Gå til innhold

En alvorlig nesten ulykke!!


Johnny Svensson

Anbefalte innlegg

Saksa dette fra Avsim..En Airbus 340 tok av fra en Taxiway!

ANCHORAGE, Alaska ? A sudden hush fell over the Anchorage air traffic control tower early Jan. 25 when controllers realized a rapidly accelerating China Airlines jetliner was about to take off the wrong way and from a taxiway instead of a runway.

The Airbus 340, carrying about 250 people, had pulled away from the international terminal, according to Joette Storm, spokeswoman for the Federal Aviation Administration in Anchorage. It was around 2:45 a.m. Two FAA controllers ? with a third person, who was on break ? were working the tower.

The tower had just given the pilot his takeoff directions. Once the tower realized the Airbus was on a takeoff roll down a relatively short taxiway, controllers decided not to intervene, investigators said this week.

The controllers? silence as they realized they were too late to stop the errant plane was revealed this week to investigators who reviewed a recording of communications between the tower and the pilot.

?Once they brought the power up and were rolling and the controller noticed it, they did not call for an abort,? said Scott Erickson, the National Transportation Safety Board?s chief investigator on the incident. ?I think they were a bit concerned about whether they were going to get airborne.?

The controller communicating with the China Airlines pilot cleared the aircraft for takeoff on the airport?s 11,000-foot-long north-south runway. The pilot read back the instructions in English, the universal language for air-traffic control.

The controller turned away for an instant, Storm said. ?When he turned to look outside again, the plane was on its way down the taxiway.?

Given the plane?s considerable speed on the 6,000-foot-long taxiway, controllers determined ?it would be better to allow them to proceed,? she said.

The jet got off the ground but came ?inches from disaster,? as one investigator put it. Its landing gear cut divots in a snow berm at the end of the taxiway.

The flight landed safely in Taipei later Friday. China Airlines over the weekend grounded the three-person Taiwanese crew until further notice, according to Hamilton Liu, China Air?s station manager at Anchorage.

China Airlines officials told The Taipei Times that the suspension of their flight duties is company policy and does not imply guilt.

The Airbus 340 is a new aircraft for the company, Liu said. But he added the pilots are experienced flying other types of aircraft.

China Air is cooperating with investigators, he said.

Many questions linger, baffled aviators say.

?That was so close to a real disaster,? said Felix Maguire, president of the Alaska Airmen?s Association. ?It?s just incredible how they got away with it.?

Why didn?t other members of the flight crew question the pilot, given the abundant lights and markings that distinguish the taxiway from the runway? Didn?t the plane?s instruments tell the flight crew they were not on the 320-degree heading of their assigned runway but a 240-degree heading?

?Which is 80 degrees off,? said Maguire, a former commercial pilot who flies a corporate jet. ?Any pilot with basic training should know that.?

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får meg til å tenke på piloten (også fra et Kinesisk selskap), som landet på den gamle Kai-Tak stripa i Hong Kong med en 747, 45 grader vridd i forhold til rullebanen.

Han ville ikke ta en "Missed Approach" runde fordi dette kunne føre til at han "mistet ansikt"...

Det er visstnok også et press på pilotene i enkelte selskaper om å unngå dette, det koster å gå rundt med en 747.

Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andrew Thomsen:

Det får meg til å tenke på piloten (også fra et Kinesisk selskap), som landet på den gamle Kai-Tak stripa i Hong Kong med en 747, 45 grader vridd i forhold til rullebanen.

Han ville ikke ta en "Missed Approach" runde fordi dette kunne føre til at han "mistet ansikt"...

Det er visstnok også et press på pilotene i enkelte selskaper om å unngå dette, det koster å gå rundt med en 747.

Andrew

Det er vel den landingen de referer til i Screenshoot forumet.

Jens-Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens-Peter,

Fant videoen cirka rett etter postingen min [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Etter som jeg ser, er det en Korean Airlines maskin som lander der. Uansett, "Saving Face" gjelder også i Korea.

I 1984 var jeg med en KAL 747 som skulle lande på flyplassen ved Seoul (Husker ikke om den heter Kimhae eller Kimpo), og jeg syntes vi hang over rullebanen i en evighet.

Så peiste vi på for en ny landingsrunde, det tok en halvtime...og det ble landing på andre forsøket.

Her er linken til "Saving Face":

http://www.vision.net.au/~neill/45degree.htm

Andrew

[ 30-01-2002: Endret av: Andrew Thomsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andrew Thomsen:

Jens-Peter,

Fant videoen cirka rett etter postingen min [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Etter som jeg ser, er det en Korean Airlines maskin som lander der. Uansett, "Saving Face" gjelder også i Korea.

