Sondre Aabø Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Nyhet fra VG.no (VG Nett) Et charterfly med 179 nordmenn ombord måtte nødlande på Kypros etter å ha kollidert med en stor fugl, opplyser flyplassmyndighetene i Larnaca. Sånt skjer, det var godt det ente bra da. Siter
Joakim Valkvæ Volle Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Ja, det var bra at det endte bra! Men skal ikke det mer til enn en fugl for å krasje flyet? Siter
knut_ekerum Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Ja, det var bra at det endte bra! Men skal ikke det mer til enn en fugl for å krasje flyet? Når et fly med veldg stor fart treffer en fugl, som har et ganske hardt nebb, så kan de være ganske farlig ja. Men som oftest blir det bare nesen som får skader... Har ihvertfall ikke hørt om noe fly som har styrtet pga fugl. Siter
Krister Bye Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 er ikke bare nebbet som trenger å være hardt for at ting skal skje nei en fugl blir ganske "tung" i en slik fart Siter
Gunbjørn Øfsti Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Nok at en liten fugl,for eksempel dompap flyr inn i motorn kan være nok til å gjøre skade. Rart men sant. Siter
knut_ekerum Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Nok at en liten fugl,for eksempel dompap flyr inn i motorn kan være nok til å gjøre skade. Rart men sant. På jetfly ja, men på propellfly så blir den bare kuttet opp... Siter
michael8210 Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Husker at jeg var med en som jeg kjenner når han hadde vakt som flymek. Det var en fugleflokk som ble sugd inn i ett SAS fly. Det meste av motorene og forparten var dekket av blod! Nokså ekkelt syn det, ja. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Jeg så en gang en dokumentar om utviklingen av Boeing 777. Siden fuglekollisjoner med den svære viften foran i motoren var en bekymring skjøt motorprodusentene døde kyllinger eller hva det nå var inn i en motor som gikk for fullt for å sjekke om den tok skade av det. I saktefilm kunne vi se fuglen bli hakket i småbiter av viften, noe som var litt underholdende. Et annet morsomt innslag var testen av hvor mye de kunne bøye vingen før den knakk. Og det var veldig mye... Siter
Morten Nelson Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Nordmenn charterfly truffet av stor fugl Hmm, merkelig setning dette... Siter
knut_ekerum Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Jeg så en gang en dokumentar om utviklingen av Boeing 777. Siden fuglekollisjoner med den svære viften foran i motoren var en bekymring skjøt motorprodusentene døde kyllinger eller hva det nå var inn i en motor som gikk for fullt for å sjekke om den tok skade av det. I saktefilm kunne vi se fuglen bli hakket i småbiter av viften, noe som var litt underholdende. Et annet morsomt innslag var testen av hvor mye de kunne bøye vingen før den knakk. Og det var veldig mye... Det var faktisk ikke døde kyllinger, men frosne kalkuner! Jeg mener det var det. Hvis ikke, så var det ihvertfall det de brukte i dokumentaren om 747-400 Siter
Øyvind Hansen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Du har helt sikkert rett, det er lenge siden jeg så det programmet. Frosne kalkuner er jo en enda hardere test. Siter
Gjest Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Lurer på hva passasjerene følte da de fikk høre at de "krasjet" med en fuggel, LOL. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Stemmer bra at det ikke skal så veldig mye mere til enn en fugl for å ta ned et fly... Luftforsvaret har mange eksempler på dette. Mener å huske at det var kollisjon med ei måke som førte til at "712" styrtet i havet utenfor Bodø i 2001... For noen år tilbake, kolliderte en USAF AWACS med en flokk gjess i Alaska, noe som førte til at den store maskinen gikk i bakken, alle ombord omkom. Siter
