Gå til innhold

Nektet adgang til cockpit


Vetle Fosse

Anbefalte innlegg

Heisann...jeg driver å funderer på en liten ting her angående tur i cockpit på div. flyturer...jeg har nettopp flyttet til Shanghai i kina og hadde da en forjævlig lang tur over dit som var gørr kjedelig...jeg spurte kabin personellet om jeg kunne få se litt i cockpiten på doningen à 747-400, men det fikk jeg da altså ikke...de skyldte på 9/11, og dette er jo da veldig forståelig...men det jeg ikke helt hundre prosent skjønner er hvorfor man får lov til å komme inn på noen flyreiser men ikke andre?

 

teorien min er det at hvis man kapret en 747-400 på langdistanse tur så kan man lett komme seg til England, eller USA (som jeg har forstått er de eneste som har regler mot besøk av cockpit ved innreise), og at kortdistanse ruter i Norge ikke har denne muligheten...den andre teorien min er det at det er div. flyselskaper som har regler for besøk av cockpit og KLM som vi fløy med har forbud mot dette...noen som kan avkrefte/bekrefte, eller komme med annen fakta om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer med hvilket flyselskap du flyr. Alle har sin egen policy om klappseteturer. Med SAS, Norwegian og Widerøe har man en god sjangs for å få sitte på klappsete, fordi deres policy ikke hindrer noen utenfor selskapet til å sitte der. Dermed er det opp til hver enkelt kaptein å avgjøre dette. Det kan være et resultat av at vi i Norge er litt distansert fra "9/11 effektene", i tillegg til at vi er et lite land med forholdsvis få reisende. I mange amerikanske selskaper kan en kaptein bli sparket for å ha noen uautoriserte på klappsete. Men her har man også opplevd 9/11 nært på og alle har et stort forhold til det, slik at de fleste amerikanerne er fornøyd med den økte sikkerheten. Hadde 4 SAS-fly blitt kapret samtidig og styrtet ned midt i norske byer, tror jeg også man hadde skiftet syn på klappseteturer i Norge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian's policy sier at betalende passasjerer skal ikke sitte i Cockpit med mindre flyet er fullt. :)

 

Det skulle jo bare mangle... betaler man for en flytur så skal man ikke sitte med mannskapet ;)

 

Synd men høyst forståelig at reglene er blitt som de er blitt. Spesielt for den yngre garde. Etter hvert så blir det mer fristende å slappe av på flyet, for har man en gang fått klappsete-tur så er man jo programforpliktet til å følge med og være interessert og ikke bare sitte å henge i selene i dyp søvn fra MERAK til Top of Descent før Bodø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man mottar forespørsler om cockpit besøk, og hva tilbakemeldingen er varierer veldig fra flyvning til flyvning. Generelt sett er nok utenlandske selskaper svært kritiske til å ha en "utlending" på besøk i cockpit. I slike tilfeller er det kabinpersonalet som allerede ved forespørsel gir deg ett negativt svar tilbake.

 

I Norge er kabinpersonalet flinke til å videreformidle beskjeden til pilotene, slik at avgjørelsen blir tatt der framme. I de fleste tilfeller har jeg fått lov til å sitte på klapp, men av og til passer det rett og slett ikke for pilotene.

 

Generelt sett så har vel selskapene rutiner mht. cockpit besøk. Slike besøk skal vel helst være klarert på forhånd med sikkerhetsoffiser, samt at besøkets varighet kun skal være under cruice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes logisk ut ihvertfall...da jeg spurte sa hun at det var umulig, så det gikk ikke videre oppover for å si den sånn, altså forhånds bestemt for dem, om det var fordi jeg var utlending(hadde ganske mye skjegg må jeg påstå :) ) eller om det var prosedyrer de har ja, så kan godt stemme det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian's policy sier at betalende passasjerer skal ikke sitte i Cockpit med mindre flyet er fullt. :)

 

Siden jeg ikke vet noe mere om reglene til Norwegian må jeg bare si at det høres merkelig ut. Om flyet er fullt eller ikke har iallefall ingen betydning for om vi tar noen i cockpit eller ikke. Det eneste som er sikkert er at om flyet er fullt tar vi ikke med en ekstra betalende pax på klapp. Med mindre det er snakk om en på ID-billett.

