Andreas Eriksson Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 ----- NETTAVISEN ---- Oslo Børs innførte like før klokka 13 mandag børspause i både SAS og Braathens. Årsaken kan være at SAS snuser på KLMs aksjer i det norske flyselskapet. Konkurransetilsynet er bekymret. --------------------- http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157140"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157140" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157140 Siter
Kjell Arild Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Vi får se etter kl. 16... Dette er spennende. Siter
Arild Schubert Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Trodde det var 1.April når jeg så dette [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Kjell Arild Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Det ryktes nå at SAS vil kjøpe 70% av Braathens-aksjene. Altså KLMs 30% og i tillegg til dette, Braathen-familiens aksjer. Men vi får se, dette er spennende. Vil SAS få monopol på norsk innenriks nå mon tro? Siter
Vegard Nilsen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Det er nå klart at SAS i hvertfall kommer til å kjøpe 30% av KLM + 38,8 % av Braathens [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157178"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157178" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=4&item=157178 Det var litt trist... snufs.... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Hilsen Vegard Nilsen... [ 21-05-2001: Endret av: Vegard Nilsen ] Siter
Geir Gundersen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Hvordan vil det gå med prisene på flyging innenlands nå da? Tror neppe de går ned.... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Off..dette her er synd!Ikke noe "helnorsk" flyselskap å være stolt av lenger! no offence Widerøe! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Nei..jeg foreslår vi slår oss sammen her på forumet jeg, selger hus,bil,hytte,båt...etc! og stifter et eget flyselkap! "FlightSimAirlines", eller noe slikt! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Penger skal vi vel kanskje klare å skrape sammen! og piloter som er villige, DET har vi nok av [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Nei... Uff Uff.. hva skjer med bonuspoengene nå da? Må vel skynde oss å bruke opp de før de forsvinner i intet [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] So Long... Siter
Gjest Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Utrolig trist. Jeg har pleid å fly braathens fordi det flyr med det norske flagget på halen.......det blir det vel slutt på nå.... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Siter
Odd Vegard Kandal Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Frederik Knoblauch: Nei..jeg foreslår vi slår oss sammen her på forumet jeg, selger hus,bil,hytte,båt...etc! og stifter et eget flyselkap! "FlightSimAirlines", eller noe slikt! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Penger skal vi vel kanskje klare å skrape sammen! og piloter som er villige, DET har vi nok av [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] FS AIR. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Stian Czybulla Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Off dette høres skremmnes ut. Er sikker på at alle her i norge er Stolt av BRAATHENS som det Norske flaggskipet, og er også mesten sikker på at alle har et godt forhold til Braathens, iallefall har jeg det. Så SAS... HOLD FINGRENE FRA FATET. MVH en litt trist Stian [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Siter
Vegard Nilsen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Kanskje vi klarer å skrape sammen til en havarert cub eller noe [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Det er synd at det skal ende slik for Braathens. De har holdt på i mange år med hard arbeid for at vi skal komme oss frem i europa, asia og usa [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Braathens er ikke eneste selskap som har endt litt utenlands. Bla. Widerøe, Teddy Air. Det blir nok ikke det siste som går utenlands desverre [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Hilsen Vegard Siter
Anders Sandvik Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Frederik Knoblauch: Off..dette her er synd!Ikke noe "helnorsk" flyselskap å være stolt av lenger! no offence Widerøe! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Nei..jeg foreslår vi slår oss sammen her på forumet jeg, selger hus,bil,hytte,båt...etc! og stifter et eget flyselkap! "FlightSimAirlines", eller noe slikt! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Penger skal vi vel kanskje klare å skrape sammen! og piloter som er villige, DET har vi nok av [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Nei... Uff Uff.. hva skjer med bonuspoengene nå da? Må vel skynde oss å bruke opp de før de forsvinner i intet [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] So Long... ____________________________________________________________ Hva med Coast Air da? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hilsen Anders Siter