Arne Brynildsen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Men skal ikke det mer til enn en fugl for å krasje flyet? Min gamle skolelærer lærte meg at den energi et legeme har ved en bråstopp er m*v*v/2 dvs. (massen * kvadratet av hastigheten)/2. En spurv på 50 gram som treffer et fly i 360 km/t (100 meter/sek) vil dermed treffe med en energi lik (0,05 * 100*100)/2 = 250 dvs. tilsvarende en kraft på et kvart tonn! Tenk dere en svane ...... Heldigvis er det få fugler i de høyder hvor flyhastighetene er langt høyere enn 360 km/t. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Lurer på hva passasjerene følte da de fikk høre at de "krasjet" med en fuggel, LOL. tviler sterkt på at dem lo... Burde iallfall holde deg for god til å slenge på en LOL i en slik sammenheng... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Det var faktisk ikke døde kyllinger, men frosne kalkuner! Jeg mener det var det. Hvis ikke, så var det ihvertfall det de brukte i dokumentaren om 747-400 *Host*Bullshit!*Host* En frossen kalkun ville laget hakkemat av enhver jetmotor... Blir omtrent som å skyte en murstein inn i motoren det... Testene de har gjort er gjort med tinte(!) fugler i varierende størrelser, så både kyllinger og kalkuner har nok ofret seg til fordel for utprøving av jetmotorer. ...men i frossen tilstand så ville nok fuglen vært mer hel enn motoren etterpå... Siter
Lars K. Rønes Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Det var nok ikke frosne fugler nei... Så den dokumentaren selv, og motoren ble faktisk ødelagt i forsøket... Flere blad løsnet... Lars Siter
Gunbjørn Øfsti Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Samme det vel,underholdene må det ihvertfall ha vært Hørte dere forresten om de bøndene i USA som skulle slakte høner,men som fant ut at det tok for lang tid? De fant på no smart, fliskutter Det er fakta. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 En fugl er sjelden nok til å få et fly i bakken, men det har skjedd. Jeg har selv fått fugl i propellen. Det var på en C172 på vei ifra Skien til Gardermoen. I brøkdelen av et sekund skimtet jeg fugler foran flyet men det virket som om det ene gikk akuratt på siden av flykroppen og under vingen mens den andre gikk under flyet. Men når jeg kom til gardermoen lurte bakkemannskapene på hvem jeg hadde drept. Da var det en masse blodsøl på flykroppen. Tydelig at fuglen hadde gått i propellen og blitt hakkemat. Det er igrunn ingen morsomm opplevelse og treffe på fugler der oppe. Du ser dem ikke før 1, maks 2 sekunder før "impact" og dem kommer i en jævlig fart imot deg uten at du rekker å tenke noe særlig, og langt mindre styre unna før det smeller. Heldigvis flyr jeg foreløbig fly hvor frontruten er beskyttet av en roterende kniv som tar knekken på det meste. Men til sommeren når det blir multi flyging har jeg ikke lengre den beskyttelsen og et impact kan nok få alvorligere følger da er jeg redd. Det var forresten en 767 som kolliderte med en fugl, og det ble hull helt inn i kabinen slik at kapteinen fikk fuglen i beinet. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Mener å huske at jeg leste et eller annet sted om en Thunderjet, som traff ei måke ved Ferderfyr (i ytre oslo fjor), hvor Wingman'en hans ikke skjønnte hva som skjedde og rapporterte til tårnet at han ikke var sikker på hva som hadde skjedd, men at det så ut som om han hadde eksplodert inne i cockpiten. Det han da så var restene etter måka etter at den hadde gått igjennom canopy'en... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 15. april 2003 Skrevet 15. april 2003 Det var faktisk ikke døde kyllinger, men frosne kalkuner! Jeg mener det var det. Hvis ikke, så var det ihvertfall det de brukte i dokumentaren om 747-400 Dette med frosne høns er en gaaaaammel historie. For interesserte står det litt om det her http://www.snopes.com/science/cannon.htm CFM Siter
Håkon Helgesen Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Hvis dere husker for en stund tilbake det helikopteret som måtte nødlande på en lastebåt, så var det en mutter som hadde truffet et rotorblad. I ettertid har jeg blitt fortalt at om du kaster opp en isoporkopp i rotoren når det går (er ikke sikker på hastigheten) for fullt vil du rive et stort hull i rotorbladet. Dette ble fortalt av en mekaniker på Sola. Det er delikate ting seg du......... Siter