Vår policy sier egentlig at folk som ikke har noe med selskapet å gjøre ikke har noe i cockpit å gjøre, men det kan gjøres unntak. Det hender også at kapteiner gjør unntak og lar folk sitte på klapp som strengt tatt er brudd på selskapets regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en tur på klappsete er nok adskillig enklere uansett dersom kapteinen og/eller co-pilot kjenner vedkommende som spør...

 

Selvsagt, er det forbudt, så er det forbudt, ferdig med det. Men jeg savner likevel å få besøke cocpit i DC9 og MD80 slik jeg ofte fikk som barn under mellomlanding i Tromsø på vei fra Alta til Oslo (eller omvendt). En gang satt kapteinen og knasket på et eple, mens co-piloten leste avis. Kapteinen sa spøkefullt at det stort sett var det de gjorde i cocpit; spiste epler og leste avis... :grin:

 

Nå som jeg har kommet opp i det som betegnes som "voksen alder" (22) er interessen av en mer teknisk art, så om jeg får tilbud om en tur på klappsete er svaret gitt på forhånd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du spurte inflight om å få komme inn der og da, i så fall vil jeg si det er lite håp.

 

Jeg var i USA i årskiftet 2005/2006 og på alle de fem flygningene i forbindelse med den turen fikk jeg komme inn i cockpiten etter at flyet var landet.

 

Policy i Norwegian er jo at man ikk ekan slippe inn noen etter at flyet her blitt airborne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er oddsen for at jeg får klappsetetur i en SAS 737 fra ENAL til ENGM lørdag 26.07 kl 18:30? (SK4459) Tenker på om dette flyet kanskje skal videre til utland eller sånn, og at pilotene må planlegge en del så det ikke passer.

 

DETALJER RUNDT REISEN

 

Håper i alle fall på å få tatt et bilde av cockpiten, og kanskje et av meg i cockpit, før avgang eller når vi er ankommet ENGM. Tenkte jeg bare skulle høre med cabincrew om å få ta et bilde av cockpiten siden jeg er så veldig veldig flyinteressert jeg. Klappseteturen kan jeg kanskje spørre gutta i cockpiten om, ja om jeg våger da. Gud for en drøm det hadde vært! Se på glasscockpiten og studere alle detaljer. Tenk deg å se gardermoen en fin sommerkveld fra en cockpit da! Aaah, se det lyser en rød og tre gule der framme og høre livet på ATC. Nei, det må vel kanskje oppleves.

Har så lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne erfaringer er at det varierer fra selskap til selskap, og fra kaptein til kaptein. Innenlands/Utenlands, med SAS & Norwegian har det aldri vært noe problem å få cockpittur. Det var jo en periode jeg fløy veldig mye for ca 1-2 år siden, da ble det veldig mange cockpitturer, og dertil påfølgende bilder på dette forumet :)

 

Vil trekke frem en tur jeg hadde til Bergen til Athen, via Frankfurt for noen mnd siden, da spurte jeg kapteinen om jeg fikk lov til å sitte på klapp. forklarte at jeg hadde vært flygelederstudent etc, og ville gjerne se "the big airport of frankfurt from the cockpit". Kapteinen konsulterte så med styrmann, og vips var jeg inne. Da er min oppfattning at når jeg får lov til å sitte på klapp i et a verdens størte flyselskap, og det til og med er tysk(tyskere er jo kjent som regel-/paragrafryttere. Da er faktisk det meste mulig så lenge landet man flyr til/fra ikke har lagt ned forbud mot "uautoriserte" personer i cockpit!

 

Så hele greien koker ned til den enkle tingen; Som man roper i skogen får man svar!

 

Så lenge ikke landet har noen forbud mot "uautoriserte" personer i cockpit så er det helt og holdent opp til "skippen" om man får sitte i cockpit.

 

Lykke til med dine flyturer!

