Gå til innhold

Flykaos


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt om dette i avisene på internett. Er det bare SAS som har slike problemer, eller har norwegian, klm, lufthansa osv samme problemer? For hvis de har det virker det litt mistenkelig at stort sett skal klage og henge ut SAS for alle probleme med at folk ikke komme seg hjem til jul.. Jeg vet at SAS har hatt problemer i det siste, men hvorfor prøver folk å få dem til å se ut som syndebukken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart SAS får skylda for at alle flyene står på bakken.. det skulle jo bare mangle.

 

Det ser ut som det begynner å lette på OSL,men det er fremdeles store forsinkelser.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor SAS får skylda for været. Helt utrolig

 

Og her på kundesenteret til SK har vi nok å gjøre.. 600 på kø på telefonen *hjelpes tror det blir overtid idag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der, hvorfor det alltid er SAS som får skylden eller kommer fram som en slags mistenkt hver gang noe skjer.

 

Jeg leste en artikkel på Boarding.no hvor det sto at "Sympatien for Norwegian er vekk" , men jeg får ikke det inntrykket, hverken av media eller av folk flest.

 

Jeg ville mye heller fly med SAS hvis en avgang med innstilt, da vet jeg iallefall at jeg får noe igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell framme i Oslo nå. Peppes på Oslo S nermnere bestemt. Joda idag gikk alt på skinner fram til vi skulle hente bagasjen. Vi venta å venta å venta enda litt. Etter vell en time kontakter vi SGS i ankomshallen, etter noen telefoner fikk vi høre at all bagasje på flyet ifra Evenes fortsatt befant seg ombord i Flyet. De sa at de også hadde lite folk, så det kunne ta ei stund før den kom. Etter ca nye 30 minutter kom den. Var det noen som snakka om sykemeldinger hos SGS tidligere i uka?

 

Selve ankomshallen på engm var et kapittel for seg selv. Der var det stabler med bagasje på gulvet, samt minst ti fulle traller med bagasje. Det ene bandet ble ettervert så fult av bagasje at OSL måtte tømme det før det kunne brukes.

 

Ha en fin førjulfredag folkens. Snart bærer ferden min vidre til Telemark, dog uten flytransport :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Tja kansje de røde har et annerledes forholdt til sikkerhet? Jeg tenker mitt når alle fly velger og stå over, og Norwegian flyr? Eller er det gliset til sjefen som varmer motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta en tur i FSX tidligere i dag, men fikk ikke noe clearance med SAS paint. Skiftet til NAX paint så kom jeg avgårde :grin:

 

Huffda..Skal ut å fle fra ENGM selv i morgen. Ser for meg et skrekkscenario med grinende unge og sulten og grinete pappa og en mor som er sur fordi pappa er gretten og forbanna p.g.a.a den hel****s tåken.

Skal ikke ta sorgene på forskudd, men værutsiktene ser ikke så mye bedre ut enn det var i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Skulle ta en tur i FSX tidligere i dag' date=' men fikk ikke noe clearance med SAS paint. Skiftet til NAX paint så kom jeg avgårde :grin:

 

Huffda..Skal ut å fle fra ENGM selv i morgen. Ser for meg et skrekkscenario med grinende unge og sulten og grinete pappa og en mor som er sur fordi pappa er gretten og forbanna p.g.a.a den hel****s tåken.

Skal ikke ta sorgene på forskudd, men værutsiktene ser ikke så mye bedre ut enn det var i dag. [/quote']

 

Oppfører du deg ikke skikkelig nå , så skal vi laste opp noe dritt vær til deg i morgen.........God Jul og god tur til Bergen, regner (ha ha) med det er dit du skal.goffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en av artikkelene på VG at Norwegian tauet flyene fra gate til de-ice uten å starte motorene, og derfor slapp unna problemene med freezing fog siden det problemet ikke oppstod før etter motorstart(?). SAS hadde ikke kapasitet til å gjøre det. Derfor trengte Norwegian bare å kansellere et fly i går, og det er nok derfor man hører om SAS og ikke Norwegian i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil, men etter 40 timer på Gardermoen hvor man rett og slett blir så ignorert at folk generelt bryter sammen i gråt fordi SAS ikke makter å hjelpe folk med å finne et ledig sete på et eller annet fly, så sier det mer om SAS' kriseberedskap når sånt skjer enn værforholdene. SAS har fullstendig skyld i at de ikke har et eneste fungerende system for ekstraordinære hendelser, og når de i tillegg prioriterer å få avgårde Eurobonus Gold og Silver-kunder som har ventet i et par timer på nytt fly fremfor passasjerer som "kun" har full-flex billetter og som har ventet i 40 timer på å få en plass de lovmessig har rett på ettersom de har betalt for den, så sier det mer om SAS' innstilling til passasjerene sine enn været. Jeg skal skrive en detaljert hendelsesbeskrivelse av hva som har foregått rundt meg fra jeg kom til Gardermoen kl.16 torsdag ettermiddag og til jeg kom meg nordover klokken 03 i natt, så kan dere selv få se hvordan SAS' "hjalp" oss som satt bom fast på Gardermoen uten å få så mye som en matkupong før det hadde gått nesten 24 timer.