I 1984 var jeg med en KAL 747 som skulle lande på flyplassen ved Seoul (Husker ikke om den heter Kimhae eller Kimpo), og jeg syntes vi hang over rullebanen i en evighet.

Så peiste vi på for en ny landingsrunde, det tok en halvtime...og det ble landing på andre forsøket.

Her er linken til "Saving Face":

Andrew

[ 30-01-2002: Endret av: Andrew Thomsen ]

 

Og derfor flyr jeg aldri med 3.verdens flyselskaper. De vil spare penger på alt. Passasjerens liv har ingen betydning for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

 

Og derfor flyr jeg aldri med 3.verdens flyselskaper. De vil spare penger på alt. Passasjerens liv har ingen betydning for dem.

 

Ang. det bildet: Dette bildet har jeg sett mange steder, og som oftest refereres det til at slikt ikke er så veldig uvanlig med B747 i sterk crosswind. Den har ikke muligheten til å legge vingen inn mot vinden pga de lave motorene så den må legge nesa inn i vinden istedet...

Georg:

 

Dette er et bilde av en British Airways Boeing 757 som tar av i sterk crosswind....

Kanskje du bør unngå dem også? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at det går ann. Men de fleste kinesiske piloter er jo dumme i hue sitt! Der lærer de sikkert og fly inn i skyskraprere og sånt. [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den her altså, at en erfaren Pilot tar av fra en taxiway ?!

HVEM er det som ikke ser forskjell på en taxiway og en rullebane ?

Denne saken er faktisk så dum at jeg ikke tror den er sann engang, jeg tror rett og slett ikke det er mulig at gjøre en så grov feil.

Men kanskje dett er fra Flightsim ? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 31-01-2002: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er det ikke så uvanlig at fy lander eller tar av fra taxe-baner.

Det skjer som oftest mens det er tåke på gang,

så det er ikke nødvendigvis piloten som er dum i hue sitt,

men rett og slett en misforståelse,

og man kan jo heller ikke se det på headingen,

for taxe-veien ligger som oftest paralelt med rullebanen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående China Airlines i Anchorage:

Kom over denne diskusjonstråden med en grafisk oversikt over flyplassen på Airdisaster.com Forum

Offesielt uttales det at det ikke kunne utelates at språkproblemer var en del av årsaken til at piloten kunne overse en 80grader offset på compass-check.

Men hvor utrolig denne episoden høres ut, så er den nok sann. Uoffesielt raporteres det i tillegg at 340'en i climbout kom svært nær en UPS 747 inbound til bane 06R som umiddelbart avbrøt innflygingen.

En skal i denne sammenheng være meget forsiktig med å foreta ugjennomtenkte generaliseringer som sier at slike hendelser er nærmest en norm for kinesiske piloter og "3.verdens" flyselskaper. Jeg kan tildels si meg enig at det kulturelt sett kan eksistere noen holdninger vedrørende det å motsi autoriteter og det det "å miste ansikt", men når det gjelder spektakulære landinger i Hong Kong kom jeg faktisk over denne videoen også....: Al Italia MD-11

Mvh Gert

home.c2i.net/filo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stian Rolandsen:

Det er jo ikke så lenge siden vi hadde et sabla leven her i bodø om en Fokker 50 som landet på taxibanen....

Riktigt!

Även om det var en bommert så måste man ju säga, i mina kollegors försvar, att TWY Y på Bodö är _bred_ och används som RWY av RNoAF. Den användes också av civila flyg, då RWY var under uppussing, när det där inträffade.

Trots det, ett misstag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Toll:

Även om det var en bommert så måste man ju säga, i mina kollegors försvar, att TWY Y på Bodö är _bred_ och används som RWY av RNoAF. Den användes också av civila flyg, då RWY var under uppussing, när det där inträffade.


Ja ha du, det var kraftig kost! Pilotene lander på taxibanen istedenfor på rullebanen, og en kollega synes at det kan forsvares med at taxibanen ”är _bred_”! Utsagnet er virkelig oppsiktsvekkende og bærer bud om en utrolig holdning til sikkerhetstenkning. Hendelsen burde aldri ha inntruffet og absolutt ikke unnskyldes med at taxibanen var bred!

For øvrig er det ikke riktig at taxibanen ble benyttet av sivile fly. Dette var diskutert som en mulig løsning da dekket på rullebanen skulle utbedres, men det ble aldri realisert. Man benyttet isteden rullebanen i avkortet form. Mens utbedringer pågikk på østre banehalvdel, ble vestre banehalvdel benyttet som rullebane, og motsatt.

