Gå til innhold

Pilot finner ikke flyplassen -NÅ-05.02.09


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Tja... om han er pilot burde han ha nok kunnskap til å velge frekvensen til Gardermoen VOR og tracke imot den. Verre er det ikkje når ein har ein VOR på flyplassen. Ein trenar tross alt på det under opplæringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Syns dette var spesielt. Syns man kan bør kunne det grunnleggende før man sitter seg i ett fly, og da finne flyplassen ihvertfall. Men nå vet ikke jeg om det er problemer med flyet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar ikkje det er den maskina. Om ein ser på Gardermoen sin siste metar er det BKN004 og minus 4 grader. Det kan tyde på litt ising i skyene der, noko maskina neppe er godkjent for.

 

METAR 051710Z 05003KT 010V110 7000 BKN004 M04/M04 Q0997 NOSIG

 

Eg ville i allefall ikkje flydd inn dit i ein slik maskin idag. Is er ikkje å spøka med, og det bygger seg opp fort som berre F dersom det er gode forhold for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Ser ikke ut til at bildene oppdateres hyppigere enn hvert 30. minutt, men nå er det imidlertid mulig å se redningsmannskaper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' føler med piloten. Kan ikke være noen særlig god følelse. LN-TFQ har vært ute i IMC før:

 

http://www.sht.no/items/1457/144/3885373572/LN_TFQ.pdf [/quote']

 

Ja, været kan man ikke gjøre noe med.

Jeg får en ekkel følelse da jeg leser om "vertigo"i denne rapporten.

 

Fæle greier i flightsim bare også.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som HFK medlem skvatt jeg noe inni h***** nå jeg så bildet på Dagbladet, for jeg trodde det var TFU. Hadde ikke tatt seg ut om klubben hadde vært close på havne i skiten for 3 gang på under ett år. :)

 

Bra at vedkommende kom seg ned med smørsida opp. :)

 

Spørsmålet er dog om det er bad ju-ju knyttet til TFQ siden den trekkes mot IMC! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyplassens beliggenhet og sjeldne tilløp til tåke ble påpekt allerede i 1948. Da general Dwight Eisehower landet på Gardermoen på sitt besøk til A-paktlandenes hovedsteder kom flyet hans så vidt seg ned på Gardermoen. Dakotaflyet med internasjonale journalister kom ikke ned på Gardermoen og måtte fly tilbake til København. Hadde rullebanen på Hamar på den tiden vært bygget ut ville dakotaflyet kunnet lande på Hamar; men den gang var ikke alle sikkerhetsmarginene på plass for dette. Det var ingen tvil om at flyplassen måtte bli utbygget dersom dette skulle vise seg å være mulig.

 

Under åpning eller gjenåpning av Hamar Flyplass etter utbyggingen i 19xx var det knallfint vær på Hamar, men et av flyshow-innslagene uteble fordi de stod på Gardermoen - i tåke.

 

Angående denne saken med LN-TFQ... instrumentene kan nok vise retninger, men uten erfaring fra instrumentflyging er det ikke særlig fristende å gå inn i tett vær... Med mindre det er en last resort...

 

Takket være at politikerne i Hamar har vært trege i saken om å legge ned flyplassen så fant karen seg en dugandes plass å lande! Håper det gav et signal om hva man er i ferd med å ta knekken på; en småflyplass med tåke mye mer sjeldent enn Gardermoen-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som reagerer på denne VG-artikkelen?

Da VG Nett ringte piloten torsdag kveld sa han først at han ikke kjente til noe flytur, men da han ble oppringt nok en gang sa han at han ikke hadde noen kommentar til saken.

Allikevel skal de klistre hendelsen opp øverst på VG.no.

 

- Han sa at han varslet kontrollsentralen da han innså at han trengte hjelp. Det er den barrieren han må tørre å bryte, og ikke sitte der oppe og ikke tørre å si ifra.

Barrieren blir vel ikke mindre nå som man vet at norges aviser skal ha tak i en etterpå for å få vite hvordan man greide å rote seg inni tåka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg fikk med meg av ATC kommunikasjonen, så virket piloten

rolig og behersket etter forholdene. Godt gjort å holde hodet kaldt

i en slik situasjon. Han hadde også problemer med at Gyro'n og det magnetiske kompasset viste veldig forskjellig.

Av det jeg hørte, så skal Gardermoen ATC også ha ros for innsatsen

de gjorde med å hjelpe han med å beholde roen og gi han vektorer

og informasjon om hvor han befant seg til enhver tid.

 

Å si at han ikke "fant" Kjeller eller Gardermoen er vel å dra den vel langt.

Blir omtrent som å miste en mynt ned i en suppetallerken. Du vet temmelig

nøyaktig hvor den er, men du ser den ikke p.g.a suppa (tåken).

Må vel ha vært bortimot CAT II på Gardermoen igår. Da er man

sjanseløs i en Piper Archer.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis han ikke hadde noen wing leveler, men må sitte og se på den kunstige horisonten (hele tiden..) og samtidig lure på om hvilke kompass som er til å stole på, og gjøre rolige svinger, og tildels holde høyden, og se på den kunstige horisonten igjen, skitt: nå ligger jeg jo i en sving!, og snakke på radioen, og være helt alene oppe i en helt mørkegrå verden: Da snakker vi IFR-trening! (Som helst skulle ha foregått i en annen, tryggere sammenheng).

En ting er at TAF'en kanskje ikke innbød til en VFR-svipptur rundt blokka den dagen, men han kom seg ned, og det er vel det viktigste her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som reagerer på denne VG-artikkelen?

 

Ja, hvorfor er det noe å reagere på egentlig? Det var en temmelig dramatisk situasjon, den ble fulgt av mange mennesker, og piloten kunne hatt info som kunne ha oppklart hva som hadde skjedd (selv om man selvsagt bør være varsom med info som havarikommisjonen evt. skal vurdere først). Man står fritt til å kommentere eller å nekte å kommentere.

 

Forøvrig nekter jeg å tro at piloter som får trøbbel i lufta nøler med å si fra av frykt for at man kan få telefon fra ei avis etterpå!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en historie om hvordan det føles.

 

#137672 - 16.07.04 23:32 En meget bra historie fra Are!

Johnny Svensson

Veteran

 

 

 

Dette er fra Are Barstad som bla laga Embraer 120 Brasilia til Fly! Utflytta nordmann som bor i canada.

176 sekunder og du er død gikk ikke i oppfyllelse denne gang.

 

http://www.vansairforce.net/articles/whymyrvwillbeifr_are.htm

_________________________

Johnny I'LL BE BACK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...