Gå til innhold

Rygge Airshow- Countdown


Sten Arne Bryde

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Showet var helt topp. 2 timer råopptak på HDV-video + et par hundre stillbilder.

Med 30000 tilskuere blir det litt kø ut av området, men pyttsan. Det gjør ingenting. Hadde gjerne stått i kø i 2 timer for å oppleve det vi fikk se.

 

Synd at Eurofighteren hadde så kort program. Det er en "mean machine". JASen er også imponerende, men jeg holder en knapp på Eurofighteren.

 

Lurer på om det blir en tur imorgen også, :cool:

 

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke var der idag men som skal ditt i morgen (med bil). Jeg parkerte familietralla et godt stykke unna flyplassen og ble fraktet med oppsatte busser inn til flyplassen. Da vi kom frem så jeg at det var en stor parkeringsplass rett ved siden av som det var mye ledig plass på. Angret på at jeg ikke tok denne i steden da jeg skulle hjem. (Busskøen tilbake var nemlig flere hundre meter lang og det ble mye venting)

Bussopplegget syns jeg var utrolig dårlig selv også, da jeg skulle inn på flyplassen, etter å ha parkert, ble jeg stående å vente i tre kvarter på at bussen skulle komme...flere av de andre jeg stod og ventet sammen med begynnte å gå. Da jeg skulle hjem igjen gadd jeg ikke engang prøve å ta bussen, så da gikk jeg heller de 4-5km det var til bilen, og likevel kom jeg frem før bussen...

 

Ellers er jeg enig med Jim i at det godt kunne ha vært litt mindre F-16, men med såpass gode displays fra både belgierene, nederlenderene og tilogmed danskene så skal jeg ikke klage. Syns avstanden til rullebanen var ganske kurrant også, det eneste som plaget meg var det ugudelige motlyset...

 

I tillegg er det jo litt synd at det neppe er noen som lærer av feilene som blir begått denne helga, siden det tydeligvis skal gå 30 år mellom hver gang det arrangeres airshows her :P Hadde man gjort dette til en årlig "event", og flyttet over til den sivile delen så hadde jeg vært veldig fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var første dag unnagjort på Rygge Airshow , en utrolig fin og innholdsrik dag , til og med kona ble imponert , og da må det være bra :)

 

Snakket med mange piloter , og de var alle kjempe hyggelige , ingen spørsmål var for dumme for dem , fikk veldig gode forklaringer og beskrivelser av alt vi spurte om.

 

Toppen var vel da vi var inne i awcac`sen , mannskapet der var utrolig hyggelige og vi fikk tatt masse bilder med dem.

 

Alt i alt var det en kjempe opplevelse å være på Rygge Airshow i dag , en aha opplevelse av dimensjoner for fly entusiaster.

 

Håper å treffe kjente i morgen , ha en fortsatt fin helg alle sammen.

 

MVH

 

Kai

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Torgeir Pedersen og en annen med ungen sin kom dit i fly, LN-DFM.

Kjempeflott show!

Jeg og Torgeir gikk litt rundt å så på flyene, vi møtte Kenneth Aarkvisla, og det viste seg at de to var to bekjente, men vi snakka ikke med ham siden han var opptatt med å snakke med noen andre, vi hliste på han i værtfall da.

Eurofighter hadde en full-scale modell av flyet dems som folk kunne prøvesitte inni, både jeg og Torgeir gjorde det, mens vi stod i kø så kom det en representant for Eurofighter med en hel haug a capser og delte dem ut til alle i nærheten.

