Geir Teigo Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Drama på gardermoen NÅ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2909620.ece Lykke til. Håper dette ender bra, og det gjør det nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Tja... om han er pilot burde han ha nok kunnskap til å velge frekvensen til Gardermoen VOR og tracke imot den. Verre er det ikkje når ein har ein VOR på flyplassen. Ein trenar tross alt på det under opplæringa... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Syns dette var spesielt. Syns man kan bør kunne det grunnleggende før man sitter seg i ett fly, og da finne flyplassen ihvertfall. Men nå vet ikke jeg om det er problemer med flyet eller noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Har intrykk av at det er "Tåkemoen" som gjør seg gjeldende... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hører på ATC nå. Flyr nordover forbi Kjeller mot Gardermoen. Heading 015 Callsign LFQ. Muligens er det LN-TFQ http://www.airliners.net/photo/Norwegian-Aviation-College/Piper-PA-28-181-Archer/0522695/L/ Annen trafikk til ENGM holder på TOMRA og SOVIR M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Håpar ikkje det er den maskina. Om ein ser på Gardermoen sin siste metar er det BKN004 og minus 4 grader. Det kan tyde på litt ising i skyene der, noko maskina neppe er godkjent for. METAR 051710Z 05003KT 010V110 7000 BKN004 M04/M04 Q0997 NOSIG Eg ville i allefall ikkje flydd inn dit i ein slik maskin idag. Is er ikkje å spøka med, og det bygger seg opp fort som berre F dersom det er gode forhold for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvilken frekvens? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Vil tro at den er på APP, 120.45 Hvis ikke er det nok TWR 118.3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Tipper APP, men kan være øst sektoren også 118.45 tror jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ser ut til at han drar nordover mot Hamar. Følger E6. Skal være brøytet og klart på Hamar. Skal være en VFR flight.... . Ikke rart han har problemer i mørket med skyer. Flyene i holding til Gardermoen begynner å lande igjen. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Vet du hvilken høyde han holder? Ser ut til at det er BKN/OVC 300 - 6000 fot over østlandet. Håper han er heldig med noen lokale gode forhold over Mjøsa. Noen steder er det rapportert lokal skybase på rundt 1500 fot, men det ser ut til at er i beste tilfelle. METAR på GM viser betraktelig dårligere forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Han er nå nesten oppe ved hamar. Bedre sikt der oppe med flere hull i skydekket. Også ett politihelikopter i nærheten som hjelper med informasjon om været. Gardermoen rapporterer om skyer ved 1500 fot så han er nok under det. Han er nå utenfor rekkevidden til Gardermoen ATC. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toril Madsen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det der høres ut som et passende mareritt, stakkars person, "følger E6 i jakt etter et hull i skyene for å finne og forhåpentlig lande på Hamar" som tatt rett ut av mine drømmer (mareritt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Står på litt mere lys enn vanlig på Hamar, men ingen tegn til flyet ennå. Webcam: http://www.hamarlufthavn.no/webcam.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ser ikke ut til at bildene oppdateres hyppigere enn hvert 30. minutt, men nå er det imidlertid mulig å se redningsmannskaper der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Gardermoen rapporterer om skyer ved 1500 fot så han er nok under det. GM rapporterer om skyer ved 1500 fot på Hamar? For på GM er det vesentlig verre enn som så: METAR 051743Z 00000KT 6000 OVC004 M04/M04 Q0997 TEMPO 4000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ifølge VG var han nede på Hamar no i ein bit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Bildet på VG nå bekrefter at det er LN-TFQ ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Bra det gikk som det gikk da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ja, føler med piloten. Kan ikke være noen særlig god følelse. LN-TFQ har vært ute i IMC før: http://www.sht.no/items/1457/144/3885373572/LN_TFQ.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ja' date=' føler med piloten. Kan ikke være noen særlig god følelse. LN-TFQ har vært ute i IMC før: http://www.sht.no/items/1457/144/3885373572/LN_TFQ.pdf [/quote'] Ja, været kan man ikke gjøre noe med. Jeg får en ekkel følelse da jeg leser om "vertigo"i denne rapporten. Fæle greier i flightsim bare også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Flyet har vissnok nylig blitt solgt til Hedmark Flyklubb (Hamar) fra Oslo Flyklubb. http://www.aircraftregister.net/enginepowered_airplanes.php?reg=LN-TFQ M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Flyet har vissnok nylig blitt solgt til Hedmark Flyklubb (Hamar)fra Oslo Flyklubb. http://www.aircraftregister.net/enginepowered_airplanes.php?reg=LN-TFQ M Det er LN-TFU som er solgt til Hamar fra Oslo flyklubb, ikke TFQ. