Gå til innhold

SK686 kollisjon i Milano - flere drept


Helge Bø

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Regarding Scandinavian Airlines flight SK 686

Scandinavian Airlines regrets to confirm that one of its aircraft; an MD-87 with flight number SK 686 from Milano/Linate, Italy to Copenhagen, Denmark was involved in an accident at around 08.15 hrs local time today.

SK 686 is an SAS flight, and is not a code- share flight.

Although no further details of the accident are available at the moment we estimate that there are approx. 104 passengers and 6 crew onboard.

SAS is doing everything possible to help passengers and to assist Italian authorities at this time. A special phone number for next-of-kin will be released as soon as possible.

The media information center can be contacted at the following number: +46 8 797 29 44.

www.scandinavian.net

[ 08-10-2001: Endret av: mwalther ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alla 110 ombord döda enligt Svenska nyheter. 16 döda enligt Norska nyheter...

Låt oss hoppas att Norska journalister är bättre uppdaterade än sina svenska kollegor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå dessverre bekreftet at de fleste har omkommet. Det totale antallet er trolig nærmere 120 omkomne, det skal være 4 overlevende så langt.

Redningsarbeidet har vært veldig vanskelig pga brannen og dårlig vær med tjukk tåke.

Dette er en fryktelig tragedie for SAS.

[ 08-10-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Dette er en fryktelig tragedie for SAS.


Ja, SAS kan mycket väl upphöra att existera efter detta.

Men det är av underordnad betydelse för alla de som har mist sina anhöriga i olyckan...

Låt oss främst tänka på dem idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal vi tro? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4177470"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4177470" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4177470 sier først i suboverskriften at "Minst 100 personer har omkommet, bekrefter italienske myndigheter." Deretter står det at "Minst 18 personer er bekreftet omkommet"??? VG, skjerp dere. Ellers varierer det jo mellom "fløy inn i" og "kjørte inn i".

Frykter jo at rundt 100 er omkommet, ettersom det andre steder står at 100 er ett bekreftet anntall [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Spekulasjon: Hva gjode ett Cessna småfly der? Tykk tåke?

Unnskyld at jeg har litt vanskelig å 'finne ord' som er passende. Pleier vanligvis å ligge unna slike spekulasjoner og diskusjoner.

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inte lätt att vara journalist i sådana här situationer. Dels är säkert informationen från Italien mycket knapp, och det kommer alltid motstridiga uppgifter från olika nyhetsbyråer. Det man försöker göra är att få uppgifterna bekräftade, men jag kan tänka mig att det är nästintill omöjligt att få något bekräftat så här tidigt.

Det verkar i alla fall som om samtliga personer ombord på SAS-planet och Cessnan har omkommit. Just nu går därför mina tankar till dem och deras anhöriga.

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang har journalistene skrevet feil. (Tror jeg?) De skriver at motoren til SAS flyet ligger på Malpensa flyplassen utpå rullebanen, men ulykken skjedde på Linate flyplassen...

http://www.vg.no/bilderigg/index.hbs?rigg_id=596"'>http://www.vg.no/bilderigg/index.hbs?rigg_id=596" TARGET=_blank>http://www.vg.no/bilderigg/index.hbs?rigg_id=596

Kondolerer til alle pårørende.... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Mikal Aronsen:

Synd det der, lurer på om mange vil reise med SAS framover

Ja du... Vems fel det var som orsakade olyckan kan väl spela en viss roll. Men jag tror nog många automatiskt kopplar ihop denna olycka med SAS dåliga PR i sommar och förhandsdömer SAS...

För det lär nog dröja innan HSL i Italien kommer med en konklusion, och fram till dess vet man inte vad som har skett.

Sorglig historia det här.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Minst fem nordmenn om bord

Av: Tore Eriksen / Jørn Wisløff 08. okt 14:47, ny 15:37

Mellom fem og sju av de 13 passasjerene som skulle videre til Oslo, har norske navn. - Måten navnene er stavet på gjør at vi ikke kan utelukke at flere er fra Norge, opplyser politiet.