I en av hangarene så var det utstilt en F-5 som vi kunne bli tatt bilde av i. Etterpå stakk jeg tilbake til de andre og så på oppvisningene. Når det beste var ferdig så stakk jeg bort til SAS-maskinen, stod en del i kø, mens jeg stod i kø så hadde Eurofighter oppvisning (typisk), det første kapteinen spørte meg når jeg hadde satt meg ned i cockpiten var om jeg hadde flysimulator, og det svarte jeg ja på. Jeg snakka ikke så mye med ham siden jeg er sjenert blandt fremmede folk, fikk snakka litt da. Jeg spørte om han kunne ta bilde av meg, og det svarte han ja på :grin:

Etterpå så hadde jeg veldig dårlig tid, skulle ha møtt de andre 17:30, men var ferdig 17:40, jeg hadde også telefonen på noe som kalles "Fly Modus" så dem fikk heller ikke tak i meg :blush: Vi skulle nemlig dra derfra kl. 18:15. Jeg gikk VELDIG for bort til der flya sto parkert, var et støkke å gå, var der borte ca. kl. 18:05, *pust i bakken*, rakk det så vidt.

Hvis noen som var det så en person i en knall grønn t-skjorte og briller, ikke spesielt høy, og blondt hår, så var det meg :grin:

 

Legger ut bilder på bildeforumet på gamlemåten seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var rett utrolig flott show, men det som jeg synes var litt dårlig var at Norwegian bare dro uten noe form noe oppvisning, Eurofighter showet kunne ha vært lengere... Den F-16 i fra Ørlandet som var lakkert med nye tigerhalen kunne vi jo ha sett mere av.

 

Tok vel rundt 700 bilder i går, 150 av showet og 550 av herken vel :whistle:

 

Det var mye bra der, men det beste var Aerostars og de to svenskene med Hawker Huntere...

 

Fredrik, lover at du skal få tatt bussen i dag se, for i dag skal jeg kjøre for Rygge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra show :) Arrangørene av flydelen og logistikken rundt dette virket prikkfritt

av det jeg kunne se. Aktivitetene for barna var også bra.

Stod borte ved SAS/AWACS/NAX ved RWY 30, Apron E, der var det lite mennesker og meget

god utsikt. Av de mange høydepunkter synes jeg spesielt de to Hunterne var imponerede.

Gjennomførte fra start til slutt uten å være mer enn 5 m fra hverandre... .

 

Mindra bra

- Pølsekøenee må være det værste jeg har sett. Vannvittig dårlig organisering og opplæring. TA MED MAT SELV!

- Sivilforsvarets håndtering av bilkøen etter slutt. 1 time for å komme seg 500m ut til E6'n.

 

Alt i alt en hyggelig opplevelse. Kan også nevne for dem som har med fllyradio.

GND frq 122,1 Mhz

TWR frq 119,5 Mhz

 

"Lion black" er Norske F-16, "Orange" er nederlandske.

 

MVH

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at Eurofighteren hadde så kort program. Det er en "mean machine". JASen er også imponerende' date=' men jeg holder en knapp på Eurofighteren. [/quote']

 

Nja, så Gripen på Sola og Eurofighter'en på stevne i England. Gripen har overtaket, mye mer imponerende i lufta. Eurofighter'en var rett og slett kjedelig i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som jeg synes var litt dårlig var at Norwegian bare dro uten noe form noe oppvisning

 

Hørte fra folk fra ENZV i går at Norwegian hadde slått til igjen, en herlig lowpass?

 

Aerostars er definitivt et bra team! :) Kom meg aldri til Rygge, men var på Stord på fly-in - koselig det, lenge siden jeg har vært der oppe nå, spesielt med småfly! Fikk også sett Bergens nye C172, lekker maskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Fantastisk Flyshow, på mange måter. Transport og logistikk fungerte også, tenke seg til 30K med besøkende. Ellers så er jeg blitt mere og mere Grippen fan, den flyr fantastisk fint, men Eurofighteren er styggere og møte i close combat tror jeg, men det skjer jo skjelden. Kombinasjonen med en kraftig Delta og masse computer kraft gir unaturlige roller og svinger, men det er effektivt. NH90 var også morro og se, så denne første gang i Paris for to år siden. Hadde jeg bare sluppet han Tommy Steine og hans utrettelige avbrytelser av Rolf som faktisk har noe kunnskap og by på hadde det hvert perfekt. Men ikke tvil om at Rygge er satt på kartet. Det med Norwegian har jeg utalt meg om før, og tror de lærte litt av første gang på Sola, men det var uansett flott og se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja og så blir det jo så mye renere luft og alt blir bra så lenge det overføres penger fra et sted til et annet? Miljø er det markedet som vokser raskest om dagen, det er big business og drive miljø. Men det blir jo ikke mindre utslipp av den grunn tror jeg. Det blir som med bommringen, ei melkeku for staten. Og flere og flere som er i jobb for og kreve inn sin egen lønn.

