Gå til innhold

South Norway Flyinn - oppsummering


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Dette var morro og være med på, dette er tredje gang jeg er oppe etter at jeg fikk atc student.

Lærte mye av dette, hadde litt problemer til og begynne med og få tre fire små fly avgårde men det løste seg etterhvært.

Håper jeg har lært mye mere til nestegang det er fly inn og da helst i Nord Norge.

All ære til arangsjørene!!!

(Dagali-Fagernes TWR)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.....hmmm?!

Da var dette fly-in`et over, og jeg sitter med en del rare erfaringer. Mest(nesten bare)positive.

1: Opplevde at en del hadde litt problemer med RW-voice, vet ikke hva som gjorde dette.

2: Fikk Go-around på ENGM, dette var det en del som fikk, mer enn normalt tror jeg. Her kan det være været som gjorde en del, siden en oppererer med forskjellig vær på hver enkelt maskin.

Ellers må jeg bare skryte vilt og uhemmet over Dere som påtar det arbeidet det er å arangere et slikt Fly-in.

Jeg bøyer meg i støvet ok kysser Deres tær

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vare et feldig fint flyin. Såg ut til at det var masse ATC nedover i store deler av Europa også. Men dette var gøy, og jeg ble mange erfaringer rikere. Eneste problemet mitt var at jeg hadde problemer med RW som vanlig, for det har jeg alltid. Men jeg prøvde å bytte over til backup-serveren og da gikk altså mye bedre (med unntak av noen problemer med ATISen min når jeg skulle skifte server, men en stor takk til BRA455 for hjelpen).

ET lite sprøsmål, hvordan gikk det med voice-ATISen, ble det noe av den? Fungerte det bra? Kommer flere stasjoner til å ha den på neste flyin?

I vertfall, TUSEN TAKK til arrangøren, dette var alle tiders [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt som ENGM Tower og hadde det veldig morro. Kom fly kontinuelig, og fikk til og med flettet fly på 19R.

quote:

Mark - Rune Bannister:

Fikk Go-around på ENGM, dette var det en del som fikk, mer enn normalt tror jeg.

Husker ikke helt hvorfor du måtte gå rundt, men jeg tror det var to fly jeg måtte be om å gå rundt. Den ene skyltes at en kar krasja, og da vurderte jeg det dit at flyet på finale måtte gå rundt. Den andre gangen ble jeg disconnectet, og når jeg kom inn, var det et fly på rullebanen (han som landet før jeg forsvant), og en over threshold. Han måtte nok gå rundt.

Ellers var det noen som avbrøt på eget initiativ, da de ikke klarte landingen. Tror dette var to til tre stykker. Jeg tror ikke dette antallet er så uvanlig på slike fly'ins.

En annen ting. Selv om jeg hadde masse trafikk, var det nok endel kontrollere som fikk lite eller ingenting. Disse satt nok på småflyplassene. Det er fantastisk kjedelig å sitte en hel kveld, se på all morroa de andre har, og få et fly litt før klokken 23. Det kan derfor være greit å undersøke litt om hvor det kommer til å være trafikk og bemanne populære stasjoner framfor å bemanne alle stasjoner.

Ellers kunne jeg tenke meg om dere kommenterte hvordan dere som piloter og berørte controllere opplevde voice-ATIS'en.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Satt som ENTO_APP og var vel ikke akkurat overlesset med trafikk. 3 fly på 2 1/2 time. Veldig enig med Thomas her. Synes kanskje det er bedre å fylle de store flyplassene skikkelig opp. DEL, GND, TWR, APP (kanskje 2) også videre, før man evt. begynner på småflyplassene. Erfaring sier at ENGM, ENBR, ENZV og ENVA får mest trafikk, og det ble jo bekreftet i går.

Må takke arrangørene av flyinne, veldig bra, og prebriefing foran flyinne er kjempesmart, får avklart alt småting man lurer på. Supert!

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tilbakemeldinger folkens. Jeg kan jo skyte inn her at vi denne gangen hadde satset på å kunne gi et tilbud til også de som flyr "småfly" samt å få noe trafikk på de mindre flyplassene. Derfor foretok vi denne oppdelingen som vi gjorde nå på søndag. Man kan gjerne kalle dette et eksperiment. Vi opplevde igjen at det er de "store" flyplassene som får mest trafikk, selv om vi denne gangen også fikk en del trafikk på også de mindre plassene. Vår lærdom av dette er i alle fall at det er viktig, som nenvt ovenfor her, å bemanne de store flyplassene godt og med godt kvalifiserte personer. Dersom det da blir trafikk til de mindre plassene blir det CTR som må ta seg av disse og gi ATC her. Ivertfall høstet vi gode erfaringer fra også dette flyinnet som vi vil ta med oss videre til neste flyinn.

En tanke for å få trafikk på de mindre plassene:

Kan det være lurt, eller er det stemning for å arrangere et flyinn hvor man "bare" tar for seg de mindre flyplassene og hvor det i hovedsak skal benyttes mindre fly, turboprop en- og to-motorsfly?