Gjest Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 nei og nei!! lenge leve Braathens! Norges stålthet!! meina nå ej då. Men men ej hadde det i bakhaude at ett eller anna sånt ville skje sida det gjekk så dårleg med økonomien. Hilsen en megatrist Kar frå Larsnes forbanna [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Anders Sandvik: Hva med Coast Air da? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hilsen Anders I sinnest [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] vrede så kom jeg til å glemme noen! Er lei for det [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
Rune Trøftmoen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Bare for å si en ting.. Braathens skal fortsatt forbli et selskap da og vil fly under navnet Braathens for det om det er SAS som sitter med makten. Det vil fortsatt ha det norske flagget på halen... Slik jeg har forstått det, var det dette eller intet Braathens lengre....så da var vel dette best?? Hilsen Rune Siter
Anders Presterud Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Ok... Braathens er død, leve Braathens! Var kanskje det beste for de ansatte, virker som om de er happy. Men det er vel lov å tvile på at rutenettet vil komme til å være det samme fremover. De gidder garantert ikke å fly 2 halvtomme 737 mellom de største flyplassene i landet samtidig lenger, det er jo i seg selv kost/nytte effektivt å slå rutene sammen, men priskonkurransen blir jo borte... Blir spennede å se om/hvordan SAS kommer til å slakte Braathens etterhvert. Anders Siter
Bjørnar Pettersen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Her må det nok andre metoder til!! Hva om vi samler alle Flightsimm'ere i Skandinavia, og kjøper opp SAS??? "Scan Air Simmers" som nytt navn??? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] BPET Siter
Martin Andersen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Kan utfalle av dette bli at Braathens får samme opptakskrav som SAS? nemlig 2MX. Hittil har jo Braathens ikke dette som krav for flygere. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Geir Gundersen Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Rune Trøftmoen: Bare for å si en ting.. Braathens skal fortsatt forbli et selskap da og vil fly under navnet Braathens for det om det er SAS som sitter med makten. Det vil fortsatt ha det norske flagget på halen... Slik jeg har forstått det, var det dette eller intet Braathens lengre....så da var vel dette best?? Hilsen Rune Nja....SAS vil sikkert ikke konkurrere med seg selv, og de kan jo ikke fortsette å fly flere titalls tomme fly for lenge. Da gjenstår kansellering av flyruter. Vil de ta sine egne først? Neppe. Siter
Roger Krutå Skrevet 21. mai 2001 Skrevet 21. mai 2001 Det er jo for jævlig, men bare en til spiker i kista. Det går ikke an å være lykkelig og liten. De som er større har alltid fordelen av tonnasjen og utkonkurerer de små på det. Jeg spår at det om 10 år er 4-6 flyselskaper igjen wourldwide. Det er synd. Braathens var det mange nordmenn somm hadde gode relasjoner til. Roger [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Siter
Lars B. Frostad Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Huff og atter huff! Nei dette var virkelig trist, selv om man etterhvert skjønte at det bar mot the bitter end - blir det liksom et sjokk uansett å lese det. Braathen som har såpass lang historie bak seg, og vært en solid bærer av det norske flagg. The Norwegian Flag Carrier har kanskje ikke den siste tiden vært så veldig helnorsk, men dog! Som det allerede har blitt nevnt har nok mange et forhold til Braathens og personlig synes jeg dette er slutten på en æra i norsk luftfart. Historie blir skrevet i dag, og jeg er redd for at det blir mange negative bakdeler med at SAS overtar. Jeg håper ikke SAS slakter Braathens med hud og hår, men at det blir mange som blir overtallige i gamle Braathens sier seg selv. Det er rett og slett synd at det endte slik, både for oss luftfarts-interesserte - og ikke minst for forbrukeren. Dette er en trist dag. Farvel Braathens (S.A.F.E), jeg skal aldri glemme deg! Mvh: Lars B. Frostad Siter
Karl R Pettersen Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Triste greier [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image], og ikke minst ett sjokk [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Har alltid flydd braathens hvis jeg kunne påvirke det, ikke pga av flagget på halen, men rett og slett pga benplass. Ups, har visst ikke flydd siden back og below ble innført. Noen som så TV2-nyhetene i går klokka 21.00 angående dette? Var det en Dakota som starta det hele? Kanskje på tide med en repaint av Roy Chaffins DC-3... Kan ett flyselskap bli en martyr? Tror Braathens er godt på vei, i hvertfall i dette forumet [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter
Andreas Eriksson Skrevet 22. mai 2001 Forfatter Skrevet 22. mai 2001 Personligen tycker jag att detta er trist. Men... Så som jag ser det (opartiskt) så er hela systemet i en såkallad "Downward spiral" Braathens har varnat tidigare att det inte er lønsamt att driva ett stort flygsælskap med næstan bara flighter inrikes, den norska regerigen måsta ta sitt ansvar OCH luftfartsverket nær det gæller de høga avgifterna før att driva lønsam trafik i Norge. Så....med høga avgifter...dyrare flygbiljeter och sæmre lønsamhet, tillslut få som "kan" eller væljer att flyga lika mycket. Sænker man avgifterna så økar "førhoppningsviss" lønsamheten och fler væljer att flyga och biljett priset "kan" gå ned, och det kan resultera i fler destinationer. Allt detta har jag sett sååååå många gånger førr i Sverige och det skall sægas att det ær inte lætt att driva ett konkurerande sællsakap till SAS. Till Braathens førsvar så har ledelsen flaggat riskerna før længe sedan till regeringen utan resultat så detta var inte direkt otippat, men att SAS skulle ta øver det gissade jag inte. Så till sist, så hoppas ag inte att jag har trampat på någons føtter.. R.I.P / Braathens [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Siter