SAS har i tillegg så godt som løyet til media for å fremstille forholdene på ENGM som bedre enn de egentlig er, og det sier det meste. Det vet jeg, for jeg var der da SAS stengte alle innsjekkingsskrankene på ENGM, for deretter å stille opp på TV og påstå at nå var køen eliminert og alle kunder var hjulpet. Sannheten var at alle var dratt fordi de rett og slett ble blankt avvist da de ba om hjelp til å komme seg hjem til jul. Jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å informere om hvordan faren min og søsteren min kom seg til Brønnøysund for jul.

Igår:

-Sterling fra Alicante til Gardermoen. 1 time forsinket.

-Vente på bagasje 1 time på Gardermoen(til slutt bestemte de seg for å prøve å rekke flyet istedenfor å vente på bagasjen), kom seg ikke på neste fly videre til Trondheim pga forsinkelsene.

-Anbefalt å ta bussen opp til Trondheim.

-Tok bussen som SAS hadde ordnet til Trondheim, aknkom Trondheim kloken 3 om natten.

Idag:

-Klokka 5 åpnet widerøe sine disker på Værnes og de ble satt på stand-by for 8 flyet opp til Brønnøy.

-Klokka 8 ble de og 5 andre stand-by passasjerer fortalt at flyet er fullt.

-Mange ble tilbudt busser inn til Trondheim for å deretter ta Hurtigruten nordover, ETA med hurtigruten til Brønnøy er da 1 om natten.

-Faren min bestemte seg å leie bil på Værnes og kjøre nordover.

-De ankom endelig farmor sitt hus klokken 15:00 idag.

 

Det var sikkert en spennende reise.

 

God jul til alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil' date=' men etter 40 timer på Gardermoen hvor man rett og slett blir så ignorert at folk generelt bryter sammen i gråt fordi SAS ikke makter å hjelpe folk med å finne et ledig sete på et eller annet fly, så sier det mer om SAS' kriseberedskap når sånt skjer enn værforholdene. SAS har fullstendig skyld i at de ikke har et eneste fungerende system for ekstraordinære hendelser, og når de i tillegg prioriterer å få avgårde Eurobonus Gold og Silver-kunder som har ventet i et par timer på nytt fly fremfor passasjerer som "kun" har full-flex billetter og som har ventet i 40 timer på å få en plass de lovmessig har rett på ettersom de har betalt for den, så sier det mer om SAS' innstilling til passasjerene sine enn været. [/quote']

 

Eg satt først 4 timar på Kjevik inni flyet og venta, for deretter å lande på Gardermoen for venting i nermare 24 timar. Eg har enno i løpet av turen til gode å verta ignorert av SAS. Tvert imot. Eg fekk veldig god hjelp til det eg måtte ha hjelp til. Om det var ombookin av bilettar eller matkupongar. Hotellovernatting gadd eg ikje prøve på ettersom det var ein enorm kø og klokka nerma seg 0100 om natta.

 

Om Norwegian fauk og SAS stod spelar ingen rolle. Været var såpass dårleg at SAS ikkje tok sjansen på å starte opp motorane sine. Og det respekterar eg. Om NAX vart taua ut til de-ice eller ei spelar ingen rolle. Eg følte eg fekk god hjelp og at min sikkerhet vart ivaretatt på ein fin måte.

 

Dei som ikkje fekk hjelp, var folk som ikkje var venlege. Det var ein kar som stod foran meg i køen for ombooking. Han skulle med same flyet som meg. Og eg siterar han direkte i hans utsagn til den stakkars jenta som satt bak skranka og gjrode det som stod i hennar makt for å hjelpe. Sitat:"Er du så inkompetent og idiot at du ikkje klarer å få flya til å gå så får du f*aen meg få meg på flyet til Haugesund. Eller er det for vanskelig for deg?" Sitat slutt.