 

Klimakvoter huu, business transaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, då var man tillbaka i Stockholm igen efter en lång helg.

Var det häftigt med alla olika flygplan i luften? JA.

Var det värt 12h bilresa t/r?, NEJ.

 

Rygge uttalade sig tidigt att pga otrolig respons från publik, skulle dom ändra programmet och öppna portarna 08:00 istället. Whohoo tänkte vi och drog 01:00 från Stockholm via Pappa ca 20 mil härifrån i Dalarna.

 

07:00 började vi närma oss Rygge och såg en ”Flyshow Parkering” skylt. Vi svängde av, och hittade 3 tommar parkeringar. Jaha? Vi åker vidare.

Åker mot Rygge och svänger av mot flygplatsen, än en gång hittar vi ”Flyshow Parkering” skyltar, man ingen där, och ingen bil där. Kör vidare och kommer till en kö som leder mot grinden på Rygge flyplass.

 

Där var det KAOS ! Vi satt 30min i kö innan vi kom fram till grinden där vakten sa: Vad gör ni här? Ni ska parkera där borta (och pekar ca 300m längre bak). Jaha, varför står ingen och visar vart vi ska parkera då frågade vi? Nej, dom har inte kommit än, dom börjar 08:00 ?!?!

 

Dom borde ha varit där 07:00 _senast_ för att dirigera trafiken.

Väl parkerad, gick vi tillbaka till grinden för att gå in på området och hitta någonstans man kunde betala. Gick genom grinden och någon skriker: NEJ NEJ, ni får inte vara här utan gul väst ! Va?? Gul väst om man ska se på flygplan ? Nej, han trodde vi var med och jobbade. Ingenstans kunde man se vart man skulle köpa biljetter, ingen skylt och ingen som berättade. 08:30 var det dock 2st i gul väst som uppenbarade sig och drog sakta sakta upp kassa, kortapparat och andra saker. Nu står det ett par hundra personer och trampar och vill in. 250kr x 2 + 1 barn för 100kr betalades in och när vi frågade efter program sa han: Nej, vi har inget här än. Kom tillbaka senare.

 

Vi gick dit 2 timmar senare när vi skulle hämta stolar och mat i bilen, men då fick vi besked om att program, det måste man KÖPA inne på området !!

Köpa ett program för 25kr när man precis betalat 600kr i inträde. Katastrofalt dåligt !!

 

När det dessutom var 90% reklam (i ”programmet” så börjar man ju undra... men, vi är ju trots allt i Norge skrattade vi medans vi gick förbi en Volvo´s utställning och tittade på en Volvo S80 för 650000nok.

 

Inne på området var det inte skyltat någonstans. Ej till toaletter och inte till dom olika utställningshallarna, det var även dåligt med information på dom flygplanen som står parkerade på flygplatsen. Det kom dock skyltar lite senare på dagen.

 

Vi såg fram emot 16st F16 flygplan i formation, men pga väder blev det ”bara” 9st, varav den ena skulle komma med en fantastisk överaskning som inte var visad i Norge förut. JAHA, tänkte vi, spännande ! 

