Gå til innhold

Passasjerfly tok av fra taksebanen på Gardermoen


Otto A. Haaland

Anbefalte innlegg

Ser att enkelte tok mitt bidrag vel bokstavelig, og jeg beklager om jeg har fornærmet noen slik sett. jeg hadde vel bare en viss episode i tankene der nettop en Aeroflott pilot ble tatt ut fra cockpit av alkohol mistanke. Og husker jeg ikke feil var denne episoden også på Gmoen. Ille att jeg kunne trekke slutninger basert på "erfaring" :grin:

 

Even, tror ikke du skal ha så stor tru på att muslimske piloter er så veldig mye "tørrere" enn ikke muslimske. En Egypt-Air pilot satt å drakk og hadde seg med prostituerte på hotelrommet kvelden før han skulle fly tilbake til egypt for der skillsmissen ventet ham, han dro like godt med seg hele flyet og pasasjerer rett i Atlanteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Er greit nok den att alle kan gjøre feil, mener ikke noe annet. Men hallo, her har vi altså 2 på jobb, i tilleg er det noe som heter ATC.

jeg må si jeg blir litt skremt av dere piloter som nærmest avdramatisere hendelsen. Jeg er redd dere gjør bransjen mer en bjørnetjenste enn nytte.

Bare mine tanker ved kaffekoppen en frædas morra.

Enkelte ganger er taushet gull verdt noe jeg mange ganger selv har fått lære, og da gjerne på etterskudd ;)

 

Få om noen bransejr har alltid ettergått seg selv ved alle hendelser for å unngå attd e skjer igjen, så leser jeg att dere piloter nærmest avdramtiserer hele saken. Det gjørmeg litt bekymra. Og all den tid jeg ikke drekker noe selv når jeg flyr bør jeg kansje revudrere den biten neste gang jeg skal opp i himmelriket. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det tar litt vel av her inne til tider. Dere er mange "forstå seg påere" som alle har en mening om hva som skjedde, hvorfor det skjedde osv. Uten å ha ett fnugg av operativ erfaring i fra airline bransjen, tror jeg kanskje det er greit at man forholder seg til fakta den dagen den kommer.

 

Hadde dette vært ett SAS fly hadde sikkert pipa hatt en annen lyd vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke bare vende skuldra til slike hendelser! Men man skal undersøke slike hendelser uten bias og med et åpent sinn, for å få klarhet i hva som skjedde, hvem som gjorde feil, hvorfor det kunne skje og hvordan det kan unngåes. Hvis man kommer med fordommer og en låst oppfattelse om at "det var deres feil, enkelt og greit" så skal jeg vedde på at ingenting endres noen steder og det er et spørsmål om tid før det skjer igjen.

 

Det er til syvende og sist pilotene som har gjort feilen ja, men hva har ført til at det kunne skje? Har de trodd de var på den ytre taxebanen, og at neste på siden er rullebanen? Det finnes titt og ofte baner og takseveier man ser ut vinduet, men som ikke er merket på kartet, enten på grunn av langvarig stengning, bygging e.l. Alt er merket med gult i Norge (som jeg ellers synes er en bra ting), istedenfor at rullebanen er merket med hvitt slik standarden er i resten av verden... Var det noe snø på bakken som skjulte markeringer? Hvis de ikke var kommet frem til holdingpoint enda, ble de spurt av tårnet om de var "ready for departure" før de ga dem "cleared for takeoff"? Selv synes jeg ikke at en slik klarering bør gis av ATC hvis man er på en plass hvor man fortsatt kan takse til andre steder enn banen man skal ta av fra...

 

Det hjelper ikke i det hele tatt når man kommer med fordomsfulle utsagn om at de må ha vært fulle på vodka, ikke har peiling på hva dem driver med etc. Spesielt ikke når det kommer fra skrivebordspiloter, som ikke vet så altfor mye om hvordan det er å operere i "real life", de faktorer som påvirker/distraherer oss, og heller ikke vet om alle forholdene som ledet opp til hendelsen man kritiserer!

 

 

Men for all del, det er et fritt forum og man kan si hva man vil og holde den standarden man ønsker.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

På Gardermoen burde det jo egentlig være greit og finne ut om man er på rett sted, jeg har mang en gang hvert med på takeoff hvor en vesentlig del er.....19L står det på bakken, ja da er vi på rett sted.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å feie all tvil til side, mitt "utbrudd" i all min uvitenhet der jeg blanda Aeroflot og alkohol tar jeg på meg skylda for uten betenkligheter. Att det derimot skulle bli tatt så seriøst er for meg en gåte.

 

Noen her inne sier seg å ha inside informasjon om sikten denne dagen og att denne iflg, vedkommende var god. Mulig det begrenser seg til nabolaget hva vet vel jeg.