 

Eg gjekk deretter fram når han hadde fått beskjed om at flyet var fullt og smilte til jenta, og sa god kveld og spurte om ho kunne hjelpe meg med å komme meg til Haugesund, Stavanger eller Bergen neste dag. Det gjekk 15 sekund så hadde eg fått bekrefta plass på 1340 avgangen til Haugesund. Då sa eg at eg synest ho hadde sagt det var fullt. Svaret eg fekk då var: Nei det er plass der. Men såg du kor drittsekk han fyren var? Så smilte ho og ønska meg god jul.

 

Og dei observasjonane eg gjorde meg, var at dei som var sure, gretne og krangla, var dei som ikkje fekk gjort noko. Dei som var vennlege og rolige og snakka høfleg, dei fekk god hjelp og kom seg av garde, om enn litt forseinka.

 

Eg hadde kun vanleg økonomibillet og vart prioritert likt med dei som hadde økonomibillett. Det er jo det Eurobonus systemet er godt for. Ein SKAL ha litt rettigheitar utover dei som reiser billegaste måte dersom ein kjøper litt dyrare billettar og har reist mykje med selskapet. Enkelt og greitt.

 

Ingen vart avvist for å komma seg heim til jul slik du nevner. Dei stengte innsjekkinga fordi samtlige flyavgangar var kansellert og det var FULL kaos tilstand nede i bagasjehallen. Dei hadde ingen andre valg enn å stenge innsjekkinga. Etterkvart som fly byrja å komme seg av gårde i løpet av kvelden\\natta, så opna innsjekken igjen for dei respektive flygningane.

 

Kva SAS sa til media veit eg ingenting om.

 

Alt i alt vil eg seia at SAS gjorde ein god jobb (dei som satt i skranka i allefall). Dei var sterkt underbemanna og gjorde så godt dei kunne. At leiinga i SAS burde ha utarbeidd ein betre kriseplan enn dei har gjort, det er ein anna diskusjon. Eg fekk faktisk ikkje eitt einaste nei av SAS på turen. Eg fekk eit par "beklagar men eg veit ikkje", og det må ein akseptera. Dei kan ikkje veta alt dei heller. Dei SAS ansatte har fortjent ros etter mi meining. Dei hjalp oss passasjerar på beste måte ut ifrå forholda. Så det provoserar meg når eg ser folk klage p åat dei ikkje gjer jobben sin. Dei gjorde meir enn jobben sin og vel så det. Dei satt mange timar utover normal arbeidstid og dei stengde ikje før ei av jentene i skranka sovna så hovudet smalt i desken. Då fann dei ut at det ikkje gjekk meir. Og det synest eg me skal respektera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke klage over behandlinge jeg fikk verken hos SAS på Evenes eller på OSL. Skulle det være noe så måtte det være når dem på Evenes kom å skulla ta å sende innsjekket bagasje ble alle de som var ombokket, og ikke fikk sjekket inn via Automat/sms eller internett sendt rett ut av køen, så måtte vi vente litt, så stille oss i en ny for utlevering av boardingkort, for så å stille oss på nytt i den køen vi først ble kasta ut av. Dette førte til antydning til iritasjon hos noen av pasasjerene.

 

En annen ting er det som SAS kaller for continental frokost på avganger tidlig på morgene som er over 35min i flytid. Å kalle det for en continental frokost er ren å skjær lureri. For å si det rett ut, Å kalle det frokost det vi fikk servert er ikke dekkende for det måltidet som besto av et tørt rundstykke med ost å sinke å en halv desiliter med appelsinjuce.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja kansje de røde har et annerledes forholdt til sikkerhet? Jeg tenker mitt når alle fly velger og stå over' date=' og Norwegian flyr? Eller er det gliset til sjefen som varmer motorene? [/quote']

 

Faktisk så er det slik at de eldre maskinene til NAS ikke har slitt like mye i freezing fog slik en del av de nyere maskinene til SAS har. Så du skal være forsiktig med amatørmessig synsing rundt NAS sitt forhold til sikkerhet. Kjenner jeg deg rett så har du såpass god kjennskap til norsk luftfart at du vet at sikkerhet har prioritet 1. Kan ellers melde at SAS flere ganger i løpet av torsdag ettermiddag og kveld meldte på høytaleranlegget på Flesland at Gardermoen var stengt, mens kollegaer av meg stod med telefonrøret i hånden og snakket med tårnet i OSL som kunne melde at Gardermoen ikke på noe tidspunkt var stengt. Var ikke alle SAS passasjerene som var like happy når deres fly var kansellerte, mens NAS sine tok av mot OSL. Var forøvrig svært så fornøyde passasjerer som fikk lov å reise hjem til jul til langt ut på torsdagsnatten! Tror folk var happy de bare kom seg hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg satt først 4 timar på Kjevik inni flyet og venta' date=' for deretter å lande på Gardermoen for venting i nermare 24 timar. Eg har enno i løpet av turen til gode å verta ignorert av SAS. Tvert imot. Eg fekk veldig god hjelp til det eg måtte ha hjelp til. Om det var ombookin av bilettar eller matkupongar. Hotellovernatting gadd eg ikje prøve på ettersom det var ein enorm kø og klokka nerma seg 0100 om natta.[/quote']