Så kom det 9st, dom flög i princip bara över, spridde sig på himlen och flög tillbaka... jaha? Vad hände.... vart är överaskningen? Jo, den var där, det var en målad fena på ett av F16 planen. Hmmm.. betyder säkert mycket för några, men inte speciellt imponerande för 3 svenskar som kanske hade lite för stora förväntningar 

 

När det senare på dagen drog igång för riktig flyguppvisning, var vi väldigt spända, men måste säga att jag var ganska besviken på alla F16 som var där. Det var lixom som att se repeat på en video, var samma flygning med samma typ av flygplan. Den Danska var dock överlägsen av alla F16 i luften.

 

Eurofightern var häftig att se i luften (första gången) men va konstigt det såg ut när den rollade?

 

Norwegian´s lowpass var häftig när den kom runt 09:00. Dock helt utan förvarning, Speakern verkade inte veta om det heller. Piloten Anton som jag pratade var mycket trevlig.

 

SAS show var otroligt mäktig och speciellt när han låg i en brant sväng bakom skogen, man såg bara lite av vinglett´en som stack upp ! Häftigaste inslaget på Lördagen ?

 

30min med helikoptershow var mäktigt, kanske den var häftigaste på hela Lördagen, ja, det tror jag nog.

 

Nja' date=' så Gripen på Sola og Eurofighter'en på stevne i England. Gripen har overtaket, mye mer imponerende i lufta. Eurofighter'en var rett og slett kjedelig i forhold :) [/quote']

Håller med 100%. (Nej, inte för att jag är Svensk). Gripen såg ut att ha överlägsen kontroll i luften. När Gripen gjort 10 rollar, gjorde Eurofightern 5 och F16 hunnit med 2st. Ok, lite överdrivet, men ni som var där förstår vad jag menar.

 

Ellers så er jeg blitt mere og mere Grippen fan' date=' den flyr fantastisk fint, men Eurofighteren er styggere og møte i close combat tror jeg.......[/quote']

Se över, Gripen såg (och har alltid sett) mycket snabbare och mer manöverduglig ut än någon annan fighter jag sett (på uppvisning dvs)

 

Ang puliktal: 12:00 utropade speakern i högtalaren att det var ca 30000 pers där.

14:00 var det ca 50000 pers där. Hur det såg ut 16:00 - 17:00 vet jag inte, men det fortsatte att öka hela tiden vi var där.

 

Så, allt i allt.

Minus:

Dålig organisation i början av dagen, utan skyltning och information.

25kr för ett program när man betalat 600kr i inträde, FYYY.

För lite information om flygplanen på display, för lång kö och vart är alla ägare till planen och piloten när man vill prata med dom ?

 

Plus:

Speakern !!! Överlägset den absolut bästa speakern på någon uppvisning jag varit på.

Norwegian´s lowpass.

SAS uppvisning.

Hela helikoptershowet

JAS

Mycket mer att skriva, men nu är ni nog trötta på mitt gnat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Timmy Brandt sin klaging fortjener et svar.

 

For det første, hvis du ikke fikk med deg de enorme rekkene med dasser på 50m hver seg, så tror jeg ikke det hadde hjulpet med skilt. Et skilt er tross alt mye mindre.

Og ang. skilt til hva som er hvor så er vel ikke det nødvendig heller. Du har betalt for å se på alt, har du ikke? Kan du ikke bare gå inn i hallene og se selv, eller er du avhengig av å vite hva som er der inne på forhånd for å vite om det er gåturen verdt?

 

Og hvorfor forventer du at frivillige, ubetalte folk skal stille opp minst én time før det er annonsert at dørene åpner? Jeg vil tro majoriteten av folk kommer litt seinere på dagen, og derfor setter de vel ikke inn så mye crew tidlig på dagen.

 

Til billetten: Ja, det kan vel virke "feil" at du må betale for programmet som koster hele 25kr ekstra når du allerede har betalt for billetter. Vel, du kan se på det slik: Overskuddet fra inntektene går til en forening for kreftsyke barn, og da er vel arrangørene interesert i å tjene mest mulig penger. Ikke til seg selv, men til kreftsyke barn. Er 25kr forferdelig mye ekstra for deg, så ikke kjøp da vel! Bare nyt showet uten å vite hva som kommer, det går faktisk helt fint.