 

Men la oss nå si att de hadde møtt på ett annet fly på taxiveien. Hadde dere vært like avmålte da Torbjørn og dere andre piloter? Det var vel isåfall ikke disse Aeroflot pilotenes "ære" att så ikke skjedde? De dro jo ivei alikevel.

Og enkelte av oss husker kansje den forferdelige ulykken på Linate for ikke mange år siden. Og tar jeg ikke helt feil er vel take off biten hele flightens desidert mest risikoutsatte øyeblikk så skjerpinga bør vel være på absolut topp i denne fasen? Koriger meg om jeg tar feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du nødvendigvis de hadde påbegynt en avgang, hvis de hadde sett et annet fly foran seg? Eller tror du kanskje ikke de hadde nølt litt da, og kanskje spurt tårnet, hvis de ikke selv tok en ekstra kikk rundt seg for å sjekke hvor de var?

 

Aeroflot pilotene har tydeligvis trodd de tok av fra rullebanen... tror du de ble gjort oppmerksom på at det var taxebanen mens de tok av, eller etterpå?

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nope.....det har man jo ikke, men der har man kansje noe og tenke på? Så lenge " Systemet" gir deg mulighet til og ta av der hvor det ikke er merking er det vell systemet som er generator til slike insidenter. Eller det er penger vs sikkerhet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maaaaange plasser gjør man lineup også laaangt før slik markering, på grunn av "Displaced threshold". På Gatwick har man ca 100kts når man kommer frem til markeringen som sier henholdsvis 26L eller 08R.

 

Penger vs sikkerhet... nå ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Det er jeg klar over, men overasket at du ikke ser forbedringspotensiale? Og vedr penger.....hadde disse stakkarene tatt av der hvor merkingen vær, hadde det ihverfall kansje hvert et snev av økt sjans for at man tokk av der man skulle, om man hadde kunne konsekvent lagt dette som en sjekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jupp.....ikke vanskeligere en det....eller.....hmm....det er vell ikke bare og ta med seg malerbøtta....he he....jobber med div offentlige instanser så kjenner lusa på gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon.

 

Problem, hvis KLM og Aeroflot (og SAS) har vært fulle. Pegasus da? 99% av Tyrkia er jo muslimer. Og de drikker jo som kjent ikke. Har de vært fulle på te de da?

 

Muslimer drikker som alle andre. Å være vestlig på handletur en fredag i ett muslimsk land som har lov til å selge alkohol til vestlige, kan være en artig opplevelse. Horder av muslimske festklare folk som står i kø utenfor butikken for å spørre deg om en tjeneste.

En ølboks på innerlommen når man skal gjøre en gods deal er også en god i ide.

Muslimer er langt i fra så puritanske som noen liker å tro ;)

 

-

Når det gjelder denne avgangen fra taxebanen, så er det klart at dette er en såpass grov feil at den bør få følger. At man kan gjøre feil og at det er mennesklig er ingen grunn til å bagatelisere dette. Vi ser støtt og stadig mennesklige feil som får fatale følger. Feil som åpenbart kan gå bra men som ikke har gått bra. I dette tilfellet så kunne feks en annen maskin svingt inn på taxebanen mens Aeroflotmaskinen var i full gang.

Man kan feks trekke inn SAS ulykken ved linate i Italia. Hva om Cessnaen som krysset banen hadde kommet seg over før SASflyet traff det. Skulle en slik fadese blitt bagatelisert for det?

 

Det er nettopp i slike saker som dette at avstanden mellom suksess og tragedie er relativ kort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen prøver å bagatellisere hendelsen... Men det er stor forskjell på å undersøke en hendelse uten bias og få fakta på bordet, og å stemple folk som fulle idioter når man vet svært lite om omstendighetene og ei heller evner å sette seg inn i skoene til dem som gjorde feilen og spørre "kunne det samme hendt meg?".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er langt i fra så puritanske som noen liker å tro

 

Lenge siden jeg har vært i Tyrkia :grin:

Er nok det at man har muligheten til og få tak i det der. Hadde man ikke fått tak i røyk i Norge, tviler jeg på så mange hadde røyket.

 

Poenget mitt er at alkohol har nesten helt sikkert ingenting med saken og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Turkish Airlines-hendelsen var det påpekt at muligens ATC ga flymaskinen litt for tidlig avgangsklarering. Maskinen var fortsatt et stykke unna og kombinert med en smule get-tehere-itis siden de var forsinket.

En avgangsklarering vil sette pilotene i avgangsmodus, og dermed er de klare for å ta av. Kan det hjelpe om ATC hadde ventet til flyet sto ready på holding?

 

Samme gjelder Aeroflot-maskina. Den var også forsinket så vidt jeg vet med rundt 20 minutter.

 

Piloter blir gjerne oppfordret, om det ikke er prosedyre i noen selskaper, ¨å tune localizer-frekvensen til rullebanen de skal ta av fra. Dermed kan de se i navigasjonsdisplayet om de står på riktig bane (fordi den rosa linjen vil være rett). Det gjeldeer særlig under forhold med dårlig sikt.