– Vi har 13 personer som skulle videre til Oslo. Av disse har mellom fem og sju norske navn, men måten navnene er stavet på gjør at vi ikke kan utelukke at flere er fra Norge, sier politiadvokat Bjørn Arne Tronier ved Romerike politidistrikt til Nettavisen.

Politiet jobber nå med å finne ut av om navnene fra passasjerlisten fra SAS i Milano inneholder flere norske navn.

– Problemet er at navnene er stavet på engelsk, sier Tornier.

BILDEEKSTRA:

SAS-ulykken i Milano

 

 

Ingen bekreftelse fra SAS

SAS vil sette opp fly for pårørende til Milano, men selskapet har ennå ikke bekreftet om det var nordmenn om bord i flyet.

– Dette vil vi ikke si noe om, sa informasjonsmedarbeider Camilla Johnsen I SAS til Nettavisen ved 15-tiden mandag.

Ifølge svensk politi skulle 72 av passasjerene videre med andre fly fra København.

– 72 personer hadde ikke sluttdestinasjon København. Hvor mange som skulle til Norge, Sverige eller andre land bearbeider vi ennå, sier valkthavende befal ved Rikskriminalpolisen, Anders Frantzén, til Nettavisen.

 

Bekreftet antall døde

Ved 14-tiden bekreftet italienske myndigheter at alle om bord i SAS-flyet som kolliderte i Milano døde.

Få timer etter at SAS' SK 686 krasjet på Linate-flyplassen fikk det danske konsulatet utlevert passasjerlisten.

Les også:

Alt om SAS-katastrofen

Alle om bord omkom

Ingen overlevde SAS-ulykken

Passasjerlisten ikke mulig å tyde

- En sorgens dag for SAS

 

 

Mellom fem og ti «norske» navn

– Det er mellom fem og ti personer som har et norsk-klingende navn. Det synes foreløpig ut som om antall svensker og dansker er noe høyere, sier den danske konsulen Lars Erik Krose til Nettavisen.

Italiensk politi fikk overlevert listen fra SAS i Milano.

 

Foreløpig liste

– Vi antar at listen er i samsvar med passasjerene som faktisk gikk om bord på flyet. Det er likevel for tidlig å si om personene som har norskklingende navn faktisk er fra Norge. De kan også være fra Danmark eller Tyskland, sier Krose.

Ifølge de foreløpige opplysningene skal mellom 12 og 15 av passasjerene være danske, mens 64 er italienere.

 

Det var tett tåke på flyplassen da ulykken inntraff.

 

Scanpix / Jarle Grindhaug

 

Traff Cessna

Ifølge en talsmann for italienske myndigheter traff SAS-maskinen en Cessna da det skulle ta av.

– Det lille flyet oppholdt seg et sted det ikke skulle ha vært. Det var tett tåke på rullebanen, noe som kan ha ført til misforståelser. Det sier Roberto Arditt, talsmann for innenriksminister Claudio Scajola, til nyhetsbyrået Reuters.

Cessna-maskinen hadde to tyske piloter og to italienske passasjerer. Flyet var klar til å ta av til Paris da det ble truffet av SAS-flyet.

 

Håper på mirakel

Ved 14-tiden bekreftet myndighetene at alle om bord i SAS-flyet er døde.

– Vi var akkurat på en briefing med legen som har ledet redningsarbeidet. Han gav uttrykk for at sannsynligheten for å finne noen i live var svært liten, men man kan jo håpe på et mirakel, sier Krose.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Ja er enig i at det er en fryktelig ulykke,men dette emnet blir vel også slettet fordi det ikke har noe direkte med flight simming å gjøre.

Det om angrepet til USA ble jo slettet av en eller annen grunn.....

På "Kaffekroken" diskuteres alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Denne ulykken har så absolutt noe med flyvning å gjøre...så det er såvidt jeg kan se ikke noe i veien med å diskutere ulykken her i forumet.

Når det gjelder diskusjonen om terrorangrepet i USA ble vel den først og fremst slettet fordi folk begynte å kjefte hverandre ut og det skaper dårlig stemning i forumet.

