Ivar Skaugstad Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Hei! Det var vel overskriften som lokket deg inn på denne posten, og da er det nok en grunn til at du er her, og du er heldig! For er du fly interessert og bor i, eller har mulighet til å komme deg til Notodden/Hokksund er dette innlegget for deg! :grin: Noen av dere har sikkert fått med dere at jeg har flyttet fra Trondheim til Kongsberg, hvor jeg mest sannsynlig vil tilbringe de neste årene. Jeg besluttet da å forlate Værnes Flyklubb og LN-RAI og LN-HOF til fordel for Notodden og Kongsberg Flyklubb, som for øvrig har base på Notodden (ENNO). Det meste av fly ”stashet” fikk jeg med meg på flyttelastet sørover, men dessverre måtte jeg la Stian Lingås, Marius Helstad, med flere være igjen i Trønderhovedstaden. Vi har vært trofaste turkamerater en god stund nå, og vi har opplevd utrolig mye gøy sammen! Når jeg viser til turkamerater så er det i betydningen FLYTUR! :cool: Da mine trofaste venner blir værende i Trondheim ennå noen år til, er jeg på leting etter nye bekjentskaper for å både lære bort, og lære nye ting av. En flytur er så mye mer enn bare en flytur, det er sosialisering på høyt plan, og selv om hovedhobbyen er fly, kommer det mange andre saklige, og usaklige temaer på diskusjonsbrettet! :whistle: Stian og Marius kan vel bevitne at våre turer har vært helt sinnsykt spennende, og til tider meget lærerike. Synes du dette høres fristende ut, fortsett å les dette innlegget! På årsbasis flyr jeg i snitt ca. 25-30 timer, og man kommer seg steder med de timene. Jeg er opptatt av å oppleve nye ting og steder for å bygge på erfaring og få en liten utfordring, så det er ikke ofte vi besøker det samme stedet to ganger, så fram til at abstinensen ikke tar overhånd. Her på Østlandet er jo flyplassene ett steinkast unna hverandre i sammenligning til i Midt-Norge, så tiden framover blir innholdsrik og opplevelsesrik! Notodden og Kongsberg flyklubb er en relativt liten og rolig klubb, men med markant økning de siste årene. Per dags dato (mars 2008) har klubben ett fly, en god gammel traver av typen C172 med reg. nr LN-NFJ. Det ble nylig lagt inn en bestilling på en fabrikkny C172, med G-1000, som ser ut til å komme til klubben i midten av Mai. Klubben har passe størrelse mht. at de bare har en flymaskin tilgjengelig, man slipper å booke flyet uker i forveien, selv på en god solskinnsdag kan du regne med at flyet står der, klar for deg og dine venner, lysten på nye eventyr! :grin: Det er ikke gratis å fly, så vi har ikke valgt oss den mest økonomiske hobbyen å holde på med. Men, om man går sammen, tre eller fire kamerater blir ikke prisen så skyhøy som man kan tro! Timeprisen ligger på rundt 1000,- men er man 4 stk om bord deler man denne summen på disse og man betaler drøyt 250,- hver for en time i luften. Og man kommer langt på en time med småfly. I tillegg betaler man bare for den tiden man flyr, tiden du bruker på å grille eller besøke bestemor er ”gratis”. :blush: Er du av den oppfatning at dette høres spennende og artig ut, og har lyst til å bli kjent med en trivelig og flygal trønder på 22, ta kontakt da vel! Hadde vært yppelig om vi kunne gå sammen en del fra denne landsdelen for å slå av en prat, som i løpet av våren og sommeren utarter til både en og ti flyturer! Noen av planene for 2008 er blant annet å ta turen til GAP Starmoen, Unge Ørner, samt fly litt rundt i det ganske land, kanskje til og med krysse landegrensen. Nedenfor finner du en knippe bilder som er tatt på tidligere turer med ”gutta boys” fra Trondheim. Regner med å høre fra DEG! Send meg en MAIL på icskaug[æt]hotmail.com (MSN vil ikke bli godtatt med det første, har vanskelig nok med å ha peiling på hvem jeg har der fra før.. :blush:) En liten videosnutt fra formasjonsflygning, kortbane landing samt Ørlandet 8f_0dYO6PvM Undertegnede (t.h) og Stian (t.v) tar en velfortjent pause i cockpitskyggen under flystevenet på Røros i 2007! Vi opplever natur på vei fra Kvernberget til Værnes Mer slående natur! Regn på Namsos på vei til Rørvik; Og solnedganger på vei tilbake! Vil du også oppleve dette? Send en mail til meg, icskaug[æt]hotmail.com MSN vil ikke bli godtatt med det første :blush: Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Hokksund er jo bare 10min med bil unna faren min. Spørs om du ikke får deg en fyr fra Steinkjer i baksetet til sommeren, hvis tilbudet fortsatt ligger der da Siter