 

Du skulle ikke til nord-Norge tydeligvis. Veldig få som skulle nordover med forskjellige flighter torsdag kveld fikk hjelp, og det vet jeg, for jeg pratet med veldig veldig mange som skulle til Bardufoss, Tromsø og Bodø. De fleste var vennlige, ingen hadde til hensikt å være sure fordi de var godt innbefattet med at været satte en stopper for operasjonene. De fikk ikke hjelp, jeg fikk ikke hjelp, og jeg satte 9 timer i kø til Service-skranken og ventet på å få ombooking. Da jeg kom frem, fikk jeg kun et kort svar(sitat):"Dere må bare vente på nærmere informasjon over høyttaleranlegget. Beklager".

 

Greit nok, jeg klandrer ikke den ansatte, han kan ikke noe for at han ikke har fått informasjon, men etter den beskjeden tok det fem timer før vi hørte noe mer over anlegget. Vi fikk ikke ombooking, ingen standbybillett, ingen matkuponger, ingenting. Vi spurte spesifikt, men fikk nei.

 

 

Om Norwegian fauk og SAS stod spelar ingen rolle. Været var såpass dårleg at SAS ikkje tok sjansen på å starte opp motorane sine. Og det respekterar eg. Om NAX vart taua ut til de-ice eller ei spelar ingen rolle. Eg følte eg fekk god hjelp og at min sikkerhet vart ivaretatt på ein fin måte.

 

Noe annet har jeg ikke sagt' date=' og jeg er helt enig.

 

Dei som ikkje fekk hjelp, var folk som ikkje var venlege. Det var ein kar som stod foran meg i køen for ombooking. Han skulle med same flyet som meg. Og eg siterar han direkte i hans utsagn til den stakkars jenta som satt bak skranka og gjrode det som stod i hennar makt for å hjelpe. Sitat:"Er du så inkompetent og idiot at du ikkje klarer å få flya til å gå så får du f*aen meg få meg på flyet til Haugesund. Eller er det for vanskelig for deg?" Sitat slutt.

 

Dét stemmer ikke. Vi var så hyggelige som vi kunne få blitt, jeg har selv sertifiseringskurs i serviceholdning og jobber daglig med mennesker som ber om hjelp, så jeg vet nøyaktig hvor ille og utrolig lite hyggelig det er å enten bli skjelt ut eller bli kritisert for noe jeg ikke råder over eller kan gjøre noe med. Jeg smilte fra øre til øre og var oppriktig blid, rett og slett fordi jeg ikke synes det er rettferdig ovenfor den ansatte å kritisere han/henne for noe hun ikke kan gjøre noe med. Jeg fikk allikevel ingen hjelp. Jeg og de jeg reiste med som var minst like blide, men ble blankt avvist. Vi fikk rett og slett bare nei, nei, nei. De forsøkte aldri å finne en løsning, de bare avfeide mulighetene med en gang uten å komme med råd, selv om vi spesifikt spurte om råd til hav vi kunne gjøre. Dét er ikke å hjelpe passasjerer som trenger hjelp. Det var i allefall det vi opplevde, hva andre opplevde vil jeg ikke spekulere i, for det vet jo ikke jeg. Du har tydeligvis opplevd noe annet, men du kan ikke komme her og si at det ikke var tilfelle for meg blant andre, for jeg ble blankt avvist hver gang jeg prøvde. Den eneste gangen jeg fikk en positiv respons var da jeg for andre gang stod fire timer i kø til innsjekkingsskranken for å prøve å få en standbybillett. Først fikk vi(jeg og to jenter) egentlig nei, men damen som var så behjelpelig ga oss en standbybillett hver og ga oss litt råd og positive forhåpninger, og jeg er henne evig takknemlig, for hun fikk oss det lille steget videre i prosessen som gjorde at vi kom oss hjem. Det var den første gangen jeg fikk en positiv respons, og da hadde vi forsøkt absolutt alt i femten timer i strekk for å komme oss hjem. Jeg har reist og reiser mye og vet hva jeg skal gjøre om sånne ting skjer, men selv ikke det ga noen respons i går, vi ble bare blankt avvist med svar som var uholdbare. Om de ikke har informasjon og ikke vet hvordan de kan hjelpe oss, så kan de jo bare si det, og deretter etterlyse hjelp litt høyere opp i systemet. De bør jo også i allefall forsøke å komme med muligheter til en løsning(kanskje den må klareres først, men det er fortsatt et forslag til en løsning, og det gir håp og inntrykk av å få hjelp), eller en henvisning videre til noen som kanskje har en idé om hvordan vi kunne komme oss hjem. Vi ønsket bare litt hjelp til å komme videre, eller i allefall at noen forsøkte å hjelpe oss.