 

--sommerthomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf: Ja, jeg spurte inflight, og det var heller ingen tvil fra cabincrew om hva svaret var, hun måtte bare tenke litt etter hva jeg spurte, 2 sek gikk, og svaret var negativt...

 

nå skal jeg hjem en tur den 4.August og tilbake til Shanghai 25.Aug, samme selskap, samme type (KLM, 747-400) fra Pudong intl. til Schiphol, og Fokker 100 fra schiphol til Kjevik...noen som har noen gode tips annet enn å være høflig (jeg er jo høflig jeg :) )for å komme seg inn i cockpiten...om ikke 747en så kanskje fokkeren? hadde jo vært fantastisk å fått klappsete på Fokkeren!!

 

tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke påstå at det er brudd på noe taushetsplikt å si at norwegian ikke slipper folk inn i cockpit etter at flyet har tatt av. Derimot var det ikke jeg som sa det' date=' men en som ikke jobber i norwegian. [/quote']

Jeg og du kunne jo blåst opp dette til en uendelig diskusjon som i utgangspunktet kom noen vei. :grin: Det jeg prøver å si er at JEG mener at all informasjon som går på selskapets rutiner mht. sikkerhet som ikke direkte virker inn på passasjerene går under taushetsplikt. Beklager, men av og til liker jeg å lage skogbrann av en barnål. :grin:

 

Når det gjelder ditt spørsmål Vetle, vær nyskjerrig. Spør gjerne før boarding, vis at du er HELT FLYGAL (ta dette med en klype salt, ikke overdriv, CRAZY!!). Får du ikke kontakt med kapteinen før boarding så spør du pent når kabinpersonalet ønsker dere velkommen ombord. Skriv gjerne ett lite brev som du spør så nødende om flyvertinnen kunne levert til kapteinen. Spør i det små, om du spør om å få ta en titt i cockpit ETTER landing, kan det være at enkelte piloter like greit tilbyr deg klappsete hele turen. Vær ydmyk, men fortsatt ivirg. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Sende en e-mail til selskapet jeg fløy med, og vips når jeg kom på flyet å snakket med flyverten fikk jeg komme inn i cockpit, hele turen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias: Presenter deg og forklar din interesse (og nevn gjerne at du har planer om å bli flyver/flyveleder hvis du skal det) først for cabincrew som tar deg imot i døra, de spør du om du kan snakke litt med pilotene. Presenter deg og forklar din interesse for flyverne og spør om det ikke er mulig med en klappsetetur hos dem. Ta begge svaralternativ med et smil, ikke gå rundt å furt da dette kan ødelegge fligthen for deg.

 

Og husk, veeldig mange av flyene til SAS er Classic og har ikke ren glass cockpit, men analoge engine instruments m.m. Jeg synes dog at en classic-tur er minst like verdig som en ng-tur (men så er jo jeg classic-freak og :) ). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias: Presenter deg og forklar din interesse (og nevn gjerne at du har planer om å bli flyver/flyveleder hvis du skal det) først for cabincrew som tar deg imot i døra' date=' de spør du om du kan snakke litt med pilotene. Presenter deg og forklar din interesse for flyverne og spør om det ikke er mulig med en klappsetetur hos dem. Ta begge svaralternativ med et smil, ikke gå rundt å furt da dette kan ødelegge fligthen for deg.

 

Og husk, veeldig mange av flyene til SAS er Classic og har ikke ren glass cockpit, men analoge engine instruments m.m. Jeg synes dog at en classic-tur er minst like verdig som en ng-tur (men så er jo jeg classic-freak og :) ). Lykke til! [/quote']

Hehe, skal prøve på det :)

Være veldig tidlig ute ombord i flyet - Første mann opp trappebilen.

Tenkte jeg bare skulle hilse pent og si navnet mitt, så spør jeg "Du, det hadde ikke vært mulig å få tatt et bilde av cockpit vell? Jeg er så enorm flyinteressert skjønner du. Hadde vært morsomt å få sett det frammtidige kontoret mitt i praksis og ikke bare i flight simulator" (ja jeg har speilrefleks med utallige objektiver osv) godt mulig dette blir for langt, hun har sikkert alt avgitt svaret før jeg kommer til det med å se kontoret, hehe. Eller kanskje jeg først skulle si at jeg er veldig flyinteressert og så spørr om det er mulig å få tatt et bilde.

