Fredrik Edvardsen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 På lørdagen er det en post på programmet som heter "WWII Dogfight", tett etterfulgt av Spitfire solo display, så da er det vel slik å forstå at "dogfighten" blir Mustang vs Bf-109 hvilket slett ikke høres dumt ut. Den posten inngår forøvrig bare i lørdagens program, på søndagen flyr begge solo display før de drar til Jarlsberg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hispano Aviacion HA112 Buchon er en spansk lisensbygd versjon av Bf109G2, og det er disse som har RR Merlin. Dette var de siste "109'ene" som ble bygd, så det er jo litt artig at både første og siste Bf109 fløy med en RR-motor. Den første med en RR Kestrel, og den siste med RR Merlin... ...men for å være ærlig, så håper jeg heller på å få høre en Daimler-Benz DB 605. RR Merlin er jo bare pinglete om man sammenligner motorvolumet mellom de to. Det aller beste ville jo vært om Spitfire, Mustang, og Bf109 hadde hver sin motor, nemlig RR Griffon, RR/Packard Merlin, og DB 605, så hadde man fått høre forskjellene... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kult, men merlinene har vel ikke den tøffe supercharger-lyden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Ramberg Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 trodde det var "K" modellen som var de siste....de BF109K som ble bygget ble sendt til spania mulig det er feil...i såfall er det wikipedia sin feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Forsvaret planlegger å lage århundrets største F-16 show. Det er snakk om opptill 16 fly i formasjon! Begynner nesten å tro at de skal sette verdensrekord i hvor mange F-16 det er mulig å samle på èn flyplass i løpet av ei helg Utrolig typisk at jeg begynner med forelesninger igjen på mandag den 20., da går jeg vel sikkert glipp av mange ankomster til showet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 trodde det var "K" modellen som var de siste....de BF109K som ble bygget ble sendt til spaniamulig det er feil...i såfall er det wikipedia sin feil Joda, du har forsåvidt rett... K-modellen er nok den siste, men Spania fortsatte å bygge G-modellen på lisens. K-modellen er altså den siste modellen, men den Spanske G-modellen er den siste som ble produsert. Ellers så fikk jeg høre idag at det omtalte flyet muligens står parkert på Torp allerede, antageligvis hos Dakota Norway, så jeg må nok ut å spane litt imorgen.. Hva flystevnet angår, så har man selvsagt tatt fri fra jobb, OG sikret seg plass på fly over fjorden på lørdagen... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole jonny.Snarheim. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg håper det er noen av dere som skal på Rygge Airshow,kommer å besøker meg og Rune på OsloFlysimklubb's stand i en av hangarene. Det er altid trivelig å hilse på folk som man "kjenner" fra forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Når jeg først skal over skal jeg gjerne stikke bortom og hilse på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Er ikke noe spesielt som drar folk fra utlandet dit. Jag och pappa hade tänkt oss en tur över. Blir en bilresa från Stockholm. Någon som har övernattnings förslag i närheten ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Svensker er da ikke utlendinger, Timmy Det er dårlig med hoteller osv. like ved flyplassen. Så det enkleste er vel å finne et sted å overnatte i Moss, og så ta kollektivtransport, taxi eller lignende bort til flyplassen (det er ikke stort mer enn ei mil fra Moss sentrum og til flyplassen). Fredrikstad er jo også en mulighet, men det er endel lenger unna enn Moss. Skulle fortsatt likt å vite om alle deltakerene drar hjem på søndag og om det er mulig for publikum å bli der til de har dratt, skulle veldig gjerne sett både Rafale og Mirage 2000 i lufta i løpet av helga. I verste fall får jeg vel heller spørre noen av deltakerene om når de drar hjem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg og familien tar med Campingvogna og legger oss i moss, en av de gangene jeg syns det er praktisk med campingvogn. Er det foresten noen medlemmer her som holder til i området rundt Øråsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag R. Stangeland Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Forsvaret planlegger å lage århundrets største F-16 show. Det er snakk om opptill 16 fly i formasjon! Begynner nesten å tro at de skal sette verdensrekord i hvor mange F-16 det er mulig å samle på èn flyplass i løpet av ei helg Utrolig typisk at jeg begynner med forelesninger igjen på mandag den 20.' date=' da går jeg vel sikkert glipp av mange ankomster til showet... [/quote'] På 331s 50-års jubileum i Bodø i 1991 hadde de 21 F-16A/B i lufta for å danne tallet "50". Bare "kalde" take-offs men imponerende likevel. Hele stasjonen var ett eneste stort hvin under oppstart/taxing. Ellers tror jeg Luftforsvaret har hatt oveflygninger med 36-flys formasjoner på Klanten/Gardermoen på hhv. 45-års og 50-års jubileene for forsvarsgrenen. Disse bestående av både F-16 og F-5. Ser forøvrig ut til å bli et interessant show på Rygge, ett stort pluss er at både Gripen og EFA/Typhoon skal fly. Hilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Familien har funnet ut at de kanskje ikke vil være der hele helgen. Så jeg prøver å finne ut om jeg vil ta kostnaden med annen transport hjem. Derfor lurer jeg på om noen vet om noe jeg går blipp av ved ikke å være der søndagen. Noe annet enn å få se alt sammen om igjen lissom? (Ikke at det hadde vært fælt altså). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Svensker er da ikke utlendinger' date=' Timmy Det er dårlig med hoteller osv. like ved flyplassen. Så det enkleste er vel å finne et sted å overnatte i Moss, og så ta kollektivtransport, taxi eller lignende bort til flyplassen (det er ikke stort mer enn ei mil fra Moss sentrum og til flyplassen). Fredrikstad er jo også en mulighet, men det er endel lenger unna enn Moss. Skulle fortsatt likt å vite om alle deltakerene drar hjem på søndag og om det er mulig for publikum å bli der til de har dratt, skulle veldig gjerne sett både Rafale og Mirage 2000 i lufta i løpet av helga. I verste fall får jeg vel heller spørre noen av deltakerene om når de drar hjem... [/quote'] Du glemte Quality Hotel ved Grålum da, Fredrik, det er rimlig nærme det med ca. 15 med bil bort til Rygge da Mere info her Timmy! Ellers så har du Magnus Gjestegård like før Moss også... Håper det hjalp litt, Timmy :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Familien har funnet ut at de kanskje ikke vil være der hele helgen. Så jeg prøver å finne ut om jeg vil ta kostnaden med annen transport hjem. Derfor lurer jeg på om noen vet om noe jeg går blipp av ved ikke å være der søndagen. Noe annet enn å få se alt sammen om igjen lissom? (Ikke at det hadde vært fælt altså). Nå har det blitt lagt ut program for begge dagene, det er litt forskjellig, men ser ikke ut til at du går glipp av noe særlig om du ikke kommer deg dit på søndagen. Men det irriterer meg fortsatt at det ikke er mulig å få noe svar på om deltakerene drar hjem på søndagen...har prøvd å kontakte arrangørene uten hell. Sendte en mail til det nederlandske F-16 demo teamet i går, med de er i Ungarn denne helga...forhåpentligvis vet de når de skal hjem fra Rygge Timmy: Quality Hotel i Sarpsborg, som Truls Petter nevnte, er nok ikke noe dumt alternativ. Det ligger ikke så langt unna, og hvis jeg ikke husker går det vel busser derfra mot Oslo omtrent èn gang i timen og de kjører innom Rygge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 blir det flysimulator der?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 I følge hjemmesidene så gjør det det ja, men hva skal man vel med simulatorer når man har "the real thing"? Forøvrig er det en litt stygg feil i programmet som ligger ute nå, på både lørdag og søndag så står det oppført en post som heter "Germany F-16"...tyskland flyr da ikke F-16. Vil tro det er det nederlandske F-16 demo teamet, siden de ikke er nevnt noe annet sted der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Kan man söka om PPR om man kommer med SE reggat plan ? " Norske sivile fly som vil besøke stevnet, kan søke PPR nummer fra Rygge WingOps tel 69237196. Det er begrenset med parkeringsplasser for fly, så levér søknad så tidlig som mulig og senest 20 august. " Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Kan man söka om PPR om man kommer med SE reggat plan ? " Norske sivile fly som vil besøke stevnet' date=' kan søke PPR nummer fra Rygge WingOps tel 69237196. Det er begrenset med parkeringsplasser for fly, så levér søknad så tidlig som mulig og senest 20 august. " [/quote'] Jeg tror du finner svaret i din egen uthevede telkst? :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Så, svensker får ikke lov å komme med fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Skal inte flyga dit iallafall, var en fråga från en Svensk kompis på ett annat forum. Jag och Pappa kommer nog i Husbil Någon som vet mer om parkerings möjligheter där under flyguppvisningen ? Måste man ringa å fråga om tillstånd att ställa dig en husbil (bobil ) ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hadde vært fett med camping ved flyplassen :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Kunne godt ligget i en sovepose under en vinge også jeg, men det er vel neppe trolig at vi får lov til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Koppen Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det er mange parkeringsplasser der rundt området Ingen besøkende får overnatte inne på omerådet.Jorder da Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Da er F-5 oppvisning bekreftet *WEEEEE* *og jeg har fått pressetilgang* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ser i programet at det skal være en Hawker Hunter formasjon, noen som vet hvor jeg kan finne mer info om de/hvem som kommer ? Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det er "Västgöta Veteranflygförening" som kommer med sine to Huntere SE-DXE og SE-DXI. Det er de som skulle ha flydd Tunnan også, men det blir det tydeligvis ikke noe av...ble ikke Tunnan avlyst på Sola Airshow også? Hvis det mot formodning skulle være noen flere spottere i området enn meg, så ankommer Aerostars på fredag ettermiddag. Resten av deltakerene vet jeg ikke når kommer, men jeg vil tippe at de fleste maskinene som skal fly kommer på torsdag og flyr et test display på fredag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har hørt at kameraten til vaktmesteren på skolen min, Kenneth Aarkvisla, skal komme med Vampire'n sin :grin: Håper jeg får tid til å dra dit også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Når på fredagen bør man være der for å få med seg at folk kommer, og eventuelt kjører en test av displayene sine? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Tore Evensen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Dete blir spennende ja! Gleder meg til neste helg. Synd bare at Phantom`en ikke skal fly... Også savner jeg F-86 Sabre og F-104 Starfighter. Hadde vært konge å få se disse i aksjon! Husker Sabren fra ett av de siste treffene på Gardermoen. Men det finnes kanskje ikke noen av disse flygedyktige i landet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.