 

Eg hadde kun vanleg økonomibillet og vart prioritert likt med dei som hadde økonomibillett. Det er jo det Eurobonus systemet er godt for. Ein SKAL ha litt rettigheitar utover dei som reiser billegaste måte dersom ein kjøper litt dyrare billettar og har reist mykje med selskapet. Enkelt og greitt.

[/Quote]

 

Joda' date=' men det er ikke sånn det skal fungere når det kommer til standbybilletter. Iallefall mener ikke jeg at det bør være sånn. Uansett, prioriteringen var tidligere på dagen i følge SAS som følger:

1.Passasjerer med Eurobonus Gold

2.Passasjerer med Eurobonus Silver

3.Førstemann til mølla-prinsippet(de som først fikk utdelt standbybillett får dra først, osv)

 

Senere på kvelden ble prioriteringen som følger:

1.Foreldre med små barn

2.Eldre og uføre

3.Øvrige passasjerer

 

Den siste prioriteringen støtter jeg fullt ut.

Den første derimot. Greit nok, bonussystemet er til for en grunn, men ikke i en slik situasjon. Bonussystemet er til for at de som reiser mye skal få fordeler på reisene sine, men de har ikke dermed større rett til å komme hjem til jul enn oss andre. Vi har likefullt betalt for en billett hjem på et bestemt tidspunkt, og den billetten blir ikke gitt bort til en med Eurobonus Gold i en hverdagslig situasjon hvor flyet går når det skal og alt er som det skal. Men så fort man havner på standby, da er det det som skjer. Det er rett og slett ikke rettferdig. Jeg stod 36 timer på Gardermoen og ventet på en ledig plass jeg hadde rett på ettersom jeg har betalt for den, men opplevde at en person som ikke rakk flyet sitt en time tidligere fikk prioritet foran meg. Det gjorde meg ingenting i bunn og grunn, siden jeg på det tidspunktet allerede var garantert et sete på et fly nordover klokken 1335 neste dag, men hva om det var en annen som ikke hadde fått garanti for at han/hun ville få et sete? Tror du de hadde følt det like ubetydelig? Jeg for eksempel har ikke bestilt og betalt en billett på en flyvning den 20.desember klokken 1820 for å komme hjem til familien etter jul når det er derfor(julefeiring) jeg drar hjem. Den personen får bonuspoeng på sine flyvninger, bagasjen hans/hennes får prioritet foran andres bagasje, han/henne får gjerne ytterligere servicetilbud enn de øvrige passasjerene, og der har du poenget med Eurobonus-kortene. Ellers kan du like gjerne omdøpe det til Forsinkelsesforsikring. Som sagt, ikke noe problem for meg, men et rimelig ubehagelig problem for dem som blir såpass berørt av den prioriteringen at de ikke kommer seg hjem i det hele tatt.

 

Ingen vart avvist for å komma seg heim til jul slik du nevner. Dei stengte innsjekkinga fordi samtlige flyavgangar var kansellert og det var FULL kaos tilstand nede i bagasjehallen. Dei hadde ingen andre valg enn å stenge innsjekkinga. Etterkvart som fly byrja å komme seg av gårde i løpet av kvelden\\natta, så opna innsjekken igjen for dei respektive flygningane.

 

Det var mange som ble avvist. For å snakke for meg selv, vi var en gjeng på ti+/- nordleninger som måtte ha ombooking pga kansellert fly. Da vi kom til Serviceskranken, ble vi henvist til innsjekkingsskrankene. Og det var mange andre bak oss som ble henvist til samme sted som oss. Likevel ble alle skrankene stengt, og hvor skulle vi da gå? Vi ble avvist og deretter henvist til et annet sted, hvor vi indirekte ble avvist fordi det ikke var noen der. Hadde vi da stått nye timer i kø for å komme tilbake til Service-skranken, så hadde vi mest sannsynlig blitt henvist videre nok en gang, til innsjekkingsskrankene som nok en gang ble stengt selv om det var nødvendig med bemanning der. Det lukter kommunikasjonssvikt lang vei.

