Gå til innhold

Cessna-fly med en litt uvanlig landing


Jarand Kihl Løkeland

Anbefalte innlegg

Dette er vel eit klassisk eksempel på groundloop. Han får etter det eg kan sjå, eit uventa kast med sidevind, og rekk ikkje korrigere for det, evt har han ikkje nok ror til å korrigere og prøver å nytta bremsene utan hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taildraggers er noe dritt ;)

 

Det er bare å prøve og lande en taildragger i FSX, så merker du forskjellen. Det typiske er at du spretter bortover rullebanen fordi landingshjulene ligger framfor balansepunktet, og du får derfor endret angrepsvinkelen på vingen rett etter at hjulene har tatt i bakken, og flyet begynner å fly igjen.

 

Det motsatte skjer med nyere fly som har nesehjul, angrepsvinkelen minker rett etter at du har truffet bakken fordi hovedhjulene ligger litt bak balansepunktet, og løftet avtar samtidig. Det er altså logisk sett bedre og tryggere å fly med fly som har nesehjul. Det er jo derfor nye moderne fly i hovedsak har nesehjul.

 

For å foreta en god landing med taildraggers, må du føre stikka litt fram i det hjulene treffer bakken for å motvirke endring i angrepsvinkelen. Så det å føre en taildragger krever mer av en pilot. Det kreves også andre teknikker ved takeoff og ved taxi også.

 

Skal se om jeg finner noe fornuftig på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taildraggers er noe dritt ;)

For å foreta en god landing med taildraggers' date=' må du føre stikka litt fram i det hjulene treffer bakken for å motvirke endring i angrepsvinkelen. Så det å føre en taildragger krever mer av en pilot. Det kreves også andre teknikker ved takeoff og ved taxi også.

[/quote']

 

For det første. Taildraggers er topp!

For det andre. Jeg har aldri ført stikka fram under landing med taildragger med unntak av ved hjullanding der man lander med hovedhjulene først. Om du ikke lander med alle hjulene samtidig, eller med halehjulet en brøkdel av et sekund før hovedhjulene, ja da får du raskt hopp og sprett og tjo og hei og begge hjullegger deler seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første. Taildraggers er topp!

Men, ok jeg skjønner at det kan være artig å fly, og ut fra det jeg leser, ser av videoer, samt det lille jeg har prøvd i FS, så er det noe av en utfordring å håndtere disse på en grasiøs måte. (Dvs den var jo på sett og vis grasiøs den saltoen i denne videoen, men var ikke slik jeg mente det)

 

Men sånn i øvrighet, utenom å være vanskelig, har selve konseptet rumpesleper noe vettugt for seg, eller er det bare etterlevninger fra en tid da man ikke visste bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikka skal vel helst bakover? Fører du stikka frem' date=' skjer vel egentlig det som skjedde på filmen? :crazy: [/quote']

 

Nei stikka skal fram når du føretar hjullanding. Fordu du har fortsatt løft over vingene. Dersom du trekk stikka til deg, smell du halen i bakken, flyet tar av, og gyroscopic precession (eller kordan deg skrives) overtar og plutseleg er nasen i ein HEILT anna retning enn du hadde tenkt, og du er i ein situasjon det er vanskeleg å komme seg ut av, og er nermast synonymt med groundloop ved neste touchdown.

 

Halehjulsfly er fantastisk gøyalt. Og tru det eller ei. Det er hjullandingane som er vanskelegast (synest eg i allefall). Trikset er å la flyet lande når det sjølv vil. DVS, fullt uutsteila to tommar over bakken og trepunktslanding. Då går det ganske flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikka skal vel helst bakover? Fører du stikka frem' date=' skjer vel egentlig det som skjedde på filmen? :crazy: [/quote']

 

Nei stikka skal fram når du føretar hjullanding. Fordu du har fortsatt løft over vingene. Dersom du trekk stikka til deg, smell du halen i bakken, flyet tar av, og gyroscopic precession (eller kordan deg skrives) overtar og plutseleg er nasen i ein HEILT anna retning enn du hadde tenkt, og du er i ein situasjon det er vanskeleg å komme seg ut av, og er nermast synonymt med groundloop ved neste touchdown.

 

Halehjulsfly er fantastisk gøyalt. Og tru det eller ei. Det er hjullandingane som er vanskelegast (synest eg i allefall). Trikset er å la flyet lande når det sjølv vil. DVS, fullt uutsteila to tommar over bakken og trepunktslanding. Då går det ganske flott :)

 

Hm ok! Det er halehjul vi mener her? Vet ikke hvordan det er på andre fly, men motorglideren jeg flyr skal vi fly med jevn hastighet nedover, og trekke stikka til oss idèt man er 1 meter over bakken ca. Da steiler flyet ut, og setter seg perfekt. Skulle tru det var likt med andre fly også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta en diskusjon på om ordet utsteilet er riktig i denne sammenheng?

Yes' date=' trodde aldri du skulle spørre, men det syns jeg vi tar en diskusjon på. Jeg kunne tenke meg en på ordet generelt også. :grin:

Altså er [b']steile[/b] i det hele tatt et godt synonym til stall? (hvis jeg da ikke har misforstått og de ikke brukes som synonymer, that is)

 

Du forbinder steiling med at nesen dropper sier du, jeg forbinder steiling med at nesen går opp. Kan muligens ha noe med at jeg er sjåfør, mens du er pilot?

 

Når Torstein sier "utsteiling" forstår jeg det egentlig som å miste fart og skape gjennomsynk, og miste løfte-evnen. Men burde det også fortelle meg noe om hvilken vei nesen går, altså ligger det også i begrepet at du løfter nesen for å oppnå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det har noe med hester å gjøre, at man tror at å "steile" gjør at "nesa går opp";)

Huet til hesten går jo oppover når vi sier at den "steiler", men det engelske ordet "stall" betyr jo å stoppe opp, "slowing or stopping of a process", som en bilmotor som "kveles", eller en berg-og-dalbane som stopper oppe i bakken.

Så det er kanskje luftstrømmen, go dermed vingens løft, som stopper opp.

Jeg tror "stall" burde hett noe annet på norsk enn "steiling/utsteiling". Da tror jeg man ikke hadde tenkt på noe som går oppover.

Christian: Om du trekker nok i stikka, (nesa oppover;) går jo airspeed nedover, hvis motorkraften ikke er tilstrekkelig, og til slutt blir det stall.

Men det holder jo å fly rett fremover, med litt for lite motorkraft;)

 

Skal man kalle det vingeløfttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du steiler (med et fly som er stabilt om tverraksen,vel å merke) trekker du stikka bakover og løfter nesa til lufta over vingene blir turbulent, da vil nesen (på grunn av stabiliteten bikke framover).

 

Vet ikke om jeg har steilet et halehjulsfly under landing, men jeg har satt halen litt for lenge før hovedhjula noen ganger, spesielt på piper pawnee som en fin lang nese som peker nedover i trepunktsposisjon. Vi får se om det blir en bra landing neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...