Jump to content

Harald Hagen

Members
  • Content Count

    323
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Mine herrer Hva bildet viser eller ikke spiller ingen rolle. "VFR on-top" krever mindre enn 5/8 skydeke (BKN) ved avgangssted og destinasjon. Enroute har du ved VFR on-top fullt lov til å fly over et solid skydekke uten å se fnugg av bakke, så lenge destinasjonen har VFR-forhold bedre enn 5/8... (dette er hentet fra det protable langtidsminnet og detaljene kan avvike litt fra det som er riktig). Hvorvidt det er smart å fly VFR on-top ved slike forhold mhp nødlandingsplasser etc er en sak som den enkelte flyger må gjøre seg opp en mening om selv. "Smart" og "lovlig" er ikke nødvendigvis sammenfallende. Jeg tipper at illustrasjonsbildet er tatt fra høyre side i cockpit på en B737 på en IFR flygeplan.
  2. Nice oppsett. Monitor fra Eizo eller Samsung eller.....?
  3. Har du sagt "a" så får du si "a".... selv om det er litt off-topic kunne det være interessant å høre hva den "nye" maskinvaren vil bestå av..
  4. Vi har lagt ut noen av de eldre utgavene av Flynytt som pdf-filer og disse kan lastes ned fra Flynytts arkiv. Noen av pdf-ene av eldre modell er av någet tvilsom kvalitet, men det får vi leve med. Dette er det som finnes av pdf-er, og selv om vi har løse planer om å generere pdf fra de manglende utgavene er det endel logistiske utfordringer forbundet med dette. Det kommer mao til å ta tid å få dette på plass. God jul!
  5. Eurocontrol har en side der man kan laste ned gratis (oppdaterte) kart. Du finner en oppskrift hos Sola Flyklubb.
  6. Stereo-biten er bare måtelig interessant her, men her snakker vi jo også om display direkte foran øyet. Potensialet for å kunne simulere "snu på hodet og se ut" er jo fantastisk. Oppløsningen er jo rimelig dårlig da, men det kan godt være at det fungerer bra på denne slags display. Veldig interessant! Antar Mr. Sande gir oss et fyldig review når han har kjøpt og testet
  7. Lurer på om vi ikke har praktisert at ungdom under 18 år må ha skriftlig løyve fra foresatt.
  8. Det ryktes at Safirene begge er ute av drift ifm ettersyn. SAP venter på tilsyn av Tilsynet og SAO skulle vel på 100-timer (min informasjon kan dog være foreldet). Jeg vet heller ikke i hvilken grad det blir omvisning/åpent på airside, så det kan være at mesteparten av den "Åpne Dagen" vil bli avholdt på utsiden av sperringene.
  9. Anbefaler også et besøk hos FAA der du kan finne mange nyttige verk, gratis tilgjengelig på nett. Blant annet finner du "the Aeronautical Information Manual" og mange andre titler her. Veldig høy kvalitets lærebøker både til PPL og høyere nivå.
  10. Vær obs på at du med stereo-briller må "rendre" to bilder for hver "frame" (et for hvert øye). Har du en PC som du allerede stresser maksimalt for å holde frame rate oppe vil slike briller spise av maskinressursene dine. Vi har brukt slike briller i oljeindustrien siden 1998, men det har liksom aldri tatt helt av. Selv har jeg liten tro på stereo-briller for flysim. Tingene vi fokuserer på er stort sett såpass langt unna deg at paralakse og stereosyn egentlig ikke er så viktig. VR-briller derimot, som lar deg naturlig snu på hodet og se i den retningen du vil, det hadde vært noe det.
  11. Det er logo for Sola Flyklubb (http://www.solaflyklubb.no/themes/SolaFly/images/sfk-logo.gif) Painten er forøvrig lik den for LN-IKY og LN-MTC, som du begge finner på airpics.com. Alle tre flyene er EX OP Sola Flyklubb
  12. Morten: Hva betaler dere for en time instruksjon på Sola (flyleie + instruktør + evt diverse)?
  13. Kanskje "ingen" visste om det Nå vet de og informasjonen skal bli bedre ved neste korsvei
  14. På Sola må du ha RT for å fly. Jeg er forøvrig enig med det mikroentusiastene uttaler her. Mikro synes å være et veldig bra alternativ hvis du ikke har planer om å fly noe stort og tungt og dyrt. 90% av min flyging til nå har foregått alene eller med en annen person, ut fra Sola og tilbake igjen, total flygetid 1 - 1.5 time. Dette kunne jeg like godt gjort i en mikro. Vær dog obs på at mikrobene opererer på disp på Sola (står vel i BSL D-et-eller-annet) og LTT truer jevnlig med å innføre restriksjoner på mikroflyging når det blir for mye trafikk. Til nå har vel dette kun vært trusler. Som Morten sier har de fleste mikrober som opererer på Sola (nesten) like bra eller bedre ytelse enn en C172 eller tilsvarende.
  15. Nå skal jeg ikke påberope meg å være ekspert på dette. Da Tarjei og jeg tok PPLene våre var det slik at stod det anmerkning på de "gule sidene" så skulle den utbedres eller overføres til rosa "hold item list" med en angitt dato/gangtid for utbedring (har jeg mikset fargene her) før flyging. For et par år siden ble dette endret til at ansvaret med å bestemme om en snag på de "gule" sidene satte flyet på bakken eller ei hviler på fartøysjef. I fartøyjournalene (altså et dokument godkjent av LT) står det nå: Ei utbrent nav-lanterne påvirker således ikke luftdyktigheten til en C172 som skal flys på høylys dag, mens f.eks. en defekt oljetrykksmåler må sies å gjøre dette. Anmerkninger på hold item list som er gått over dato eller gangtid har du fremdeles ikke lov til å fly med. Er dette offisielt nok? Finner dessverre ikke noe på AIC eller i BSL-på-nett.
×
×
  • Create New...