Tommy Bernes Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nyheter på VG.no http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505857 Det betyr vel at Norge fortsatt kan ha mulighet til å få Eurofighter Mvh Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det betyr vel at Norge fortsatt kan ha mulighet til å få Eurofighter Norge har aldri stengt Eurofighter ute, Eurofighter trakk seg fra prosessen, og det er mao opp til sistnevnte å bli med igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Med tanke på at EADS har sendt hele pakka fra FD tilbake uåpnet sier vel egentlig sitt med tanke på videre deltakelse fra den kanten. Det gjenstår å se om FD faktisk nå forlenger fristen grunnet JSF's problemer med å svare innen denne går ut. Om FD gjør dette, vil jeg si at EADS påstand om favorisering av Lockheed Martin er langt på vei bekreftet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 ok, det var sånn det var ja :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg kan jo forstå at FD velger å forlenge fristen hvis både EADS og Lockheed Martin ikke sender inn sine tilbud innen fristen, uansett om det er fordi de mener hele greia er urettferdig eller fordi de ikke rekker fristen. Blir ikke mye anbudsrunde hvis det er bare en av tre deltagere som kan delta. Men jeg er sikker på at EADS har rett i at det er favorisering av JSF. Jeg blir mektig overrasket om myndighetene tør å stå imot presset fra Washington. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det har aldri vært en konkurranse.. Dessverre er JSF blitt valgt for lenge siden. Det er hvert fall slik det synes å være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Dessverre er JSF blitt valgt for lenge siden. Det er hvert fall slik det synes å være. Vel, da får i det minste pilotene viljen sin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 De eneste som har bestemt seg for hvilket fly det er; er alle spekulantene på foraene rundt omkring - men heldigvis er det ikke disse som styrer landet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 De eneste som har bestemt seg for hvilket fly det er; er alle spekulantene på foraene rundt omkring - men heldigvis er det ikke disse som styrer landet! Takk og dævens lov for det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Skal vi ha et veddemål eller Andreas? 50kr på JSF, vedder du imot? :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 De eneste som har bestemt seg for hvilket fly det er; er alle spekulantene på foraene rundt omkring - men heldigvis er det ikke disse som styrer landet! Jeg er også ganske overbevist om at det ender på JSF, men hadde jeg styrt landet hadde det nok blitt Typhoon Eventuelt X-wing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hmm, jeg tror nokk at det er mange som vil ha JSF, uten at jeg kan begrunne dette nærmere. Men det er jo et flott fly da......Men det er Eurofighteren også...og ikke minst JAS, hmmm....ikke lett dette....tror jeg tar utgansgpunkt i hva som er mest fersk vare når man får levert, og da tror jeg at det er JSF. Men i FSX er ihverfall favoritten JAS, den er nydelig og fly, synes nå jeg. Men appropo X-Wing, noen som hvet hva som skjedde med SU 47 BERCUT? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ja hadde det vært en reél konkurranse dette her, så kunne man virkelig ha håpet på enten Eurofighter eller JAS Gripen. Men "konkurransen" er nok bare et spill for galleriet, JSF er egentlig valgt for lenge siden - så at beslutningen faller på JSF blir ikke akkurat noen big surprise.. :sick: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Med tanke på hvor mye triksing, bestikkelser og lobbyvirksomhet som generelt brukes i denne bransjen og mange andre får de nå bare syte om evt. mangel på konkurranse i Norge. Østerrike endte opp med å kjøpe "hele" 15 Eurofighter og hadde flere undersøkeler som tydet på at det ikke var bare rent spill fra Eurofighter sin side heller for å få kontrakten. Det er slik verden fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Betviler ikke, Clamer! Jeg har heldigvis ikke noen befatning med prosjektet annet enn at jeg diskuterer på samme måten som alle andre i den grad jeg gidder å interessere meg for det hele. Med unntak av Gripen har jeg negative inntrykk av de som fronter flytypen sin. Svenskene fronter flyet sitt med en ektehet jeg ikke kan spore hos de andre; EF: litt arrogant, JSF: meget sådan! Når det gjelder hvem som er best egnet så aner ikke jeg - Det kommer an på så utrolig mye at man må bestemme seg for hva man ønsker å bruke flyet til. Vet man ikke dette, og man vil at Forsvaret skal møte alle mulige trusler og oppgaver i fremtiden må man velge det flyet som ser ut til å kunne brukes til flest oppgaver ut over de man finner i dag. Heldigvis er det ikke min jobb å diskutere dette til det kjedelige, og den diskusjonen tror jeg "de" allerede har tatt. Viktige spørsmål i en slik anskaffelse som er eller blir tatt er; -Trenger vi det? -Hva skal vi bruke de til i dag og ikke minst hva forventer vi at vi må bruke de til i fremtiden? -Hvilke kapasiteter trenger vi? -Hvilke fly-kandidater har dette? -Andre ting, som industriavtaler, bla bla bla som jeg heller ikke har orket å følge så mye med på. Forsvaret kommer altså med SIN vurdering, og TRO MEG: Hadde man hatt forhåndsbestemt seg om hvem man ville kjøpe så hadde man ikke orket å bruke mye midler på forskning ut ifra data som kun deles mellom flyprodusent og potensiell kjøper. Wikipedia-spesifikasjoner