 

Du ble utrolig skuffet når F-16 ikke fyrte av et IRIS-T missil eller slapp ned flaxlodd til publikum eller? Ærlig talt, hva hadde du forventet? Og annonsørene gidder vel ikke si "det ene flyet har en kjedelig overraskelse, som egentlig ikke er verdt å se på hvis du er veldig kravstor."

 

Forøvrig så er det ikke opp til arrangørene av programmet å gå og passe på at pilotene står ved flyene sine hele dagen for å snakke med publikum. Hadde du orket å stå i solsteiken i 10t og svare på de samme spørsmålene og gitt blaffen i at du kanskje hadde venner og familie der selv? JESUS!! Det virker som om du hadde med deg ei liste over "mangler" som du kunne krysse av på for å sjekke om det var verdt turen!

 

Og ja, det var mange F-16 der. Vanligvis klager folk over at det ikke er nok jagerfly....

 

Og, ang. Gripen og dens "overlegne kontroll i luften" : Feil. Jeg overhørte en F-16 pilot under Gripens imponerende oppvisning si "den er ikke bedre enn F-16 performancemessig". Jeg tipper han veit hva han snakker om. Men, du har selvsagt rett til å ha ditt favorittfly. Personlig elsker jeg F-16, men må si at Eurofighter er RÅÅ!

 

Og kø må du regne med når 50 000 folk kommer til en relativt liten plass som Rygge flystasjon. Jeg skulle også ønske at det ikke var kø, at jeg vant i lotto og at jeg fikk sitte på i alle flyene på showet, men jeg legger ikke det ansvaret på arrangørene!

 

Til slutt vil jeg nevne at jeg hadde en dritbra dag på Rygge, flott vær (var der på lørdag), og MASSE fete jagerfly og annet flybart. Dassen fant jeg fram til, også!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var ganske heldig egentlig.. Ikke noe kø eller ventetid på hverken buss, inngang, dasser eller utgang og buss tilbake. Matbodene var derimot håpløse. Alt for langt å gå mellom show-området og inngangen for min kondisjon :P

 

Du ble utrolig skuffet når F-16 ikke fyrte av et IRIS-T missil eller slapp ned flaxlodd til publikum eller? Ærlig talt, hva hadde du forventet? Og annonsørene gidder vel ikke si "det ene flyet har en kjedelig overraskelse, som egentlig ikke er verdt å se på hvis du er veldig kravstor."

Må innrømme at jeg ble veldig skuffet da vi fikk vite at nå kom vi til å få en kjempestor overraskelse og greier. Først da flyene hadde passert og det aktuelle flyet var på vei hjem, fikk man vite at halen var malt. Hadde jo vært greit å vite hva man skulle se etter på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

[quote name=

Og' date=' ang. Gripen og dens "overlegne kontroll i luften" : Feil. Jeg overhørte en F-16 pilot under Gripens imponerende oppvisning si "den er ikke bedre enn F-16 performancemessig". Jeg tipper han veit hva han snakker om. Men, du har selvsagt rett til å ha ditt favorittfly. Personlig elsker jeg F-16, men må si at Eurofighter er RÅÅ! [/quote]

 

Dette har kommet meg for øre også, fra folk som burde vite det.

 

JSF er det vi skal ha vet du.

 

Men skjønner ikke helt kritikken her, showet var for meg kjempe flott. Gir det en sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Timmy: De tillot i alle fall Sverige å vise fram flyet sitt ;)

 

Hmmm, tror de og en annen betalte nærmere 100 laken for og få fly jeg...i disse salgstider.....så det er jo flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bussopplegget syns jeg var utrolig dårlig selv også, da jeg skulle inn på flyplassen, etter å ha parkert, ble jeg stående å vente i tre kvarter på at bussen skulle komme...flere av de andre jeg stod og ventet sammen med begynnte å gå. Da jeg skulle hjem igjen gadd jeg ikke engang prøve å ta bussen, så da gikk jeg heller de 4-5km det var til bilen, og likevel kom jeg frem før bussen...