Hvis avgangen bærer preg av stress - og dårlig tid og kanskje ikke skikkelig briefing på forhånd kan stygge ting skje. Referer også til SQ som tok av på en rullebane som var stengt.

Blir interessant å se hvilket vær det var i tidsrommet.

 

Nå blir de interessant å lese rapporten. Imens syns jeg det er interessant å lese dere andres synspunkter på dette - om dere jobber i bransjen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det var en dum tanke ;) Men du valgte å poste den i alle fall - du kan nok være sikker på at de har kontroll på hva de driver med. Hvis ikke hadde de ikke hatt den jobben!

 

Andre ting du snakker om; mulig immediate takeoff er veldig interessant; men man vel vel ingen ting før om et par tiår (sett inn sarkasmetegnet her) når AIBN.no har skrevet ferdig rapporten.

 

I mellomtiden får man diskutere og synes litt her i HSL - Havarikommisjonen for simulert luftfart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart det er flinke folk som jobber med slike ting, men ut fra den retorikken så kan vi være trygge på at kapteinen på Aeroflot flyet også hadde kontroll på hva han drev med, hvis ikke hadde han ikke vært kaptein på 737...

 

Uten mer informasjon om hendelsen kan vi vel strengt tatt ikke være sikre på noe som helst. Kapteinen har ansvaret, tårnet har ikke lykkes med å stoppe dem fra å ta av på feil sted, og ingen av pilotene har lykkes med å stoppe den andre i det samme, det er vel omtrent det vi vet.

 

Jeg tror ikke vi trenger å vente allverdens lenge for å få noe mer klarhet. Den endelige rapporten vil nok ta sin tid, og AIBN har tilsynelatende nok å henge fingrene i med helikopter og GA-hendelser, men formodenlig får vi svar på selve hendelsesforløpet av den foreløpige rapporten, og det burde ikke ta så lang tid.

 

Er det ikke forresten noe krav om foreløpige rapporter innen 30 dager, eller noe sånt, eller gjelder ikke det i Norge? [size:8pt](Siste foreløpige rapport jeg så kom 27 jan, og gjaldt en hendelse 8 jan.)[/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart det er flinke folk som jobber med slike ting, men ut fra den retorikken så kan vi være trygge på at kapteinen på Aeroflot flyet også hadde kontroll på hva han drev med, hvis ikke hadde han ikke vært kaptein på 737...

 

Må bare rette på noe her, og det første er at det var en A320.

 

 

Uten mer informasjon om hendelsen kan vi vel strengt tatt ikke være sikre på noe som helst. Kapteinen har ansvaret, tårnet har ikke lykkes med å stoppe dem fra å ta av på feil sted, og ingen av pilotene har lykkes med å stoppe den andre i det samme, det er vel omtrent det vi vet.

 

Og en annen ting, vi vet jo ikke hva Co-piloten har gjort, han kan jo godt ha prøvd og avbrutt take-off, men altså det er jo Captain som bestemmer uansett, og selv om e har sånne programmer/kurs for og høre på hverandre og samarbeide så er det langt ifra sikkert de gjør det på den måten de burde gjøre det.

 

Og når jeg sier dette har jeg spesielt den hendelsen fra Tenerife i bakhodet, der dessverre var slik at sjefen var sjefen, og for og si det rett ut så vil jeg påstå han aktsomt drepte samtlige av sine passasjerer og crewmedlemmer + Crew og passasjerene i Pan Am maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg sier dette har jeg spesielt den hendelsen fra Tenerife i bakhodet, der dessverre var slik at sjefen var sjefen, og for og si det rett ut så vil jeg påstå han aktsomt drepte samtlige av sine passasjerer og crewmedlemmer + Crew og passasjerene i Pan Am maskinen.

 

 

Han var sikkert like glad i livet sitt han, som alle andre ombord.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Rønning

Og en annen ting, vi vet jo ikke hva Co-piloten har gjort, han kan jo godt ha prøvd og avbrutt take-off, men altså det er jo Captain som bestemmer uansett, og selv om e har sånne programmer/kurs for og høre på hverandre og samarbeide så er det langt ifra sikkert de gjør det på den måten de burde gjøre det.

Vedrørende flytypen så takker jeg for korreksjonen. ;)

 

Men du må lese nøyaktig hva jeg skriver. Jeg sier ingenting om hva hvem har prøvd, eller eventuelt burde ha prøvd, eller ikke prøvd. Jeg sier derimot at hverken tårn eller den andre piloten har lykkes med å stoppe denne takeoff fra feil sted. For alt hva vi vet så har tårnet hylt over radioen, og en av pilotene sloss med den andre. Det tar jeg ikke stilling til, fordi vi ikke vet annet enn at ingen av de "systemene" som potensielt kunne ha hindret denne takeoff fra å skje der den gjorde, har fungert. Det er kun det jeg sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...