Gå til innhold

Billettkontroll på flyplassene


Anbefalte innlegg

Boarding kort, utskrift av booking, kort som billetten er kjøpt med for innlandsreiser (her skal det vist nok følge div sikkerhetsspørsmål, som hvor du skal reise, hvem du reiser med, fligtnummer...) den siste der mener jeg er lett å lure seg unna da, et kjapt blikk mot departureskjermen først skulle hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et boardingkort eller tilsvarende som viser at du skal reise den aktuelle dagen fra den aktuelle flyplassen. Med tilsvarende menes sms, mms, reisebeskrivelse, "barcode", osv. På de større lufthavnene blir det nok satt opp forskjellige typer lesere for mer avanserte løsninger som kort osv, men på de små som evt ikke har utstyr må man nok ha boardingkort i papp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje problemet. Om ein kar som skal er inne i avgangsområdet skal komme seg ombord i flyet må vedkommande gå igjennom insjekken ved gate. Så det heile verkar bortkasta på meg. Menmen... me er vel dømde til å verta ovarvaka overalt. Ikkje lenger før ein får underbukser, jakkar og kondomar med gps sendarar slik at dei som styrer verda veit kor ein tek ein tur på dass, får seg et nyp med ei jente eller går tur veit kvar alle er.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Amerika har et firma som representerer alle flyselskapene følgende ide på gang:

 

1. Alle blir delt inn i 3 grupper

- Mistenksomme

- Bedrifter

- Godkjente personer

 

2. Man blir forhåndsgodkjent med bakgrunnssjekk osv.

 

 

Man har så 3 sikkerhetskontroller, en for bedrifter (de som flyr ofte) en for private som reiser nå og da og en siste for misstenksomme.

 

De som reiser i forbindelse med bedrifter kan gå rett igjennom, de som reiser privat blir sjekket overfladisk, og de som er misstenksomme blir grundig sjekket, gjerne med kroppsscanner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Vi vil nok aldri komme dit at noen kan "gå rett igjennom". Da vil jo de med onde hensikter sørge for å havne på den "gode" listen. I stedet kan det på sikt kanskje bli aktuelt med forskjellige former for sikkerhetskontroll, basert på en slags profilering i forkant, og hvor det kan bli lett (mao som i dag) for noen kategorier personell. Men det er LANGT dit, ikke minst pga begrensninger i teknologien. Dessuten vil slike ideer alltid bli påvirket av hendelser som rammer politisk, eks et anslag i nord-europa. Så ikke regn med noen lettelser i nær fremtid, i alle fall ikke før midten av neste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som reiser med NAX og har smartphone, kan laste ned boarding pass via den (vet ikke om det også gjelder SAS, skyt meg hvis det gjør det). Gjorde dette da jeg var i England, og brukte det i stedet for papir. Scanneren leste av BAR-koden uten noen problemer, så det lar seg gjøre. Syns dette er veldig kjekt, for det eliminerer også behovet for å vise legitimasjon ved boarding, som tidligere påpekt. :)

Gleder meg til å se det i aksjon her også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er kravet at du må ha boardingkort eller liknende. Hva sikkerhetskontrollørene på Flesland måtte mene er vel strengt tatt ikke så veldig relevant, skulle jeg mene. Blir i så tilfelle snakk om feilinformasjon, noe som jo ofte inntreffer når nye krav blir lagt til... Ta med deg boardingkortet, så er du på trygg grunn, skulle jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når det er feil - da er det bare feilinformasjon... De kommer nok snart til å holde seg til samme tolkning som alle andre, skal du se.

 

Fra Luftfartstilsynet.no:

Reisedokument

 

Med reisedokumentasjon menes boardingkort, reisebevis eller annen billettbekreftelse som sannsynliggjør at en reise skal gjennomføres samme dag. Boardingkort som er mottatt på den reisendes mobiltelefon kan også benyttes.

 

Eksempler på slik dokumentasjon kan være:

 

•Ombordstigningskort

•Utskrift av elektronisk billett med dato for reise og navn på reisende

•SMS med dato for reise og navn på reisende

•Elektronisk kort som kan leses i kortleser hvor dette er installert

Det er den enkelte flyplass som skal gjennomføre og praktisere det nye regelverket.

 

Flyplassene har etablert ordninger som skal sikre at reisende med behov for ledsagelse og følge, skal få dette. Det tenkes her på barn, eldre og andre som har spesielle behov.

 

Står intet om intervju der, meg bekjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•Elektronisk kort som kan leses i kortleser hvor dette er installert

Hva er vi uenige om? det står jo her at man kan benytte kortet. Det er her dette "intervjuet" kommer inn i bildet.

 

Edit: Det er fordi security har ikke tilgang til våre systemer, og kan derfor ikke undersøke hva som ligger på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som reiser med NAX og har smartphone, kan laste ned boarding pass via den (vet ikke om det også gjelder SAS, skyt meg hvis det gjør det). Gjorde dette da jeg var i England, og brukte det i stedet for papir.

 

Det er da jeg ikke helt forstår det nye sikkerhets rutinene. Tar vi f.eks. Gardermoen hvor du sitter på Peppes Pizza utendørs og glemmer smartphonen din som jeg finner og tar med meg. Kan jeg da ta denne med videre inn på avgangshallen og vise frem smartphonen hvor du har lagt inn boardingskortet uten annet bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ordning kommer til dage foruten en grunn. Antall reisende de siste årene har økt betraktelig (noen som sitter på nøkkeltall?). Dette har gjort at sikkerhetskontrollen på Norske flyplasser har vanskeligheter med å få alle reisende igjennom på tidspunkter hvor trafikkmengen er høy.

 

Ved å kun tillate reisende (og selvfølgelig følge for de som har behov for slikt) har man fjernet ca. 1/3 av folkemengden som skal igjennom sikkerhetskontrollen. På enkelte flyplasser kan dette bety 15-20 minutter kortere køtid.

 

Ett annet argument, som i hovedsak tar for seg sikkerheten, er jo at man ved å minske folkemengden på "innsiden", reduserer både risiko, samt skadeomfang om noe uventet skulle hende.

 

Disse punktene er jo selvfølgelig bare enkeltpunkter i en lang liste av øvrigheter, men setter denne "ekstrakontrollen" i ett annet perspektiv, at den ikke er der for å hindre spottere i å spotte, men for å øke sikkerhet og gjøre tilgjengelige midler (les: sikkerhetskontroll/personell) mer effektive på sitt fagområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill her, Ivar. Du har rett ang ønske om å kontrollere innpasseringen, men det er ikke nødvendigvis linket til mengde, men kanskje mer et behov for kontroll. Kan forøvrig nevne at ENGM er blandt de mest effektive i Europa hva angår sikkerhetskontrollen. Køtid nå max 5 min ca 70 % av tilfellene.

 

Men det er også sånn at identiteten på passasjeren faktisk ikke er så interessant. Det viktigste er at bagasjen er linket til "noen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...