Gå til innhold

Hvor mange ekte piloter er det her?


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Seilflylappen med Acro' date=' TMG og snart IMC

 

Bor i Stockholm, Flyr i Stockholm segel og Uppsala Segel. landa på Arlanda med motorseiler 2006.

 

Syns att Clamer bare prater tull, ok du får ha din mening, men å fly IMC er helt utrolig. Fanstastiskt fölelse å ligge inne i en sky, snurre runt med bra stig. Som belönning en fantastisk utsikt.

 

Ikke helt sikker på reglene i Norge, men i Sverige flyr vi faktiskt alltid IFR med marksikt. helt ifölge reglene, dvs helt opp till det begynner bli litt grått. [/quote']

 

Hvordan ligger man inne i en sky og har marksikt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tror vi blander sammen to sider av samme sak.

Ren IMC er å fly helt opp i skya, helt till det ikke er mer stig, slutt på luft (3-4000meter) eller opp till den höyde du har klarering till. Når du da går ut på siden av skya har du en fantastisk utsikt.

 

Normalt seilflygning går derimot ikke helt opp i skya, men mye lenger opp enn det normale VRF regler tillater. det er en gradvis overgang med mer og mer grått. De regler vi flyr etter i våre seilflysektorer i Sverige klasses da som å fly IFR med marksikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med forskjellige meninger :grin:

 

I Norge gjelder de samme regler for seilfly som for alle andre som flyr VFR, med unntak av minstehøyde på 50m over bakken eller vannet ved hangflyging.

 

Regelverket åpner for seilflyging som IFR, men hvorvidt det faktisk er noen som i praksis benytter seg av muligheten i Norge vet jeg ikke. I Norge er det da ikke engang krav til egene områder for å fly IFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig fantastiskt med mange ulike meninger.

 

Men for å gå litt mer off topic, Clamer, om vi to flyr i G luft, jeg IMC med klarering, med eller uten transponder og lokalt, du på IFR flightplan, med alle regler100% . er det egentlig noe problem? det fins jo ikke noe sikkerhetsproblem med det?

 

Som du sier att vanlig VFR seilflygning bryter "litt" (varierende) på rett avstand till skyer er jo egentlig bare ett problem bare for de som sirkler seilfly under samme sky med dårlig sikt? All IFR seppareres jo bra som det er?

 

Kom till Stockholm og fly IMC!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør får du informasjon også uten å file en flightplan. Men de kan ikke gi deg klareringer. De kan også kun gi informasjon om trafikk de vet om. Såvidt jeg vet er det fortsatt lov til å fly rundt i G-luftrom uten transponder og uten å snakke med noen som helst sålenge man ikke flyr i en TIZ/TIA til en AFIS plass. Så det kan være mange som svirrer rundt uten at ATC vet at de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke noe forskjell på trafikkinformasjon om du har flightplan eller ikke. Etter regelverket har du krav på trafikkinformasjon i kontrollert luft (da må du også ha klarering), mens i ukontrollert får du informasjon dersom flygeleder har kapasitet til å gi det. Da får du sefølgelig kun info om det flygeleder ser på radaren sin eller på andre måter vet/tror er i området (derfor ofte "no reported trafic").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med trafikkflygerutdannelse gjennom Luftfartsskolen / Phoenix East Aviation i Daytona Beach, Florida.

Har for oeyblikket PPL, og er midt i IR naa.

Maalet er da CPL og CFI CFII MEI i USA, saa tilbake til Norge for CPL/IR, ATPL og MCC.

Staar mer om hele programmet paa hjemmesiden min om noen er interreserte, ogsaa er det bare aa kontakte meg hvis noen vil ha noe info om noe av det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...