Helge Bø Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Jeg sitter å leser i Dagens Næringsliv... Braathens var på konkursens rand [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] så noe måtte gjøres. Da kan jo like gjerne SAS overta. KLM taper mye på salg av de fallende Braathens-aksjene. De fleste ansatte i Braathens vil trolig beholde jobbene. SAS kommer til å fryse dagens billettpriser i to år fremover, men vil ikke si hva som skjer med prisene etter det. "Braathens" navnet vil leve inn til videre, men siden SAS blir ny storeier er det grunn til å tro at både de ansatte og flyene etterhvert går inn i SAS bl.a av økonomiske årsaker. Oppkjøpet må først godkjennes av konkurransetilsynet, men det sies at dette i praksis blir en formalitet pga Braathens problemer. Jaja...trist [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Men jeg er uenig med Hr.Eriksson, tror ikke det har med høye avgifter å gjøre men at myndighetene gikk inn for fri konkurranse i Norge. Dermed kom Color Air, og selskapene konkurrerte hverandre ihjel. Color Air brakk ryggen etter kort tid, og Braathens ble sittende med skakkjørt økonomi som selskapet ikke klarte å rette opp. Nå får SAS nærmest monopol, og vi må svi pga høyere priser. Uansett har vi de folkevalgte å takke for dette. F... jeg blir nesten [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [ 22-05-2001: Endret av: Helge Bø ] Siter
Christer Havnø Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Ok, men tidligere sto det et spørsmål quote: Nei... Uff Uff.. hva skjer med bonuspoengene nå da? Må vel skynde oss å bruke opp de før de forsvinner i intet Hva vil skje med braatens poenga ? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] tror dere at detta kommer til å "slette" de poenga, eller??? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Nå synes jeg igrunn folk tar helt av her..... Istedet for å syte over at SAS tar over BU så burde dere heller se for dere alternativet: Hvis SAS ikke hadde gått inn, så hadde BU gått konkurs, 5000 ansatte hadde mistet jobbene sine, og SAS hadde allikevel hatt monopol... Nå beholder Braathens både fly, farger, og egne ansatte. Det er jo opplagt at SAS kommer til å rydde opp i selskapet for å tette igjen hullene i skuta, men alt i alt så får nok de aller fleste beholde jobbene sine. Rutenettet blir nok forandret en del for å øke inntektene, men det måtte jo Braathens gjort selv uansett for å holde seg flytende... At folk tror SAS skal "hogge" opp selskapet er jo bare tøv... SAS har jo satt som mål å bli større, og den enkleste måten å gjøre det på er jo å kjøpe opp selskaper... Dere må faktisk huske på at SAS allerede har fingrene i mange selskaper, men det står ennå ikke bare SAS på halen til noen av disse selskapene (Selv ikke Air Botnia som fant ut av de ville male seg selv med SAS sine farger) Air Botnia 100% Widerøes 63,2% Spanair 49% Grønlandsfly 37,5% airBaltic 38,2% Cimber Air 26% Skyways 25% bmi 20% I tillegg kommer da Braathens 68,8% Jeg tror dette går helt fint jeg... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Helge Bø Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Ja man kan jo gjerne ta helt av når man hører dette. Det jeg mener med at dette er trist, er at Norges stolte flyselskap Braathens - med 50 års historie - nå er slutt. En epoke i norsk luftfart er over. Kenneth, jeg tror som avisene tror, at SAS omsider kommer til å smelte Braathens inn i seg selv fordi begge flyr for det meste på samme ruter, noe de andre selskapene SAS har eierskap i ikke gjør. Siter
Christian Håkonsen Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Flyene vil jo fortsatt fly med Braathens sin maling. SAS kjøper "bare" 80% så det blir omtrent sånn som med WF. De vil nok få en liten SAS logo ved døren eller noe kanskje. MVH, Christian Siter
Vegard Nilsen Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Sånn kan det gå. Adm. Direktør i SAS sa på nyhetene i går at han vil ha Europeiske priser på innenlands ruter. (Hvilket betyr at de vil stige) [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Han mente og at de har mye å gå på før pristoppen er nådd [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Det blir vel ikke det samme å fly "The Norwegian Flag Currier" Braathens med en sas-logo på siden. Hilsen Vegard Nilsen Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Vegard Nilsen: Det blir vel ikke det samme å fly "The Norwegian Flag Currier" Braathens med en sas-logo på siden. Hilsen Vegard Nilsen hei ! Braathens har jo flydd med KLM/Northwest logo ved siden av døren, det var vel ikke akkurat norsk ? Forresten, på nyhetene sa dem at man kan bruke bonus-kortene på tvers av selskapene Hilsen Geir Fjellro Løitegård [ 22-05-2001: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.