Gå til innhold

Flysimulator gis bort


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er 100% med på denne idéen. Hva med et forslag til TV2 el. på ny programserie: En gjeng med flightsimentusiaster som ønsker å få simmen operativ i Norge ""

 

Men litt mer seriøst: Om vi får simmen over til Norge er det samme for meg hvor den plasseres med tanke på tilgjengelighet. Det bør være det stedet hvor vi kan ha den og den kan bli vedlikeholdt, om vi har flere alternativer: Der den kan stå mest økonomisk.

 

Men spørsmålet er vel om deler i det hele tatt lønner seg å ha simmen, eller om det bare blir vedlikehold og utskifting av deler, siden den tross alt begynner å bli gammel

 

Får sende tips til Discovery da "". "A flightsim is born" "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Nå tror jeg man skal puste litt gjennom nesen når det gjelder anskaffelse og drifting av en slik simulator. For det første er det helt sikkert en svært god grunn til at den gies bort, hadde man fått noe for den hadde den blitt solgt. Glem demontering og transport, dette er peanuts i forhold til hva som venter når den skal monteres og driftes. Gammel sim teknologi koster penger. Både å reparere og å holde vedlike. Og uansett alder krever en simulator mye vedlikehold og ting ryker til stadighet(dette er ikke noe jeg tror, jeg snakker av erfaring). Simulatoren jeg bruker i jobbsammenheng er relativt ny (3 år gammel), men har 8 mann fast ansatt som ikke gjør annet enn å skru. På grunn av kostnadsnivået eies og driftes den av 4 nasjoner (Norge, Danmark, Tyskland og Nederland). Ingen av disse nasjonene tar seg RÅD til å drive en simulator alene på grunn av kostnader. Jeg sitter her på jobben sammen med en kollega som har arbeidet 3 år ved simmen som flyger/instruktør. Han forteller at prisen ligger rundt 10.000,- pr.flytime. Og husk at dette er en ny simulator som tross alt krever en del mindre vedlikehold/rep. enn den som omtales her. En slik sak som dette krever også egen hall med klimakontroll, datarom, teknisk rom, og kontrollrom. Men jeg skal ikke ta motet fra noen, så lykke til og stå på, simulator kan være veldig moro! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det tippet helt for folk her? hehe .. Å få den hit er jo en ting... men laaangt fra billig. Bare fortolle noe med en slik verdi er jo noe sinnsyke summer.

 

Og drift? Å dive en slik er en stooor post på budsjettet til sas og braahtens. Og de driver med flere titalls stillinger. Og dette skal nå dere da klare..

 

IKKE vondt ment på noen måte, men prøv å tenk realistisk før dere gleder dere for mye. Må være en eller annen fagmann i dette forumet som faktisk kan si hva det koster.

 

Og en slik simulator krever en hall, og en rom fullt av datar som driver den. Som skal forøvrig skal være veldig godkjent av mange anstalter før drift.

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hadde vært meget spennende å fått en slik simulator over til Norge, hvor vi "amatører" kunne brukt denne.

 

Når det gjelder de "gamle" datamaskinene som kontrollerer denne simulatoren, tror jeg det er noen DEC (Digital Equipment Company) maskiner, utifra bildene på forsiden å domme. Stemmer dette Dag Johnsen? I så fall har jeg endel kompetanse på de maskinene, og jeg stiller mer enn gjerne opp for å jobbe med denne simulatoren, hvis vi får den til Norge.

 

Mvh,

Thomas.

(Som liker gamle datamaskiner fra 70-tallet..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte for å få litt penger på er jo å ha en innsamlingsaksjon her på flightsim.no, men hvor mye har folk her mulighet til å bidra med? Man trenger jo en god del penger.

 

En annen måte er jo å selge lodd. Man kan selge lodd fpr inntil 100 000 kr uten å søke om det, men det spørs om det er noen som gidder å springe land og trand for å få solgt lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Initiativ!

Har fulgt Project Magneta en stund og drømmer selv om en FMC, men har insett at dette er enfryktlig dyr hobby, Men hvis man er flere "nutty" enthsiaster kan det meste gå an!

 

En 707 FMC selges nå... Detaljer om drift og vedlikehold av en slik:

 

www.pilotmarket.com/category/Flight_Simulators/223/304

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte på; kan ikke noen ta kontakt emd f.eks TV2, VG eller lignende, og høre om de kan skaffe litt PR rundt dette, evnt sponsing eller lignende? Dette kan jo være et spennende prosjekt/konsept for de og!?

Man må jo bare prøve seg frem! Jeg kan gjerne påta meg den oppgaven dersom det er ønskelig...

 

Dag: hva tenker du om dette med og kontakte diverse nyhetssteder? Jeg tenker på å sende en mail til boarding.no i første omgang. Vi kan jo til å med få penger for slike tips, og dette kunne gå til innsamlingen til simulatoren. Iallefall hvis jeg fikk penger for et slikt tips ville det gått rett til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hadde vært meget spennende å fått en slik simulator over til Norge, hvor vi "amatører" kunne brukt denne.

 

Når det gjelder de "gamle" datamaskinene som kontrollerer denne simulatoren, tror jeg det er noen DEC (Digital Equipment Company) maskiner, utifra bildene på forsiden å domme. Stemmer dette Dag Johnsen? I så fall har jeg endel kompetanse på de maskinene, og jeg stiller mer enn gjerne opp for å jobbe med denne simulatoren, hvis vi får den til Norge.

 

Mvh,

Thomas.