 

Ellers har jo nettopp det alle fryktet skjedd: SAS har hatt en fatal ulykke med ett av sine fly kort tid etter debatten om sikkerheten i SAS. Jeg tror SAS har en mørk tid i møte.

Jeg må si jeg var sjokkert etter å ha sett dokumentaren om SAS på NRK for et par uker siden. Selv om denne ulykken ikke skyldtes SAS (håper jeg), tror jeg de vil få gjennomgå kraftig i tiden fremover.

 

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett Jonas. Selv om dette ikke var SAS sin feil, vil det nok være de som får svi. [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Så utrolig mye tragisk som hender nå for tiden da: først det i USA, så blir et russisk fly skutt ned, igår ble det krig, og idag smalt det i Italia [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Kondolerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at jeg kondolerer, og at mine tanker går til de omkomne og de etterlatte.....

Så vidt jeg skjønner er denne ulykken ikke SAS sin feil eller tårnet sin feil, men det skyldes en bakkeradar som har vært ute av funksjon i snart et år. SAS flyet hadde forsøkt å unngå en kollisjon ved å svinge raskt mot høyre, men hadde alikevel truffet Cessna flyet som forvillet seg inn på rullebanen dens..... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Mvh.

Espen Grotmoll [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe jeg ikke har fått med meg var om flyet takset eller om det var på rullebanen og på vei til å ta av. Hvis flyet takset så kan vel det ikke hatt så stor fart at så mange døde? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Vil først og fremst kondolere til de etterlatte og ansatte i SAS........ dette var triste saker.

En annen ting jeg vil bemerke er hvor utrolig viktig det er at flygere hele tiden følger anvisninger fra tårnet, og ikke kjører ut på rullebanen før det er klarert....... vi hadde jo et SAS fly som gjorde det på Evenes i forrige uke, så med de rette forholdene kunne vel dette også gått galt.

Jeg håper dette vil skjerpes i fremtiden.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gerne starte med at udtrykke min dybeste medfølelse med passagerer og pårørende til dem.

Mit egentlige ærinde er dog hr. Lindegaard, som er øverste ansvarlige i SAS for øjeblikket.

Han starter pressekonferencen kl. 13.00 med at beklage at SAS har mistet et fly!!

Så kommer der i anden række en beklagelse overfor passagerer og pårørende!!

Dette er en uhyrlig mangel på pli!!

Det er ikke ofte at jeg er ked af at være dansker, (Lindegaard er dansk), men da jeg hørte den prioritering, da var det ikke morsomt.

Folmer

Dansker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folmer,

Jag tror inte det var en medveten prioritering av skadan, men snarare en förklaring till vad som skett: Vi förlorade ett fly i en olycka och därigenom dog våra passagerare...

Lasta inte mannen för en sådan banal felsägning! Han har haft en riktigt dålig dag på jobbet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den tragiske navn listen som sas har presantert.Bertacchini Giuseppe Giumelli Valentina

Bettoni G Grade Mette

Blasi R Grymfeld Helena

Boman Per Heggelund Espen

Cairo Renato Honkaranta Tarmo

Campanini Andrea Iversen Asker Lund

Candiani Luca Iversen Ulla Helga

Caputo Gianpiero Iversen Thyge Lund

Carlin Sandro Jasperi Arja

Cottaramusino Albert Jessica King

Dosmo/renato Karjalauta Jan

Felthaus Ingemarie Karjalauta Alex

Felthaus Arly Karlsson Bert Arne

Frigerio Franco Karlsson Daniel

Gambetta Mauro Kristensen Pia

Gatti Roberto Kristensen Poul Lund

Ghiglino Luigi Kruger Michael

Joerback Haakan Kruger Eric

Lazzarini Attilio Laffranchi Andrea

Micallef N Larsen Steen S

Motta Luigi Larsson Curt Aake

Mussida Luigi Lassen Finn

Nielsen Jens Lassen Mads

Oppizzi Alberto Lindgren Tobias

Piemonti Orazio Mangiagalli Fabio

Prandi Massimo Martello Matteo

Predaroli F Mattsson Anitta

Salati Peppino Mecklin Anu

Sanna/Antonella Mogensen Lars

Tavecchia Barbara Moroni Marco

Venturini Carlo Olesen Marianne

Vergani Mauro Olsen Anja

Zanoli Simone Pesapane Maurizio

Agosti S Petterson Ola

Alcamo Leonardo Pettinaroli L

Andersen Hans Peter Picciriello Agostino

Andersson Haakan Polastri Luca

Caironi Cristina Poli R

Calgaro Tino Proserpio Alberto

Cameroni Natale Romanini Primo

Cantu Marco

Rossello Osvaldo

 