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Som HFK medlem skvatt jeg noe inni h***** nå jeg så bildet på Dagbladet, for jeg trodde det var TFU. Hadde ikke tatt seg ut om klubben hadde vært close på havne i skiten for 3 gang på under ett år. Bra at vedkommende kom seg ned med smørsida opp. Spørsmålet er dog om det er bad ju-ju knyttet til TFQ siden den trekkes mot IMC! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Flyplassens beliggenhet og sjeldne tilløp til tåke ble påpekt allerede i 1948. Da general Dwight Eisehower landet på Gardermoen på sitt besøk til A-paktlandenes hovedsteder kom flyet hans så vidt seg ned på Gardermoen. Dakotaflyet med internasjonale journalister kom ikke ned på Gardermoen og måtte fly tilbake til København. Hadde rullebanen på Hamar på den tiden vært bygget ut ville dakotaflyet kunnet lande på Hamar; men den gang var ikke alle sikkerhetsmarginene på plass for dette. Det var ingen tvil om at flyplassen måtte bli utbygget dersom dette skulle vise seg å være mulig. Under åpning eller gjenåpning av Hamar Flyplass etter utbyggingen i 19xx var det knallfint vær på Hamar, men et av flyshow-innslagene uteble fordi de stod på Gardermoen - i tåke. Angående denne saken med LN-TFQ... instrumentene kan nok vise retninger, men uten erfaring fra instrumentflyging er det ikke særlig fristende å gå inn i tett vær... Med mindre det er en last resort... Takket være at politikerne i Hamar har vært trege i saken om å legge ned flyplassen så fant karen seg en dugandes plass å lande! Håper det gav et signal om hva man er i ferd med å ta knekken på; en småflyplass med tåke mye mer sjeldent enn Gardermoen-området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Bare jeg som reagerer på denne VG-artikkelen? Da VG Nett ringte piloten torsdag kveld sa han først at han ikke kjente til noe flytur, men da han ble oppringt nok en gang sa han at han ikke hadde noen kommentar til saken. Allikevel skal de klistre hendelsen opp øverst på VG.no. - Han sa at han varslet kontrollsentralen da han innså at han trengte hjelp. Det er den barrieren han må tørre å bryte, og ikke sitte der oppe og ikke tørre å si ifra. Barrieren blir vel ikke mindre nå som man vet at norges aviser skal ha tak i en etterpå for å få vite hvordan man greide å rote seg inni tåka.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Av det jeg fikk med meg av ATC kommunikasjonen, så virket piloten rolig og behersket etter forholdene. Godt gjort å holde hodet kaldt i en slik situasjon. Han hadde også problemer med at Gyro'n og det magnetiske kompasset viste veldig forskjellig. Av det jeg hørte, så skal Gardermoen ATC også ha ros for innsatsen de gjorde med å hjelpe han med å beholde roen og gi han vektorer og informasjon om hvor han befant seg til enhver tid. Å si at han ikke "fant" Kjeller eller Gardermoen er vel å dra den vel langt. Blir omtrent som å miste en mynt ned i en suppetallerken. Du vet temmelig nøyaktig hvor den er, men du ser den ikke p.g.a suppa (tåken). Må vel ha vært bortimot CAT II på Gardermoen igår. Da er man sjanseløs i en Piper Archer. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 hvis han ikke hadde noen wing leveler, men må sitte og se på den kunstige horisonten (hele tiden..) og samtidig lure på om hvilke kompass som er til å stole på, og gjøre rolige svinger, og tildels holde høyden, og se på den kunstige horisonten igjen, skitt: nå ligger jeg jo i en sving!, og snakke på radioen, og være helt alene oppe i en helt mørkegrå verden: Da snakker vi IFR-trening! (Som helst skulle ha foregått i en annen, tryggere sammenheng). En ting er at TAF'en kanskje ikke innbød til en VFR-svipptur rundt blokka den dagen, men han kom seg ned, og det er vel det viktigste her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Bare jeg som reagerer på denne VG-artikkelen? Ja, hvorfor er det noe å reagere på egentlig? Det var en temmelig dramatisk situasjon, den ble fulgt av mange mennesker, og piloten kunne hatt info som kunne ha oppklart hva som hadde skjedd (selv om man selvsagt bør være varsom med info som havarikommisjonen evt. skal vurdere først). Man står fritt til å kommentere eller å nekte å kommentere. Forøvrig nekter jeg å tro at piloter som får trøbbel i lufta nøler med å si fra av frykt for at man kan få telefon fra ei avis etterpå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fjeld Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er skrevet en historie om hvordan det føles. #137672 - 16.07.04 23:32 En meget bra historie fra Are! Johnny Svensson Veteran Dette er fra Are Barstad som bla laga Embraer 120 Brasilia til Fly! Utflytta nordmann som bor i canada. 176 sekunder og du er død gikk ikke i oppfyllelse denne gang. http://www.vansairforce.net/articles/whymyrvwillbeifr_are.htm _________________________ Johnny I'LL BE BACK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.