Vi ble rett og slett avvist hvor enn vi prøvde å få hjelp, og vi var langt i fra alene, veldig mange jeg har pratet med opplevde akkurat det samme.

Jeg skjønner at de stengte selve innsjekkingen, men skrankene var i følge Serviceskranken også brukt til ombooking og avlasting av Serviceskranken, men det var altså ikke tilfelle. Mange ble rett og slett avvist, enda de gjorde Serviceskranken oppmerksom på at henvisningen deres ikke førte til bemannede skranker. Serviceskranken brydde seg ikke, og fortsatte å henvise folk dit.

 

Alt i alt vil eg seia at SAS gjorde ein god jobb (dei som satt i skranka i allefall). Dei var sterkt underbemanna og gjorde så godt dei kunne. At leiinga i SAS burde ha utarbeidd ein betre kriseplan enn dei har gjort' date=' det er ein anna diskusjon. Eg fekk faktisk ikkje eitt einaste nei av SAS på turen. Eg fekk eit par "beklagar men eg veit ikkje", og det må ein akseptera. Dei kan ikkje veta alt dei heller. Dei SAS ansatte har fortjent ros etter mi meining. Dei hjalp oss passasjerar på beste måte ut ifrå forholda. Så det provoserar meg når eg ser folk klage p åat dei ikkje gjer jobben sin. Dei gjorde meir enn jobben sin og vel så det. Dei satt mange timar utover normal arbeidstid og dei stengde ikje før ei av jentene i skranka sovna så hovudet smalt i desken. Då fann dei ut at det ikkje gjekk meir. Og det synest eg me skal respektera. [/quote']

 

Det er vel ingen her som har sagt at de ansatte ikke gjorde jobben sin?

De ansatte gjorde så godt de kunne, de ga informasjon så langt de kunne sett i forhold til det de fikk vite fra høyere hold, og det skal de ha ros for, det er jeg enig i. Mange klaget da Serviceskranken ble stengt klokken 0200 natt til fredag, og mente det var uholdbart. Vel, vi fikk en god grunn til hvorfor, og den er så god at ingen kritikk kan definere den som negativ. Arbeidsmiljøloven setter begrensninger, og menneskets fysiske og psykiske tilstand setter begrensninger, og de som ikke skjønte det der og da, de mistet all respekt fra meg. Så jeg er enig, de ansatte gjorde en god jobb, men jeg ville ikke engang tatt i mot betaling for å rose SAS' krisehåndteringsplan. Men som du sier, er det en annen diskusjon.

 

For min egen del må jeg bare si at jeg er fornøyd med at jeg kom meg hjem til familien før jul, for det var det jeg ønsket. Noe mer enn det har jeg aldri bedt om, og jeg fikk det jeg ønsket og ba pent om, og da er jeg fornøyd. Noen fikk ikke det de ønsket, men sånt skjer. Jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Tja kansje de røde har et annerledes forholdt til sikkerhet? Jeg tenker mitt når alle fly velger og stå over' date=' og Norwegian flyr? Eller er det gliset til sjefen som varmer motorene? [/quote']

 

Faktisk så er det slik at de eldre maskinene til NAS ikke har slitt like mye i freezing fog slik en del av de nyere maskinene til SAS har. Så du skal være forsiktig med amatørmessig synsing rundt NAS sitt forhold til sikkerhet. Kjenner jeg deg rett så har du såpass god kjennskap til norsk luftfart at du vet at sikkerhet har prioritet 1. Kan ellers melde at SAS flere ganger i løpet av torsdag ettermiddag og kveld meldte på høytaleranlegget på Flesland at Gardermoen var stengt, mens kollegaer av meg stod med telefonrøret i hånden og snakket med tårnet i OSL som kunne melde at Gardermoen ikke på noe tidspunkt var stengt. Var ikke alle SAS passasjerene som var like happy når deres fly var kansellerte, mens NAS sine tok av mot OSL. Var forøvrig svært så fornøyde passasjerer som fikk lov å reise hjem til jul til langt ut på torsdagsnatten! Tror folk var happy de bare kom seg hjem:)

 

