Gå til innhold

Døren står åpen for Eurofighter


Tommy Bernes

Anbefalte innlegg

Med tanke på at EADS har sendt hele pakka fra FD tilbake uåpnet sier vel egentlig sitt med tanke på videre deltakelse fra den kanten. Det gjenstår å se om FD faktisk nå forlenger fristen grunnet JSF's problemer med å svare innen denne går ut. Om FD gjør dette, vil jeg si at EADS påstand om favorisering av Lockheed Martin er langt på vei bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forstå at FD velger å forlenge fristen hvis både EADS og Lockheed Martin ikke sender inn sine tilbud innen fristen, uansett om det er fordi de mener hele greia er urettferdig eller fordi de ikke rekker fristen.

Blir ikke mye anbudsrunde hvis det er bare en av tre deltagere som kan delta.

 

Men jeg er sikker på at EADS har rett i at det er favorisering av JSF. Jeg blir mektig overrasket om myndighetene tør å stå imot presset fra Washington.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hmm, jeg tror nokk at det er mange som vil ha JSF, uten at jeg kan begrunne dette nærmere. Men det er jo et flott fly da......Men det er Eurofighteren også...og ikke minst JAS, hmmm....ikke lett dette....tror jeg tar utgansgpunkt i hva som er mest fersk vare når man får levert, og da tror jeg at det er JSF.

 

Men i FSX er ihverfall favoritten JAS, den er nydelig og fly, synes nå jeg.

 

Men appropo X-Wing, noen som hvet hva som skjedde med SU 47 BERCUT?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye triksing, bestikkelser og lobbyvirksomhet som generelt brukes i denne bransjen og mange andre får de nå bare syte om evt. mangel på konkurranse i Norge.

Østerrike endte opp med å kjøpe "hele" 15 Eurofighter og hadde flere undersøkeler som tydet på at det ikke var bare rent spill fra Eurofighter sin side heller for å få kontrakten. Det er slik verden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betviler ikke, Clamer! Jeg har heldigvis ikke noen befatning med prosjektet annet enn at jeg diskuterer på samme måten som alle andre i den grad jeg gidder å interessere meg for det hele. Med unntak av Gripen har jeg negative inntrykk av de som fronter flytypen sin. Svenskene fronter flyet sitt med en ektehet jeg ikke kan spore hos de andre; EF: litt arrogant, JSF: meget sådan!

 

Når det gjelder hvem som er best egnet så aner ikke jeg - Det kommer an på så utrolig mye at man må bestemme seg for hva man ønsker å bruke flyet til. Vet man ikke dette, og man vil at Forsvaret skal møte alle mulige trusler og oppgaver i fremtiden må man velge det flyet som ser ut til å kunne brukes til flest oppgaver ut over de man finner i dag. Heldigvis er det ikke min jobb å diskutere dette til det kjedelige, og den diskusjonen tror jeg "de" allerede har tatt.

 

Viktige spørsmål i en slik anskaffelse som er eller blir tatt er;

-Trenger vi det?

-Hva skal vi bruke de til i dag og ikke minst hva forventer vi at vi må bruke de til i fremtiden?

-Hvilke kapasiteter trenger vi?

-Hvilke fly-kandidater har dette?

-Andre ting, som industriavtaler, bla bla bla som jeg heller ikke har orket å følge så mye med på.

 

Forsvaret kommer altså med SIN vurdering, og TRO MEG: Hadde man hatt forhåndsbestemt seg om hvem man ville kjøpe så hadde man ikke orket å bruke mye midler på forskning ut ifra data som kun deles mellom flyprodusent og potensiell kjøper. Wikipedia-spesifikasjoner kommer til kort når man skal sette specs opp mot hverandre!

 

De forskjellige politiske sidene av et flyvalg kommer i tillegg, og disse sidene kludrer heldigvis ikke til anbefalingen som kommer(har kommet?) fra Forsvaret. Husk å skille mellom fagmilitære vurderinger og politikk. Hadde man bestemt seg, så hadde man ikke behøvd fagmil vurderinger!