john lysebraate Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Det var bror av Rolf Kirkvaag/Tor Kirkvaag som hadde det ublide møte med en måke.Jeg var på Gardermoen da han landet og det så stygt ut med blod og fjær.Tor ble ikke skadet , men han hadde fløyet uten å ha masken på-så det så stygt ut. Han hadde så langt jeg husker fløyet low level langs kysten fra Sola til Gardermoen.Vi holdt foresten da til i nordre del av den hangaren som senere ble for 333skv, og så charter terminal. Siter
Øystein Eker Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Sivile fly er konstruert for å tåle birdstrikes - også vinduene. Det er nok tinte fugler (simulert flokk) som blir skutt med luftkanon inn i motoren på max turtall. For å bli typegodkjent må motoren ha igjen en viss thrust. Mer dramatisk er det å skyte av fanblader på max turtall og kaste inn bildekk. Kriteriet for typegodkjenning her er at motoren ikke løsner fra motorfester og at det ikke oppstår brann. Det er verre med militære fly. Var hos PPG som lager flyvinduer. De skulle lage cockpitglass til F-15 som tålte birdstrike. Dette ble for dyrt. US air force akseptabel statistikk for tapt fly og tapt pilot er langt høyere enn statistikk for fatal ulykke med birdstrike mot cockpit. Bestillingen ble kansellert. Siter
Tomas Foosnæs Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Hvis dere husker for en stund tilbake det helikopteret som måtte nødlande på en lastebåt, så var det en mutter som hadde truffet et rotorblad. I ettertid har jeg blitt fortalt at om du kaster opp en isoporkopp i rotoren når det går (er ikke sikker på hastigheten) for fullt vil du rive et stort hull i rotorbladet. Dette ble fortalt av en mekaniker på Sola. Det er delikate ting seg du......... Var det ikke en balansevekt som hadde løsnet og traff bladet? Og det med isoporkoppen tror jeg svært lite på. Kommer selvfølgelig ann på størrelsen på rotorbladet da. Siter
Håkon Helgesen Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Riktig det med balansevekta ja, har sett bilde fra det og det ser ut som om det er en trailer som har kjørt over den Klippet fra VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8675894 En balansevekt på 5,5, kilo fallt av ett av hovedrororbladene og traff et annet av rotorbladene med ekstrem hastighet Det med isoporkruset er tilfelle, men vil ikke gjøre så stor skade at det må nødlande, men det gir skader på rotorbladene om du klarer å treffe med det superlette isoporkruset i den sterke vinden fra rotoren. Dette er faktisk referat fra en mekaniker på sola. Jeg er ingen ekspert, og jeg tviler på at du er det heller Thomas. Men tar det for god fisk når en fagmann uttaler seg. Siter
john lysebraate Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Front vinduet på Thunderjeten tålte birdstrike, men denne fuglen hadde truffet et av de små vinduene som er plassert ved siden av dette. Heldigvis hadde piloten visiret nede så den øvre del av ansiktet ble beskyttet mot spruten av glass,blod og fjær. Siter
Håkon Helgesen Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Alikevel, de må være "grapse" å få fugl inn i cockipten i form av suppe og fjær, tenk deg hastigheten da, dæsken. Siter
Seb Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Nordmenn charterfly truffet av stor fugl Hmm, merkelig setning dette... Enig! (Nå er det forresten min tur til å runde 700 poster! ) Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. april 2003 Skrevet 16. april 2003 Det var bror av Rolf Kirkvaag/Tor Kirkvaag som hadde det ublide møte med en måke.Jeg var på Gardermoen da han landet og det så stygt ut med blod og fjær. Det tror jeg på... Men, det er vel enklere å få satt inn glass som tåler en birdstrike i fly som har den oppbygningen som Thunderjet'en og Sabre'en hadde, men de "stål bjelkene" helt foran (ta en titt på dette bildet hvis du ikke skjønner hva jeg mener), enn på fly som F-16 osv. som kun har en "glass-kuppel"... Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel A-10 noe liknende, tror den skal kunne tåle en direkte hit fra en 20mm kule...da burde den vel klare en fugl også... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.