(Som liker gamle datamaskiner fra 70-tallet..)

 

DEC-maskiner er omtrent det eneste store som finnes på denne tiden, så jeg vil også anta det - en av de senere PDP-maskinene kanskje (?) - og for å si det sånn, er ikke det noe særlig tess i dag.

 

Din hjemmedatamaskin er kanskje fem tusen ganger så rask, og jeg tror heller ikke DEC-deler er veldig vanlige lengre... nei, denne simulatoren burde vel kanskje fraktes til Berkeley.

 

Hilsen Magnus

(Som også liker gamle datamaskiner fra 70-tallet - på gode dager) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at folk tar initiativ, og er engasjerte, men som andre har nevnt så må man også være realistiske.

 

Men hvis man skal begynne å kontakte diverse steder, skal vi ikke prøve å gjøre noe organisert, og bli enige om hva vi skal gjøre, hvem vi evnt skal kontakte, og hvem som skal gjøre det?

Blir litt dumt hvis mange enkeltpersoner sender mailer hit og dit, hvis "fellesskapet" blir enige om noe annet liksom?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte for å få litt penger på er jo å ha en innsamlingsaksjon her på flightsim.no, men hvor mye har folk her mulighet til å bidra med? Man trenger jo en god del

 

Når man med nød og neppe klarte i overkant av 20.000 (?) på forrige redningsaksjon for hele siten her, så er det nok ikke særlig realistisk at man får inn det 10-dobbelte til noe slikt.

 

Dag: Hvor fikk du høre om denne simulatoren?

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare litt...

 

Det jeg ønsket med dette var i grunn å få dere til å "spre ryktet" til skoler, museer eller andre institusjoner som kan ha lyst på en slik sak, og kan få det finansiert på en eller annen måte. Vi som gruppe her har ingen mulighet til å klare en slik operasjon om (om ingen vinner i lotto da). Om en skole e.l. fikk denne er jo selvfølgelig ønsket at den blir gjort tilgjengelig for oss "simmere" på kveldstid/helger e.l.

 

Jeg er klar over at en slik flytteoperasjon koster mye penger, og likeså driften. Når noen nevner tusenvis av kroner i timen tror jeg ikke det blir riktig når man ikke trenger tenke på lønn til de personene som drifter den.... Å kutte hydraulikken er også en løsning som vil spare både frakt og driftsutgifter.

 

Jeg fikk forresten akkurat beskjed om at tanken er luftet med en skole, og at de faktisk tente på ideen. De vil diskutere dette nærmere i morgen.

 

Men dette har vært en god diskusjon med mange flotte innspill. Vi får bare håpe at det faktisk lar seg gjøre å ta den hit til landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel om museet vil holde de kostnadene for å drive simulatoren, da ..

Greit nok at de kanskje kan ha den stående der, men at de vil stille strøm, driftskostnader og annet vedlikehold til disposisjon, for de vanlige 50-60-70 kronene det koster per person å komme inn på museet, tviler jeg på ..

 

Akk .. hadde man bare vært sønn av en som hadde arslet fullt av penger ""

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man MÅ ha fagfolk til å vedlikeholde den, hvorfor det? Det er et hydraulikk aggregat, noen hydraulikk stempel, en del elektronikk og automatikk, og en gammel datamaskin, samt noe avionikk.. En person som er utdannet automatikkmekaniker f.eks har nok kompetanse til å skru på denne simulatoren i stor grad.. Vi må ikke leie inn flyteknikere, mange av medlemmene her har kompetanse nok til å skru på denne, og få den til å virke.. Så lenge dokumentasjonen er i orden da.. En automatikkmekaniker, en som har greie på eldre datamaskiner og en som har greie på litt avionikk og elektronikk er egentlig alt vi trenger..

 

Jeg tviler på at den vil bli like dyr å drifte som en 3år gammel simm som Braathens bruker til "seriøse" ting.. Selv om den er gammel, så trenger den ikke å bli så utrolig dyr.. Den vil nok heller ikke få like hard bruk som en av Braathens sine simulatorer..

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy: Det de mener her er er nok at vi kan få gjort en avtale med museumet om at vi får bruke simmen etter stenge tid. Og for at museeumet kan ha nytte va denne så kunne jo en tanke være at noen herfra er der og driver simmulatoren mens det er åpent på museeumet og at da kan besøkende folk få prøvd den med en anen som driver med simmen. De har jo 2 simmulatorer her på luftfarts museeumet her i Bodø. Og på den ene tar de 190 kr for en tur som varer på ca.10min? og dette støtter driften av simmulatoren. (F16). greit: her er det ikke slik at du skal styre flyet skikkelig hellr men uansett. Og siden dette er mye bedre så kan vi sikkert ta mye mer for hver tur. og da kan vi simmere fly gratis på kvelden som en liten "bonus" for at vi har økt besøks tallet for museeumet. Jeg tror nemlig at Luftfarts Museumet vil støtte noe slikt nettopp fordi det vil øke besøks tallet. Og de inntektene vi får på dagtid var beøskende de går til museeumet. tror dette vil bli bra jeg. Men: så komme plassmangel. jeg ser liksom ikke for meg hvor denne simmen kan stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene her begynner jeg å tro at dere virkelig mener dette seriøst.. ""

 

Må samtidig innrømme at tanken er god, men en investering i klassen "flerehundretusen", for ikke å nevne et "astronomisk" driftsbudsjett, medfører at investorer ikke akkurat står i kø. Bli ikke altfor skuffet om ikke dette går i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...