 

Jeg hoppet tilslutt av bussen og trasket de siste 1,5 KM til bilen jeg. Tufsene fra sivilforsvaret som dirigerte trafikken kunne i det minste ha samband så de kunne sluppet frem trafikken litt og litt i stedet for å tømme jordene med biler foran alle andre som kom med biler/busser fra selve porten. Ellers var jeg veldig fornøyd med stevnet, glimrende ide med gratisbusser fra parkeringene men seriøst bør de tenke litt mer på trafikkdirigering neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, de bilene på jordene fikk smake på tålmodigheten selv til slutt. Jeg tror vi brukte 45 minutter i kø fra vi startet bilen til vi var ute på motorveien! De gadd ikke å følge annehver-prinsippet, de slapp ut litt og litt fra hver kø, men først etter at vi var nesten ute av køen. Håpløs avvikling, men forståelig da de fikk like mange tilskuere på en dag som de regnet med på to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' Timmy Brandt sin klaging fortjener et svar.

 

For det første, hvis du ikke fikk med deg de enorme rekkene med dasser på 50m hver seg, så tror jeg ikke det hadde hjulpet med skilt. Et skilt er tross alt mye mindre.

[/quote']

Jodå, jag hittade fram. Men, det var ett stort område och när man kommer innanför grinden kan man gå till vänster (för att komma till plattan där alla stora flyg star) eller till höger för att komma till toaletten, som faktiskt är en bra bit ifrån stor-flyg-parkeringen.

Inte så att jag har inkontinent problem :) men det är säkert någon som har det av alla som var där... hehe.

 

Og ang. skilt til hva som er hvor så er vel ikke det nødvendig heller. Du har betalt for å se på alt' date=' har du ikke? Kan du ikke bare gå inn i hallene og se selv, eller er du avhengig av å vite hva som er der inne på forhånd for å vite om det er gåturen verdt?

[/quote']

Så om du betalar 100kr för en matbuffé så _MÅSTE_ du äta av all mat på bordet ? :confused:

 

Og hvorfor forventer du at frivillige' date=' ubetalte folk skal stille opp minst én time før det er annonsert at dørene åpner? Jeg vil tro majoriteten av folk kommer litt seinere på dagen, og derfor setter de vel ikke inn så mye crew tidlig på dagen.

[/quote']

Varför jag förväntar det ?

Dels för att dom som kommer tidigt (ca 50 bilar) inte ska behöva köra ända fram till grinden och orsaka kaos, som det blev det när vakten inte viste hur han skulle lösa det på bästa sätt. Och om jag inte kan räkna med att frivilliga personer är där och jobbar gratis, så borde jag kanske inte räkna med att pengarna som vi skänker till frivilliga organisationer för att hjälpa andra (kreftsyke barn f.eks) kommer fram dit dom skal heller ?!

 

Til billetten: Ja' date=' det kan vel virke "feil" at du må betale for programmet som koster hele 25kr ekstra når du allerede har betalt for billetter. Vel, du kan se på det slik: Overskuddet fra inntektene går til en forening for kreftsyke barn, og da er vel arrangørene interesert i å tjene mest mulig penger. Ikke til seg selv, men til kreftsyke barn. Er 25kr forferdelig mye ekstra for deg, så ikke kjøp da vel! Bare nyt showet uten å vite hva som kommer, det går faktisk helt fint.