Ivertfall blir det et nytt flyinn 3. mars og da er hele Norge med.

Synspunkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Joda, det var kjempegreier dette her! Satt som ENBR_V_APP, med ca. 7 fly(?). Nå har jeg sett mer trafikk på ENBR før da men...

Fikk jo Arild Oldervoll med meg som TWR, noe som hjalp veldig! Hadde blitt en del stress å ta ENBR alene synes jeg.

Fikk ETT VFR-fly som ble flydd av Espen Søderstrøm [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Teslo:

Ellers kunne jeg tenke meg om dere kommenterte hvordan dere som piloter og berørte controllere opplevde voice-ATIS'en.

 

Heisan!

Tusen takk for et flott flyin!

Jeg selv satt som Gardermoen Approach og jeg hadde massevis å gjøre! Fikk også satt i gang holding, virkelig morsomt altså!

Skal kommentere voice-atis servren litt..

Jeg merket i går at det er veldig få som sjekker den, noe jeg tror fordi de ikke sier at de har fått info'en, sagt bokstaven. Dette er et problem fordi de vet ikke om spesielle ting som er viktig for pilotene å vite.

Et annet problem er også at jeg måtte gi en hel METAR info til et par fly, og det blir ganske stressende i en situasjon du har 5 fly i sequence.

Personlig synes jeg at voice-atisen er en veldig flott ting som burde brukes. Det gjør det mye mer ekte for både pilot og kontroller.

Tusen takk for et flott flyin!

Mvh

Patrick Møller Johansen [ENGM_V_APP]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey..ENCN_APP her,eller skulle være det,men,men,men [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] alt var vist ikke i orden slik at jeg kunne logge meg på som Student 1 i Pro Controller.Alt var ok fra vatsim-eur,men det var nok den sentrale oppdateringen mot databasen som manglet.Vel,vel..tar det igjen på neste fly-inn [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Einar Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Heisann!

Joda, det var kjempegreier dette her! Satt som ENBR_V_APP, med ca. 7 fly(?). Nå har jeg sett mer trafikk på ENBR før da men...


Det var 8 fly som tok av pluss 5-7 fly som landet.

Den derre flyturen til SPN var litt uvant for meg, for jeg er ikke så vant til å håndtere VFR, og det var visst ikke han heller. Er det noen som kort og godt kan fortelle hva du skal gjøre når det er VFR i forhold til IFR? Både som pilot og ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hey..ENCN_APP her,eller skulle være det,men,men,men alt var vist ikke i orden slik at jeg kunne logge meg på som Student 1 i Pro Controller.Alt var ok fra vatsim-eur,men det var nok den sentrale oppdateringen mot databasen som manglet.Vel,vel..tar det igjen på neste fly-inn

Einar Kristiansen

Føler med deg.

Fra ENGM var det ca. 20 fly som hadde dep. Arr. talte jeg ikke men det var en betydelig mengde der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Halvorsen:

En tanke for å få trafikk på de mindre plassene:

Kan det være lurt, eller er det stemning for å arrangere et flyinn hvor man "bare" tar for seg de mindre flyplassene og hvor det i hovedsak skal benyttes mindre fly, turboprop en- og to-motorsfly?

Synspunkter??

Heisann

Synes dette med et rent småfly flyin høres gøy ut. Synes det hadde vært inmari gøy med et flyin hvor ENFL, ENSG, ENBL, ENSD o.l. var med. Og da en annen gang ha et flyin for de store flyene på ENGM, ENZV, ENBR, ENVA o.l.

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig.

Første gang jeg var med på et flyinn.Fløy ENVA-ENCN,og hadde ATC hele veien. Alt fungerte perfekt,bortsett fra en uheldig landing på ENCN,men det var min egen feil.hadde kontakt med:

ENVA TWR,ENVA APP,ENTR CTR,ENOS N CTR,ENOS S CTR,OG ENSV CTR som tok seg av den siste biten.Kjempefornøyd med dere alle.

Hilsen BRA 255

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette gikk knirkefritt for mitt vedkommende!

SAS2366 fra Ålesund til Gardermoen!

Fint med mye ATC nedover, og alt gikk som det skulle!

inn på ILS 19R, "proceed app", på short final(2NM), tenkte jeg at jeg skulle minne twr på at jeg var der [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] begynte å svette litt! men det gikk så fint så! kom meg ned, og fant min stand!

takker for en fin kveld! Håper også på at kommende flyinn kanskje blir lagt på nettopp søndager! noe som for mitt vedkommende er den beste dagen. fredag er vel kanskje mange ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Fikk ETT VFR-fly som ble flydd av Espen Søderstrøm [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jepp. Jeg fløy VFR fra ENBR (Flesland) til ENZV (Sola) med "Touch and Goes" på Sørstokken og Karmøy. En fin tur. Hadde ATC med meg hele veien og det var knallgøy. Klarte å kræsje med et eller annet i løse luften. Sikkert en fugl eller noe, for jeg så det ihvertfall ikke. ENZV APP1 (husker dessverre ikke navnet nå) og jeg måtte jo le litt da. (Bra at ATC er litt livlige og gjerne spøker med for å lette på trykket til piloter som ikke er helt trygg på online flyging ennå).

