Gå til innhold

Rygge Airshow- Countdown


Sten Arne Bryde

Anbefalte innlegg

På lørdagen er det en post på programmet som heter "WWII Dogfight", tett etterfulgt av Spitfire solo display, så da er det vel slik å forstå at "dogfighten" blir Mustang vs Bf-109 hvilket slett ikke høres dumt ut. Den posten inngår forøvrig bare i lørdagens program, på søndagen flyr begge solo display før de drar til Jarlsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hispano Aviacion HA112 Buchon er en spansk lisensbygd versjon av Bf109G2, og det er disse som har RR Merlin.

Dette var de siste "109'ene" som ble bygd, så det er jo litt artig at både første og siste Bf109 fløy med en RR-motor.

Den første med en RR Kestrel, og den siste med RR Merlin...

 

...men for å være ærlig, så håper jeg heller på å få høre en Daimler-Benz DB 605. RR Merlin er jo bare pinglete om man sammenligner motorvolumet mellom de to.

 

Det aller beste ville jo vært om Spitfire, Mustang, og Bf109 hadde hver sin motor, nemlig RR Griffon, RR/Packard Merlin, og DB 605, så hadde man fått høre forskjellene... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret planlegger å lage århundrets største F-16 show. Det er snakk om opptill 16 fly i formasjon!

Begynner nesten å tro at de skal sette verdensrekord i hvor mange F-16 det er mulig å samle på èn flyplass i løpet av ei helg :P

 

Utrolig typisk at jeg begynner med forelesninger igjen på mandag den 20., da går jeg vel sikkert glipp av mange ankomster til showet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde det var "K" modellen som var de siste....de BF109K som ble bygget ble sendt til spania

mulig det er feil...i såfall er det wikipedia sin feil

 

Joda, du har forsåvidt rett... K-modellen er nok den siste, men Spania fortsatte å bygge G-modellen på lisens. K-modellen er altså den siste modellen, men den Spanske G-modellen er den siste som ble produsert.

 

Ellers så fikk jeg høre idag at det omtalte flyet muligens står parkert på Torp allerede, antageligvis hos Dakota Norway, så jeg må nok ut å spane litt imorgen..

 

Hva flystevnet angår, så har man selvsagt tatt fri fra jobb, OG sikret seg plass på fly over fjorden på lørdagen... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker er da ikke utlendinger, Timmy ;)

 

Det er dårlig med hoteller osv. like ved flyplassen. Så det enkleste er vel å finne et sted å overnatte i Moss, og så ta kollektivtransport, taxi eller lignende bort til flyplassen (det er ikke stort mer enn ei mil fra Moss sentrum og til flyplassen). Fredrikstad er jo også en mulighet, men det er endel lenger unna enn Moss.

 

Skulle fortsatt likt å vite om alle deltakerene drar hjem på søndag og om det er mulig for publikum å bli der til de har dratt, skulle veldig gjerne sett både Rafale og Mirage 2000 i lufta i løpet av helga. I verste fall får jeg vel heller spørre noen av deltakerene om når de drar hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret planlegger å lage århundrets største F-16 show. Det er snakk om opptill 16 fly i formasjon!

Begynner nesten å tro at de skal sette verdensrekord i hvor mange F-16 det er mulig å samle på èn flyplass i løpet av ei helg :P

 

Utrolig typisk at jeg begynner med forelesninger igjen på mandag den 20.' date=' da går jeg vel sikkert glipp av mange ankomster til showet... [/quote']

 

På 331s 50-års jubileum i Bodø i 1991 hadde de 21 F-16A/B i lufta for å danne tallet "50". Bare "kalde" take-offs men imponerende likevel. Hele stasjonen var ett eneste stort hvin under oppstart/taxing. Ellers tror jeg Luftforsvaret har hatt oveflygninger med 36-flys formasjoner på Klanten/Gardermoen på hhv. 45-års og 50-års jubileene for forsvarsgrenen. Disse bestående av både F-16 og F-5.