[/quote']

Det är väl inte summan i sig själv som är problemet, har man kört 6 timmar och betalat bensin, mat och allt så är 25kr inte mycket, vist. MEN, hade vi betalt 275kr för inträde och då fått med programmet tror jag att jag sett på saken annorlunda. ;)

Sen, för att vara helt ärlig, så går jag inte på flyguppvisning för att stötta sjuka barn. Jag går dit för att se på flygplan. Pengarna kunde väl isåfall gått till något flygrelaterat ?

Hjälpa den lokala flygklubben med ett nytt flygplan, fixa hangarer, klubblokal, sänka flygpriset eller vad som helst.

Vill jag skänka pengar till kreftsyke barn, kan jag göra det i någon av dom 5 miljoner sparbössor som står på varenda butik och bensinstation, eller ge bort den där 100 lappen när dom ringer å tjatar 1 gång i veckan.

 

Du ble utrolig skuffet når F-16 ikke fyrte av et IRIS-T missil eller slapp ned flaxlodd til publikum eller? Ærlig talt' date=' hva hadde du forventet? Og annonsørene gidder vel ikke si "det ene flyet har en kjedelig overraskelse, som egentlig ikke er verdt å se på hvis du er veldig kravstor."

[/quote']

Vet inte vad jag hade förväntat faktiskt. Lågflygning upp och ner på 5m över banan kanske ? Missil avfyring hade inte vart så dumt det heller, bra förslag !

Erlend nämner även en viktig detalj där.... när F16 var på väg hem, fick vi veta vad som var så spektakulärt.

 

Forøvrig så er det ikke opp til arrangørene av programmet å gå og passe på at pilotene står ved flyene sine hele dagen for å snakke med publikum. Hadde du orket å stå i solsteiken i 10t og svare på de samme spørsmålene og gitt blaffen i at du kanskje hadde venner og familie der selv? JESUS!! Det virker som om du hadde med deg ei liste over "mangler" som du kunne krysse av på for å sjekke om det var verdt turen!

Det förstår jag' date=' att dom inte kan stå där hela dagen och svara på frågor. Men, jag gick förbi den Svenska Safiren 50? ggr på hela dagen och inte en enda gång såg jag piloten stå där så jag kunde fråga varför han hade flygplanet ute till försäljning på blocket för någon vecka sedan för 250.000kr

Ang listan var det inte ett dumt förslag, kanske tar med en lista till Karlstad på Söndag (Karlstad Flyshow) och ser vad man som betalande publik tycker att dom gör rätt / fel där. Kanske hjälper det till nästa arrangemang ?

 

Og ja, det var mange F-16 der. Vanligvis klager folk over at det ikke er nok jagerfly....

Att visa ”nok med jagerfly” behöver inte betyda att publiken ska få se 100 olika sätt att flyga en F16 på. Tolka mig rätt, tycker det var en bra framvisning av ett par av dom där F16 piloterna, men det blev lite tjatigt.

 

Og' date=' ang. Gripen og dens "overlegne kontroll i luften" : Feil. Jeg overhørte en F-16 pilot under Gripens imponerende oppvisning si "den er ikke bedre enn F-16 performancemessig". Jeg tipper han veit hva han snakker om. Men, du har selvsagt rett til å ha ditt favorittfly. Personlig elsker jeg F-16, men må si at Eurofighter er RÅÅ!

[/quote']

Det är möjligt att du hörde det och det och dom vet säkert vad dom pratar om. Låter ju iof konstigt om dom hört från en JAS pilot att den inte är bättre än F16. Dvs, hur kan han uttala sig om han inte flygit JAS själv ? Det jag sa var att den _såg_ ut att ha överlägset kontroll och jag hoppas du håller med mig när jag säger: Såg du när JAS´en rollade ?! Betydligt snabbare manövrar än vad något av dom andra lyckades skaka fram från sina flygplan.

 

Sedan var det ju faktiskt så här att på Karlstad Airshow 2002 så såg jag 2 Norska F16 piloter skaka på huvudet och säga "utrolig bra show, _FOR_ et fly!!" när dom såg samma Svenska pilot utföra lite akrobatik med sin JAS. Så, vem ska man tro på ?