 

Jeg ønsker ikke å vedde 50kr hverken for at det blir Gripen, Eurofighter eller JSF! - i tilfeldig rekkefølge for øvrig! Min personlige mening om fly pleier å dreie seg om utseendet :) Min mening er at Gripen er penest, Eurofighter på en andreplass og JSF ser ut som et badekar i front, sett fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hvorfor bry seg om fly som garantert vil bli styggdyre.. Når det strengt tatt finnes en erstatning som Norge har snart 30 års erfaring med..

 

 

F-16 Block 52 eller 60 er fullgode fly til en pris som er betraktelig lavere en alle de andre. Og man behøver ikke ny infrastruktur, omfattende trening og en haug med annet..

 

 

F-16 er perfekt for Norske forhold noe som har blitt vist gang på gang på gang. Og flyet er i produksjon med relativt kort leveringstid i forhold til de tre andre alternativene.

 

Dette må da være best for Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Om vi trenger fly? hallo, vi sitter på en del interesser som bør forsvares, og det greiene vi har i dag, med nesten julekvelden om en pilot for en back tour i en B variant er ikke holdbar.

 

Det og velge utdatert matriell tror jeg ikke at vi har lyst til, det er våre penger det er snakk om, mener nå jeg. ROI er viktig her.

 

Og dagens f-16 har en høyere block uppgrade en det man tror, dette med block er en sammensatt greie, en block 20 kan ha MLU komponenter som gjør maskinene på høyde med både 50 og 62, men det er ikke noe og bygge på i fremmtiden, det er det vi skal handle for nå.

 

Både Jas og Ef2000 flyr i dag, dvs demonstrert teknologi, mens JSF er et konsept som leveres i time to marked når det skal leveres, dvs, det er frisk teknologi....mener nå jeg....Men er helt enig med dere at både JAS og EF er flottere fly og se på,,,,JAS er nydelig....men gammelt når det skal leveres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at JSF kommer til kort. Det er mye fersk teknologi, det skal de ha, men jeg synes at det får være måte på hvor mye datasystemer man skal putte inn. Etter hva jeg har hørt så kommer ikke norske mekanikere få lov til å røre de vitale delene, og jeg har også hørt at (er nå dette sant?) amerikanerne kan, ved bare litt dataarbeid, deaktivere systemene i de flyene de ønsker, og dermed var de dyrt skrap (nå kan man jo argumentere i årevis hvorvidt de kan finne på dette, men grunnen til at jeg nevner det er prinsippet). Fly-by-wire er jo greit nok det, men med så mye high-tech de putter inn i de flyene høres det ut for meg som om de ikke er spesielt trygge. Om de bytter ut alt av "old fassion" instrumenter med skjermer, virker det på meg som systemet er utrolig sårbart for tekniske feil. Se for dere at noe kortslutter i det flyet in-flight? hadde det ikke vært for at en sitter i et katapultsete hadde en befunnet deg i en av verdens dyreste likkister. Ny teknologi og nye systemer er greit for meg, bare ikke i så stor grad som i JSF. Jeg ville gått for Eurofighter, men mye av det er fordi jeg rett og slett missliker SAAB, både fly og biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Med all respekt, neste genersjon Fighter cruser ikke på instrumenter som majoriteten av Norwegian fly flyr med. Og i det hele tatt og få et ustabilt fly til og fly uten CPU kraft og FBW er utopi. You need the computing....og det sitter ganske så mange personer og ivaretar at vi gjør et godt kjøp,,,i dag og i morgen.......fagmilitære.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Jas og Ef2000 flyr i dag' date=' dvs demonstrert teknologi, mens JSF er et konsept som leveres i time to marked når det skal leveres, dvs, det er frisk teknologi....mener nå jeg....Men er helt enig med dere at både JAS og EF er flottere fly og se på,,,,JAS er nydelig....men gammelt når det skal leveres.... [/quote']

 

Geir, ingen av kandidatene flyr i dag. Eneste må i såfall være prototypen til JSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok en gang at enkelte politikere på tinget absolutt ikke har peiling på jagerflysaken (ref denne artikkelen på an.no). Å oppgradere dagens F-16 fly er både operasjonellt og , da arbeidet med å forlenge antall flytimer skrogene kan fly ut over de ca. 7500 timene de er bygd for vil være omtrent like kostbart som et nytt fly, ikke bare i deler, men også i arbeid.

 

Det forundrer meg jo heller egentlig ikke at forslaget kommer fra Kristin Halvorsen....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...