 

Ser forøvrig ut til å bli et interessant show på Rygge, ett stort pluss er at både Gripen og EFA/Typhoon skal fly.

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har funnet ut at de kanskje ikke vil være der hele helgen. Så jeg prøver å finne ut om jeg vil ta kostnaden med annen transport hjem. Derfor lurer jeg på om noen vet om noe jeg går blipp av ved ikke å være der søndagen. Noe annet enn å få se alt sammen om igjen lissom? (Ikke at det hadde vært fælt altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker er da ikke utlendinger' date=' Timmy ;)

 

Det er dårlig med hoteller osv. like ved flyplassen. Så det enkleste er vel å finne et sted å overnatte i Moss, og så ta kollektivtransport, taxi eller lignende bort til flyplassen (det er ikke stort mer enn ei mil fra Moss sentrum og til flyplassen). Fredrikstad er jo også en mulighet, men det er endel lenger unna enn Moss.

 

Skulle fortsatt likt å vite om alle deltakerene drar hjem på søndag og om det er mulig for publikum å bli der til de har dratt, skulle veldig gjerne sett både Rafale og Mirage 2000 i lufta i løpet av helga. I verste fall får jeg vel heller spørre noen av deltakerene om når de drar hjem... [/quote']

 

Du glemte Quality Hotel ved Grålum da, Fredrik, det er rimlig nærme det med ca. 15 med bil bort til Rygge da :)

 

Mere info her Timmy!

 

Ellers så har du Magnus Gjestegård like før Moss også...

 

Håper det hjalp litt, Timmy :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har funnet ut at de kanskje ikke vil være der hele helgen. Så jeg prøver å finne ut om jeg vil ta kostnaden med annen transport hjem. Derfor lurer jeg på om noen vet om noe jeg går blipp av ved ikke å være der søndagen. Noe annet enn å få se alt sammen om igjen lissom? (Ikke at det hadde vært fælt altså).

Nå har det blitt lagt ut program for begge dagene, det er litt forskjellig, men ser ikke ut til at du går glipp av noe særlig om du ikke kommer deg dit på søndagen. Men det irriterer meg fortsatt at det ikke er mulig å få noe svar på om deltakerene drar hjem på søndagen...har prøvd å kontakte arrangørene uten hell. Sendte en mail til det nederlandske F-16 demo teamet i går, med de er i Ungarn denne helga...forhåpentligvis vet de når de skal hjem fra Rygge ;)

 

Timmy: Quality Hotel i Sarpsborg, som Truls Petter nevnte, er nok ikke noe dumt alternativ. Det ligger ikke så langt unna, og hvis jeg ikke husker går det vel busser derfra mot Oslo omtrent èn gang i timen og de kjører innom Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge hjemmesidene så gjør det det ja, men hva skal man vel med simulatorer når man har "the real thing"? ;)

 

Forøvrig er det en litt stygg feil i programmet som ligger ute nå, på både lørdag og søndag så står det oppført en post som heter "Germany F-16"...tyskland flyr da ikke F-16. Vil tro det er det nederlandske F-16 demo teamet, siden de ikke er nevnt noe annet sted der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man söka om PPR om man kommer med SE reggat plan ?

 

" Norske sivile fly som vil besøke stevnet' date=' kan søke PPR nummer fra Rygge WingOps tel 69237196. Det er begrenset med parkeringsplasser for fly, så levér søknad så tidlig som mulig og senest 20 august. " [/quote']

 

Jeg tror du finner svaret i din egen uthevede telkst? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "Västgöta Veteranflygförening" som kommer med sine to Huntere SE-DXE og SE-DXI. Det er de som skulle ha flydd Tunnan også, men det blir det tydeligvis ikke noe av...ble ikke Tunnan avlyst på Sola Airshow også?

 

Hvis det mot formodning skulle være noen flere spottere i området enn meg, så ankommer Aerostars på fredag ettermiddag. Resten av deltakerene vet jeg ikke når kommer, men jeg vil tippe at de fleste maskinene som skal fly kommer på torsdag og flyr et test display på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...