Conte Andrea Rossi Mario

Durante Simone Rota Clara

Eriksson Per Rota Giovanni

Eriksson Gunilla Rota/Michele

Essebro Robert Savio Giancarlo

Falch Heidi Scaburri Angelo

Fogliani Laura Stroemme Jan M

Fontana Michele Vanelli Viviana

Forsman Christer Vindahl Vibeke

Forsman Robin

Fristedt Gunilla

Gauccan Elena Gabriela

Gioacchini Riccardo

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Haugen:

"Ellers har jo nettopp det alle fryktet skjedd:

SAS har hatt en fatal ulykke med ett av sine fly kort tid etter debatten om sikkerheten i SAS".

 

Skriver Jonas Nordhaug.

Ærlig talt, Jonas, det er ingen sammenheng med ulykken i Milano og det som har vært debattert her tidligere.

Ulykken i Milano skyldtes at et småfly rotet seg foran SAS-maskinen da den var ved take-off, det ville skjedd det samme om det kom et Alitalia-fly istedet for SAS-maskinen.

Debatten om SAS her på forumet tidligere har vært av tildels svært usakelig karakter, blandt annet med beskyldninger om slurv og juks med vedlikeholdsrutiner. Disse beskyldningene viste seg å komme fra personer som ikke har peiling på hva de snakker om.

Det som har skjedd er tragisk, men SAS kan ikke lastes for det som har skjedd i dag.

Jeg tror du tolket posten min litt feil, Tore Haugen:

Jeg sa i min post at denne ulykken, så vidt jeg vet, ikke var SAS sin feil. Jeg vet godt at det ikke er noen sammenheng mellom denne ulykken og nestenulykker som har rammet SAS den siste tiden. Likevel tror jeg ikke det er mange som har gått glipp av medias kvasse kritikk av SAS. Da er det forferdelig ille for SAS at det skjer en fatal ulykke, da mange har spekulert i at nettopp dette vil kunne skje. Er stygt redd for at SAS får gjennomgå etter denne ulykken.

Det virker som om du forsøker å beskytte SAS. Jeg vet ikke hvor du har din korrekte informasjon om SAS ifra og hvorfor du har så mye mer peiling på SAS enn andre.

Jeg kommer fortsatt til å fly med SAS fordi jeg stoler på at sikkerheten ombord er god nok. Dette er deres første fatale ulykke og en utrolig trist sak for SAS og alle andre som er berørt av ulykken. Jeg håper bare at jeg slipper å høre om flere nestenulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Spekulasjon: Hva gjode ett Cessna småfly der? Tykk tåke?


 

Med rett instrumentering i flyet og en pilot med instrument-bevis så kan en liten også en liten Cessna fly i tåke, så det er vel ikke akkurat noe å spekulere i...

Cessnaen var visst tysk, og jeg har inntrykk av at tyskere reiser endel med småfly. Det var jo 4 personer ombord, så det er jo ikke usannsynlig at de var på tur (eller på bærtur i dette tilfellet)...

Man skal vel ikke overse at det som småflyet gjorde er en effektiv måte å lage kaos på hvis det var pilotens ønske.

Mer spekulering enn det gidder jeg ikke begi meg inn på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer til berørte i denne tragiske ulykken.

La oss bare alle håpe,som ovenfor er inne på,at det bare var en tragisk ulykke og ikke noe mer.

Ifølge tv2 sine nyhetsendinger var det jo kilder som mente at denne ulykken kunne vært forutsett,da det hadde vært flere tilfeller med småfly på avveie ute på rullebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...