Marius Helstad Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Ivar er en topp kar folkens =) flyturer har vert artige med vektløshet og slengt ned i setet når flyet fyker oppover =). Så for de som vil fly med ivar, GO FOR IT! Han er en toppers pilot og vet hva han gjør =). Siter
Martin Floor Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Hvis du flyr så lite så spørs det om du gidder å svi av turer til Torp, men om ikke annet kan jo jeg besøke deg på Notodden for litt flyging! Sandefjord Motorflyklubb har årskort der, så det er så gratis som det kan få blitt. Nå blir det mest i April jeg skal fly, siden flyging etter det blir CPL/IR på Torp. Men du får si ifra når du er etablert da vettu . Siter
Daniel Larsen Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Jeg bor jo i Skien, så 50 minutter med toget, så er jeg på Notodden. Siter
Arnkjell Hansen Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Hallais. For ett fantastisk tilbud dette var da:) Bare send meg en e-post når som helst. blir med på tur jeg, og casher fuel med glede:) Siter
Alexander Nilsen Skrevet 28. mars 2008 Skrevet 28. mars 2008 Jeg bor ca. 10-15 min sykletur fra Hokksund. Kanskje får du deg en i baksetet fra Steinberg også Har vært på turer med Torgeir Pedersen. En veldig hyggelig person Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. april 2008 Forfatter Skrevet 1. april 2008 Godt å se at interessen er der! Jeg er nå godt igang med å lese instruksjonsmanualen for G1000, og regner med å ha utsjekk på denne før flyet ankommer klubben. Samtlige av dere som har vist at dere har lyst på en opplevelse kan forvente å bli kontaktet når ting begynner å komme i orden mht. utsjekk samt sertifisering av fly. Ikke helt umulig at jeg også kommer til å ta en siste tur med den gode gamle traveren før den forsvinner ut av klubben heller. Hvis det er flere som synes dette virket spennende, ikke vær beskjeden med å legge igjen "navn og nummer", evt. ta kontakt. :cool: Siter
Ole Eivind Moen Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 Hallo. Jeg er med og kan stå klar på stripa i Hokksund Hadde vært kjempeflott med noen turer ja. Håper vi kan få til det. Ole Eivind Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. april 2008 Forfatter Skrevet 4. april 2008 Herlig! Det ser ut som flyet er ferdig på fabrikken i Texsas, USA 8 april! :grin: Men da undrer jeg, blir denne flymaskinen fløyet rett til Norge eller blir den demontert og sendt med båt for så å bli montert hos ett godkjent verksted? Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 4. april 2008 Skrevet 4. april 2008 Den blir fløyet til Norge. Mest sansynlig via Azorene. Så tar det noen uker får å få den luftdyktig i Norge. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. april 2008 Forfatter Skrevet 5. april 2008 Spennende, kanskje noen vet hvem som tar seg av overflygningen også? Er det ett selskap som har spessialisert seg på dette, Cessnas arbeidere som får æren eller kanskje Notodden teknisk? Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Aner ikke hvem som står for det i dette tilfellet, men de fleste blir ferget over av piloter som har spesialisert seg på å fergefly over atlanteren. Ivar, du lovte kortbanelanding i videosnutten, var jo Ler jo. Det er storflyplass! Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Ler flyplass ja var der i juni 2007 for å ta bilder air-to-air av et seilfly LN-GSK ( bilder fra Ler) Ellers får jeg ikke sett bildene etter videosnutten, Ivar! Siter