Så hva med de andre med 737-300 maskiner som ble ståenes? Er det fargen som gjør at Norwegian er mindre påvirklige for dette? Jeg påstår ingen ting jeg, jeg bare lurer? Og så klart alle har fokus på sikkerhet, ingen tvil om det. Men det er noe som heter kultur, det har vi vell sett i Norsk luftfarts historie tidligere, uten at jeg gidder og bynne på den leksa her, ikke er det riktig heller. Jeg påstår ingen ting, men jeg har lov til og lure på hvorfor det skjer ikke sant? Og tar jeg ikke feil jobber du vell i Norwegian. Men uansett Ønsker deg en god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva med de andre med 737-300 maskiner som ble ståenes? Er det fargen som gjør at Norwegian er mindre påvirklige for dette? Jeg påstår ingen ting jeg, jeg bare lurer? Og så klart alle har fokus på sikkerhet, ingen tvil om det. Men det er noe som heter kultur, det har vi vell sett i Norsk luftfarts historie tidligere, uten at jeg gidder og bynne på den leksa her, ikke er det riktig heller. Jeg påstår ingen ting, men jeg har lov til og lure på hvorfor det skjer ikke sant? Og tar jeg ikke feil jobber du vell i Norwegian. Men uansett Ønsker deg en god jul.

 

Eller kansje at herr Kjos har en kriseplan som faktisk fungerer? Etter hva jeg så på OSL sine sider Torsdags kveld mens jeg satt fast hos SAS kunne jeg knapt se en canselert flight ifra NAX, noe jeg stusset litt over der å da. For vist det var kunn været som spilte inn skulle alle selskap ha vert like hardt ramma med tanke av kanselerte flighter. Nei jeg har en anelse om at SGS planene til SASkonrsernet har spilt et puss for SAS når dette været intraff klarte ikke den nåværende bemanning å ta unna rett å slett. Jeg siterer SAS ankomsservice på gardermoen fredag morgen. "Vi er mindre folk en vanlig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva med de andre med 737-300 maskiner som ble ståenes? Er det fargen som gjør at Norwegian er mindre påvirklige for dette? Jeg påstår ingen ting jeg' date=' jeg bare lurer? Og så klart alle har fokus på sikkerhet, ingen tvil om det. Men det er noe som heter kultur, det har vi vell sett i Norsk luftfarts historie tidligere, uten at jeg gidder og bynne på den leksa her, ikke er det riktig heller. Jeg påstår ingen ting, men jeg har lov til og lure på hvorfor det skjer ikke sant? Og tar jeg ikke feil jobber du vell i Norwegian. Men uansett Ønsker deg en god jul. [/quote']

 

Selvfølgelig har du lov til å lure. Bare prøver å gi deg litt svar jeg. Tar meg den frihet å gjengi det piloter hos Norwegian fortalte meg. Jeg jobber i Norport Handling hvor Norwegian er kunde. Og vi var flere som lurte på det samme som deg. Svaret vi fikk var altså at de ikke slet like mye med freezing fog og, som allerede nevnt i tråden, at de pushet til de-ice. Og de understreket også at de ikke på noen måte lempet på sikkerheten til passasjerene. Noen flyingeniør er jeg ikke, så nærmere forklaring kan jeg desverre ikke gi deg. Og jeg prøver hverken å forsvare eller angripe det ene selskapet eller det andre, la det være klart!:) God jul til deg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 2 år siden hadde de lignende forhold på OSL. Da ble 8 motorer ødelagt. Erfaringene i SAS er at classic maskinene er mere sårbare for motorising enn NG. Besluttelsen om å stoppe operasjonene 20/12 ble tatt etter at flere SAS maskiner måtte returnere siden de ikke greide å kvitte seg med isen som lå på fanblades før de startet avgangen. På dette tidspunktet var det ingen som tauet ut til deice.

 

Osl ligger nært åpent vann og får fantastiske isingsforhold. Osl rapporterte Severe icing on ground, og da skal strekker man nakken laangt ut når man ikke stopper operasjonene.

 

For de som ikke vet hva det dreier seg om: Motorising oppstår når motorene går (fra oppstart og til take off), og isingsforhold er til stede. Da legger det seg et lag av is på forkant og bak fanblades. Måten vi kvitter oss med dette er at vi liner opp (som oftest på rullebanen), kjører motorene på høyt turtall og følger med på vibrasjonsindikatorene. Vibrasjonene øker når det er is på fanblades og dropper når den "slipper". Da kan man ta av. Slipper den ikke, så er det no go siden dette påvirker motorkraften i stor grad.

