Gå til innhold

Flyhavari ved Råde


Ole Helberg

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Mulig jeg er på jordet men dette inntrykket med mikrfly og stall, gjerne forbundet med mindre erfaring har jeg hatt i noen år. Je vet jo att dagens moderne mikrofly er godt ytrusta i forhold til de første hjemmelagde men hvordan dette ulykkesflyet slår ut i den settingen kan jeg sjølsagt ikke si noe om.

Har selv mistet en kamerat med oventnevte flytype og av samme årsak som du nevner her, i tilleg kommer mange andre tilfeller jeg har hørt og lest om opp gjennom åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer sannsynlig at det var disse, kanskje?

 

"Mikroflyseksjonen i Norges Luftsportforbund har sendt sin havarikomité til stedet, og de vil i samarbeid med politiet gjøre de nødvendige undersøkelser for å finne årsaken til ulykken."

 

Fra www.mikro.nlf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All luftsport har et element av risiko i seg. Om det er mikrofly, motorfly, fallskjerm eller paragliding. Når det gjelder sikkerheten er jeg ikke så sikker på at så mange er enig med deg der. Idag har de fleste moderne mikrofly innebygget fallskjerm som ett av sikkerhetselementene. Dødsfall skjer i all luftsport.

Hva slags mikrofly har du fløyet, Mads?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Huff a meg dette var trist. Men mye coole microfly da! og et fint alternativ til de som ikke når opp på krav til ppl...men som fred sier....det er farlig og leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mikrofly burde vært ulovlig", men motorsykkel, bil, dykking,basehopping osv skal være lovlig mener du, hvorfor? et mikrofly er et fly på lik linje med en Cessna, piper etc, bare mindre vekt, lavere landings hastighet, men delvis litt mere utfordrene og fly, men det er hastighet som holder en pilot i live, uansett hva han flyr, du dør om du flyr i bakken med en cessna også. Mikrofly er et bra alternativ for dem som vil fly, å da mener jeg fly, uten at det koster skjorta.

 

"et fint alternativ til de som ikke når opp på krav til ppl" he he:-)

 

Men utrolig trist når sånt skjer, uansett om det er bil, sykkel, eller fly!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinner man få lika mycket respekt för flygning om man går en kurs för microflyg som en kurs för PPL (som man oftast kompletterar med NR/NQ också)?

 

edit:

...og et fint alternativ til de som ikke når opp på krav til ppl

Når man inte upp till kravet och flyga så kanske man inte ska flyga? Når jag inte upp till kraven för att ta körkort för en vanlig bil som går i 200km/h så når jag inte upp till kraven för att köra en bil som går i 150km/h heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sant det Timmy, men det er vell enkelte ting på medical som du kan fly på med micro kontra ppl....var ihverfall det tidligere mener jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke enig i utsagnet om at det å fly mikrofly ikke gir en følelse av nettop å fly. Av egen erfaring, føltes det mere ut som om jeg gikk "i ett" med flyet som styrmann i et mikrofly, enn i et småfly (C-172, Piper Warrior III). Dette kan kanskje ha noe med at man er mer utsatt for vær og vind i et mikrofly, enn det man er i et småfly. Det er nå hvertfall min erfaring. Uansett, det er skitartig å fly, samma hva slags fly man flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Ove: Du bruker hele ditt inlegg til å poengtere at mikrofly er vanskeligere å fly enn en Cessna, mens du avslutter med å nevne at mikrofly er for de som ikke "når opp" til kravene for PPL... Det ringer ingen bjeller?

 

Forøverig trist med slike hendelser. Som flere har vært inne på så kan det virke som en stall. Ene vingen staller i svingen og flyet flikker, og mikrofly er ikke det letteste å gjøre en spinn revovery på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak og trist at det må gå i vei så mange før et forbud etterhvert kanskje kommer :(

 

Men det er vel på tide å si nei til de som ikke egner seg til å fly er det ikke?

 

På samme måte som man har gjort i med bil i lang tid, det er en grunn til at blinde ikke får kjøre bil...

 

Microfly (De som flyr microfly har ikke noe i lufta og gjøre) og moped skulle vært forbudt i Norge enkelt og greit (Og moped kan ikke følge øvrig trafikk)

 

Vannscooter derimot er en av få ting som skulle vært tillatt, som faktisk er forbudt... gud vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk mange bra innlegg her!

Er det sommervikarer i dagsavisene som briljerer med faktakunnskap?

 

Havarikommisjonen, flytryggingsrådet og luftsportsforbundet burde bruke skrivebordspiloter som konsulenter i fremtiden. Det er mye raskere.

 

Fred Solli ser i alle fall ut til å være en fornuftig og nyansert person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mellom mikroflyging eller motorflyging har ingenting med medical å gjøre! Mange som har PPL tar også mikroflylisens, ikke fordi de tror de kommer til å feile på neste medical for å beholde PPL, men rett og slett fordi de kanskje foretrekker å fly mikrofly!

 

Microfly (De som flyr microfly har ikke noe i lufta og gjøre) og moped skulle vært forbudt i Norge enkelt og greit (Og moped kan ikke følge øvrig trafikk)

Da må vi kanskje starte en "VI MOT LSA"-kampanje også da, nå som EASA er i ferd med å innføre denne i Europa... fordi; De er jo livsfarlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey Fred, jeg var kanskje litt uklar :) Jeg har aldri flydd mikrofly, men jeg har en FØLELSE av at det er noe for seg selv :) Kun en FØLELSE :grin:

 

Greia er vel mer at når man ser det skjer så mye ulykker og mer alvorlige ulykker med mikrofly, så tenker man jo litt: "hmm. hvorfor gjør de ikke dette med mikrofly litt annerledes..? Litt mer sikkerhet og litt bedre konstruksjoner?" (MULIG DET BARE ER MEG SOM SYNES DET SER LITT... HJEMMESNEKRA UT) :):) Men, sant skal sies, så er det sikkert like mye moro med et mikrofly som det er med motorfly eller hjemmelagde flymaskiner av diverse typer :)

 

Men, ulykker kan skje alle alltid! Biler kræsjer, fly styrter og mennesker dør :eek:

 

Greit da Fred? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke maskinen det best pansrede på markedet(Microfly er litt som Lada, mens småfly er som Mercedes, det er forskjellen om du trengte hjelp til å se den?), ei heller er flygeren spesielt godt egnet til oppgaven.

 

1. Han har for lite opplæring.

2. En an grunnene til at valget faller på Micro er at personen ikke støtter de nødvendige helsekrav som kreves for å føre flymaskin.

 

Takk for tittelen forresten! Meget hyggelig....Tosk

 

Du følte deg vel truffet eller?

 

Og før du kommer med et slikt innlegg kan du komme med argumenter på hvorfor Microfly skal være tillatt, så snakkes vi derfra :) .

 

Har du Microfly sertifikat forresten?

 

Selv kan jeg heller ikke få ppl pga. at jeg ikke dekker helsekravene, iallefall etter all sannsynlighet. Jeg er innforstått med det og aksepterer det, dog vil jeg prøve og få det til men jeg forventer ingenting. Dermed slipper jeg å bli skuffet om det ikke skulle gå i orden. På samme måte burde de som flyr Micro akseptere at de ikke har noe å gjøre i lufta. De er rett og slett ikke egnet til det.

 

Gratulerer til Kenneth med årets tåpeligste innlegg på FS.no..

 

Tidlig på året ennå, store muligheter for noe tåpeligere i løpet av det som er igjen av året :cool: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...