Jan Gulliksen Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Ellers får jeg ikke sett bildene etter videosnutten' date=' Ivar! [/quote'] Ikke jeg heller! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. april 2008 Forfatter Skrevet 6. april 2008 Hehe, joda, Ler er forholdsvis stor, men når denne ble laget hadde jeg så vidt hatt sertifikatet ett år og akkurat oppdaget Ler. Da ble overgangen fra Værnes til Ler merkbar og meget spennende! :grin: Men siden har Ler vært ett fast landingspunkt. Bildene har jeg lastet opp på home.no, det virker som serveren deres er nede i disse dager og derfor ikke mulig å se bildene desverre. Får håpe det ordner seg snart. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Her har vi en kortbane: Ski Flyplass og et til En nydelig plass å være på. 500 mm bane. Ikke åpen for almen ferdsel. Plassutsjekk kreves. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Hvor lang er Husodden? Disregard... 600 meter Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Nå sklir vel tråden til Ivar litt ut her, men det er jo ikke noe nytt Iallefall er det avhengig av hvilket fly man flyr hvorvidt jeg ser på banen som kort eller ei. En bane som er lang for C172 blir fort kort for en DH8. At banen på Ski er kort for en Aztec er også klart, for en Cub er det plenty Siter
Einar Halvorsen Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Einar' date=' er du fra Ski traktene? [/quote'] Stemmer, bor på Langhus og flyr fra Ski, Rakkestad og Kjeller Og Ivar, du skal ikke se bort fra at vi møtes på Notodden eller Hokksund. Hender jeg er nede på begge plassene, samt de andre fine plassene vi har her sør. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Med fire gubber, fulle tanker og varmt vær så er nesten ENVA også kortbaneflyplass for en fullastet Cessna 172 med 200hk motor... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Med fire gubber' date=' fulle tanker og varmt vær så er nesten ENVA også kortbaneflyplass for en fullastet Cessna 172 med 200hk motor... [/quote'] 200HK? Hvilken 172 på Værnes var det? :confused: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 OK bare antok noe... De har jo skrevet i detaljer hvilke navinstrumenter flyene har men ingen ting om motorene og motorstyrke annet enn på Cub'en Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 På en god dag med vinden og sola i ryggen får du vel de 160HK som boka sier utav den. Sssssslapp Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 Ja, det blir nok utsjekk på Ski etterhvert, men Husodden får GARANTERT ett besøk iløpet av sommeren, mest sannsynlig i sammenheng med Unge Ørner. Vi kan jo avtale å møtes på en flott liten østlandsplass etterhvert som sommeren byr på vet du Einar, så kan vi fly oss en liten tur sammen, kanskje med hvert vårt fly lastet med ivrige flyentusiaster fra forumet! DA snakker vi FS treff! :grin: Siter
Kåre Forland Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Her har vi en kortbane: En nydelig plass å være på. 500 mm bane. Ikke åpen for almen ferdsel. Plassutsjekk kreves. Ja 50 cm må vel garantert kunne kalles kortbane. Det er ikke for å være stygg og komme med flisespikkeri, men syntes den var så bra at jeg kunne ikke la være å komentere det. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Her har vi en kortbane: En nydelig plass å være på. 500 mm bane. Ikke åpen for almen ferdsel. Plassutsjekk kreves. Ja 50 cm må vel garantert kunne kalles kortbane. Det er ikke for å være stygg og komme med flisespikkeri' date=' men syntes den var så bra at jeg kunne ikke la være å komentere det. [/quote'] hehe skjønner deg godt jeg. Rart ingen har sett den før da!! :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.