 

Isen legger seg på fanblades under inntaxing også. Vi får ikke lov til å starte motorene før isen er fjernet og på Osl har de tre (3) biler som gjør dette for alle flyene. Isen fjernes vha varmluft. 20 minutter pr fly, så det tar tid. Gutta som driver med dette hadde aldri sett så mye is på motorene før. Det sier litt.

 

Dette er "straight from the horses mouth" så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besluttelsen om å stoppe operasjonene 20/12 ble tatt etter at flere SAS maskiner måtte returnere siden de ikke greide å kvitte seg med isen som lå på fanblades før de startet avgangen. På dette tidspunktet var det ingen som tauet ut til deice.

(....)

For de som ikke vet hva det dreier seg om: Motorising oppstår når motorene går (fra oppstart og til take off), og isingsforhold er til stede. Da legger det seg et lag av is på forkant og bak fanblades. Måten vi kvitter oss med dette er at vi liner opp (som oftest på rullebanen), kjører motorene på høyt turtall og følger med på vibrasjonsindikatorene. Vibrasjonene øker når det er is på fanblades og dropper når den "slipper". Da kan man ta av. Slipper den ikke, så er det no go siden dette påvirker motorkraften i stor grad.

 

Vi opplevde dette på SK395 som skulle gå til Bardufoss 18.20 torsdag kveld, men som var forsinket til litt over klokken 1900. Vi taxet ut og linet opp på runway, hvor vi ruset motorene. Jeg har fløyet ofte med 737, ikke ofte har jeg opplevd rusing av motorer uten påfølgende avgang, men det skal sies at det ristet noe jævlig. Jeg vet ikke om det gjør det når motorene ruses uansett, men jeg har aldri opplevd at det har ristet så mye når motorpådrag gis med 737. Som sagt, jeg vet ikke om det rister veldig mye uansett, men jeg har aldri opplevd så mye vibrasjoner i flysetet tidligere. Kan det merkes så godt i kabinen, eller vil det nok riste veldig mye uansett? Vi satt faktisk og var overrasket over ristingen alle sammen av oss, for ingen hadde vært med på noe lignende tidligere da jeg kommenterte det.

Da vi taxet inn til gate igjen måtte vi vente på ny gate siden alle allerede var fulle og vår gate var enten tatt eller tom for personell foreløpig, så det var mye å gjøre for SGS torsdag. Når kapteinen da kom inn i flyet etter å ha inspisert motorene så jeg tilfeldigvis isklumpen han hadde i den ene hånden, og den var stor som pokker. Jeg ble nesten litt paff.

 

En ting jeg lurer litt på er hvorfor isen setter seg kun når motoren går og ikke mens den står stille? Er det sånn at tåken fryser når den kommer i kontakt med bevegende objekter i hastighet, eller setter det seg uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangen jeg har operert i sånne ekstreme forhold, så har jeg alltid annonsert hva vi kommer til å gjøre. Nettopp for å unngå at pax blir bekymret/redde.

 

Det er klart at det rister kraftig når du står på bremsene med nær take off thrust, og det blir ikke bedre dersom isen ikke slipper og forårsaker motorvibrasjoner i tillegg.

 

Jeg tror du skal sende en stille takk til kapteinen din som fulgte boka og taxet inn igjen. Det andre høyst reelle alternativet vil du helst ikke tenke på. Det er bedre å komme seint frem enn aldri.

 

Det legger seg rim og frost i motorene når de står stille. Motorene utsettes for fan blade ising når de går, på samme måte som vingene får is på framkanten når du flyr men ikke når du står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden for det meste er dominert av negative erfaringer som en konsekvens av værsituasjonen og kanskje enkelte selskaps håndtering av kaoset som har oppstått, opplevde i hvert fall jeg at det gikk overraskende greit og ukomplisert både ut tidlig fredag morgen og tilbake igår til "Tåkemoen".

 

Fløy Sterling til Alicante fra Gardermoen grytidlig for 2 dager siden i iskald tåke. Som følge av alle flyene som ikke kom avgårde kvelden før og sto parkert overalt på ENGM, var 737'n her parkert på cargo og følgelig med kort taxetid. Mye "motorrusing" under taxing både før og etter avising og før avgang, men kom i lufta bare 40-45 min etter rute. :)

 

Hjem igår kveld via Madrid og København med SAS på bakken faktisk noen minutter før rutetid.

 

Så selv om mange har fått store problemer og forsinkelsene har vært tildels uttalt, har ikke alt bare vært negativt for absolutt alle reisende på Gardermoen disse førjulsdagene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...