 

Vet ikke helt om jeg tørr å spørre direkte om klappsetetur. Klart, det hadde jo vært en utrolig stor drøm som hadde gått oppfylelse om jeg fikk lov! Men er fornøyd bare jeg får ta et bilde og kanskje et bilde av meg i cockpit jeg. Kult å ha som profilbilde på facebook osv :D

 

Kanskje jeg kan si sånn (om jeg kommer meg lenger en cockpitdøren) "det setet her da, hva brukes det til egentlig?" piloten: " Nei du det brukes til.... bla bla" jeg: "aha! Sånne som meg det da med andre ord, hehe"

 

Har de egentlig så god tid til å sette av 2-3 min å snakke litt med meg da før push-back?

Kanskje det er sånn; "Hei" - Ta bilde - Hade ?

 

Fikk ikke mindre lyst når jeg fortalte min eldre søster om at jeg håpte på klappsetetur framme ved cockpit på lørdag. Hun var meget raskt ute ved å latterligjøre den planen. Hun begynnte å whine om alt mulig fra at flygerne ikke vkunne vite om jeg var en psychopat til at jeg bare kunne drømme :(

Skal vise henne jeg :D

 

Btw: Er du matiazz eller noe der omkring på MC-forumet :confused:

Stemmer det. Eller ja, jeg heter "Mantis" der nå da. Het "Mathiazz" for en god stund siden der ja :)

Hvem er du for en der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det der hørtes veldig inviklet ut :crazy: Jeg foreslår følgende: Slipper du fram i cockpit, gjør det så enkelt som at du introduserer deg som den flyentusiasten du er, og så spør om et bilde av deg i cockpit er mulig før avgang, og om du ikke kan få en klapptur. De har noen minutter til gode der du kan prate med dem, men de vil komme seg avgårde så fort som mulig og begynner du å peke og spørre for mye i døråpninga er det en fare for at de kan miste tålmodigheten, og det tjener du lite på. Spør på harde livet når du har fått satt deg der, men ikke avbryt dem når de jobber heller (Dessuten er klappsetet foldet inn i veggen og sjansen er stor at du kommer til å overse det når du stikker hodet inn) ;)

 

Husk å presentere deg både for cabincrew i døra og for pilotene, og ikke hal ut tida. Få med at du er veldig flyinteresert og har planer om å bli pilot i presentasjonen, og så spør du med en gang om det bildet og om klappturen. Og ikke hør på søsteren din, hun har over hodet ikke peiling ;)

 

PS: Ser du kapteinen på gate, utenfor flyet eller i kabinen går du selvfølgelig bort å spør da du slipper den trange cockpiten, bare ikke gå på områder der flyplasspersonalet ikke vil ha folk vandrende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias,

 

på Vigra er det stor sjangse for at du møter kapteinen når du er på vei ombord! Sørg for å gå sist, og se etter en med gul vest over uniform :P Noen ganger jeg har flydd fra vigra har han vertfall tatt walk-around og gått inn etter passasjerene..

 

Fikk selv ett litt kaldt nei, men man taper INGENTING på å spør :)

 

Har forøvrig sittet i widerøe fra takeoff til landing ENOV - ENGM, men det var noen på Ørsta/Volda lufthavn som ordnet for meg. Skikkelig morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger jeg har flydd fra vigra har han vertfall tatt walk-around og gått inn etter passasjerene..

 

Fikk selv ett litt kaldt nei' date=' men man taper INGENTING på å spør :)

[/quote']

 

Det er igrunn ikke så rart, om du valgte å forstyrre han mens han gjennomførte walk-around, da hadde jeg blitt rimelig grinete i allefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei, jammen da så. :)

 

Storvig: For når jeg tar en walk-around, så vil jeg ha mest mulig konsentrasjon rundt flykroppen og inspeksjonen, uten at jeg må stå og tomprate med noen andre samtidig. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet, det skal ikke mer til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...