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Den derre flyturen til SPN var litt uvant for meg, for jeg er ikke så vant til å håndtere VFR, og det var visst ikke han heller. Er det noen som kort og godt kan fortelle hva du skal gjøre når det er VFR i forhold til IFR? Både som pilot og ATC.

Helt enig i dette. Men flyr ikke småfly mest VFR? Det trodde jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Takker alle som var med, og som planla dette fly-in'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Espen Søderstrøm:

Helt enig i dette. Men flyr ikke småfly mest VFR? Det trodde jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Det gjør de nok ja.

quote:

Opprinnelig postet av Espen Søderstrøm:

Bra at ATC er litt livlige og gjerne spøker med for å lette på trykket til piloter som ikke er helt trygg på online flyging ennå

Vi som begynte å diskutere treffet på BGO [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Vi som begynte å diskutere treffet på BGO

Nettopp.. Det er bra at man kan f.eks spørre om ting underveis.. Selvsagt ikke hvis det er mange innpå, og at det blir forstyrrende, men ellers. Det er et stort + hos en ATC.

Og at de ikke blir "gretten" hvis en pilot gjør en feil. Men det går nok bra, har ikke opplevd noen sure ATC, selv om jeg har hatt min feil c",)

Tips til et nytt Fly-in:

Alle laster ned en bil eller motorsykkel til FS'n sin, så kan vi alle kjøre rundt i byene [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

"Welcome to the Norwegian Drive-in!"

Har dere forresten lagt motorsykler, biler og båter inn i "Shape Library"-pakken? =P

Jaja. Ha en god kveld videre. Jeg tar meg en liten tur ut.

Chalabais!

[ 04-02-2002: Endret av: Espen Søderstrøm ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin kveld. Jeg fløy VFR ENRO-ENVA-ENKB-ENFL, og hadde to problemer. På vei til og inn for landing på rwy14 på ENVA meldte jeg som en gal på RogerWilco, EN gang hørte jeg noe mumling. Men da jeg tok til vettet og tastaturet kom jeg i kontakt med ATC. Jeg hater å bruke tastene når det blåser på innflyvning! Moro på slutten, likte ikke vinden på Florø og aborted flight plan. Da kan ATC ta det med ro, da har piloten selv ansvaret. Jeg landet uten trøbbel på Hovden, som lå i vindskygge. Litt fare for downdraft, men det gikk bra. Jeg aborted og 'quoted my intentions' om å lande på Hovden og at jeg hadde runway in sight før jeg glemte ATC.

Kjempegøy, gleder meg til neste flyin i mars, samt til møte i Oslo Flysimklubb neste søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling Aagaard :

quote:

Takk for en fin kveld. Jeg fløy VFR ENRO-ENVA-ENKB-ENFL, og hadde to problemer. På vei til og inn for landing på rwy14 på ENVA meldte jeg som en gal på RogerWilco, EN gang hørte jeg noe mumling. Men da jeg tok til vettet og tastaturet kom jeg i kontakt med ATC.

Vel Erling - en ting er sikkert, du fikk ihvertfall opp pulsen på meg (ENVA_TWR) i starten på flyinnet. Da du kom inn på og landet på 14 (uten klarering og ingen flightplan), samtidig som LN-AH lå på final 09 så jeg for meg det helt store.... LN-AH fikk en missed app med kommentaren "Oh my good...... "

I etterkant må vi bare le av det hele - skyldes nok flere "uheldige" omstendigheter og må vel bare innrømme at det satte en ekstra spiss på dette flyinnet. LN-AH fikk en go around og kom seg ned etterhvert.

Men velkommen tilbake skal du være (helst med fp og kontakt med ATC), så skal vi nok bistå dersom det trengs. Forøvrig håper jeg at turen din gikk fint... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takker for nok ett godt gjennomført flyin.

Fikk til en forandring mulighet til å fly litt på Søndag, og det var gøy.

En del av Dere savner litt info angående VFR flyging

Sjekk denne VFR

Vel ses på neste Flyin, i mellomtiden kan Dere jo være med på ett litt mindre "flyin" TRENINGSKVELDEN kommende Mandag 11.Feb Kl. 20.00 Påmelding på Training

Trenger både Piloter og ATC, så bli med

Jan Kristiansen ACCNOR5

Online Traning Manager

Vacc Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom breifingen på flyinnet. Høres meget delikat ut. Kunne dessverre ikke være med da BX105 fra Oslo til Florø ikke kom ned som planlagt. DEN STORE TRØSTEN, OG DET SOM GJØR AT JEG IKKE ER SPESIELT LEI MEG for at jeg ikke fikk være med på flyinnet er at jeg satt på klappsete i BX105. Det var en STOR opplevelse med hyggeleige piloter, lavt skydekke, sinnsykt med turbulens, to missed app i 47 knops sidevind, for så å gå i holding. Måtte så bryte holding for å gå til Bergen, da en passasjer ble syk.

Jeg fikk mye for pengene, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...