Aslak Iversen Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Seilflylappen med Acro' date=' TMG og snart IMC Bor i Stockholm, Flyr i Stockholm segel og Uppsala Segel. landa på Arlanda med motorseiler 2006. Syns att Clamer bare prater tull, ok du får ha din mening, men å fly IMC er helt utrolig. Fanstastiskt fölelse å ligge inne i en sky, snurre runt med bra stig. Som belönning en fantastisk utsikt. Ikke helt sikker på reglene i Norge, men i Sverige flyr vi faktiskt alltid IFR med marksikt. helt ifölge reglene, dvs helt opp till det begynner bli litt grått. [/quote'] Hvordan ligger man inne i en sky og har marksikt???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnar Johnsen Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det nærmeste jeg har vært ekte pilot må være fast helipilot under klankamper i BF2 . Nå har jeg derimot starta med PPL-A og holder på med teorikurs her i Bodø. Satser på å starte opp med flyving til vinteren, så kanskje jeg kan kalle meg en ekte pilot mot slutten av 2008 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Naess Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hei Tror vi blander sammen to sider av samme sak. Ren IMC er å fly helt opp i skya, helt till det ikke er mer stig, slutt på luft (3-4000meter) eller opp till den höyde du har klarering till. Når du da går ut på siden av skya har du en fantastisk utsikt. Normalt seilflygning går derimot ikke helt opp i skya, men mye lenger opp enn det normale VRF regler tillater. det er en gradvis overgang med mer og mer grått. De regler vi flyr etter i våre seilflysektorer i Sverige klasses da som å fly IFR med marksikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Greit med forskjellige meninger :grin: I Norge gjelder de samme regler for seilfly som for alle andre som flyr VFR, med unntak av minstehøyde på 50m over bakken eller vannet ved hangflyging. Regelverket åpner for seilflyging som IFR, men hvorvidt det faktisk er noen som i praksis benytter seg av muligheten i Norge vet jeg ikke. I Norge er det da ikke engang krav til egene områder for å fly IFR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Naess Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Helt utrolig fantastiskt med mange ulike meninger. Men for å gå litt mer off topic, Clamer, om vi to flyr i G luft, jeg IMC med klarering, med eller uten transponder og lokalt, du på IFR flightplan, med alle regler100% . er det egentlig noe problem? det fins jo ikke noe sikkerhetsproblem med det? Som du sier att vanlig VFR seilflygning bryter "litt" (varierende) på rett avstand till skyer er jo egentlig bare ett problem bare for de som sirkler seilfly under samme sky med dårlig sikt? All IFR seppareres jo bra som det er? Kom till Stockholm og fly IMC! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Aron Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 PPL A Utsjekk PA28-181 og nedover, C-172 C-152 og C150. Flyr C-150 fra ENNO. Planlegger tur til Lofoten til sommeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg ser for meg Arvid og Clamer kommer inn i ei sky på hver sin side, og ut av skyen sammen rett ned... Klasse G luftrom er fremdeles ukontrollert? og ingen seperasjon ytes til noen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ei heller skal noen ha klarering i klasse G luft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Naess Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 En fin liten forskjell på ordet skal og kan? Filer du en flightplan i klasse G får du information om aktuell trafikk. Har ikke helt kontroll på reglene, men jeg tviler ikke å fly IMC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvis du spør får du informasjon også uten å file en flightplan. Men de kan ikke gi deg klareringer. De kan også kun gi informasjon om trafikk de vet om. Såvidt jeg vet er det fortsatt lov til å fly rundt i G-luftrom uten transponder og uten å snakke med noen som helst sålenge man ikke flyr i en TIZ/TIA til en AFIS plass. Så det kan være mange som svirrer rundt uten at ATC vet at de er der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det ikke noe forskjell på trafikkinformasjon om du har flightplan eller ikke. Etter regelverket har du krav på trafikkinformasjon i kontrollert luft (da må du også ha klarering), mens i ukontrollert får du informasjon dersom flygeleder har kapasitet til å gi det. Da får du sefølgelig kun info om det flygeleder ser på radaren sin eller på andre måter vet/tror er i området (derfor ofte "no reported trafic"). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Damgaard Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Har denne tråden sporet helt av? Trådstarter spør om hvor mange "ekte" piloter det er her, så kommer det side opp og side ned om hvordan fly et seilfly....Bare undrer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon L Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Driver med trafikkflygerutdannelse gjennom Luftfartsskolen / Phoenix East Aviation i Daytona Beach, Florida. Har for oeyblikket PPL, og er midt i IR naa. Maalet er da CPL og CFI CFII MEI i USA, saa tilbake til Norge for CPL/IR, ATPL og MCC. Staar mer om hele programmet paa hjemmesiden min om noen er interreserte, ogsaa er det bare aa kontakte meg hvis noen vil ha noe info om noe av det =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg flyr stort sett fly til daglig, men jeg får gjerne spm. om jeg er pilot eller kun co-pilot, så jeg er visst ikke pilot likevel... :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Har sett flere annonser fra selskaper i Østen, hvor kravene for "First Officers" er minimum 1500t, og kravene for "Pilots" er 5000t. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Starter på kurs nå om 2 uker, og begynner å fly i sommer så i høst kan jeg vel regne meg som privat pilot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis du rekker det på den tiden har du flaks! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Damgaard Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg flyr stort sett fly til daglig' date=' men jeg får gjerne spm. om jeg er pilot eller kun co-pilot, så jeg er visst ikke pilot likevel... :confused: [/quote'] Vræler av latter Kongereplikk..., men dog så sant. Når jeg drev på så var det co-pilot som dro i spakene, som regel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis du rekker det på den tiden har du flaks! Er mikro da så trenger kun 25 timer +- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.