kommer til kort når man skal sette specs opp mot hverandre! De forskjellige politiske sidene av et flyvalg kommer i tillegg, og disse sidene kludrer heldigvis ikke til anbefalingen som kommer(har kommet?) fra Forsvaret. Husk å skille mellom fagmilitære vurderinger og politikk. Hadde man bestemt seg, så hadde man ikke behøvd fagmil vurderinger! Jeg ønsker ikke å vedde 50kr hverken for at det blir Gripen, Eurofighter eller JSF! - i tilfeldig rekkefølge for øvrig! Min personlige mening om fly pleier å dreie seg om utseendet Min mening er at Gripen er penest, Eurofighter på en andreplass og JSF ser ut som et badekar i front, sett fra siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Vel hvorfor bry seg om fly som garantert vil bli styggdyre.. Når det strengt tatt finnes en erstatning som Norge har snart 30 års erfaring med.. F-16 Block 52 eller 60 er fullgode fly til en pris som er betraktelig lavere en alle de andre. Og man behøver ikke ny infrastruktur, omfattende trening og en haug med annet.. F-16 er perfekt for Norske forhold noe som har blitt vist gang på gang på gang. Og flyet er i produksjon med relativt kort leveringstid i forhold til de tre andre alternativene. Dette må da være best for Norge.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Om vi trenger fly? hallo, vi sitter på en del interesser som bør forsvares, og det greiene vi har i dag, med nesten julekvelden om en pilot for en back tour i en B variant er ikke holdbar. Det og velge utdatert matriell tror jeg ikke at vi har lyst til, det er våre penger det er snakk om, mener nå jeg. ROI er viktig her. Og dagens f-16 har en høyere block uppgrade en det man tror, dette med block er en sammensatt greie, en block 20 kan ha MLU komponenter som gjør maskinene på høyde med både 50 og 62, men det er ikke noe og bygge på i fremmtiden, det er det vi skal handle for nå. Både Jas og Ef2000 flyr i dag, dvs demonstrert teknologi, mens JSF er et konsept som leveres i time to marked når det skal leveres, dvs, det er frisk teknologi....mener nå jeg....Men er helt enig med dere at både JAS og EF er flottere fly og se på,,,,JAS er nydelig....men gammelt når det skal leveres.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg syns at JSF kommer til kort. Det er mye fersk teknologi, det skal de ha, men jeg synes at det får være måte på hvor mye datasystemer man skal putte inn. Etter hva jeg har hørt så kommer ikke norske mekanikere få lov til å røre de vitale delene, og jeg har også hørt at (er nå dette sant?) amerikanerne kan, ved bare litt dataarbeid, deaktivere systemene i de flyene de ønsker, og dermed var de dyrt skrap (nå kan man jo argumentere i årevis hvorvidt de kan finne på dette, men grunnen til at jeg nevner det er prinsippet). Fly-by-wire er jo greit nok det, men med så mye high-tech de putter inn i de flyene høres det ut for meg som om de ikke er spesielt trygge. Om de bytter ut alt av "old fassion" instrumenter med skjermer, virker det på meg som systemet er utrolig sårbart for tekniske feil. Se for dere at noe kortslutter i det flyet in-flight? hadde det ikke vært for at en sitter i et katapultsete hadde en befunnet deg i en av verdens dyreste likkister. Ny teknologi og nye systemer er greit for meg, bare ikke i så stor grad som i JSF. Jeg ville gått for Eurofighter, men mye av det er fordi jeg rett og slett missliker SAAB, både fly og biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Litt teknofobi Magnus? Hvis det er noen trøst så er det lite med analoge systemer i både Gripen og Typhoon også...teknologien er der, hvorfor ikke bruke den? Den gjør det trossalt tryggere for de som skal fly flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Med all respekt, neste genersjon Fighter cruser ikke på instrumenter som majoriteten av Norwegian fly flyr med. Og i det hele tatt og få et ustabilt fly til og fly uten CPU kraft og FBW er utopi. You need the computing....og det sitter ganske så mange personer og ivaretar at vi gjør et godt kjøp,,,i dag og i morgen.......fagmilitære..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Både Jas og Ef2000 flyr i dag' date=' dvs demonstrert teknologi, mens JSF er et konsept som leveres i time to marked når det skal leveres, dvs, det er frisk teknologi....mener nå jeg....Men er helt enig med dere at både JAS og EF er flottere fly og se på,,,,JAS er nydelig....men gammelt når det skal leveres.... [/quote'] Geir, ingen av kandidatene flyr i dag. Eneste må i såfall være prototypen til JSF. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hva mener du nå Jonas? Både Gripen og Typhoon er jo i aktiv tjeneste...Gripen har tilogmed vært i aktiv tjeneste i snart 12 år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Du har helt rett Fredrik, men hvorfor maser da alltid alle Gripen elsker om at den har vært i tjeneste så lenge, samtidig som de maser om at Norge får en helt ny versjon nemlig Gripen-N? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ser nok en gang at enkelte politikere på tinget absolutt ikke har peiling på jagerflysaken (ref denne artikkelen på an.no). Å oppgradere dagens F-16 fly er både operasjonellt og , da arbeidet med å forlenge antall flytimer skrogene kan fly ut over de ca. 7500 timene de er bygd for vil være omtrent like kostbart som et nytt fly, ikke bare i deler, men også i arbeid. Det forundrer meg jo heller egentlig ikke at forslaget kommer fra Kristin Halvorsen.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.