Paul Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Paul Johansen":

Det var ute et NOTAM på at twy Y var i bruk for take off da rwy på Bodø ble utbedret.Og Y ble brukt.

Forøvrig står det på foreks.Jeppesen approach plates en CAUTION:"Do not mistake Southern parallel twy for main rwy".

Med andre ord mener Jeppesen at her er det fakstisk store muligheter for å ta feil.Har du selv fløyet en approach til rwy25 på Bodø i dårlig vær med mye trafikk (eller til hvilken som helst annen flyplass for den saks skyld),så hadde du muligens sett saken fra en litt annen vinkel...

Alle kan gjøre en feil.

Hvilken tilknytning har du til luftfart forøvrig,siden du mener at Jørgen Toll har en "utrolig holdning til sikkerhetstenking"?

 

hilsen

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle de påståelige her.Jeg har selv tatt av med 737,Braathens eller SAS,husker ikke,på taxiway i Bodø.Så ja,den var i bruk!

Ellers vil jeg forøvrig si at jeg synes denne skittkastingen på forumet begynner å bli helt tåpelig.Det virker som den ene prøver å være mer påståelig enn den andre.Og det med store ord og store påstander.

For de som har fakta å legge i bordet,greit.Men dere andre,vær så snill.

Dette begynner mer å likne enn barnehage enn et forum det går an å diskutere saklige ting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ellers vil jeg forøvrig si at jeg synes denne skittkastingen på forumet begynner å bli helt tåpelig.Det virker som den ene prøver å være mer påståelig enn den andre.Og det med store ord og store påstander.

For de som har fakta å legge i bordet,greit.Men dere andre,vær så snill.

Dette begynner mer å likne enn barnehage enn et forum det går an å diskutere saklige ting i.


Ja det ser ut til at trenden holder seg oppe.......

Det skal ikke mye til for å starte en krangel nei.

Det eneste som overrasker i denne tråden er vel at "politimannen" ikke har blandet seg inn....

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. landing på taxibanen i Bodø.

Jeg beklager at jeg har tatt feil med hensyn til om taxibanen var i bruk eller ikke. Jeg var bosatt i Bodø da denne hendelsen inntraff, og kan ikke huske at banen var i bruk. Men jeg hadde også noe ferie i den tiden rullebanen ble utbedret, så det har vel sannsynligvis vært i dette tidsrommet taxibanen var i bruk. Som sagt: Jeg beklager at jeg tok feil!

Til Hans Petter Stue:

Jeg betviler ikke at den situasjonen du beskriver er vanskelig og har heller ikke problemer med å være enig i at alle kan gjøre feil. Nå er det ikke selve hendelsen jeg har kritisert, om den skrev jeg at ”den burde aldri ha funnet sted”, og akkurat det håper jeg det ikke kan være så mange meninger om.

For øvrig har jeg ingen tilknytning til luftfart. Men, spesielt på den tiden hendelsen inntraff, hadde jeg svært mye reisevirksomhet. Det ble vel i snitt bort i mot en tur i uka over en periode på et år, og da vil man jo gjerne at sikkerheten skal være i godt varetatt.

Til Jørgen Toll:

Du skrev ”Även om det var en bommert så måste man ju säga, i mina kollegors försvar, att TWY Y på Bodö är _bred_ och används som RWY av RnoAF”, og det er dette utsagnet jeg har reagert på. Det du helt konkret sier er at taxibanen i Bodø er bred, og at det i sin tur er et forsvar for de som var innblandet i hendelsen. Når jeg leser dette avsnittet sitter jeg igjen med det inntrykk at du tar veldig lett på hendelsen, og jeg hadde faktisk forventet en helt annen holdning til episoden fra en pilot. I et senere innlegg skriver du: ”Det var aldrig ment som en undskylning, men en förklaring.” Denne tilleggsinformasjonen gir ditt første utsagn et noe annet innhold, men hvordan skulle jeg vite at det var det du mente, det var tross alt ikke det du skrev? Jeg reagerte på det du faktisk skrev, og min oppfatning av hva du skrev, opprørte meg.

Kanskje vi ikke er så uenige når vi har fått klargjort våre synspunkter. Jeg mener bare at hendelsen burde ikke ha funnet sted, og det faktum at taxibanen i Bodø er bred, kan ikke nyttes som forsvar for de som var innblandet. Det er essensen av mitt første innlegg, og det tillater jeg meg fortsatt å mene.

Til slutt: Nei, jeg har overhodet ingen ting i mot deg som menneske. Hvorfor i all verden skulle jeg det? Så vidt jeg vet kjenner da ikke vi hverandre?

