feeling på det hele :-)
  14. Hehe, blinkende beacon kan jeg nok fikse (my bad - den skal vel kun på når man skal begynne å pushe), men det er dessverre ikke noen options i GSX (iallefall ikke som jeg har funnet) til å konfigurere antall lastebånd man skal bruke - det dukker opp to så lenge flyet har to cargo-dører, og det samme for catering. I motsetning til ASE bruker GSX flyets config direkte, så her er det ikke like lett å si at den kun skal bruke fremre/bakre cargo-luke etc. På ASE kan man derimot si at kun bakre cargo-dør er i bruk på den flytypen osv (men ASE sine modeller er ikke like fine som GSX, og de har heller ikke eye-candy som faktiske kofferter på lastebåndet osv) Liveries på Catering osv er derimot noe man kan fikse og via konfig-filer styre, men usikker om man kan styre dette opp mot hvilken livery man har på flymodellen. Tror nok mere den baserer seg på icao-koden til flyplassen. GSX har imidlertid støtte for individuell konfig av parking-space, så man kan kanskje lure til noe her, og bruke en gitt parking på SAS og en annen på NAX...(eller kreativ bruk av låste configfiler som enkelt kan aktiveres før man starter en NAX-flight etc) Vedr svingpush så gir GSX kun valget LEFT/RIGHT og den følger således AFCAD-fila (Husker ikke hvordan ASE funker her - men kan jo enkelt teste dette).... har bare testet den på ENGM foreløpig, så hvorvidt GSX alltid bruker svingpush eller om man også får andre valg vet jeg ikke....Isåfall er det vel AFCAD'en som styrer hvordan push'en skal foregå for de ulike gates?? Du har nok rett i at dette ikke er 100% reallife, men p.t er det iallefall så virkerlighetsnært jeg har fått det. - Men synspunktene dine er interessante (vil jo ha det så reelt som mulig) og jeg skal se om det er mulig å individuelt styre antall beltebånd, livery på catering etc....og går det ikke idag, kan man jo alltids spille inn ønsker for kommende oppgraderinger til devs :-)
×
×
  • Opprett ny...