 

Dessutom är mitt flygplan inte JAS, det är Viggen. :D

 

Og kø må du regne med når 50 000 folk kommer til en relativt liten plass som Rygge flystasjon. Jeg skulle også ønske at det ikke var kø' date=' at jeg vant i lotto og at jeg fikk sitte på i alle flyene på showet, men jeg legger ikke det ansvaret på arrangørene!

[/quote']

Håller med dig helt klart, självklart räknar jag med att det är kö. Men jag kunde snabbt se varför det blev kö. Folk som var inne i Norwegian maskinen, satt hos piloten i upp till 30min och pratade !! Dessutom var det många som inte vet hur man ska stå i en kö, utan trängde sig förbi med sina små barn, och satt i 15min för att fråga vad som är bästa utbildningen för sin son (som nu är 5år). Jag får ofta höra av Anniken (dama) att ”åhhh va ni köar i Sverige, ni köar till allt och alltid ”, ja, kanske det är bra att vi är så duktiga på det, vi borde lära bort det till vissa personer i grannlandet.

 

Det var ca 40-50000 pers på Såtenäs 2007 som var en av Sveriges största flyguppvisningar och det var inte i närheten så kaotiskt som många delar av Rygge´s airshow. Rygge hade dock fler flygande flygplan på programmet och stämmningen var inte alls lika stel som den tyvärr var i Sverige, med en dålig / tråkig speaker.

 

Til slutt vil jeg nevne at jeg hadde en dritbra dag på Rygge' date=' flott vær (var der på lørdag), og MASSE fete jagerfly og annet flybart.

[/quote']

Va bra att vi tyckte lika om en sak !

 

Timmy: De tillot i alle fall Sverige å vise fram flyet sitt ;)

Så länge det varar ja... lika bra att gå på så mycket flyguppvisningar som möjligt innan staten kommer på att det är för dyrt att flyga runt på dom och säljer det sista vi har av Svensk stolthet. :cry:

 

Dette har kommet meg for øre også' date=' fra folk som burde vite det.

[/quote']

Se mitt svar över. Det har kommit MIG för öra.

 

Men skjønner ikke helt kritikken her' date=' showet var for meg kjempe flott. Gir det en sekser. [/quote']

Hmmm..... en 4 kanske, inte en prick mer ! :grin:

 

5 när "personalen" är på plats och hjälper till.

6 till den första Airshow som tar dit en Sukhoi (27 / 33) eller MIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en skikkelig knall helg.

 

Sola steikte, masse i lufta (overaskende mye) og plenty med annet å se på. Det ble tatt ca 2700 bilder for min del, så alle minnekort ble proppfulle begge dager. Så nå er det bare å få sortert og postinger kommer nok etterhvert.

 

Jeg syntes organisasjonen og utførelsen av showet var imponerende. Folk klager over at en måtte stå i kø ut og inn, samt at bussene tok tid.. ja de gjore det..

 

årsak ?

 

60 busser skal transportere 20-30 000 mennesker til ditto antal biler. Hver buss tar i snitt 30-35 personer og hver rundtur tar ca 45 min hvis man skal helt til Råde og tilbake, trafikken tatt i betrakning. Så det sier seg selv at de må ta tid.. Så skal også de som har parkert runt stasjonen ut til sine biler. Som skal ut samme veien, og en vei som ikke er laget for ett sånt antall biler, så det må bil kork. Dette kan man strengt tatt ikke klandre arrangøren for mener nå jeg. Det var planlagt at man skulle bruke flere jorder å prakere på. men pga fuktighet i bakken (les gjørme) var ikke dette gjennomførbart. Og en annen løsning måtte komme fram.

 

Gleder meg til å se igjennom resten av bildene. (selv om jeg har tatt en smugtitt). Har kommet mange kjempefine bildepostinger her også. Får bare stille meg i kø å håpe at ingen e lei :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...