Paul Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Petter Stue:

...Har du selv fløyet en approach til rwy25 på Bodø i dårlig vær med mye trafikk (eller til hvilken som helst annen flyplass for den saks skyld),så hadde du muligens sett saken fra en litt annen vinkel...

Alle kan gjøre en feil.


På slutten av 90-tallet flyttet jeg som nesten-solo-klar PPL-A elev fra Narvik FK til Bodø FK. Min første leksjon der fant sted i typisk Bodøvær med skydekkehøyde like i underkant av 1000 fot. Vi ble klarert special VFR for å fly landingsrunder. Kandidaten var litt nervøs, det var tross alt ny klubb, ny flyplass, ny instruktør (som attpåtil var kvinne), og han svettet følgelig en del. Dette kombinert med høy fuktighet generelt gjorde at sidevinduer dogget ganske kraftig.

Vi tok av bane 08 og fløy righthand pattern, downwind, base, og kandidaten line fint opp på finalen ....... mot TWY Y 08. Da var det greit å ha en instruktør i flyet som var foran både fly, kandidat og flyplassen. Dette skjedde på tross av at eleven på forhånd hadde studert landingskartet for Bodø nøye og var fullstendig klar over Jeppesens formaning om at CAUTION:"Do not mistake Southern parallel twy for main rwy".

[ 01-02-2002: Endret av: Harald Hagen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om å finne unnskyldninger, men å finne de uheldige omstendighetene som fører til slike episoder, for at slikt ikke skal forekomme flere ganger.

Klart det er menneskelig å feile og det er vel ikke for ingenting at både Bodø og Torp har Cautions på app.platene.

Om jeg ikke tar helt feil var en 757 på god vei inn til jarlsberg for en stund siden også. I tillegg til at det finnes nok av eksempler hvor fly faktisk har landet på feil flyplass.

Til dere som er piloter her vil jeg i tillegg opplyse om at det etter en del ønsker er nå nylig opprettet et eget norsk forum for intern diskusjon mellom flygeledere og piloter. Flyforum

Mvh. Gert Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Bodø sin del (RWY 25) med offset localizer til syd, må man faktisk fly forbi centerlinja for taksebanen. Det gjør det litt mere forståelig at man liner opp på taksebanen, spesiellt i dårlig vær. Når det først skjer, er det selvfølgelig et hell at det skjer på en taksebane som også brukes som rullebane. Prøv i simmen så får dere se.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Paul Johansen:

Det du helt konkret sier er at taxibanen i Bodø er bred, og at det i sin tur er et forsvar for de som var innblandet i hendelsen.

Om du läser hela tråden så ser du att den startade med en 340 som tog av på en TWY.

Senare undrar någon hur det kunde ske.

Någon annan svarar med Bodö incidenten.

Jag svarar för att påpeka att just på Bodö är det lite speciellt, och kanske inte helt bör sammenlignes med 340 incidenten...

quote:

Opprinnelig postet av Paul Johansen:

...men hvordan skulle jeg vite at det var det du mente, det var tross alt ikke det du skrev? Jeg reagerte på det du faktisk skrev, og min oppfatning av hva du skrev, opprørte meg.

Om jag, enligt din uppfattning, uttrycker mig oklart så kan du väl be mig om en förklaring innan du lägger ord i min mun och kommer efter mig med kniven..?

quote:

Opprinnelig postet av Paul Johansen:

Til slutt: Nei, jeg har overhodet ingen ting i mot deg som menneske. Hvorfor i all verden skulle jeg det? Så vidt jeg vet kjenner da ikke vi hverandre?

Jag trodde nästan att jag gjort dig något i ett tidigare liv såsom du la ut mot mig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av ditt første innlegg opprørte meg, men jeg er av ikke voldelig natur og dette med kniven har jeg ingen sans for….

For øvrig synes jeg Gert Gundersen har et godt innlegg. Hovedsaken må jo være å finne årsaken til at uønskede episoder oppstår, og komme fram til tiltak som kan forhindre at de oppstår igjen.

Ellers har jeg ikke tro på reinkarnasjon, men noen av mine naboer har faktisk klokkertro på fenomenet!

Paul Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Paul Johansen:

Min oppfatning av ditt første innlegg opprørte meg, men jeg er av ikke voldelig natur og dette med kniven har jeg ingen sans for…

Paul, det var bara ett talesätt [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men jag tycker ändå att du kom ut väl hårt mot mig med beskyllningar om dålig hållning och säkerhetstänkande, baserat på din uppfattning av vad jag skrev...

Nog om det! Men ett tips till nästa gång kan vara att inte läsa så mycket mellan raderna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...